Sammanställning

Det finns idag fyra olika tekniska metoder för att synkronisera adaptivt:

  1. Nvidia G-Sync i form av traditionell G-Sync över Displayport med en särskild G-Syncmodul i skärmen. Finns endast på ett begränsat antal skärmar

  2. VESA Adaptive Sync över Displayport som också kallas AMD Radeon Freesync samt G-Sync Compatible. Den i särklass vanligaste varianten

  3. AMD Freesync HDMI vilket är specifikt för AMD-GPU:er över HDMI

  4. HDMI VRR som en funktion från HDMI 2.1-specifikationen och fungerar då givetvis endast över HDMI. Finns främst hos nya TV-apparater och är den nyaste metoden

Vad som gör det rörigt är att tillverkarna, både AMD och Nvidia, samt skärm- och TV-tillverkare använder samma beteckningar för olika tekniker. En och samma teknik kan kallas olika saker beroende på vilken tillverkares perspektiv som är aktuellt. På det kommer att flera produkter kan använda flera olika metoder.

Källa

Metod 1:
G-Sync-modul Displayport

Metod 2:
VESA Adaptive Displayport

Metod 3:
Freesync HDMI

Metod 4:
HDMI VRR

Nvidia GTX
9xx/7xx/6xx

Nvidia GTX 10xx

1

Nvidia GTX 16xx

1

1

Nvidia RTX 2xxx

1

1

AMD-GPU från 2014 och nyare2

3

Xbox One S/X

4

4

Playstation 4

  1. Kräver aktuell Windows 10 och aktuella drivrutiner

  2. Äldre AMD-GPU kan också fungera. Nyare kanske inte fungerar. Se separat avsnitt

  3. Exakt kapacitet i fråga om frekvens över HDMI kan skilja sig mellan GPU:er men också mellan skärmar, se separat avsnitt

  4. Funktionen finns, användningen än så länge begränsad

AMD_FreeSync_Technology FINAL_Page_01.jpg

Freesync kan betyda ...

  • Freesync syftar vanligtvis på AMD Radeon Freesync som i sin tur bygger på VESA Adaptive Sync, metod 2.

  • Freesync kan också syfta på en skärm vars adaptiva synk är certifierad av AMD vilket kan handla om både metod 2 och 3.

  • Freesync som begrepp används också i största allmänhet synonymt med VESA Adaptive Sync (metod 2) oavsett om skärmen är certifierad av AMD eller inte.

  • Freesync kan syfta på AMD Freesync över HDMI (metod 3) som fungerar med AMD-GPU:er samt specifika spelkonsoler som Xbox One.

  • Freesync kan syfta på en skärm som synkroniserar via både VESA Adaptive/Displayport (metod 2) som via HDMI (metod 3) Det finns dock inget som säger att en skärm som betecknas "Freesync" måste synkronisera via HDMI (metod 3) eller tvärtom för den delen. En skärm, ofta en TV, kan synkronisera via AMD Freesync HDMI (metod 3) men sakna Displayport och därför inte synkronisera via VESA Adaptive (metod 2).

  • Freesync 2 eller Freesync 2 HDR handlar om att AMD certifierar att skärmen har HDR-kapacitet där tonemapping kan skötas i hårdvara. Ska också betyda att Low Framerate Compensation (LFC) används samt att skärmen kan köra minst 120 Hz i Full HD.

  • Freesync Premium innebär att AMD certifierar att skärmen har LFC och minst 120 Hz i Full HD.

  • Freesync Premium Pro är från och med CES januari 2020 samma sak som det som först kallades för Freesync 2 HDR.

LG_27GL850_g-sync_klister.jpg

G-Sync kan betyda ...

  • G-Sync med särskild modul i skärmen från Nvidia (metod #1). Alla referenser till "G-Sync" daterade innan januari 2019 handlar om detta. Använder Displayport och fungerar med många äldre Nvidia-kort och äldre Windows-versioner. Men då endast med Nvidia-GPU:er. Kallas numera G-Sync Premium.

  • G-Sync Compatible som kan syfta på annan synkronisering än med specifik G-Syncmodul i skärmen. Detta är oftast VESA Adaptive Sync (metod #2) för Displayport eller HDMI VRR, metod 4.

  • G-Sync Compatible är också en vitlista över vilka skärmar Nvidia har klassat som godkända för adaptiv synkronisering.

  • G-Sync Compatible kan också syfta på HDMI VRR (metod #4) med adaptiv synkronisering via just HDMI. Återfinns främst hos en del TV-modeller från 2019, kanske tydligast med LG:s OLED-2019-modeller. G-Sync Compatible i form av HDMI VRR kräver Nvidia-GPU:er i form av GTX 16xx eller RTX 2xxx och nyare samt aktuella versioner av Windows 10.

  • G-Sync HDR är en skärm som har en G-Sync-modul och HDR. Kraven är då GTX 1050 och nyare samt Windows 10.

  • G-Sync Premium är det nya namnet (från 2019 och framåt) för den traditionella G-Sync-lösningen (metod 1) med modul i skärmen som beskrivet ovan.

  • G-Sync Ultimate är mer en produktkategori och använder G-Sync-modul (metod #1) samt HDR med ljusstark FALD-bakgrundsbelysning samt hög upplösning på panelen.

  • G-Sync version 2 syftar på en skärm med en G-Sync-modul (metod #1) som också har möjlighet till ljud samt en HDMI-anslutning med begränsad kapacitet, ofta begränsad till 60, 50 eller 30 Hz beroende på panel. "Version 1" syftar på de första modellerna där det endast finns 1 st. Displayport som enda anslutning och ingen möjlighet till ljud.

hdmi_cable_trans.png

HDMI VRR är följande ...

  • HDMI VRR är en funktion från HDMI 2.1-specifikationen (metod #4) och är den nyaste metoden som först och främst återfinns hos nyare TV-modeller samt konsoler som Xbox one och kommande modeller. Fungerar med Nvidia-GPU:er i form av GTX 16xx eller RTX 2xxx och nyare samt aktuella versioner av Windows 10.

  • HDMI VRR när du använder Nvidia-GPU kallas för "G-Sync" av tillverkarna (se ovan).

  • HDMI VRR är enbart adaptiv synk via HDMI-anslutning.

  • HDMI VRR och AMD Freesync HDMI (metod 3) är inte samma sak. För datorkällor är det i skrivande stund endast Nvidia-GPU som ger HDMI VRR.

DP_hex_smal.png

VESA Adaptive är ...

  • VESA Adaptive Sync är en del av Displayport 1.2a-specifikationen som beskriver adaptiv sync via just Displayport (metod 2). Men som då kallas för antingen "AMD Freesync" eller "G-Sync [Compatible]" beroende på vilket GPU-perspektiv som gäller.

  • VESA Adaptive Sync specificeras ofta på skärmar där tillverkaren väljer bort att samarbeta med AMD eller Nvidia. Det kan alltså vara en icke-certifierad skärm.

  • VESA Adaptive Sync används ofta synonymt med AMD Freesync oavsett om produkterna är certifierade eller inte.

  • VESA Adaptive Sync syftar alltid på adaptiv synk via Displayport. Aldrig HDMI.