Att skicka sin data utomlands

Permalänk
Avstängd

Att skicka sin data utomlands

Jag har börjat fundera starkt och mycket på om det är så bra för oss svenska patrioter att skicka så mycket data till utländska molntjänster som Microsofts, Alphabets och Samsungs. De tar gärna, t.ex., din plats 24/7, dina dokument, din telefonkommunikations-data, media och hela din surfhistorik. Ärligt talat så känns det inte riktigt rätt att tillåta sådant. Vi har vår korsfana och det ligger i vårt intresse att utveckla egna motsvarigheter i företagssektorn.

Vad tänker ni om utländska molntjänster och det bästa för Sverige?

Permalänk
Medlem

Skickar min data till det lokala företaget Apple och hans icloud tjänst

Permalänk
Medlem

Hellre EU än USA och Kina.

Jag har min e-post inom EU och då i både Sverige och i Tyskland. Tyskland är världskänt för och ta invånarnas integritet på största möjliga allvar (deras dataskyddslag (DPA) har funnits sen 1970), främst efter att en hel delstat började med self-hosting (jag är avundsjuk på de som bor där). Glömmer dock alltid bort vad delstaten heter och kunde främst därför inte hitta källan. Schleswig-Holstein heter platsen (källa: #20461983).

Men! Jag använder Telegram (vars data är inom EU för oss som bor i EU) och ibland kan jag liksom inte vara jobbig och käfta emot främst mina bröder som har noll integritetstänk (främst en av dom). Som till exempel tidigare i dag hade jag ett videosamtal med min ena bror om ett samarbete med min släktforskarsida. Vi hade det samtalet via Google Meet. Jag rös när han föreslog det, men vi hade mycket ont om tid till att ha det där samtalet, så jag bara körde på.

Annars har jag installerat ett gäng tjänster som förgyller min dag: Snikket, redlib, Mumble, Baïkal, Vaultwarden, med flera. Servern ligger inom Sveriges gränser.

Är dock mer sårbar via datorerna än via telefonen, då jag använder RethinkDNS i telefonen. Använder ingen DNS-blockerare så som Pi-hole för mina datorer eller hemnätverk. Använder Linux som mitt huvudsystem. Bryr mig föga gällande vanliga telefonsamtal då de är inom EU. Kommer dock "käfta emot" när kommunen vill ha ett gruppsamtal via Microsoft Teams nästa gång, om det ens sker.

Jag tycker att fler borde gå samma fotspår som vad Försäkringskassan har gjort: self-hosting. Lättare sagt än gjort dock, då typ alla envisas om att "de måste ha rättigheter" (nej, inte gällade FOSS, vad jag vet), samtidigt som de skär ner på personal för att mycket av pengarna går till exempelvis Microsoft. De kan ju gå vinst med tusentals kronor per år, om de kör helskinnat på self-hosting!

Huamejen. Okej, nog med min rant

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

Intressanta svar.

Vi håller oss till trådens ämne.
Permalänk
Medlem

Som privatperson förespråkar jag att placera data så nära dig som möjligt. För privat del så har jag lokal Synology NAS och egen Nextcloud-instans där jag lagrar bilder, dokument m.m. och med backup placerad på Synology NAS på annan adress. Men det är förstås kännas lite komplicerat för gemene man att sätta upp en sådan lösning.

Men det finns ju lösningar såsom Safekloud och deras Nextcloud-instanser där data lagras inom landet. Nextcloud är rätt enkelt att komma igång med och installera mobil- och skrivbordsapp för synkronisering av dokument och bilder, och kan således rekommenderas för även den mindre tekniskt kunnige. Nextcloud erbjuder även Teams-liknande funktioner med röst-samtal och video-chatt, samt att det finns en uppsjö med insticksprogram som kan installeras för att få tillgång till fler funktioner, men detta kräver att man har en helt egen Nextcloud-instans där man är administratör.

https://safekloud.eu/sv/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Skickar min data till det lokala företaget Apple och hans icloud tjänst

Underligt nog så känner jag mig mer säker med Apple än någon annan. iCloud har än så länge inte blivit hackat och plattformen är byggd på ett vis så att Apple inte kan låsa upp enheter hej vilt bara för att myndigheter tycker att dom har rätt till all data. Tråkigt när någon idiot gör dumma saker, men viktigt för den personliga integriteten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Hellre EU än USA och Kina.

