Det här måste väl vara ett trasigt moderkort, troligen kortslutning?

Permalänk
Medlem

Det här måste väl vara ett trasigt moderkort, troligen kortslutning?

Datorn dog. Så jag misstänkte att det var PSU:n som gått sönder. Det brukar ju ofta vara det. Så testade den genom att brygga PIN 4 och 5 med ett gem. Och den var död. Köpte ny PSU, stoppade in (med mycket bök). Och nu har jag följande läge.

- Har ryckt ut all hårdvara utom CPU:n. Allt är urplockat.
- När bara 24-pin-adaptern är inkopplad på moderkortet så hoppar fläktar mm igång och datorn ger livstecken.
- När jag sedan kopplar in 12v-kopplingen frpn PSU till vid CPU:n är datorn helt död.
- Den gamla PSU:n fungerar när jag testar den med gemet, och den är urkopplad från datorn.
- Har provat att resets CMOS och plocka ur batteriet.
- Moderkortet är ett gammalt Asrock P55 deluxe som har hängt med i 14 år.
- Slog på en 40%-ig överklockningsfunktion för någon vecka sedan. Det borde väl inte knäcka hårdvaran men man kan väl inte vara säker.
- Datorn funkade igår kväll när jag stängde av den men startade inte nu på morgonen.

Finns det någon sak jag glömt kolla innan jag köper det nya moderkort och den nya processor jag borde ha köpt för länge sen?

Permalänk
Medlem

Har du lyft på CPU-kylaren och kollat att det inte är CPU'n som bränt upp kylpastan?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ser ju lite bränt ut faktiskt. Men överhettar processorn så snabbt att datorn inte ger ett livstecken?

Skulle det kunna funka med ny kylpasta och nedklockning? Har hållit koll på temp och jag har inte sett någon varmgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelpet:

Ser ju lite bränt ut faktiskt. Men överhettar processorn så snabbt att datorn inte ger ett livstecken?

Skulle det kunna funka med ny kylpasta och nedklockning? Har hållit koll på temp och jag har inte sett någon varmgång.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Den där kylpastan ser ut att ha suttit där 14 år, definitivt dags för ny, men såklart det kanske inte är värt besväret om delarna är trasiga och mindre värda än själva kylpastan.
Det jag tänker kan ha hänt är att du vant processorn vid att få mycket ström, så nu behöver den mer ström för att ens starta, men ja det mest troliga är nog att moderkortet lagt av någonstans.
Det går säkert att avgöra med en multimeter om man vet vad man ska leta efter, men det enkla valet är nog att byta ut både moderkort och CPU till något modernare. Annars om du måste veta så går ju även att testa moderkortet med en annan fungerande processor eller testa processorn med ett annat fungerande moderkort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kontrollfråga:
Visst kopplade du in det nya nätagget med de medföljande kablarna, när du bytte nätagg?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Japp, jag tog de nya modulära kablarna. Felet som uppstår är exakt detsamma som med det gamla nätagget dvs nätaggregatet vägrar starta överhuvudtaget när 12v till moderkortet är inkopplat. Det var därför jag var rätt säker på att det var PSU:n som gått sönder, men det visade ju sig att det inte var så.

Jag har inte något större intresse av att hålla på och pula med gamla grejor som jag ändå hade tänkt byta ut på något sätt. Även om jag faktiskt har fått den här datorn hyftsat tyst (minus grafikkortet) så är den inte den ljudlösa maskin jag vill ha. Och jag behöver inte ha ett flertal olika diskar, det räcker med en stor SSD. Har ändå allting jag faktiskt använder på onedrive.

Jag tänker också att det är osannolikt att det är ett värmefrånslag. Dator gick utmärkt igår kväll och utan några som helst tecken på överhettning. Sedan vägrar den starta dagen efter. Hade det varit ett värmeproblem så tänker jag att jag borde ha märkt det med ökade temperaturer på CPU:n men den låg stadigt mellan 40 och 60 grader. Ett värmefrånslag borde heller inte ha gjort att PSU:n inte kan starta när jag testar med gem mellan pin 4 och 5. Det indikerar att det finns någon slags kortslutning på moderkortet tänker jag.

Permalänk
Medlem

En dator överhettar inte så snabbt att den inte ens försöker starta, det ska väldigt mycket till för att en modern dator ens ska stänga av sig p.g.a. överhettning eftersom de istället klockar ner rejält först. Så det lär inte vara kylningen som är problemet.

Att datorn "startar" utan ATX12V men inte med är däremot relativt vanligt vid hårdvarufel, moderkortet kommer inte ens försöka starta ordentligt utan den kabeln så eventuella fel på moderkortet brukar bara visa sig med strömmen korrekt inkopplat. Så jag håller med dig om att det lutar åt att något gått sönder på moderkortet.