Den som vill sätta tänderna i AMD:s grafikgränssnitt Mantle behöver både nya drivrutiner och anpassade speltitlar. Nu finns åtminstone det sistnämnda sedan DICE rullat ut en uppdatering för Battlefield 4, där ett byte till Mantle i vissa fall ska bjuda på en rejäl prestandaskjuts.
Testresultat: Battlefield 4 med Mantle (DICE)
Low-end | 64-player | Multi-GPU | |
---|---|---|---|
CPU | AMD A10-7850K | AMD FX-8350 | Intel Core i7-3970x |
GPU | (APU) | Radeon 7970 3 GB | 2x Radeon R9 290X 4 GB |
Inställningar | Medium 720p | Ultra 1080p | Ultra 1080p |
OS | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8 |
Karta | Singapore | Siege of Shanghai | South China Sea |
DX11 (snitt) | 26,6 ms/f | 18,87 ms/f | 13,24 ms/f |
Mantle (snitt) | 23,3 ms/f | 15,08 ms/f | 8,38 ms/f |
Skillnad | 14,0 % snabbare | 25,1 % snabbare | 58,0 % snabbare |
I samband med detta publicerar DICE egna testresultat. Av tabellen ovan framgår att vissa konfigurationer har mer att vinna än andra och att särskilt CPU-begränsade scenarion kan få en märkbar prestandaskjuts vid ett byte från DirectX till Mantle. I fallet Core i7-3970X med två Radeon R9 290X handlar det om hela 58 procent högre bildfrekvens, dock i singelplayer.
Även när det gäller ett ensamt grafikkort är resultaten lovande. En AMD FX-8350 med Radeon 7970 sägs tjäna cirka 25 procent på en övergång till Mantle, detta i den ytterst krävande kartan Siege of Shanghai med 64-spelare. När det kommer till svagare system, i detta fall en Kaveri-baserad APU, handlar det om en desto blygsammare siffra: 14 procent.
Det räcker dock inte med dagens uppdatering av Battlefield 4 för att Mantle ska fungera. AMD behöver även släppa en drivrutin med det nya grafikgränssnittet på plats, vilket ska ske senast fredagen den 31 januari. Först då kan Radeon-användare prova på att ta steget från DirectX till Mantle, åtminstone med grafikkort ur generation GCN.