Endast en kabel mellan hus/garage, hur?

Permalänk

Endast en kabel mellan hus/garage, hur?

Hej

Försöker flytta ut NAS+UDM i ett serverskåp i garaget för att slippa oljud och kablage. Jag är inte jättevan vid nätverk och behöver lite hjälp. Begräsningen är att det endast är draget 1st nätverkskabel CAT6 mellan garage och hus. Känner mig också lite osäker vad man skulle sätta för switchar i huset.

Om jag förstår det hela rätt, krävs följande till garaget för att det ska fungera:

- inkommande fiber (går egentligen via boxen som sitter i huset, så är konverterat till koppar/RJ45 redan)
- 1x "normal" lina 1GBE (normal ethernet i hus)
- 1x snabblina 10GBE (används för att få hög överföring till NAS-PC på kontoret)

Men går det att få in dessa i en enda fysisk kabel underjord till garage? Eller finns smidigare lösning. Det måste vara trådat såklart.
Bifogar en skiss

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Du kan sätta 2 st VLAN-switchar (om du behöver 10Gbit så får du välja switchar med 10Gbit portar) i var ände av kabeln mellan byggnaderna.

Du kan då använda 2 olika VLAN (1 för WAN som endast går till en port på var switch, och en för ditt LAN, och fler om du vill splitta till gäst, IoT, kameror m.m.)

Jag hade gjort t.ex. port 1 på båda switcharna till trunk (alla nätverken), port 2 WAN, och resterande till LAN om du bara vill ha ett nätverk.

Tänk på att det finns risk för potentialskillnader i el mellan byggnaderna så sätt överspänningsskydd mellan, helst på båda sidor av kabeln i marken och gärna även överspänningsskydd för eluttagen (och se till att jorda dom enligt instruktionerna).

Tänk också på att Cat6 endast stödjer 10Gbit upp till ca 55m om det är bra installerat (bra kontakterat, kabel ej klämd, ej skadad och inga kraftiga böjar)

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det bör rimligen räcka med en VLAN-kapabel switch, i huset där 10 Gbit-kabeln termineras. Den andra ändan av kabeln till gararget lär ju hamna i UDM:ens 10 Gbit-interface och där bör det rimligen gå att lösa brandväggszoner och VLAN-mappning, om inte Ubiquitys programvara är helt inkompetent. Konfigurationen i UDM:en blir möjligen enklare om man har en switch i garaget också, men den totala konfigurationen och kostnaden bör bli större med två switchar.

Det borde fungera att använda bara UDM i garaget men den har endast en SFP+ port som är tänkt till LAN (det går att konfigurera båda till LAN men då de inte är switchade så kommer all trafiken mellan dom att gå genom CPU och sannolikt bli flaskhalsade) och misstänker att OP vill använda 10Gig till hens NAS.

Det kommer troligtvis även krävas att en port på den inbyggda switchen i UDM:en dedikeras till lan och har en patch tillbaka till sin egen WAN-port då jag inte tror att det är möjligt att binda ett VLAN direkt till WAN i unifi-mjukvaran.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Bästa alternativet när man drar nätverk mellan byggnader är egentligen fiber, just för att undvika problem med potentialskillnader och eventuella blixtnedslag.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Du kan inte drag om kabeln till två? Eller fiber? Skulle underlätta för dina planer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Med vad som är beskrivet just nu så tror jag att det kommer att vara 1Gbps mellan husen via befintlig kabel.
Samt risken för potential skillnader som har risken att förstöra din elektronik.

Jag har dragit ut fiber till mitt garage och har en 8 portars UniFi POE switch där.

Jag har mitt hemma labb i huset.

Kör en liten 5 portas switch för 10Gbit nätverket där datorn och de båda NASarna är inkopplade.
Detta nät har ingen default gateway och därmed kan jag köra jumboframes utan att behöva tänka på hur det påverkar ett vanligt 1Gbit nät.

