Permalänk
Medlem

EIZO Foris FG2421

Ny "gamingskärm" från Eizo:

VA-panel.
120 hz skärm kan köra med BFI i 240 hz.
Ska ha mindre än 1 frame inputlag vid 60 hz och runt 1.5 frame vid 120 hz.

http://gaming.eizo.com/products/foris_fg2421/

whitepaper.pdf

Reviews:
Sweclockers

FlatpanelsHD

TftCentral

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta verkar ju väldigt intressant om det är så att den har bra färgdjup och samtidigt klarar 120hz. Men är inte VA-rätt slöa, och 1,5 frame egentligen ganska mycket? Kanske inte för en VA/IPS, i och för sig.

Om den har bra färger och 120hz så blir detta nog skärmen för mig. Det ryktas ju dock om att Eizo ska släppa andra modeller snart också.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Verkar mycket intressant!
Såg att Webhallen fått in dom och lagt upp produkten idag på sin sida -
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/185327-eizo_foris_fg2...

Permalänk
Avstängd

'Dat strobe backlight. Blir att beställa en så fort som möjligt.

Permalänk
Hjälpsam

Har läst lite i databladen på skärmen och det låter riktigt bra. Vet några tillförlitliga sajter som håller på att testa den just nu och är jäkligt nyfiken på resultaten.

Initiella FPS upplevelsen hos de som testat är riktigt possitivt.

Skärmen löser tre olika gaminglägen
- 120Hz
- 240Hz med dubbelvisning av samma bild (120 olika bilder per sekund)
- 240Hz med backligt blankning, dvs under tiden pixlarna är i transformationsfas mellan uppdateringarna släcks bakgrundsbelysningen så att man inte får någon ghosting alls. Nackdelen är då ett 240Hz flicker som inte märks (jämför nVidia 3D vision med 60Hz flicker som knappt känns).

Det fina är att den är lika nice till MOBA/RTS som FPS, den enda allroundskärmen förutom Catleap och de andra överklockade Koreaskärmarna. Dvs den enda allround gamingskärmen out of the box

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Har läst lite i databladen på skärmen och det låter riktigt bra. Vet några tillförlitliga sajter som håller på att testa den just nu och är jäkligt nyfiken på resultaten.

Initiella FPS upplevelsen hos de som testat är riktigt possitivt.

Sitter själv och väntar på en PRAD review.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant detta.
Kommer hålla koll på alla vettiga reviews av denna.

Äntligen börjar det komma vettiga skärmar.

Bra att tekniken rör sig iaf.

Permalänk
Medlem

Det är alltså en variant av Lightboost i "240hz"-läget så vitt som jag förstår det? Precis detta jag väntat på, vill ha 120hz men vill inte ha pissfärger. 1440p får väl vänta bara, och den är ju skitdyr, men om den gör det den ska är det lätt värt det.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

Finns en liten mini-review här att kika på för en första hum om hur det fungerar mm
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Permalänk
Medlem

lågupplöst..

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gilgamesh:

lågupplöst..

Vad vill du ha? En 8K OLED skärm i 960Hz?

Permalänk
Medlem

1440p antagligen. Det är väl inte omöjligt att "riktiga" skärmtillverkare börjar köra ut 120hz 1440p med vettiga färger snart, men det verkar ju inte vara där ännu. Personligen är jag inte så sugen på den sunkiga byggkvalitén och de risker som Koreaskärmer medför, även om jag funderat på det ett tag. Har alltid extrem otur med liknande saker så är därför inte speciellt sugen på det.

Denna skärm har allt förutom 1440p och en vettig prislapp. Om jag kan få bra färger och 120hz+lightboost så är jag jävligt glad, trots 1080p.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Och så gärna i 27" samt g-sync!

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Betrakningsvinkeln var tydligen lite sämre än normalt för en VA panel, om man går efter vad flatpanelsHD skriver i sin recension. Förövrigt verkar dom vara väldigt nöjda med sitt exemplar. Positivt att de inte skalade bort 240hz teknologin som jag tidigare befarat, utan istället valde att lägga sig på en något högre prislapp för denna mainstream modell.

