Ladda upp ditt coil whine

Permalänk

Ladda upp ditt coil whine

Så sålde mitt rtx 3090 med minimalt coil whine för att uppgradera till rtx 4080.
Gick på google's tips om "mitt Gigabyte har ingen coil whine".
Vilket inte stämmde.
Provande även msi och asus med liknande resultat.
Men jag har aldrig heller haft ett grafikkort utan coil whine bara olika nivåer.
Ni som säger att erat grafikkort inte har coil whine.
1 Sätt fläktarna på minimun.
2 ta bort sidopanelen
3 sätt mikrofonen ca 1 cm ifrån grafikkortet
4 ladda ner och kör Superposition (stock settings 1080p) https://benchmark.unigine.com/
5 ladda upp resultatet

Här är mitt resultat
https://youtu.be/Cy6AiCmGgOY

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte tid att ladda upp mitt men att köra lite OC och stresstesta körde in mitt coilwhine så nu med undervolt så är det avsevärt tystare 😁 (jag har 4070 Ti)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Min GPU har endast coilwhine som jag hör när jag spelar EVE Online, resterande spel hörs det inte p.g.a. fläkt- och spelljud antar jag.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Min GPU har endast coilwhine som jag hör när jag spelar EVE Online, resterande spel hörs det inte p.g.a. fläkt- och spelljud antar jag.

Kör gärna testet
Börjar undra om jag haft maximal otur av alla mina grafikkort, då många hävdar att dom inte har någon coil whine alls.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu har jag inte tid att ladda upp mitt men att köra lite OC och stresstesta körde in mitt coilwhine så nu med undervolt så är det avsevärt tystare 😁 (jag har 4070 Ti)

Rtx 4080/super hjälper inget med undervolt har jag märkt.
Hjälper dock om man underklockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Så sålde mitt rtx 3090 med minimalt coil whine för att uppgradera till rtx 4080.
Gick på google's tips om "mitt Gigabyte har ingen coil whine".
Vilket inte stämmde.
Provande även msi och asus med liknande resultat.
Men jag har aldrig heller haft ett grafikkort utan coil whine bara olika nivåer.
Ni som säger att erat grafikkort inte har coil whine.
1 Sätt fläktarna på minimun.
2 ta bort sidopanelen
3 sätt mikrofonen ca 1 cm ifrån grafikkortet
4 ladda ner och kör Superposition (stock settings 1080p) https://benchmark.unigine.com/
5 ladda upp resultatet

Här är mitt resultat
https://youtu.be/Cy6AiCmGgOY

Alla uppfattar coilwhine olika. Vissa är känsligare för den frekvens som uppstår än andra, och vissa har en helt annan kombination av hårdvara som gör det mildare/värre.

Sen kommer såklart mikrofonen avgöra hur pass mycket som tas upp i ditt klipp.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Kör gärna testet
Börjar undra om jag haft maximal otur av alla mina grafikkort, då många hävdar att dom inte har någon coil whine alls.

Om jag kommer ihåg ska jag testa i helgen. är dock lite ambivalent.. tänk om jag hör tydligare vad jag ska störa mig på och kan sedan alltid höra det oavsett vad jag gör? >_>

Permalänk
Medlem

Jag har ett 4070 ti TUF och de brukar tydligen ha mkt coilwhine men jag är en ”sån” där som säger att jag inte har något. Jag tycker verkligen inte att jag hör någonting alls oavsett hur mkt det belastas eller inget alls. Jag tänker att jag hade himla tur med mitt exemplar.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Nämen för coil whine är det Halo CE som gäller.

Permalänk

Första gången jag har coil whine trots datanörd sedan 90-talet och det är fan riktigt störigt.
Spelade in med mobilen när jag är i menyn på Last Epoch och kortet skriker rätt illa.
Undervolt hjälper knappt märkbart, underclock hjälper men det känns dock trist att underclocka med 3-700 mHz när man lagt en avsevärd summa pengar på ett high-end kort. :/

https://www.youtube.com/shorts/rU1dEuwpXv0

Permalänk
Medlem

Ni har såklart provat att sätta begränsning på er fps? Tex max 142 fps om er skärm är 144Hz.
Inte?? Gör det då.
Få grafikkort har hörbar coil whine när dom är under belastning.
Det är när fps rusar i tex menyer i spel som det är illa.

Har ni hörbar coil whine även när ert grafikkort är under hög belastning i spel? Har ni datorn kopplad till jordat uttag?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tur man är så pass gammal att man inte hör coilwhine längre

Skämt åsido, jag lider med er som är drabbade. Har haft det förr och vet hur j*kla jobbigt det är.

Nåt som hjälpte mig var att köra med vsync aktiverat när det gäller gpu. Mitt moderkort hade även det coilwhine, det blev bättre när jag stängde av c-states i bios.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Ni har såklart provat att sätta begränsning på er fps? Tex max 142 fps om er skärm är 144Hz.
Inte?? Gör det då.
Få grafikkort har hörbar coil whine när dom är under belastning.
Det är när fps rusar i tex menyer i spel som det är illa.

Har ni hörbar coil whine även när ert grafikkort är under hög belastning i spel? Har ni datorn kopplad till jordat uttag?

Jo absolut det hjälper och är ju inte lika stort problem i vissa titlar men jag har en 270hz skärm och det känns tråkigt att cappa FPS i spel där jag kan faktiskt kan få upp FPSen till denna nivå bara för att få bort coil whine på ett kort som kostar 10.000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielolo:

Jo absolut det hjälper och är ju inte lika stort problem i vissa titlar men jag har en 270hz skärm och det känns tråkigt att cappa FPS i spel där jag kan faktiskt kan få upp FPSen till denna nivå bara för att få bort coil whine på ett kort som kostar 10.000kr.

Men det var inte riktigt vad jag skrev. Har du coil whine i dom spelen även när du spelar eller är det bara i menyn?
Du kan ju faktiskt välja att att se det lite annorlunda med.
Som att måste du ha alla dom fps bara för att du kan? Eller funkar det precis lika bra med läge fps och då slippa coil whine?
Jag vet vad jag hade valt.
Får du 270 fps i dina spel och du har coil whine så jobbar inte ditt grafikkort hårt alls. Så antingen lade du ut pengar på mer än vad du behövde eller så har du varit smart och gjort ett köp som ska hålla i många år.

Men ja, jag håller med om att det är surt oavsett med coil whine.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.