Resten av nätverket kör 1Gbit och där datorn (och NASarna) också är uppkopplade.

Så om du bara vill testa så prova och kör på 1 Gbit till garaget i befintlig kabel, men om du vill ha 10 Gbit ut dit dra dit en fiber. Du kan antingen använda befintlig nätverkskabel som dragkabel, eller dra fibern i samma rör.
Kalla in en elektriker som kan dra och svetsa fibern - visst det blir några tusenlappar, men samtidigt väldigt smidigt.

Jag behövde endast 1 fiber, men bad att han skulle kontaktera 2 kontakter så att jag kan använda om jag behöver för något kul i framtiden. Det gjorde inte så mycket på priset jmf med att bara kontaktera 1 fiber (eller 2 om du vill köra den standarden för fiber istället).

Ovan visar UniFi nätverket. Precis kört uppdateringar så det trådlösa enheterna har inte riktigt hittat hem till rätt AP:er ännu men det är US 8 150W som sitter i garaget och är ansluten via fiber till resten av nätverket.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt med på varför du inte kan dra en sladd till, till garaget? Även om det sitter ett 16-rör mellan hus och garage idag så får du nog igenom två kablar med lite smörj. Annars är det ju bara gräva ner en ny slang.

Potentialskillnaden folk pratar om lär inte vara något problem om du nu inte kör skärmade kablar. Du kommer inte ha någon potentialskillnad på själva signalen.

Åska, ja chansen finns ju men den är väldigt liten skulle jag säga.

Dra fiber är ju toppen men de kräver ju en del extra både i tid/pengar/utrustning.

Så knyt på två nya kablar på den befintliga, smörj utav helsike, en som drar i ena änden och en som matar på i andra. Kontaktera och lägg tiden/pengarna på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag är inte riktigt med på varför du inte kan dra en sladd till, till garaget? Även om det sitter ett 16-rör mellan hus och garage idag så får du nog igenom två kablar med lite smörj. Annars är det ju bara gräva ner en ny slang.

Potentialskillnaden folk pratar om lär inte vara något problem om du nu inte kör skärmade kablar. Du kommer inte ha någon potentialskillnad på själva signalen.

Åska, ja chansen finns ju men den är väldigt liten skulle jag säga.

Dra fiber är ju toppen men de kräver ju en del extra både i tid/pengar/utrustning.

Så knyt på två nya kablar på den befintliga, smörj utav helsike, en som drar i ena änden och en som matar på i andra. Kontaktera och lägg tiden/pengarna på annat.

Att få i två oskärmade cat6 i ett 16mm flexrör är nästan omöjligt, kan gå om det är ett vp-rör utan svängar men även då riskabelt.

Potentialskillnaden kan bli problem, speciellt om det är lång sträcka eller byggnaderna inte är kopplade på samma elsystem.

Jag har själv en cat6-kabel ut till mitt garage som ligger ca 15m i mark och har fungerat utan problem i några år nu (även efter åskstormar), men jag har en billig switch i var ände (med förhoppningen att bara den bränner) och ett överspänningsskydd på både el och data i husets ände.

På ett jobb jag varit på hade internet slagits ut efter åsknedslag väldigt nära anläggningen och endast 1 switch av 3-4 st gick sönder helt, de andra var bara en av portarna och en strömadapter och gick sönder och där var inga överspänningsskydd överhuvudtaget, på switchen som gick sönder helt så hade några komponenter på kretskortet exploderat...

EDIT: glömde nämna att det gick många kablar i mark (ganska långa sträckor) mellan byggnader på det företaget till accesspunkter och kassor m.m. och varje switch satt i olika byggnader.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Att få i två oskärmade cat6 i ett 16mm flexrör är nästan omöjligt, kan gå om det är ett vp-rör utan svängar men även då riskabelt.

Potentialskillnaden kan bli problem, speciellt om det är lång sträcka eller byggnaderna inte är kopplade på samma elsystem.

