Helgsnack: Vilken är din äldsta mjukvara?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilken är din äldsta mjukvara?

Har du varit intresserad av datorer länge har du nog ett gäng mjukvaror som fått vara med sedan starten. Vilka är dessa?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äldsta mjukvaran jag har är filhanteraren Totalcommander som jag köpte 1994 och som fortfarande uppdateras och engångslicensen är giltig.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

EAC är ett måste för mig på en windowsinstallation. Igår hade Vogon Poetry/Scala nya EP ramlat ner i brevlådan och den är förstås redan rippad så jag kan ha i mobilen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Total Commander. Använt sedan win 3.x tiden.
Tidigare hette den Windows Commander.

Permalänk
Medlem

Gnu coreutils skulle jag tro, eller för att vara petig föregångaren "fileutils", är väl tillochmed äldre än Linux självt.

Permalänk

Mitt datorintresse sträcker sig bak till början av 90-talet. Fick min 386sx runt 92-93 skulle jag tro, på den tiden var det DOS 6.22 och Windows 3.11, men det känns lite trist att ange Windows eller dess komponenter som den mjukvara som hängt med längst.

Skulle nog säga Firefox eller VLC media player, FF har jag använt sedan 2007.

Permalänk
Medlem

Det äldsta som fortfarande används dagligen lär vara TotalCommander. Jag vill minnas att jag köpte det 1995, då det hette Windows Commander. Minns varken när eller varför de bytte namn, dock.

Jag fungerar inte överhuvudtaget i Windows utan TotalCmd, så det är i princip det första jag installerar på en ny maskin. Ett ypperligt litet program, som sannolikt kommer att finnas kvar i min arsenal så länge Windows är aktuellt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Foobar2000, Git (räknas det?).

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Lite tråkig, men Firefox, Steam, Transmission.

Allt annat har antingen blivit utbytt mot annat eller så har funktionerna integrerats i andra program / operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det äldsta som fortfarande används dagligen lär vara TotalCommander. Jag vill minnas att jag köpte det 1995, då det hette Windows Commander. Minns varken när eller varför de bytte namn, dock.

Jag fungerar inte överhuvudtaget i Windows utan TotalCmd, så det är i princip det första jag installerar på en ny maskin. Ett ypperligt litet program, som sannolikt kommer att finnas kvar i min arsenal så länge Windows är aktuellt.

Samma här, den är den första jag installerar. Anledningen till att skaparen Ghisler bytte namn på den var för att Microsoft inte tyckte att han skulle använda Windows i namnet. Det var i början av 2000-talet.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Winamp 2.95
Kan inte tänka mig någon annan musikspelare.
Väldigt simpel men det fyller alla funktioner.

Permalänk
Medlem

ntoskrnl.exe

Permalänk
Medlem

Hade velat skriva Directory Opus som kom ut 1990 o som jag började använda på 00-talet nångång, men bytte ut det till OneCommander för nåt år sen o trivs mycket bättre med det.

Så det blir väl Putty jag använder dagligen som är äldst o som jag kör för att komma åt irssi (IRC) som i sig också är nästan lika gammalt.

Permalänk

Nu blir jag nostalgisk och lite varm inombords... Ett program som har hängt med länge och som jag använder oftar är ju WinRAR. Program som annars kan komma till användning när det är nostalgikväll är Dos 6.22 och 4dos. QEMM används en del också, men det är ju roligare att leka lite med Autoexec.bat och config.sys och jaga minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du varit intresserad av datorer länge har du nog ett gäng mjukvaror som fått vara med sedan starten.

Nej, ingen av den mjukvara jag började med (på Apple II, ZX Spectrum, Amiga) överlevde tyvärr övergången till W95 år 1995. Visserligen har jag kvar lite disketter och kassetter från de äldre generationerna, men det var många decennier sedan de sist testades och oklart om de fortfarande funkar.

Permalänk
Medlem

Är nog fanimej Counter-strike 1.6…

Permalänk
Medlem

VLC & Firefox är väl ganska gamla?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Firefox är nog det äldsta jag kör.
Körde Winamp fram till ett par år sedan. Bytte dock till AIMP.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kodi/xbmc och mediamonkey är trotjänare sen jag började utforska mjukvara tidigt 00-tal och har ännu inte hittat någon anledning att byta ut dem.

Permalänk
Medlem

XOR 4, funkar fortfarande klockrent

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Måste nog säga Steam och Firefox. Skaffade mitt Steamkonto runt 2005, och började använda Firefox kort därefter. Men om spel inkluderas i mjukvarulistan, så är det Super Mario Land som jag nötade på Gameboy under tidiga 90-talet. Spelar det nu för tiden när jag har tråkigt eller känner mig nostalgisk.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag fungerar inte överhuvudtaget i Windows utan TotalCmd, så det är i princip det första jag installerar på en ny maskin. Ett ypperligt litet program, som sannolikt kommer att finnas kvar i min arsenal så länge Windows är aktuellt.

