Permalänk

Köpråd Ultrawide

Hej.

Hittade en begagnad LC34H890WGUXEN för 1000 kr till frugan som hon har till studier och arbete.

Provade den lite själv först då jag sitter med 2 stk HP Elitedisplay E241i och spelar.

Blev såklart avundsjuk och vill också ha en liknande

Datorn jag sitter på har ett MSI 1070 Gaming X, spelar mest WOW och RTS-spel.

Frågan är om datorn kommer kunna hantera spelande i 3440 X 1440?

Vilken skärm skulle anses som mest prisvärd och fungera till mitt användande av dessa jag hittat begagnat?

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-31... 2500 KR

https://au.aoc.com/product/U34G3X Inte curved som jag egentligen är ute efter men kanske frisvärd för 2700 KR?

https://www.samsung.com/no/monitors/business/ch89-34-inch-ult... Vet inte om det är samma jag köpte till frun? skiljer 1 bokstav i modellnamn. 2500 KR

https://www.pcmag.com/reviews/acer-predator-x34 Snart 10 år gammal men kanske håller måttet ännu? 2000 KR

Skulle vara mycket tacksam för input här eller eventuellt förslag på annan 32-34" curved ultrawide av modell billigare.

Permalänk
Medlem

Acer och samsung gör bland dom bästa skärmarna tycker jag och även LG. Dock är ett gtx 1070 på håret att klara 3440x1440P.Så jag skulle rekommendera ett bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Kan inte ge så mycket råd om en spelskärm men kan skriva av mig lite om min DellUltrawide som jag köpte för att arbeta på hemma. Dell U3821DW 38" ultrawide

Mitt skall krav var att den skulle ha en inbyggd KVM så att kan kunde koppla in två datorer till skärmen och sedan växla mellan dem och har tangentbord och mus endast kopplat till just skärmen.

Efter en FW uppdatering på skärmen så funkar detta klockrent och jag använder Dell Display Manager (DDM) för att göra detta mha en tangentbordskombination.

Om du har två datorer, en stationär speldator och sedan en bärbar (jobbet eller annan hemma laptop) så är det supersmidigt att kunna ha samma skärm till båda. Det är något som jag själv inte förstod förrän kanske efter någon vecka när jag hade vant mig i hur smidigt det är.

Så det jag vill säga är att jag vurmar för KVM i skärmen om man har mer än en dator att koppla in.

Dell är ju ingen spelskärm men är det inte så att Alienware köptes upp av Dell och att det ofta finns snarlika skärmar som Dell fast anpassade till spel ?

Trist nog så är det inte att de inte är på samma prisnivå som de du länkat men det finns kanske en bra begagnad där ute som är intressant.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Suttit på acer predator x34 och nu mera samsung odyssey 49 tum. Båda kräver ett high-end grafikkort för att kunna dra runt på över 100 fps.

Spelar olika spel men i squad har jag runt 60-70fps medan i andra spel runt 100. Allt hänger på hur bra spelet är optimerat.
har ett rtx 3090 OC som jag sitter på. minimum på grafikkort skulle jag nog inte gå under ett 4070 och om man vill ha bra fps till competitive så är det nog 4090 som gäller. Sedan kan man ju alltid gå ner i upplösning vid spelande osv men jag spelar mest för upplevelse än competitive.

rekommendationen hamnar nog dessvärre på Acer eller Samsung men har hört att Asus gamingskärmar är helt ok också.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Acer och samsung gör bland dom bästa skärmarna tycker jag och även LG. Dock är ett gtx 1070 på håret att klara 3440x1440P.Så jag skulle rekommendera ett bättre grafikkort.

Förväntade mig nästan att någon skulle anmärka på grafikkortet, hoppades väl på att det kanske skulle kunna klara dom spelen jag spelar.

Får väl fundera på att uppgradera datorn först.

Permalänk
Skrivet av Tickles:

Suttit på acer predator x34 och nu mera samsung odyssey 49 tum. Båda kräver ett high-end grafikkort för att kunna dra runt på över 100 fps.