Jag har själv en cat6-kabel ut till mitt garage som ligger ca 15m i mark och har fungerat utan problem i några år nu (även efter åskstormar), men jag har en billig switch i var ände (med förhoppningen att bara den bränner) och ett överspänningsskydd på både el och data i husets ände.

På ett jobb jag varit på hade internet slagits ut efter åsknedslag väldigt nära anläggningen och endast 1 switch av 3-4 st gick sönder helt, de andra var bara en av portarna och en strömadapter och gick sönder och där var inga överspänningsskydd överhuvudtaget, på switchen som gick sönder helt så hade några komponenter på kretskortet exploderat...

EDIT: glömde nämna att det gick många kablar i mark (ganska långa sträckor) mellan byggnader på det företaget till accesspunkter och kassor m.m. och varje switch satt i olika byggnader.

Nej två cat i en 16 är inget problem så länge det inte är för mycket böjar. 20 rör är för enkelt.

Använd glidmedel eller tvål så går de i utan problem. Se till att knyta dem ordentligt utan att det blir för tjockt

Mvh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Att få i två oskärmade cat6 i ett 16mm flexrör är nästan omöjligt, kan gå om det är ett vp-rör utan svängar men även då riskabelt.

Potentialskillnaden kan bli problem, speciellt om det är lång sträcka eller byggnaderna inte är kopplade på samma elsystem.

Jag har själv en cat6-kabel ut till mitt garage som ligger ca 15m i mark och har fungerat utan problem i några år nu (även efter åskstormar), men jag har en billig switch i var ände (med förhoppningen att bara den bränner) och ett överspänningsskydd på både el och data i husets ände.

På ett jobb jag varit på hade internet slagits ut efter åsknedslag väldigt nära anläggningen och endast 1 switch av 3-4 st gick sönder helt, de andra var bara en av portarna och en strömadapter och gick sönder och där var inga överspänningsskydd överhuvudtaget, på switchen som gick sönder helt så hade några komponenter på kretskortet exploderat...

EDIT: glömde nämna att det gick många kablar i mark (ganska långa sträckor) mellan byggnader på det företaget till accesspunkter och kassor m.m. och varje switch satt i olika byggnader.

Det går, jag har t.o.m. dragit dubbla cat.6 i gammla 15mm vp-rör, 16-rör/slang är inga större problem, om man väljer bra kabel, som ex. Scheiders 5,4mm kabel.

Permalänk
Medlem

Så länge det är oskärmad kabel så är Potentialskillnad inget problem. Ethernet över TP har isolationstransformatorer på 1400V för att ta hand om det problemet.

Åska kan lätt komma över dessa 1400V så där krävs det andra åtgärder, normalt sätt drar man fiber för att åsksäkra (och det funkar utmärkt)

Har man inte klantat till rördragningen totalt så går det att dra en singel förkontakterad fiber med LC kontakt i ett 16 rör. Med bidrektionella sfp+ moduler så får man en 10 gbit länk

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej två cat i en 16 är inget problem så länge det inte är för mycket böjar. 20 rör är för enkelt.

Använd glidmedel eller tvål så går de i utan problem. Se till att knyta dem ordentligt utan att det blir för tjockt

Mvh

Skrivet av Cerb:

Det går, jag har t.o.m. dragit dubbla cat.6 i gammla 15mm vp-rör, 16-rör/slang är inga större problem, om man väljer bra kabel, som ex. Scheiders 5,4mm kabel.

Jag brukar använda schneider gröna (5,5mm diameter) på jobbet och den är omöjlig att få i mer än ca 0,5m i 16mm flexrör från pm-flex men går ju såklart lättare om man väljer en tunnare eller har riktiga VP-rör, däremot kan det vara ganska långa sträckor om det går mellan 2 byggnader och några svängar, de kablarna är dessutom endast avsedda för inomhusbruk och då rören i marken oftast har vatten i sig så är det inte säkert att kablarna kommer överleva särskilt länge, kablarna som är gjorda för att läggas i mark/utomhus är ofta mycket tjockare (7,3mm för den vi brukar använda på jobbet).