+1
Kom ihåg när jag köpte min första mac år 2015. Sökte frenetiskt efter en Total commander ersättare till Mac. Hittade så småningom Commander One ,som jag tycker är en värdig ersättare på MacOS plattformen 😃

Permalänk
Medlem

om vi pratar windows så är nog just wincommander/total-commander det som följt med längst och 'mc' (midnight commander) i Linux-världen

Om man pratar CLI-program som inte är OS-verktyg så skulle jag säga Emacs eller olika versioner av kloner av det med samma tangentkommandouppsättning (som jove på ABC1600) så skulle jag säga sedan 1986 och kördes på CP/M-datorer (MINCE, vilket var en av de få texteditorerna i CP/M som kunde hantera programlistningar som var mycket större än RAM-minnet i datorn mha. egen version av swap-file).

Emacs tillsammans med mc/total commander är bland det första som åker in i en nyistallerad OS/dator oavsett win/linux.

Permalänk
Medlem

Tragiskt nog är det nog Word, Excel och PowerPoint... Fanns på Mac OS Classic och det är nog inget annat från den tiden som jag har installerat (i modern version), tror jag.

Permalänk
Medlem

Directory Opus har jag kört sedan 1992, även om det är först nu i Windows 10 som det fått ersätta Explorer helt.

Annars är även Total Commander ständigt återkommande, men har ingen aktiv installation just nu.

NotePad++ är en annan klassiker som hängt med sedan start.

Photoshop har jag kört sedan version 2.5, så det har hängt med ett tag

Permalänk
Medlem

Om man inte räknar bog-standard grejer som alltid medföljer såsom CMD (kommandoprompten/dos)
så vill jag nog säga att den software som har följd mig längst är Blender.

Den har för mig en lite speciell historia jag kan berätta om.

I 1995 drömde jag om att bli animatör, jag gick på en animationsskola i Danmark då några år, och ritade traditionell 2D (Disney/Warner Bors) typ klassisk animation.

Sen kom en som arbetade där och viste mig hur entusiastisk han var vidr. 3D animation och att man kunde modellera i real-time med 3D Studio (före det blev 3D studio Max med Character Studio), och han visade mig detta på en svindyr Pentium Pro han hade investerat i.

Jag förlorade lite intressen för hand ritad animation och några år sen investerade jag i 3D studio Max + Character Studio, ja dom var separata den gång och kostade en mindre förmögenhet.)

Men det kraschade hela tiden och save-filerna blev ofta korrupta så det knappas gick att exportera mina karaktärer utan att grundläggande fil och format fel följde med. Jag gav upp Animation i 6 mån.

Sen upptäckte jag Blender (den gång när det fortfarande ägdes av NaN not-a-number), och Ton Roosendaal hade ett rykte för att snällt ge bort mjukvaran till alla som frågade och tyckte hans mjukvara va kul.

Jag kommer ihåg at även det kraschade ibland, men skilnaden mellan Ton Roosendaal och Kinetix/Autodesk var att medan Autodesk hade för vana att säga att det alltid är min fel, jag måste göra nåt fel, fel OS, fel dator, fel installation etc... så panikade Ton lite och hade fixat buggen inom 3 timmar.

Sen blev det så, varje bugg jag rapporterade fixade Ton eller nån av hans ofta frivilliga utvecklare, det handlade mera om stolthet än att skydda företaget emot "liabilities".

Så blev jag ju kär i Blender på den tiden, och det var lite kämpigt för hela den gång "lilla" industrien mh.t 3D var Blender bara en liten upstickare och kommer alldrig bli ett alternativ til Maya eller 3D studio max, så jag blev ofta utskrattat för att jag använde Blender den gång. Men jag höll fast...

Idag är Blender gigantisk, och jag har använd det många gånger till att arbeta i Reklambolag och olika arbeten jag har haft, så den mjukvaran har varit min trogna följesvän i över 20+ år.

och btw... nu är det ingen som skrattar mera, tja - fast kanske jag

Faktakoll
Permalänk

Ett av de äldsta programmen jag använder på daglig bas är väl kanske vim, även om min användning av det är mer praktisk än nostalgisk: jag började inte använda det på allvar förrän i början av 10-talet när jag införde först FreeBSD och sen Linux hos min arbetsgivare.

Bash används också på daglig bas på jobbet och har använts aktivt av mig sedan 1998 (även om jag de senaste åren gått över till zsh), och det släpptes 1989, så är alltså ännu äldre.

Tar använder jag semiregelbundet för att bygga filarkiv, och det släpptes 1979!

Sen innehåller min speldator alltid ett gäng emulatorer, och jag uppskattar en del Commodore 16/-116/PLUS-4 titlar från mitten av 80-talet, även om jag inte spelar dem jätteregelbundet längre.

Permalänk
Medlem

FF, MPLC, putty

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Skulle nog säga Firefox eller VLC media player, FF har jag använt sedan 2007.

Appropå Firefox och köra gammal programwara, såg denna på Neowin (originalkälla PCMag).

"A Firefox user has kept 7,400+ browser tabs alive for two years"
https://www.neowin.net/news/a-firefox-user-has-kept-7400-brow...

Permalänk
Medlem

Det äldsta programmet som jag fortfarande använder är ACDSee 2.4, ett enkelt bildvisningsprogram, som inköptes -96, om jag minns rätt. På den tiden gick man till banken och köpte en check som sedan skickades med post till programmakaren. Obs att jag använder denna version och ingen senare uppdatering!

/ B