Dator stänger helt plötsligt av sig/startar om sig.

Permalänk
Medlem

Dator stänger helt plötsligt av sig/startar om sig.

Hej,

Så, då jag lirar en del Flight simulator och senare kommer lira Starfield kände jag att jag ville uppgradera min dator lite ytterligare.

Jag valde att gå från en 1080ti till en 4070 och lägga till 2st M2 2TB. Jag lämnade in datorn till Inet som hjälpte mig att göra detta, plus en redig rengöring, rensa hela datorn och gå från Windows 10 till 11... En nystart helt enkelt..

Allt fungerade felfritt innan jag uppgraderade, men jag inte var så nöjd men min FPS i spel och ville helt enkelt uppgradera till en bättre GPU.

Efter nån dag eller två så valde datorn att stänga av sig mitt under en flygning, jag var iväg ur rummet så vet inte riktigt vad som orsakade det, datorn var avstängd helt enkelt.

Sedan tidigare idag så spelar jag igen, har igång lite andra fönster under tiden som jag haft innan och datorn startar om sig, inga varningar, ingenting.
Detta hände aldrig innan med de gamla kortet och utan de 2 nya M2.

När jag testar en 3:e gång att starta flight sim. så fryser sig hela datorn och jag måste trycka på reset knappen på datorn...
Datorn känns lite allmänt off.

Har ingen aning vad jag ska göra men antar att den får åka in till Inet igen, vilket är frustrerande när de stresstestar allting osv.

Har någon vart med om liknande?

Min nuvarande setup med uppgraderingar och när de e köpta:
Chassi: Fractal Design Define R5 Svart (Köpt 2017)

Moderkort: MK Gigabyte Z390 AORUS MASTER (Köpt 2020)

PSU: Corsair RM750x 750W (Köpt 2017)

CPU: CPU Intel Core i9 9900K 3.6 GHz,16MB... Kylning: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT (Båda Köpt 2020)

GPU: ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC (köpt nu i augusti) tidigare: MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X

Minne: Kingston HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2666MHz CL15 (Köpt 2017)

Storage:
Samsung 850-Series EVO 500GB (Köpt 2017)
Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB (Köpt 2017)
SSD 500GB Samsung 860 EVO (Köpt 2020)

M2: 2st Samsung 970 EVO Plus 2TB (Köpt nu i augusti)

Jättetacksam för era kommentarer eller tips!! <3

Permalänk
Medlem

Vad säger Inet om saken?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Plötslig omstart

Jag har haft samma problem med 2 datorer. Senast en med Asus Z370-H med I7 8700K cpu. Startade om vid rendering av långa videofiler. Har fixat det med extra fläktar på Nord och sydbryggorna. Provade först med sidan avplockad och stor fläkt bredvid, då klarade den lite längre tid innan avstängning. Testade mig fram till nuvarande metod med en gammal nätaggsfläkt vid Nb och original Nb-fläkt vid Sb och nu funkar grejerna att rendera en video på 32 minuter. Låter förstås, men det får man ta. Om man kollar vilken funktion bryggorna har förstår man.

Visa signatur

Door

Permalänk
Skrivet av Araxxos:

Hej,

Så, då jag lirar en del Flight simulator och senare kommer lira Starfield kände jag att jag ville uppgradera min dator lite ytterligare.

Jag valde att gå från en 1080ti till en 4070 och lägga till 2st M2 2TB. Jag lämnade in datorn till Inet som hjälpte mig att göra detta, plus en redig rengöring, rensa hela datorn och gå från Windows 10 till 11... En nystart helt enkelt..

Allt fungerade felfritt innan jag uppgraderade, men jag inte var så nöjd men min FPS i spel och ville helt enkelt uppgradera till en bättre GPU.

Efter nån dag eller två så valde datorn att stänga av sig mitt under en flygning, jag var iväg ur rummet så vet inte riktigt vad som orsakade det, datorn var avstängd helt enkelt.

Sedan tidigare idag så spelar jag igen, har igång lite andra fönster under tiden som jag haft innan och datorn startar om sig, inga varningar, ingenting.
Detta hände aldrig innan med de gamla kortet och utan de 2 nya M2.

När jag testar en 3:e gång att starta flight sim. så fryser sig hela datorn och jag måste trycka på reset knappen på datorn...
Datorn känns lite allmänt off.

Har ingen aning vad jag ska göra men antar att den får åka in till Inet igen, vilket är frustrerande när de stresstestar allting osv.

Har någon vart med om liknande?

Min nuvarande setup med uppgraderingar och när de e köpta:
Chassi: Fractal Design Define R5 Svart (Köpt 2017)

Moderkort: MK Gigabyte Z390 AORUS MASTER (Köpt 2020)

PSU: Corsair RM750x 750W (Köpt 2017)

CPU: CPU Intel Core i9 9900K 3.6 GHz,16MB... Kylning: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT (Båda Köpt 2020)

GPU: ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC (köpt nu i augusti) tidigare: MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X

Minne: Kingston HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2666MHz CL15 (Köpt 2017)

Storage:
Samsung 850-Series EVO 500GB (Köpt 2017)
Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB (Köpt 2017)
SSD 500GB Samsung 860 EVO (Köpt 2020)

M2: 2st Samsung 970 EVO Plus 2TB (Köpt nu i augusti)

Jättetacksam för era kommentarer eller tips!! <3

Någon sladd från nätaggregatet som inte sitter i ordentligt? För mjukvaruproblem kan vi nog utesluta för då hade den blåskärmat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Vad säger Inet om saken?

Jag har haft samma problem med 2 datorer. Senast en med Asus Z370-H med I7 8700K cpu. Startade om vid rendering av långa videofiler. Har fixat det med extra fläktar på Nord och sydbryggorna. Provade först med sidan avplockad och stor fläkt bredvid, då klarade den lite längre tid innan avstängning. Testade mig fram till nuvarande metod med en gammal nätaggsfläkt vid Nb och original Nb-fläkt vid Sb och nu funkar grejerna att rendera en video på 32 minuter. Låter förstås, men det får man ta. Om man kollar vilken funktion bryggorna har förstår man. Ju mer man får fart på övriga datorn desto mer får Nb och Sb att jobba sig varma ned. Och när dom överhettas stängs den av.

Visa signatur

Door