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Hej

För att förtydliga, det är en dubbelskärmad CAT6 kabel som är dragen underjord, ihop med stora strömkabeln till garaget. Det är ett större rör men trångt pga den feta matarkabeln för el (5x6mm2).

10GBE linan har jag idag direkt inkopplad mellan NAS och PC (ingen switch mellan)

Gigabitlinan är vanlig standard som alla har hemma

Stämmer det att endast 4 av de 8 trådarna i ethernetkabel används normalt? Går det att dela upp på npgot vis, ev om det finns en skiss vore toppen

Hur arbetar jag mot potentialskillnader?

Är ”alla mina problem” lösta om jag byter kabeln till en fiber? (1x fiber), isåfall, hur skulle en sån setup se ut med det jag vill åstadkomma?

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Så länge det är oskärmad kabel så är Potentialskillnad inget problem. Ethernet över TP har isolationstransformatorer på 1400V för att ta hand om det problemet.

Åska kan lätt komma över dessa 1400V så där krävs det andra åtgärder, normalt sätt drar man fiber för att åsksäkra (och det funkar utmärkt)

Har man inte klantat till rördragningen totalt så går det att dra en singel förkontakterad fiber med LC kontakt i ett 16 rör. Med bidrektionella sfp+ moduler så får man en 10 gbit länk

Om man ska dra om kablar så är det definitivt bättre att dra om till fiber, gjärna en dubbel även om man kör bi-di sfp+ moduler så man har en i reserv om en skulle bli skadad, tänk då på att köpa en som är tänkt för utomhusbruk.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Jag brukar använda schneider gröna (5,5mm diameter) på jobbet och den är omöjlig att få i mer än ca 0,5m i 16mm flexrör från pm-flex men går ju såklart lättare om man väljer en tunnare eller har riktiga VP-rör, däremot kan det vara ganska långa sträckor om det går mellan 2 byggnader och några svängar, de kablarna är dessutom endast avsedda för inomhusbruk och då rören i marken oftast har vatten i sig så är det inte säkert att kablarna kommer överleva särskilt länge, kablarna som är gjorda för att läggas i mark/utomhus är ofta mycket tjockare (7,3mm för den vi brukar använda på jobbet).

Den gröna är jag inte jättebekant med.. Och ser även mitt typo tidigare, Schneiders "slim" verkar vara 5,3mm.

Nu när kabeln ska läggas i mark och därmed inte UV längre är en faktor, så kan utomhuskabel skippas till förmån för att få i 2 kablar istället för 1. Den extra tätning som utomhuskabel också innehar borde vara av lägre betydelse i detta fall om båda anslutningspunkterna är inomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blue_Moon_:

Hej

För att förtydliga, det är en dubbelskärmad CAT6 kabel som är dragen underjord, ihop med stora strömkabeln till garaget. Det är ett större rör men trångt pga den feta matarkabeln för el (5x6mm2).

10GBE linan har jag idag direkt inkopplad mellan NAS och PC (ingen switch mellan)

Gigabitlinan är vanlig standard som alla har hemma

Stämmer det att endast 4 av de 8 trådarna i ethernetkabel används normalt? Går det att dela upp på npgot vis, ev om det finns en skiss vore toppen

Hur arbetar jag mot potentialskillnader?

Är ”alla mina problem” lösta om jag byter kabeln till en fiber? (1x fiber), isåfall, hur skulle en sån setup se ut med det jag vill åstadkomma?

4/8 trådar är endast för 100Mbit och lägre, Gbit och snabbare använder alla trådarna.

Potentialskillnaderna och risken att utrustning går sönder vid åska får du leva med om du kör kopparkabel men det går att minska risken med överspänningsskydd på både datakabel och elkabel i båda ändarna och genom att se till att switchar är kopplade till jordade uttag.

För fiber så behöver du switchar i var ände med en SFP+ plats och 2st 10Gbps Bidirectional Single-Mode SFP+ moduler (var noga med att välja olika i var ände, de brukar säljas i 2-pack med korrekt kombination, den ena skickar på våglängden som den andra tar emot på och vise versa).

Det är jätteviktigt att ingenting rör vid ändarna av fiberkabeln när skydden är av för att minsta lilla dammkorn kan blockera signalen, delen som leder signalen (9µm) är ca 1/10 av tjockleken på ett hårstrå.

T.ex. Ubiquitis UACC-OM-SM-10G-S-2
https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/accessories-cables...

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Jag brukar använda schneider gröna (5,5mm diameter) på jobbet och den är omöjlig att få i mer än ca 0,5m i 16mm flexrör från pm-flex men går ju såklart lättare om man väljer en tunnare eller har riktiga VP-rör, däremot kan det vara ganska långa sträckor om det går mellan 2 byggnader och några svängar, de kablarna är dessutom endast avsedda för inomhusbruk och då rören i marken oftast har vatten i sig så är det inte säkert att kablarna kommer överleva särskilt länge, kablarna som är gjorda för att läggas i mark/utomhus är ofta mycket tjockare (7,3mm för den vi brukar använda på jobbet).

Det är absolut inga problem att drag installationskabel x2 i 16 rör. Så länge röret är någorlunda rakt. Och man smörjer ordentligt annars kan man drag i blåsfiber slang och blåsa...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Att få i två oskärmade cat6 i ett 16mm flexrör är nästan omöjligt, kan gå om det är ett vp-rör utan svängar men även då riskabelt.

Potentialskillnaden kan bli problem, speciellt om det är lång sträcka eller byggnaderna inte är kopplade på samma elsystem.

Jag har själv en cat6-kabel ut till mitt garage som ligger ca 15m i mark och har fungerat utan problem i några år nu (även efter åskstormar), men jag har en billig switch i var ände (med förhoppningen att bara den bränner) och ett överspänningsskydd på både el och data i husets ände.

På ett jobb jag varit på hade internet slagits ut efter åsknedslag väldigt nära anläggningen och endast 1 switch av 3-4 st gick sönder helt, de andra var bara en av portarna och en strömadapter och gick sönder och där var inga överspänningsskydd överhuvudtaget, på switchen som gick sönder helt så hade några komponenter på kretskortet exploderat...

EDIT: glömde nämna att det gick många kablar i mark (ganska långa sträckor) mellan byggnader på det företaget till accesspunkter och kassor m.m. och varje switch satt i olika byggnader.

Hur menar du att potenialskillnaden skall uppstå om det är oskärmade kablar? Absolut att det kan uppstå potentialskillnader mellan olika saker förutsatt att är ihopkopplade på så sätt att de olika jord/spänninssystemen direkt sätts ihop.

Att hus och garage sitter på olika grupper och/eller att första enheterna på kabeln i fråga sitter på olika grupper tar jag för givet. Men att en switch får 226V via fas1 och en annan enhet får 220V via fas2 spelar ingen roll för signalen i nätverkskabeln. Enheterna omvandlar ändå spänningen och signalen i kabeln kommer ligga innom alla ramar.

Hade det däremot varit en skärmad kabel där man förbinder två byggnaders jord så är risken för potentialskillnader stor.

Åska är som sagt ett problem men det brukar sällan vara jättestora avstånd mellan hus och garage så att åskan slår ner mellan dem är nog ganska liten.

Gällande två kablar i 16 flexrör så kommer det absolut bli tajt. Då slangen ligger mellan två hus så tror jag börjarna är få och
"snälla". Sen kan man ju hoppas att de grävt ner ett större

Permalänk
Medlem

Det var någon längre upp som skrev att klämd och eller hårt böjd kabel kommer påverka 10Gbit förmågan.
Jag kan inte själv säga bu eller bä på detta men om det handlar om att tvinga in en kabel till blir den inte klämd &/ böjd så att den påverkar signal kvaliten?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Kan ni snälla hålla er till ämnet, jag har ingen 16mm slang mellan husen så det är irrelevant, det finns inte heller någon stor böj på slangen.