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan köra lightboost grejen med denna. Någon som vet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taxas:

Undrar om man kan köra lightboost grejen med denna. Någon som vet?

Den använder redan strobe backlight.

Permalänk
Medlem

Fy hundan vad jag vill ha denna efter läst lite mer om den nu.
Upplösningen bryr jag mig inte om, behöver inte 1440p, föredrar 1080p.

Allt jag varit ute efter är IPS/VA med högre hz och lågt inputlag / ghosting / blurr.
Koreaskärmarna var enda som kommit halvt nära, men dom har så sjukt mycket annat skräp som man inte vill dras med.

Hoppas fler tillverkare lyckas göra liknande skärmar för att få ner priset lite.

Permalänk
Medlem

Verkade intressant tills man såg att det var 16:9 och inte 16:10. Ska väl inte vara så svårt att ta fram en VA-panel i 1920x1200? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Detta verkar ju väldigt intressant om det är så att den har bra färgdjup och samtidigt klarar 120hz. Men är inte VA-rätt slöa, och 1,5 frame egentligen ganska mycket? Kanske inte för en VA/IPS, i och för sig.

Nej, 1,5 frames är inte speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Verkade intressant tills man såg att det var 16:9 och inte 16:10. Ska väl inte vara så svårt att ta fram en VA-panel i 1920x1200? Eller?

Det är mig veterligen bara AUO optronics som tillverkar VA paneler. Tyvärr görs de enbart i 16:9 /1080p.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar EIZO lika mycket som alla andra men fan vad jag garvade åt den här bilden.

Permalänk
Avstängd

köpte den så fort jag såg den eftersom det är en VA panel ska ge det här en chans

svärtan står att den ska vara djup jag hoppas att detta är en skärm bra nog för mig

Permalänk

Om det är 120hz input, betyder det att man bara behöver 120 fps för att kunna köra dom 240 boostade hertzen?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zzcool:

köpte den så fort jag såg den eftersom det är en VA panel ska ge det här en chans

svärtan står att den ska vara djup jag hoppas att detta är en skärm bra nog för mig

Har själv ett gäng Foris 2331or hemma och är mycket nöjd med svärta och färger, 2331 är specad till 3000:1 kontrast. 2421 är specad till 5000:1 och flatpanels får den hela vägen till 4300:1 faktisk vid mätning vilket är helt bananas.

Tror du blir nöjd med den

Och flatpanelshd säger;

Citat:

So it came as no big surprise to us that that we measured black depth to 0.03 cd/m2, but we are still thrilled about the result. Compare that to the best IPS panels or 120 Hz TN panels that hover around 0.12 - 0.20 cd/m2.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Det är mig veterligen bara AUO optronics som tillverkar VA paneler. Tyvärr görs de enbart i 16:9 /1080p.

Okej, trist!

Skrivet av Mars SSX:

Jag gillar EIZO lika mycket som alla andra men fan vad jag garvade åt den här bilden.

http://gaming.eizo.com/wp-content/uploads/image/products/FG24...

Reagerade också på den där bilden. Kändes typ oseriös. Konstigt att jag aldrig ser sånt där på min 60 Hz-skärm...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viceroy:

Okej, trist!

Reagerade också på den där bilden. Kändes typ oseriös. Konstigt att jag aldrig ser sånt där på min 60 Hz-skärm...

Har inte heller sett det på varken 60Hz skärm eller 120Hz skärm. Men vem vet? Mina ögon kanske förvandlas när jag provar "240Hz".

Permalänk
Medlem

en 27" sån här vill jag ha!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Den använder redan strobe backlight.

Aha visste inte, tack

Permalänk
Medlem

Ja denna verkar riktigt nice

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Har själv ett gäng Foris 2331or hemma och är mycket nöjd med svärta och färger, 2331 är specad till 3000:1 kontrast. 2421 är specad till 5000:1 och flatpanels får den hela vägen till 4300:1 faktisk vid mätning vilket är helt bananas.

Tror du blir nöjd med den

Och flatpanelshd säger;

vill ha något värdigt att vara nära crt jag har gett upp att hitta bättre men något som jag kan använda bredvid min crt