Raspberry Pi släpper betaversion av eget fjärrstyrningsverktyg

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi släpper betaversion av eget fjärrstyrningsverktyg

Ska göra det enklare än tidigare att ta kontroll över Raspberry Pi-datorer på distans.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En tidsfråga innan man ser ett stort hav av Pi botar.

Permalänk

Bra. Ett problem jag ofta upplever är att det i "killgissning teorin" är superlätt att bygga mycket saker med t.ex. raspberri pi, sedan när väl ska bygga så blir det både svindyrt, klumpigt och väldigt tidskrävande. Bara det att 24v är stanard inom automation och man ska omvandla alla digitala och analoga in- och utgångar till detta blir kostsamt.

Hade jag haft obegränsat med tid, så oj vad mycket roligt jag hade byggt med raspberri pi.

Permalänk
Medlem

Märklig pryl. Jag hittar ingen officiell bugtracker eller källkod. Därmed blir det antagligen omöjligt att själv-hosta en variant av proxyn och man blir beroende av att ha nätverkskontakt med London. Hela grejen verkar helt anpassad till RPi foundations molntjänst och har ingen återanvändbarhet utanför det ekossystemet, vilket är synd för det hade inte skadat om något liknande hade funnits lätt tillgängligt i Linux/Wayland-världen, till exempel på vanliga Debian eller dess derivat.

Om någon orkar testa så hade det varit kul att veta om det till exempel går att titta på Youtube över en sådan uppkoppling (över London eller lokalt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra. Ett problem jag ofta upplever är att det i "killgissning teorin" är superlätt att bygga mycket saker med t.ex. raspberri pi, sedan när väl ska bygga så blir det både svindyrt, klumpigt och väldigt tidskrävande. Bara det att 24v är stanard inom automation och man ska omvandla alla digitala och analoga in- och utgångar till detta blir kostsamt.

Hade jag haft obegränsat med tid, så oj vad mycket roligt jag hade byggt med raspberri pi.

Har byggt rätt mycket grejer med både raspberry pi och arduino. Det är ju inte tänkt som kostnadseffektivt vid volymer av 10.000, däremot är det vädligt bra prototyp-platformar. En TTL level FET (eller t.o.m ett relä) fixar billigt utgång till 24V och några motstånd bygger man en voltage divider för en 24V ingång av. Väldigt enkla grejer, som även det kanske inte är bra nog för industrin, men som prototyp fungerar väldigt bra.

Har lärt mig väldigt mycket elektronik runt dom här platformarna, och dom har definitivt sin plats i ekosystemet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra. Ett problem jag ofta upplever är att det i "killgissning teorin" är superlätt att bygga mycket saker med t.ex. raspberri pi, sedan när väl ska bygga så blir det både svindyrt, klumpigt och väldigt tidskrävande. Bara det att 24v är stanard inom automation och man ska omvandla alla digitala och analoga in- och utgångar till detta blir kostsamt.

Hade jag haft obegränsat med tid, så oj vad mycket roligt jag hade byggt med raspberri pi.

Hur kan det vara problematiskt? Man får räkna med att designa sin egen "hatt", men idag är det varken komplicerat eller speciellt dyrt ens i små volymer.

Använt RPi3/4 och Orange Pi 5 Plus för sådant, t.ex. 0-10V fläktstyrning, interaktion med 12V system, avläsning/styrning av både de ena och andra.

Beroende på fall och hur snabbt systemet måste reagera vid digital styrning är det ju bara använda reläer eller MosFET-transistorer.

De flesta SBC har mycket liten eller ofta ingen inbyggd hantering av analoga signaler, men finns ju massor med färdiga kretsar.

Att strömförsörja SBC från 24V behövs bara en DC/DC-omvandlare (går i teorin med spänningsdelning, men det har bedrövlig effektivitet), finns ju hur mycket som helst att välja på där som är både enkelt och billigt.

I princip alla fältbussar (CAN, RS485, isoSPI, etc) kan stödjas med färdiga lösningar och/eller integrerade kretsar om man designar sin egen hatt. RS485 kopplas direkt mot någon av UART-pinnarna (RPi5 och framförallt Orange Pi 5 har en drös UARTs).

CAN fick man tidigare ta via en krets+integrerad SPI, RPi5 har en integrerad CAN och OPi5 har två integrerade CAN (så man behöver bara lägga till transiver). Även nya Arduino UNO R4 har numera integrerad CAN. CAN är kanske mer använd i bilindustrin, men det är på många sätt trevligare än RS485/Modbus etc p.g.a. realtidsegenskaper och högre hastighet.

