Vill "jumpstarta" via power switch pins, men hittar dom inte?

Permalänk
Medlem

Vill "jumpstarta" via power switch pins, men hittar dom inte?

Jag vet inte ens vad moderkortet heter så jag kan kolla upp manualen för det.

Hur ska jag gå tillväga här egentligen för att hitta var dom är? Har läst beskrivningar på nätet men det har inte gjort mig något klokare.

Laptopen är en ASUS GL753VD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Ah jag var där och kikade förut och drog hem manualen för själva datorn men står inget specifikt om moderkortet där.

Permalänk
Hedersmedlem

Har svårt att tro att det är dokumenterat för en vanlig laptop. Isåfall om du lyckas hitta en servicemanual för den. Annars är det nog att ta isär den nog att du ser hur strömknappen är kopplad till moderkortet och lista ut det den vägen.

Det tycks faktiskt finnas en "repair guide", t ex här:
https://drive.google.com/file/d/1xuLh8b_WdYheeyVjRmNnL5oPvam0...
Det är inte en servicemanual dock, och en av sidorna är låg kvalitet och oläslig. Den har åtminstone en massa testpunkter för just power on.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har svårt att tro att det är dokumenterat för en vanlig laptop. Isåfall om du lyckas hitta en servicemanual för den. Annars är det nog att ta isär den nog att du ser hur strömknappen är kopplad till moderkortet och lista ut det den vägen.

Det tycks faktiskt finnas en "repair guide", t ex här:
https://drive.google.com/file/d/1xuLh8b_WdYheeyVjRmNnL5oPvam0...
Det är inte en servicemanual dock, och en av sidorna är låg kvalitet och oläslig. Den har åtminstone en massa testpunkter för just power on.

Tack ska kolla in den filen!

Jag har datorn öppen och står och kollar men problemet är att jag inte kan se powerknappen för den är dold under silverplattan som allt sitter på en bit ifrån moderkortet liksom. Och det går inte att öppna ovansidan av laptopen utan bara baksidan.

De enda sladdarna som är synliga som kommer från det hållet är en vit och svart sladd som går in i wifi-kortet.

Permalänk
Medlem

Först, vet du vilken header som är för strömbrytaren och reset osv?
Har du en multimeter?
Isåfall ska du först ta reda på vilka pinnar som är jordpinnar i headern för knapparna.
Hitta en känd jordpunkt på moderkortet, gärna i närheten. Sedan sätter du multimetern i kontinuitetsläget.
Håll ena proben på kända jordpunkten, och proba alla pinnara i headern. När multimetern tjuter så hittar du jordpinnarna.
Därefter får du prova dig fram genom bygla alla pinnarna mot en jordpinne. Min favorit är att böja till ett gem och använda det.
Sedan kan man löda till en strömbrytare med rätt typ av stift för att ha en lös startknapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Först, vet du vilken header som är för strömbrytaren och reset osv?
Har du en multimeter?
Isåfall ska du först ta reda på vilka pinnar som är jordpinnar i headern för knapparna.
Hitta en känd jordpunkt på moderkortet, gärna i närheten. Sedan sätter du multimetern i kontinuitetsläget.
Håll ena proben på kända jordpunkten, och proba alla pinnara i headern. När multimetern tjuter så hittar du jordpinnarna.
Därefter får du prova dig fram genom bygla alla pinnarna mot en jordpinne. Min favorit är att böja till ett gem och använda det.
Sedan kan man löda till en strömbrytare med rätt typ av stift för att ha en lös startknapp.

Har ingen multimeter. Verkar vara lite över min pay grade det här, hade hoppats en inavlad idiot skulle kunna göra det här i ett nafs.