Jag har min e-post inom EU och då i både Sverige och i Tyskland. Tyskland är världskänt för och ta invånarnas integritet på största möjliga allvar (deras dataskyddslag (DPA) har funnits sen 1970), främst efter att en hel delstat började med self-hosting (jag är avundsjuk på de som bor där). Glömmer dock alltid bort vad delstaten heter och kunde främst därför inte hitta källan.

Schleswig-Holstein
https://arstechnica.com/information-technology/2024/04/german...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Tror frågan man skall ställa sig är inte om datan finns i andra länder utan anförtror jag mig till företag med min personliga information.

Permalänk
Skrivet av DevLeader:

Jag har börjat fundera starkt och mycket på om det är så bra för oss svenska patrioter att skicka så mycket data till utländska molntjänster som Microsofts, Alphabets och Samsungs. De tar gärna, t.ex., din plats 24/7, dina dokument, din telefonkommunikations-data, media och hela din surfhistorik. Ärligt talat så känns det inte riktigt rätt att tillåta sådant. Vi har vår korsfana och det ligger i vårt intresse att utveckla egna motsvarigheter i företagssektorn.

Vad tänker ni om utländska molntjänster och det bästa för Sverige?

Jag är pragmatisk. Jag väljer privat vilka firmor jag personligen väljer att anlita för olika tjänster (vilket inkluderar vissa företag som garanterat lagrar en del av min data utomlands), men jag inser att jag inte kan besluta om den data som genereras av majoriteten av de kontakter jag har med företag, myndigheter och till och med andra privatpersoner.

Det man måste komma ihåg är att de flesta inte är nördar. Bara för att en myndighet väljer att hosta sin egen data betyder inte det att de är kompetenta och att denna data inte läcker eller förstörs: vem som helst kan råka stoppa en Internetsladd i hårddisken, eller hur?

Den andra faktorn är samarbete: en fästning är en jättebra idé om du är helt självförsörjande. När upptäcker man senast om man är självförsörjande? När man är omringad av en armé som stryper all kommunikation med omvärlden. (Protip: de flesta är inte självförsörjande och det vore ett katastrofalt slöseri med resurser om alla skulle försöka bli det).

Permalänk
Avstängd

Intressant tankar. Man måste tänka på att amerikaner och sydkoreaner är människor och om de har en dålig dag och känner för att börja studera folks innehåll i molntjänsterna. Då kan de göra det. Dom vet redan så mycket om svenskar och vad vet vi om dem? Säkert mycket mindre. Många litar på amerikaner och sydkoreaner dock och därför används molntjänsterna. Att ha en underrättelse om USA:s och Sydkoreas folk är otroligt viktigt om vi ska lyckas placera en svensk molntjänst för deras folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevLeader:

Att ha en underrättelse om USA:s och Sydkoreas folk är otroligt viktigt om vi ska lyckas placera en svensk molntjänst för deras folk.

Spännande! Jag skulle jättegärna höra mer av dina tankar om detta, berätta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flexm:

Spännande! Jag skulle jättegärna höra mer av dina tankar om detta, berätta!

Ifall t.ex. Kina och Nordkorea lyckas ta över Sydkorea och Samsungs datorer så kan vi hamna i en sämre situation än om vi hade alla våra filer i Sverige. Det är lite som att leva på bidrag att låta utländska företag stå för molntjänster istället för att leva med sina egna molntjänster dessutom.