IsoSPI är kanske mest relevant om man jobbar med styrning av litium-batterier, men även det är enkelt att klämma in stöd på i dagens SBC!

Allt fler SBC börjar också få stöd för M.2 diskar. Det finns fall som fungerar med SD-kort, men har man väl testat använda dessa med M.2 eller bara eMMC inser man att idag är inte längre CPU-prestanda den stora flaskhalsen för dessa kort, den horribla prestandan hos SD-kort är ett långt större problem. Framförallt om man tänker köra någon desktoplösning som det i artikeln verkar rikta in sig mot.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Hur kan det vara problematiskt? Man får räkna med att designa sin egen "hatt", men idag är det varken komplicerat eller speciellt dyrt ens i små volymer.

Använt RPi3/4 och Orange Pi 5 Plus för sådant, t.ex. 0-10V fläktstyrning, interaktion med 12V system, avläsning/styrning av både de ena och andra.

Beroende på fall och hur snabbt systemet måste reagera vid digital styrning är det ju bara använda reläer eller MosFET-transistorer.

De flesta SBC har mycket liten eller ofta ingen inbyggd hantering av analoga signaler, men finns ju massor med färdiga kretsar.

Att strömförsörja SBC från 24V behövs bara en DC/DC-omvandlare (går i teorin med spänningsdelning, men det har bedrövlig effektivitet), finns ju hur mycket som helst att välja på där som är både enkelt och billigt.

I princip alla fältbussar (CAN, RS485, isoSPI, etc) kan stödjas med färdiga lösningar och/eller integrerade kretsar om man designar sin egen hatt. RS485 kopplas direkt mot någon av UART-pinnarna (RPi5 och framförallt Orange Pi 5 har en drös UARTs).

CAN fick man tidigare ta via en krets+integrerad SPI, RPi5 har en integrerad CAN och OPi5 har två integrerade CAN (så man behöver bara lägga till transiver). Även nya Arduino UNO R4 har numera integrerad CAN. CAN är kanske mer använd i bilindustrin, men det är på många sätt trevligare än RS485/Modbus etc p.g.a. realtidsegenskaper och högre hastighet.

IsoSPI är kanske mest relevant om man jobbar med styrning av litium-batterier, men även det är enkelt att klämma in stöd på i dagens SBC!

Allt fler SBC börjar också få stöd för M.2 diskar. Det finns fall som fungerar med SD-kort, men har man väl testat använda dessa med M.2 eller bara eMMC inser man att idag är inte längre CPU-prestanda den stora flaskhalsen för dessa kort, den horribla prestandan hos SD-kort är ett långt större problem. Framförallt om man tänker köra någon desktoplösning som det i artikeln verkar rikta in sig mot.

Jag är sugen på att just bygga en rasperi pi lösning som ska ha 40st 24V ingångar, 40st 24V utgångar, 20st 4-20ma eller 0-10V utgångar och 20st 4-20ma eller 0-10V ingångar. De analoga utgångarna ska från programkod vara ändringdsbara om de ska vara 4-20mA eller 0-10V. Sedan ska de kunna hantera Hart funktion som vissa analoga ingångskort har. (egentligen 250ohm extra motstånd i analogdelen)

Teknisk sett inga konstigheter, men i praktiken blir det dyrt, klumpigt och väldigt tidskrävande. Detta är ett projekt som man ska bygga helt på sin fritid som man knappt har..

Att göra väldigt enkla saker, ja det är inget konstigt. Jag gjorde i skolan analoga in och utgångar på mikrodatorer som inte ens hade analog in/utgångar. (resistorstege + komparator). Men det blir väldigt kostsamt om man ska ha mängder eller ställer högre krav.
*edit*
Att få upp samplingsprestandan hemmabyggd analog igång med resistorstege är ett coolt projekt för nybörjare inom programmering. Att börja från 1 och uppåt är segt, börja från 50%, sedan 25% eller 75% beroende på svar är mycket snabbare, men sedan kan man förespå vad värdet bör vara och ta med den i beräkningen var man ska börja.

*edit2*
Raspberry pi utklassar självklart plc på otroligt mycket speciellt när man pratar behandla datorkommunikation. Men jag ser inga större lösningar med 24V som jag kan kopiera rakt av som jag skulle kopia om de funnits och vore enkla/billiga att bygga.
Självklart vill jag att detta ska finnas.
Ett problem i sverige är dessa priser. Optokopplare på ingången löser 24V superlätt, det stämmer men sedan om man köper dessa styckvis på Elfa blir det både svindyrt och klumpigt. Få in och utgångarna att räcka, multiplexer eller flera stycken raspberri som slavenheter. Visst går, men det blir snabbt ett projekt som tar lite fritid att bygga. Det blir också lätt ett litet klumpig låda man bygger.

Det är coollt att man rent teoretisk sett kan bygga distruberade iomoduler med raspberri pi som på många sätt skulle utklassa det tradionella plc. Men i praktiken har man gett sig in i ett gigantisk projekt. Inget man ska driva själv utan något för väldigt många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

En tidsfråga innan man ser ett stort hav av Pi botar.

Tveksam till om detta är värre än vad samma kategori användare hittar på på egen hand.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Intressant, detta måste jag testa.
Använder idag NordVPN Meshnet.
Det fungerar mycket bra, men kostar ju en slant.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Allt fler SBC börjar också få stöd för M.2 diskar. Det finns fall som fungerar med SD-kort, men har man väl testat använda dessa med M.2 eller bara eMMC inser man att idag är inte längre CPU-prestanda den stora flaskhalsen för dessa kort, den horribla prestandan hos SD-kort är ett långt större problem. Framförallt om man tänker köra någon desktoplösning som det i artikeln verkar rikta in sig mot.

Ett projekt jag byggt handlar om att ta mängder med bilder och föra över dom till en större dator för processering. En liten PI4 packar lätt ihop 90 720p JPEG i sekunden i bra kvalité med bibliotek som knappast är dunder-optimerade för hastighet. Då ligger allt i ram hela tiden så disk spelar ju ingen roll. Men prestandan finns för saker som hade varit helt omöjliga för några år sedan.

Permalänk
Medlem

"Om det av någon anledning inte är möjligt att upprätta en direktanslutning kan trafiken istället vidarebefordras genom Raspberry Pi:s servrar, där den krypteras med DTLS."

*inserts MITM*.. varför skulle någon vilja köra sin trafik igenom england där dom avlyssnar all trafik?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

"Om det av någon anledning inte är möjligt att upprätta en direktanslutning kan trafiken istället vidarebefordras genom Raspberry Pi:s servrar, där den krypteras med DTLS."

*inserts MITM*.. varför skulle någon vilja köra sin trafik igenom england där dom avlyssnar all trafik?

Har svårt att sätta fingret på vad specifikt du vill åt:

* den konstiga formuleringen i Swec-artikeln som nästan får det att låta som att de kan se själva trafiken, vilket de iaf vad jag förstått inte får (dock exponeras ju metadatan om vem som ansluter till vem)
* att det (iaf just i början av betatestet) bara finns en TURN-server som fallback, och att den är i UK
* att de öht tillhandahåller TURN som fallback när enheterna inte kan nå varandra (problemet med UK känns inte särskilt unikt)

Men om jag bara ignorerar ovanstående och i blindo svarar på frågan om varför så är nog det mest relevanta svaret att de som lär överväga att använda Connect förmodligen i mycket hög grad föredrar att tjänsten fungerar även när de har kassa förutsättningar för peer-to-peer i nätverken de jobbar med än att de får ett felmeddelande och får lösa konnektivitetsproblemen mellan sina nätverk.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

"Om det av någon anledning inte är möjligt att upprätta en direktanslutning kan trafiken istället vidarebefordras genom Raspberry Pi:s servrar, där den krypteras med DTLS."

*inserts MITM*.. varför skulle någon vilja köra sin trafik igenom england där dom avlyssnar all trafik?

MITM med DTLS är lika knepigt att utföra som med TLS. Och som du antagligen inte känner till (baserat på din okunskap ovan) är det TLS du använder alldeles just nu här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Om man ändå skall köra igång en tunnel genom terminalen först, vad är fördelen jämfört med tex VNC över Tailscale?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Går det ssha? Visst går att öppna portar på routern och så men skulle vara skönt med en sån här lösning som fixar ssh varsomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tveksam till om detta är värre än vad samma kategori användare hittar på på egen hand.

Man vet aldrig i dagens samhälle, då ofta Pi är till för att labba så kanske man inte använder något högt säkerhet på dessa.