AMD och Nvidia mot 40 nanometer

Grafikkortstillverkarna AMD och Nvidia är på väg att gå över till 40 nanometers tillverkningsteknik. Nu har nya uppgifter om de kommande modellerna presenterats.

RV740 kallas den första grafikprocessorn från AMD med 40 nanometers tillverkningsteknik. Trots att det handlar om en krets i mellanklassen stödjer den GDDR5-minne och har dessutom lika många streamprocessorer som den nuvarande Radeon HD 4830.

Nu rapporterar en tysk hårdvarusajt att grafikkort baserade på RV740 kommer att säljas under namnen Radeon HD 4730 och 4750. Informationen kommer från den nylanserade drivrutinen Catalyst 9.1 som innehåller textsträngar som avslöjar modellerna.

Nykomlingarna är tänkt att ersätta den nuvarande Radeon HD 4600-serien, vilket gör namnen logiska. Detta tyder på att kommande grafikkort i prestandasegmentet kan döpas till Radeon HD 4900.

Konkurrenten Nvidia har inte fullt lika ambitiösa planer, utan inleder övergången till 40 nanometer med ett grafikkort i budgetklassen. Grafikprocessorn heter GT218 och påminner till stor del om G98 som används i Geforce 9-serien. De största skillnaderna är lägre strömförbrukning och fler streamprocessorer – 32 mot tidigare 16.

Grafikkort baserade på Nvidia GT218 lanseras i april. Radeon HD 4700-serien har ett mer flytande lanseringsdatum – AMD uppger endast "våren 2009".

Källa: Hardware Infos, Techpowerup.

Kommentarer till artikeln

33 debattinlägg

Skicka en rättelse
28

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

10

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

33

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

30

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

55

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

148

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

26

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer