Permalänk
Medlem

Android kamera och RAW

Har läst att i nya Android 5.0 finns API stöd för RAW image capture. Har lite funderingar kring detta som jag fortfarande inte hittat svar på, efter en hel del detektivarbete. Tänkte att någon här på forumet kanske vet.

Först undrar jag vad det är för skillnad mellan Android 5.0 RAW support och den RAW support (i API'et) som finns sen innan? I (Android 4.4) medlemsfunktionen Camera.takePicture(...) kan man anropa med ett RAW callback om man vill. Så uppenbarligen finns RAW stöd (för de kameror som stöder det) redan.

Då tänkte jag att skillnaden kanske är att Android 5.0 ger RAW stöd även till de kameror som "officiellt" inte stöder det, enligt vad som kan tolkas från dess parametrar.
Exempel: Om jag listar alla kameraparametrar från min Z3 compact, hittar jag bl.a. följande två

picture-format=jpeg picture-format-values=jpeg

Här är picture-format-values en lista med alla tillåtna värden för picture-format. Det antyder alltså att min kamera endast har jpeg stöd, och inget RAW stöd. Det finns heller inga parametrar med 'raw' i namnet.

Så, det som jag helst vill ha svar på är, kommer min Z3 compact kunna ta RAW bilder med Android 5.0?