Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

lära sig programera och skapa spel, appar

Permalänk

lära sig programera och skapa spel, appar

Hej allihop

jag undrar vad för typ av dator uppsättning man ska ha för att skapa appar eller spel för Facebook, ios, android?

kan man göra appar för ios å en PC eller måste man ha en imac, vilka typer av program måste man ha för att skapa spel även om det inte är alltför avancerat till en början, jag ska inte börja försöka skapa nån ny BF, Assassins och sånt men lite andra typer av spel kanske nåt minecraft aktigt även om jag förstår att minecraft är ett avancerat spel i form av progammering mm mm.

går det ens skapa spel utan en massa kapital?

många frågor vart det

Med vänlig hälsning
lego

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Avstängd

Datormässigt behövs inget speciellt för att programmera men för att bygga IOS-appar så krävs en Mac (eller Hackintosh). Många gör utvecklingen på PC och har typ en Mac mini som byggserver eller så.

Spelutveckling (och utveckling i allmänhet) är en ganska komplicerad sak att försöka sig på men utvecklingen går ju framåt och verktygen blir allt bättre samtidigt som diverse ramverk och liknande får allt mer inbyggd funktionalitet. Det är fullt möjligt att göra ett spel helt själv men det lär ta åratal innan man når upp till typ normal indie-nivå om man börjar helt från början.

Jag läste en sommarkurs i spelutveckling på 15hp (alltså tio veckor heltid) för några år sedan som visserligen krävde lite programmeringskunskaper i förväg och i den förväntades man skapa ett par spel själv och ett lite större projekt i grupp. Spelen man utvecklade på egen hand var inte så mycket att ha i de flesta fall förstås. Man fick ganska mycket att stå på från början, typ skulle vi göra en pacman-klon så fick vi all grafik osv. från läraren och vi skulle mest sätta ihop det till något som fungerade. Alla använde dock inte dessa utan en del gjorde helt egna saker mer eller mindre från grunden, fortfarande blev det inte direkt något man skulle vilja spela ändå kanske. Grupparbetena blev förstås lite bättre och mer avancerade, typ så att de såg ganska kul ut även om de inte riktigt var det när man spelade. Den kursen var i XNA som är/var ett ramverk som MS byggt för just spelutveckling och som är gratis för hobbyutvecklare. Laddar man ner XNA Game Studio så får man utvecklingsverktyg som fungerar utmärkt och räcker för det mesta man vill göra i ett spel. MS har dock lagt ner plattformen nu så den uppdateras inte längre även om den fortfarande fungerar utmärkt att bygga spel i till de flesta plattformarna. Kanske inte det smartaste att lära sig för framtiden dock. Ett lite modernare och mer aktuellt alternativ är Unity.

Kapital behövs inte egentligen mer än för att köpa datorn och så, men tid och tålamod.

Permalänk
Datavetare

Av egen erfarenhet vet jag att spel på denna nivå

är möjligt att helt utveckla från scratch utan något annat en ett enklare ritprogram och en utvecklingsmiljö som t.ex. Visual Studio/MSVC++ eller Emacs/GCC på några månader förutsatt att man är en relativt van C++ programmerare.

Har gjort kloner i MS-DOS av dessa vilket då även innefattade enklare drivrutiner för grafikkort, ljudkort och modem (vi hade multiplayer stöd). Skrev även saker som MOD-player från scratch, vilket var betydligt lättare att skriva i C++ än vad det var på Amiga-tiden när man hackade det i assembler

Största problemet för mig personligen är att jag suger på grafik och komponering av ljud, så där fick man leta upp lite hjälp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Blender (Har en inbyggd spel motor), Unity och Unreal Engine.
Blender är open source och finns en hel del tutorials och en del plugins/scripts, och gratis!
Unity finns som "free version", har inte provat den själv så kan inte säga hur begränsad den är. Finns tutorials på bla YT.
Unreal Engine kostar ca 19 dollar i månaden (ca 140 kr), har inte googlat runt så mycket på den mer än så.

Visa signatur

Var fjorton år när kontot skapades, tyckte att allt med X i namn var häftigt...

Permalänk
Medlem

För att vara en "Gamemaker" så verkar denna vara riktigt kompetent http://www.yoyogames.com/studio