Prestanda: Integrerad grafik

Inför lanseringen av Sandy Bridge har Intel slagit på stora trumman ordentligt när det gäller processorernas integrerade grafikkrets. Företaget menar att prestandan räcker till inte bara för film och surfande, utan även för den stora massans datorspelande. Nytt är också att grafikprocessorn verkligen är en del av kärnan, inte en fristående komponent under samma skal som hos de äldre Clarkdale-processorerna.

Ny version av Intel HD Graphics

gpu1.png
gpu2.png
gpuperf.png

Lösningen kommer i två versioner, Intel HD Graphics 2000 respektive HD Graphics 3000. Den sistnämnda har avsevärt högre prestanda med 12 aktiva beräkningsenheter av jämföra med 6 för HD Grapchis 2000. Bland funktionerna kan nämnas stöd för DirectX 10.1, stöd för OpenGL 3.0, dynamisk frekvensjustering samt GPU-acceleration för populära videoformat som H.264.

Modell

Intel HD Graphics

GPU-frekvens/Turbo

Beräkningsenheter

Core i7 2600K

3000

850 / 1 350 MHz

12 st.

Core i7 2600

2000

850 / 1 350 MHz

6 st.

Core i5 2500K

3000

850 / 1 100 MHz

12 st.

Core i5 2500

2000

850 / 1 100 MHz

6 st.

Core i5 2400

2000

850 / 1 100 MHz

6 st.

Core i3 2120

2000

850 / 1 100 MHz

6 st.

Core i3 2100

2000

850 / 1 100 MHz

6 st.

Core i7 2600S

2000

850 / 1 100 MHz

6 st.

Core i5 2500S

2000

850 / 1 100 MHz

6 st.

Core i5 2500T

2000

650 / 1 250 MHz

6 st.

Core i5 2400S

2000

850 / 1 100 MHz

6 st.

Core i5 2390T

2000

650 / 1 100 MHz

6 st.

Core i3 2100T

2000

650 / 1 100 MHz

6 st.

Prestandatester

För att sätta Intels nya grafiklösning jämförs den mot flera olika referenssystem. I startfältet ingår ett diskret grafikkort med en prislapp på cirka 1 000 kronor samt äldre integrerade lösningar från både Intel och AMD. Alla inställningar, både i BIOS och drivrutiner, lämnas i sina standardlägen.

IMG_5922.jpg

Ett AMD-system med styrkretsen 890GX är en av referenserna.

Observera att resultatet mest kan ses som en indikation och en jämförelse mellan plattformarna snarare än ett renodlat prestandatest. De olika systemen skiljer sig på flera andra punkter, inte minst rörandes processorhastighet och antalet tillgängliga processorkärnor. Även om grafikkretsarna i de flesta fall är den svagaste länken kan andra faktorer spela in och påverka slutresultatet.

I trotjänaren 3DMark Vantage visar Intel HD Graphic 3000 framfötterna jämfört med den äldre Clarkdale-lösningen och AMD:s variant. Steget upp till den diskreta lösningen är dock enormt. Observera att totalpoängen även inkluderar processorprestanda vilken varierar kraftigt, något som gör att grafikpoängen i detta fall är mycket mer intressant.

Ökenpangaren Far Cry 2 har en mycket skalbar grafikmotor, något som gör att spelet kan fungera bra även på lite långsammare hårdvara. Även här lyckas Intel HD Graphics 3000 ta hem segern bland de integrerade lösningarna, en hårsmån före AMD Radeon HD 4290 i styrkretsen 890GX.

DICE-spelet Battlefield Bad Company 2 är betydligt mer tungdrivet, även med inställningarna i bottenläget. Intel HD Graphics 3000 lyckas med nöd och näppe lägga sig på en spelbar nivå, dock med lång väg upp till den diskreta lösningen.

Civilization V är baserat på en mycket kompetent grafikmotor, speciellt för att vara en strategititel. Att spelet är tungrenderat även i låga upplösningar märks tydligt, och ingen av de integrerade lösningarna lyckas uppnå spelbara nivåer.

Sist ut är ett annat DICE-spel, lättviktaren och gratistiteln Battlefield Heroes. Med grafikinställninagrna nära bottenläget har ingen lösning problem med att leverera en spelbar upplevelse, här är det snarast grafikmotorn i sig som sätter stopp och jämnar ut resultaten.