Permalänk
Medlem

Ja, så hette platsen! Tack!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevLeader:

Ifall t.ex. Kina och Nordkorea lyckas ta över Sydkorea och Samsungs datorer så kan vi hamna i en sämre situation än om vi hade alla våra filer i Sverige. Det är lite som att leva på bidrag att låta utländska företag stå för molntjänster istället för att leva med sina egna molntjänster dessutom.

Det var den här delen jag tyckte lät spännande, och gärna hör mer av dina tankar omkring:

Skrivet av DevLeader:

Att ha en underrättelse om USA:s och Sydkoreas folk är otroligt viktigt om vi ska lyckas placera en svensk molntjänst för deras folk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flexm:

Det var den här delen jag tyckte lät spännande, och gärna hör mer av dina tankar omkring:

Så om Sydkoreaner i deras huvudstad, som jobbar i deras regering, skickar över sina privata dokument till en svensk molntjänst så kan vi lära oss mer oss om deras framgångsrika företag. Detta genom IP information, webbläsar information och operativsystem-information samt vilka tider som personen är vaken. Fast det är väl helt lagligt att läsa sydkoreaners dokument också enligt nuvarande lagar om vi har en molntjänst för dem?

Stavfel.
Permalänk
Medlem
Skrivet av DevLeader:

Så om Sydkoreaner i deras huvudstad, som jobbar i deras regering, skickar över sina privata dokument till en svensk molntjänst så kan vi lära oss mer oss om deras framgångsrika företag. Detta genom IP information, webbläsar information och operativsystem-information samt vilka tider som personen är vaken. Fast det är väl helt lagligt att läsa sydkoreaners dokument också enligt nuvarande lagar om vi har en molntjänst för dem?

Ahh okej, så du tänker att Sverige bör utveckla två olika molntjänster, vi kallar dom tjänst A och B:

A) Hög säkerhet riktad till våra egna medborgare, har starkt skydd som inte tillåter operatörer, myndigheter osv att läsa människors privata data, utan enbart personerna i fråga kan avkryptera sin egen information.

B) En slags honeypot för utländska medborgare, som låtsas vara tjänst A men operatören, staten, säkerhetsorgan etc kan gå in och lagligt ta del av allas data i hemlighet, och inte bara säkerhetsdata men också företagsinformation som bonus!

Eller tänker du att för tjänsten A behöver vi också göra det tillgängligt för staten etc att gå in och läsa användarnas data, för rikets säkerhet liksom?

Hur som helst, väldigt slug och smart plan!

Permalänk

Rätt säkerhet för rätt sak. Att det är svensk betyder inte så mycket.

Jag själv har inte så mycket privat data, jag borde införskaffa mer men jag orkar inte. Jag har då inget större problem att förvara något som jag inte har. Frågan blir lite som hur förvarar du bilen? Där mitt svar är att jag har ingen bil.

Självklart har man viss data känslig data som epost, digitalbredlåda, bankkonto osv. Denna data är såklart väldigt känslig. Men det känns som de största svenska aktörerna på marknaden är det mest pålitliga.

En mer intressant fråga för mig är hur man undviker spårning i webbläsaren och på olika ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevLeader:

Jag har börjat fundera starkt och mycket på om det är så bra för oss svenska patrioter att skicka så mycket data.
Vi har vår korsfana...

Dom vet redan så mycket om svenskar och vad vet vi om dem? Säkert mycket mindre. Att ha en underrättelse om USA:s och Sydkoreas folk är otroligt viktigt om vi ska lyckas placera en svensk molntjänst för deras folk.

Låter som att du har mycket konspirationsteorier om saker och ting, och dem enda jag känner till som pratar om svenska patrioter och korsfanor 2024 är Nazisterna...

Permalänk
Medlem

Google, Microsoft och Apple äger min data!

Sparar däremot inget viktigt i molnet, utan att även ha ett par lokala backuper.

Permalänk
Skrivet av DevLeader:

det ligger i vårt intresse att utveckla egna motsvarigheter i företagssektorn.

