Sent igår kväll kom det överraskande beskedet att Facebook köper Oculus VR för två miljarder dollar, vilket innebär att giganten inom sociala medier även blir den största aktören inom virtuell verklighet (VR). Affären kommer inte utan motstånd från ivriga gamers, som ser fram emot en kommersiell produkt, utan även den svenska spelutvecklaren Markus "Notch" Persson".

Inte långt efter att affären tillkännagavs meddelade Notch att Mojang diskuterat möjligheten att släppa en version av Minecraft för Oculus Rift, men att det nu inte kommer bli av. Inlägget avslutas med: "Facebook skrämmer mig".

I definitely want to be a part of VR, but I will not work with Facebook. Their motives are too unclear and shifting, and they haven’t historically been a stable platform. There’s nothing about their history that makes me trust them, and that makes them seem creepy to me.

I ett blogginlägg vidareutvecklar Notch om bakgrunden till den potentiella affären och personliga tankar kring Facebook, som han tycker historiskt inte varit en stabil plattform för spelutvecklare. Istället hoppas han på att Oculus VR ska ge upphov till konkurrerande lösningar, där han kan "vara en del av" virtuell verklighet.

Facebooks grundare, Mark Zuckerberg, hävdar att affären inte kommer påverka planerna hos Oculus VR. Målet är enligt Zuckerberg att inte ändra på någonting, fortsätta bygga relationer med spelutvecklare och förhoppningsvis accelerera en kommersiell lansering av VR-headsetet.

After games, we're going to make Oculus a platform for many other experiences. Imagine enjoying a court side seat at a game, studying in a classroom of students and teachers all over the world or consulting with a doctor face-to-face -- just by putting on goggles in your home.

Det är inte förrän Oculus är en etablerad plattform som Facebook hoppas kunna använda produkten för andra ändamål. Som exempel beskriver Zuckerberg en framtid där du kan se på en sportmatch från första parkett, studera i ett klassrum med andra studenter och lärare eller att konsultera en läkare – allt genom att sätta på sig ett VR-headset.