Tack ovan för fiberförklaringen, kanske får byta kabel till en fiber. Behövs två st fiber för det jag vill åstadkomma, eller kan man tex dela upp inkommande wan/lan1GBE/lan10GBE på en enda fiber? Tar gärna en skiss om någon orkar.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blue_Moon_:

Tack ovan för fiberförklaringen, kanske får byta kabel till en fiber. Behövs två st fiber för det jag vill åstadkomma, eller kan man tex dela upp inkommande wan/lan1GBE/lan10GBE på en enda fiber? Tar gärna en skiss om någon orkar.

Om du har en switch med en 10Gbit port på båda sidorna så behöver du ingen separat fiber för 1Gbit.
All din nätverkstrafik kan färdas i 10Gbit fibern så att säga.

När du skriver hur många fiber du behöver så är svaret .. det beror på.

Det finns en standard där du använder ett fiberpar (2 fiber) för att koppla till SPF:erna. Ena fibern för att sända och andra för att ta emot.
Sedan finns det en standard där du använder en fiber för att både sända och ta emot i. Då skickas laserljuset på olika våglängder.
SPF A måste vara "tvär emot" SPF B gällande vilken våglängd som används för att sända eller ta emot.

Istället för att jag ska skriva förklaringen på ovan så finns det redan förklarat på internet: https://www.versitron.com/blogs/post/know-the-difference-betw... (eller annan lämplig sida).

Ska du dra ny fiber så tror jag att det är 4 par som de vanliga fiberkablarna kommer med.
Dvs att det är 8 fibers i den.
Jag hade bett personen som svetsar och kontakterar till dig att det lika gärna kan förbereda 2 par.

Om du köper switchar / router där du kan konfigurera vLAN så kan du som sagt köra allt i samma fiberförbindelse.

Minns inte riktigt att du skrivit din budget. Den kan påverka vad som rekommenderas.
Känns ju lite onödigt att rekommendera en UniFi Dream machine Pro, en 10 Gbit distributions switch osv om budget endast tillåter hälften av kostnaden.

Tittade på din skiss igen.
Är det bara mellan datorn och NAS:en som du vill ha 10Gbit ?
Om "ja" så skulle du ju kunna slippa att tänka på att ha 10Gbit kapacitet i din router och switchar genom att dra en kabel (fiber) direkt mellan datorn och NAS:en genom att använda ytterligare en fiber(ernana) som du drar mellan husen för en direkt koppling mellan dator och NAS.
Beroende på vilken typ av 10Gbit anslutning du kör idag mellan NAS och dator. Är det fiber idag eller koppar?

Sedan det där med skiss. Om vi inte förstår din skiss, dvs om du tycker att vi svarar på fel saker, skulle du kunna göra en skiss på hur du hade tänkt dig detta i mer detalj ?
Typ:

Har du inte Visio så går det att rita ganska bra med denna online editor också. https://app.diagrams.net/
Det finns mallar för nätverk att använda när du skapar ett nytt projekt.

Budget? Tanke på 10Gbit utan switchar, diagram
Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

@Blue_Moon_ såg din ritning och har noterat andra som ritat här i forumet. Tänkte bara upplysa folk i tråden och andra som ser detta.

Känner ni inte till att man kan rita med verktyg online, spara ritningarna, spara som PDF osv. det är gratis och praktiskt att använda.

https://draw.io

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Om du har en switch med en 10Gbit port på båda sidorna så behöver du ingen separat fiber för 1Gbit.
All din nätverkstrafik kan färdas i 10Gbit fibern så att säga.

När du skriver hur många fiber du behöver så är svaret .. det beror på.

Det finns en standard där du använder ett fiberpar (2 fiber) för att koppla till SPF:erna. Ena fibern för att sända och andra för att ta emot.
Sedan finns det en standard där du använder en fiber för att både sända och ta emot i. Då skickas laserljuset på olika våglängder.
SPF A måste vara "tvär emot" SPF B gällande vilken våglängd som används för att sända eller ta emot.

Istället för att jag ska skriva förklaringen på ovan så finns det redan förklarat på internet: https://www.versitron.com/blogs/post/know-the-difference-betw... (eller annan lämplig sida).

Ska du dra ny fiber så tror jag att det är 4 par som de vanliga fiberkablarna kommer med.
Dvs att det är 8 fibers i den.
Jag hade bett personen som svetsar och kontakterar till dig att det lika gärna kan förbereda 2 par.

Om du köper switchar / router där du kan konfigurera vLAN så kan du som sagt köra allt i samma fiberförbindelse.

Minns inte riktigt att du skrivit din budget. Den kan påverka vad som rekommenderas.
Känns ju lite onödigt att rekommendera en UniFi Dream machine Pro, en 10 Gbit distributions switch osv om budget endast tillåter hälften av kostnaden.

Tittade på din skiss igen.
Är det bara mellan datorn och NAS:en som du vill ha 10Gbit ?
Om "ja" så skulle du ju kunna slippa att tänka på att ha 10Gbit kapacitet i din router och switchar genom att dra en kabel (fiber) direkt mellan datorn och NAS:en genom att använda ytterligare en fiber(ernana) som du drar mellan husen för en direkt koppling mellan dator och NAS.
Beroende på vilken typ av 10Gbit anslutning du kör idag mellan NAS och dator. Är det fiber idag eller koppar?

Sedan det där med skiss. Om vi inte förstår din skiss, dvs om du tycker att vi svarar på fel saker, skulle du kunna göra en skiss på hur du hade tänkt dig detta i mer detalj ?
Typ:
<Uppladdad bildlänk>

Har du inte Visio så går det att rita ganska bra med denna online editor också. https://app.diagrams.net/
Det finns mallar för nätverk att använda när du skapar ett nytt projekt.

Hej, jättebra info tack. Ja bara mellan PC-NAS jag behöver 10GBE (kör nas med 6xdiskar i raid10, för video editering)..

Har en vän som kan dra ”4 fiber”, lite oklart vad det innebär (4 ljusledare antar jag..).

Med UDM SE kan jag bara koppla fibern in på 10GBE uttaget i garaget, sedan direkt in i PC antar jag (om jag skaffar nån rj45-sjp+ konverter till pc)

Men hur man får över resterande inkommande internet/ övrigt nätverk till huset är oklart, kanske vlan krävs

Ska försöka göra en skiss..

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blue_Moon_:

Hej, jättebra info tack. Ja bara mellan PC-NAS jag behöver 10GBE (kör nas med 6xdiskar i raid10, för video editering)..

Har en vän som kan dra ”4 fiber”, lite oklart vad det innebär (4 ljusledare antar jag..).

Med UDM SE kan jag bara koppla fibern in på 10GBE uttaget i garaget, sedan direkt in i PC antar jag (om jag skaffar nån rj45-sjp+ konverter till pc)

Men hur man får över resterande inkommande internet/ övrigt nätverk till huset är oklart, kanske vlan krävs

Ska försöka göra en skiss..

Ok då ska vi se om jag kan skriva av mig.. och låta det var den sista väggen av text som jag bidrar med i denna tråd (hoppas)

I garaget

Här har du din UDM Pro SE
Till denna kopplar du inkommande internet i port 9 med RJ45
Sedan kopplar du en fiber till huset i port 11 (exempel). Du behöver inget vLAN för att detta ska funka.

Din NAS1 ställer du här.
Den kopplar du till UDM Pro SE via vanlig nätverkskabel, 1Gbps.
Detta så att alla andra enheter kan komma åt den via nätverket.

Fiber mellan hust och garaget.

Här drar du så att du har 4 ljusledare, dvs 2 par.

Här väljer du om du vill köra 1 par till varje enhet eller köra BIDI, dvs använda 1 fiber för trafik åt båda hållen.
Att köra BIDI gör att SPF:erna blir dyrare men då har du ljusledare över, eller kör du ett par per enhet och oroar dig i framtiden att ändra om ifall du behöver mer fiber.

Jag vet inte vilken NAS du har men om du kör 10Gbps idag via RJ45 kabel så får du räkna på det om det är billigare att köpa ett netverkskort till NASen (och datorn) för att kunna sätta i SPF+ modulerna i den.
Jag hade själv försökt undvika en sådan där extern omvandlare från RJ45 till Fiber. Då har du plötsligt 2 enheter till som ska placeras någonstans och drar ström.

Jag har köpt mina nätverkskort till mina NASar och datorn på E-bay (Emulex OneConnect OCe11102-N-X, NIC/TOE)
Betydligt billigare än orginal kortet till NASen.

Anledningen till att jag rekommenderar direktkoppling mellan dator och NAS är att du kan justera nätverks inställningar utan att påverka resten av nätverket.
Tex är den rådande visdomen att inte aktivera Jumbo frames om 1 enhet inte stödjer det på nätverket.

Du säger att du har en vän om kan dra/svetsa fibern åt tid. Han kan säkert också guida dig till vilka SPF:er du behöver.
Hur som helst så investera i en ordentlig patchbox för din fiber.

I huset.

Här behöver du en bra plats att dels ta emot fibern från garaget och ha lite annan utrustning.
Tillsammans med patchboxen för fiber så köper du kanske en Pro 8 POE switch här: https://eu.store.ui.com/eu/en/collections/unifi-switching-uti...

Patch box:

Till denna switch så ansluter du fibern från UDM PRO SE och det är denna som kommer att ge internet till alla enheter i huset.
Du ansluter en nätverkskable till datorn och dra en vidare till TV hyllan.

Sedan drar du dina kablar ut till de POE kameror som du kommer vilja ha på huset.

Jag vet inte om Pro 8 POE switchen är den bästa för dina behov, behöver du mer än 8 RJ45?
Du får klicka runt på UniFi sidan och hitta en enhet som har SPF+ och POE med de antal uttag du behöver.

Du behöver förmodligen köpa mer än detta men här är en liten lista:

4 st Fiber patch i rätt längd
4 st SFP+ (Dator<>NAS / Hus-switch<>UDM Pro SE)
2 st Fiber patch box
1 st Rack till garaget
1 st Keystone patchpanel
x st Keystone moduler för de du till kontaktera
x st RJ45 patch kablar
1 st UniFi Pro 8 POE

Hoppas det svarar lite på dina frågor

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att byta till en fiberkabel. Du kan skicka flera nätverk i samma kabel med vlan. Beroende på var kablarna kommer in i huset och var du kommer ha centralen så skulle jag välja olika lösningar på hur det kopplas.

Det finns SFP med rj45, men de är begränsade i kabellängd. Och 10 Gb över koppar kräver att du har en bra utförd installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det bästa är att byta till en fiberkabel. Du kan skicka flera nätverk i samma kabel med vlan. Beroende på var kablarna kommer in i huset och var du kommer ha centralen så skulle jag välja olika lösningar på hur det kopplas.

Det finns SFP med rj45, men de är begränsade i kabellängd. Och 10 Gb över koppar kräver att du har en bra utförd installation.

Håller med.

Även om de "billigare" SFP+-modulerna med RJ45 är begränsade till 30 meter så finns det även modernare moduler som klarar upp till 100 meter. De kostar dock normalt 2-3 gånger så mycket per modul, så de bör bara användas där man inte har något annat val.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q