Vad tänker ni om utländska molntjänster och det bästa för Sverige?

Att sätta upp en molntjänst kräver inte direkt att man återuppfinner hjulet: Alla tekniska grundbultar finns redan på plats, det är "bara" att samla ihop ett gäng duktiga tekniker och utvecklare och tillräckligt med pengar för att sätta upp en vettig samling serverparker på lämpliga ställen. Frågan är varför någon skulle vilja använda just din molntjänst. Vad tillför du som inte Apple eller Google eller Microsoft eller Amazon redan gör bättre, billigare, säkrare, smidigare, etc?

Sen är ju nästa fråga hur du ska locka utländska företag att använda din molntjänst? Det är en sak när folk ändå betalar miljoner till Microsoft, att de förlägger sin mail till ett Microsoftdatacenter i sin egen del av världen, men vad vore ditt säljargument för att få folk att lägga sin data i ett uttryckligen nationalistiskt företag vars två grundpelare är att säkerställa att svensk information inte läcker och att få ut så mycket info som möjligt om utländska myndigheter och industrier?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flexm:

Ahh okej, så du tänker att Sverige bör utveckla två olika molntjänster, vi kallar dom tjänst A och B:

A) Hög säkerhet riktad till våra egna medborgare, har starkt skydd som inte tillåter operatörer, myndigheter osv att läsa människors privata data, utan enbart personerna i fråga kan avkryptera sin egen information.

B) En slags honeypot för utländska medborgare, som låtsas vara tjänst A men operatören, staten, säkerhetsorgan etc kan gå in och lagligt ta del av allas data i hemlighet, och inte bara säkerhetsdata men också företagsinformation som bonus!

Eller tänker du att för tjänsten A behöver vi också göra det tillgängligt för staten etc att gå in och läsa användarnas data, för rikets säkerhet liksom?

Hur som helst, väldigt slug och smart plan!

Intressant. Jag tänkte ingenting på huruvida staten ska ha tillgång till svenskars molndata närsomhelst de känner för det. Även om de skulle svära på heder och samvete så vet man aldrig hur de skulle bete sig och särskilt inte hur de skulle bete sig under press. Jag tänkte bara på en molntjänst för att konsolidera makt i Sverige för att göra Sverige större.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Att sätta upp en molntjänst kräver inte direkt att man återuppfinner hjulet: Alla tekniska grundbultar finns redan på plats, det är "bara" att samla ihop ett gäng duktiga tekniker och utvecklare och tillräckligt med pengar för att sätta upp en vettig samling serverparker på lämpliga ställen. Frågan är varför någon skulle vilja använda just din molntjänst. Vad tillför du som inte Apple eller Google eller Microsoft eller Amazon redan gör bättre, billigare, säkrare, smidigare, etc?

Sen är ju nästa fråga hur du ska locka utländska företag att använda din molntjänst? Det är en sak när folk ändå betalar miljoner till Microsoft, att de förlägger sin mail till ett Microsoftdatacenter i sin egen del av världen, men vad vore ditt säljargument för att få folk att lägga sin data i ett uttryckligen nationalistiskt företag vars två grundpelare är att säkerställa att svensk information inte läcker och att få ut så mycket info som möjligt om utländska myndigheter och industrier?

Jag tror att om man konsoliderar sin information hos svenskar istället för amerikaner eller sydkoreaner så finns det en större lojalitet till varandra som borde resultera i att Sverige blir större med kanske 1000 bondgårdar köpta 1 timmes resa utanför Oslo.
Data kan läcka från Sverige fast om man blir internationell och går med på att data går utanför landet så rimmar det illa då Sverige har sedan vikingatiden handlat om patriotism och att man bygger Sverige och inte något annat land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevLeader:

Intressant. Jag tänkte ingenting på huruvida staten ska ha tillgång till svenskars molndata närsomhelst de känner för det. Även om de skulle svära på heder och samvete så vet man aldrig hur de skulle bete sig och särskilt inte hur de skulle bete sig under press.

