Nokia 3210 återuppstår

Permalänk
Medlem

Denna mobil med Spotify, BankId och Swish hade varit en vinnare för mig.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ser lik ut 3310 som de gjorde en remake av för några år sedan. Den hade batteri man kunde byta ut precis som på gamla goda tiden. Men någon större nytta av sådana här telefoner har man väl tyvärr inte idag. Barnen vet inte vad knapptelefoner är och även gamlingarna har bytt till smartphones för länge sedan nu. Så är väl lite av en hipster grej, eller om man vill tvinga sig själv att använda mobilen mindre.

Våra barn kör med knapptelefoner tills de är 12 år, och de överlever.

Att barn "måste" ha skärmar och smartphones från tidig ålder är nonsens. Där bestämmer man själv som förälder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

4G/5G kör på både högre (3500) och lägre (700) frekvensband än 2G (900) och 3G (900/2100) gör.

Exakt därför som det blir en mindre antenn som får plats i telefonen. FM rundradiobandet är som sagt på 3 meter 87,5-108 MHz och kräver därför en större antenn som inte får plats. Tänk en kvartsvågsantenn, den blir ändå 75 cm lång.

Jämför det med 3500 MHz vilket blir 8,57 centimeter. En halvvåg eller kvartsvågsantenn blir väldigt liten.
Eller 700 MHz som har en våglängd på 42,83 centimeter.
900 MHz = 33,31 cm
2100 MHz = 14,28 cm

Man bygger inga helvågsantenner för övrigt. Men det blir rätt små antenner som ändå får plats i en telefon.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Tråkig spec.

Att inte sätta in en vettig kamera är bara dumt. En 5-6 Mpix kameramodul kostar inget idag. Sen batteritiden ska vara minst en vecka. Självklart vattentät. Det hade varit en klockren telefon att ta ut i naturen.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha lite mer dumsmart så att bank id, swish, bank, regionala kollektivtrafikbolag, mobilbetalning samt Spotify går att använda. Typ minimera skärmanvändande, men inte bra och viktiga funktioner. Jag hade till och med kunnat tänka mig Ngage version 3 med Android.