Spelar olika spel men i squad har jag runt 60-70fps medan i andra spel runt 100. Allt hänger på hur bra spelet är optimerat.
har ett rtx 3090 OC som jag sitter på. minimum på grafikkort skulle jag nog inte gå under ett 4070 och om man vill ha bra fps till competitive så är det nog 4090 som gäller. Sedan kan man ju alltid gå ner i upplösning vid spelande osv men jag spelar mest för upplevelse än competitive.

rekommendationen hamnar nog dessvärre på Acer eller Samsung men har hört att Asus gamingskärmar är helt ok också.

Har inte nått behov av hög FPS i dom spelen jag spelar men vill ju såklart inte hamna för lågt.

Får som sagt fixa ny dator först tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerish667:

Förväntade mig nästan att någon skulle anmärka på grafikkortet, hoppades väl på att det kanske skulle kunna klara dom spelen jag spelar.

Får väl fundera på att uppgradera datorn först.

Jag drev 3440x1440 med ett 1080 tills för något år sedan. Man får helt enkelt sänka upplösning och nöja sig med icke maxade inställningar om man vill ligga runt 100fps. med VRR går det dock att acceptera under 60fps om det inte är online fps som CS/BF/COD etc. Min fru fick mitt 1080 och har kört spel som Hogwarts Legacy på samma upplösning och har inte klagat något än så det beror nog lite på vad man har för krav/önskemål

Permalänk
Skrivet av tonii:

Jag drev 3440x1440 med ett 1080 tills för något år sedan. Man får helt enkelt sänka upplösning och nöja sig med icke maxade inställningar om man vill ligga runt 100fps. med VRR går det dock att acceptera under 60fps om det inte är online fps som CS/BF/COD etc. Min fru fick mitt 1080 och har kört spel som Hogwarts Legacy på samma upplösning och har inte klagat något än så det beror nog lite på vad man har för krav/önskemål

Hoppas ju det kan fungera en liten stund till, behöver inte ligga så högt i fps.

Har inte så höga krav, är mest upplevelsen och att spelen flyter ok.

Får helt enkelt prova och se

Permalänk

Denna var ju inte så farlig i pris: https://www.pricerunner.se/pl/25-3200048214/Bildskaermar/Sams...

Duger eller ska man undvika?

Permalänk
Medlem

En av mina skärmar har donerats till barnens speldator och jag är på jakt efter en billig 34-tummare. Jag kanske är dumsnål, men detta är den jag funderar på. Kommer användas till både jobb och spel. 100Hz över displayport, men tyvärr endast 60Hz över HDMI.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Peking:

En av mina skärmar har donerats till barnens speldator och jag är på jakt efter en billig 34-tummare. Jag kanske är dumsnål, men detta är den jag funderar på. Kommer användas till både jobb och spel. 100Hz över displayport, men tyvärr endast 60Hz över HDMI.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

Jag hade nog egentligen klarat mig med 100Hz också, men om det är värt 500 extra för en G5 så har jag inga problem att lägga det.

Frågan är bara vad som är prisvärt...

Är väl inte så länge tills jag blir tvungen att uppgradera datorn så kan ju vara bra att ta höjd för att den orkar driva högre fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerish667:

Jag hade nog egentligen klarat mig med 100Hz också, men om det är värt 500 extra för en G5 så har jag inga problem att lägga det.

Frågan är bara vad som är prisvärt...

Är väl inte så länge tills jag blir tvungen att uppgradera datorn så kan ju vara bra att ta höjd för att den orkar driva högre fps.

Jag har också haft ögonen på den skärmen tidigare. Den har kraftigare böjning än den jag länkade, vilket jag är rädd blir lite för mycket för min del. Jag kommer nog behöva fundera lite till, men just nu lutar jag åt MSI-skärmen

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Peking:

Jag har också haft ögonen på den skärmen tidigare. Den har kraftigare böjning än den jag länkade, vilket jag är rädd blir lite för mycket för min del. Jag kommer nog behöva fundera lite till, men just nu lutar jag åt MSI-skärmen

Jag kommer ha ca 1 meter till skärmen där jag sitter och som jag förstår är det rekomenderat avstånd för 1000R krökning.

Permalänk

Hittade en Samsung G5 Odyssey C34G55 för 3392.- på outlet, blir till att prova denna.

Permalänk

Någon som skulle ha tips om monitorarm att montera på skrivbord som kan hålla Samsung G5 C34G55 med vesa 75X75 och en vanlig 24" 16:9 med vesa 100X100 brevid varandra?