Jo, det vet vi. Vi vet att dom skulle gå igenom 100% av all data utan brottsmisstanke.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av DevLeader:

Intressant. Jag tänkte ingenting på huruvida staten ska ha tillgång till svenskars molndata närsomhelst de känner för det. Även om de skulle svära på heder och samvete så vet man aldrig hur de skulle bete sig och särskilt inte hur de skulle bete sig under press. Jag tänkte bara på en molntjänst för att konsolidera makt i Sverige för att göra Sverige större.

Jag tror att om man konsoliderar sin information hos svenskar istället för amerikaner eller sydkoreaner så finns det en större lojalitet till varandra som borde resultera i att Sverige blir större med kanske 1000 bondgårdar köpta 1 timmes resa utanför Oslo.
Data kan läcka från Sverige fast om man blir internationell och går med på att data går utanför landet så rimmar det illa då Sverige har sedan vikingatiden handlat om patriotism och att man bygger Sverige och inte något annat land.

Jag är fascinerad: Varför skulle Sverige bli större om svenskar köper tusen norska bondgårdar som följdeffekt av att vi fått svenskägda datalador? Det betyder ju bara att en minoritet extra rika svenskar betalar skatt i Norge. Och Sverige skulle inte bli större ifall staten gick in och investerade i norska bondgårdar: Vi lever (som tur är) inte längre i ett feodalsamhälle. Och vad i modern ekonomiteori får dig att tro att en "make Sweden great again"-politik skulle vara till fördel för Sverige? Vi är helt beroende av handel - i båda riktningar - med andra för att kunna ha ett drägligt liv. Vi bygger Sverige genom att bygga andra länder. Patriotism i sig är inte smartare än att "hålla på" ett hockeylag alldeles oavsett vilka som spelar i det eller hur det går för dem.

Permalänk
Medlem

Vad är nackdelen med att spara på ett usb minne eller extern hårddisk mot molnlagring?

Om du gör backup på usb/hårddisk så kan du ju kryptera den med valfritt program
Och du kan stoppa den i fickan

Nyfiken fråga....

Permalänk
Skrivet av Dragonflame:

Vad är nackdelen med att spara på ett usb minne eller extern hårddisk mot molnlagring?

Om du gör backup på usb/hårddisk så kan du ju kryptera den med valfritt program
Och du kan stoppa den i fickan

Nyfiken fråga....

Molnet är bokstavligen någon annans dator. Du betalar för smidig tillgång till din data så länge du har en Internetanslutning, och du betalar någon annan för att drifta den nödvändiga infrastrukturen för detta.

Om du har disciplin nog att ha med din data varthelst du kan tänkas behöva komma åt den, och att hålla den så säker och trygg du själv vill, har du troligen bättre tillgänglighet på den än om du gör dig beroende av tredjepart att hålla den tillgänglig för dig.

Permalänk
Medlem

Varför tror så många att datan inte utnyttjas och är säker bara för att det är svenska servrar?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dragonflame:

Vad är nackdelen med att spara på ett usb minne eller extern hårddisk mot molnlagring?

Om du gör backup på usb/hårddisk så kan du ju kryptera den med valfritt program
Och du kan stoppa den i fickan

Nyfiken fråga....

Du måste också alltid bära med dig en enhet med det valfria programmet installerat för att kunna använda din data.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Varför tror så många att datan inte utnyttjas och är säker bara för att det är svenska servrar?

Det är just det: som du vet är svenskar patrioter och skulle aldrig sälja svenskars data för egen vinnings skull. Vi har också en nationell historia av att inte fatta dåliga IT-säkerhetsbeslut… 🙄

Permalänk
Medlem

Först försöker du hitta sätt att mygla dig in i USA, sedan börjar du prata om hur fel det är att skicka information dit, samt massa annat sverige nationalistisk O.o

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Moderator
Forumledare

Vi avslutar tråden där i förebyggande syfte

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord