Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Har fått hem mina tre exemplar och märkte att den ena av dom tre inte var lika bra som dom två andra. Typ som viss andra har upplevt. Däremot var dom andra två skitbra. Att spela i 120Hz med BFI är som att leka gud i FPS spel. Känner mig överlägsen alla andra även fast jag som regel suger. Färgerna är bara krämen på toppen.

På vilket sätt utmärker sig den sämre?

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

3D ?!?!?

Hoppas den blir Nvidia certifierad.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Har testat min lite hittils, överlag nöjd men lite saker jag märkt (vilket kan vara p.ga. min "kalibrering" dock) som att vissa saker som normalt sett skulle vara rätt mörkgråa är märkbart ljusare på kanterna av skärmen. Tänkte direkt åt backlight bleed hållet men om jag kör helt svart skärm så är det väldigt lite bleed överlag så jag vet inte riktigt vad jag ska tro..

Vad kör alla andra för settings och har ni märkt liknande fenomen? Testade settingsen som de körde på flatpanelshd men de funkade inte alls med min, blev på tok för röd bild. Kör nu med en lite modifierad version av vad de rekommenderade i recensionen här på swec men är inte fullt nöjd än då halvmörka toner känns lite grådassida men riktigt svarta färger är fortfarande ordentligt svart samtidigt...

Nuvarande settings: 6500K color temp, 100 Brightness, 50 contrast, 50 black level, 100 R, 94 G, 93 B, 2.2 Gamma, Contrastenhance off, turbo240 on.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Har testat min lite hittils, överlag nöjd men lite saker jag märkt (vilket kan vara p.ga. min "kalibrering" dock) som att vissa saker som normalt sett skulle vara rätt mörkgråa är märkbart ljusare på kanterna av skärmen. Tänkte direkt åt backlight bleed hållet men om jag kör helt svart skärm så är det väldigt lite bleed överlag så jag vet inte riktigt vad jag ska tro..

Det kanske helt enkelt är betraktningsvinklarna som ställer till det? Möjligen är olika exemplar olika bra på detta?
(du har väl läst kommentarerna i recensionstråden här: http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1249231... )

Skrivet av RaidSoft:

Nuvarande settings: 6500K color temp, 100 Brightness, 50 contrast, 50 black level, 100 R, 94 G, 93 B, 2.2 Gamma, Contrastenhance off, turbo240 on.

Enligt swecrecensionen gav 2.2 gamma i praktiken 2.4... Så du kanske skulle testa 2.0 eller 2.1 eller nått sånt istället för att komma mer rätt? Kanske påverkar halvmörka toner i rätt riktning om du har en himla tur.
Behöver man 100 brightness ens med turbo 240 aktiverat förresten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det kanske helt enkelt är betraktningsvinklarna som ställer till det? Möjligen är olika exemplar olika bra på detta?
(du har väl läst kommentarerna i recensionstråden här: http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1249231... )

Enligt swecrecensionen gav 2.2 gamma i praktiken 2.4... Så du kanske skulle testa 2.0 eller 2.1 eller nått sånt istället för att komma mer rätt? Kanske påverkar halvmörka toner i rätt riktning om du har en himla tur.
Behöver man 100 brightness ens med turbo 240 aktiverat förresten?

Bra fråga, jag tror att betraktningsvinkeln spelar in men jag tror inte det är hela historien, jag ser nu iaf när jag jämför med en annan skärm att den är lite överdrivet färgstark (vet inte riktigt hur jag ska förklara det, den känns lite väl skrikig i färgerna? typ? den känns inte neutral), mycket mer än vad jag skulle vilja ha.. Ska tweaka vidare och se om jag hittar bättre inställningar.

Gamman går bara o ställa in till 2.0 eller 2.2 och jag tycker den blir mer "washed out" med 2.0 gamma än 2.2 (utan att ändra andra settings)

När det gäller Turbo240 sä är det snarare så att du behöver hög brightness om det är på eftersom det gör hela skärmen mörkare (stänger jag av den så måste jag sänka brightness annars bränns mina ögon ut, typ )

edit: sänka contrast gör den lite mindre skrikig men vet inte riktigt om det blir riktigt som jag vill.. tweakar vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Bra fråga, jag tror att betraktningsvinkeln spelar in men jag tror inte det är hela historien, jag ser nu iaf när jag jämför med en annan skärm att den är lite överdrivet färgstark (vet inte riktigt hur jag ska förklara det, den känns lite väl skrikig i färgerna? typ? den känns inte neutral)

Ok, låter som det är läge att dra ner RGB lite till isåfall då? Möjligen är förra skärmen lite urvattnad i färgerna istället?

Skrivet av RaidSoft:

Gamman går bara o ställa in till 2.0 eller 2.2 och jag tycker den blir mer "washed out" med 2.0 gamma än 2.2 (utan att ändra andra settings)

Ok

Skrivet av RaidSoft:

När det gäller Turbo240 sä är det snarare så att du behöver hög brightness om det är på eftersom det gör hela skärmen mörkare (stänger jag av den så måste jag sänka brightness annars bränns mina ögon ut, typ )

Jo absolut, men det jag undrade var om du verkligen måste köra hela vägen upp till 100 med Turbo240 på? Blir den verkligen för mörk annars? Hur mycket ljusstyrka tappar man med turbo?

(Såg du ipset i flatpanelsrecensionen att sätta user1 med turbo på och brightness högt, och user2 med turbo av och brightness lågt, och resten av inställningarna i princip samma? Då kan man snabbt byta turboläget och behålla rätt ljusstyrka )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ok, låter som det är läge att dra ner RGB lite till isåfall då? Möjligen är förra skärmen lite urvattnad i färgerna istället?

Ok

Jo absolut, men det jag undrade var om du verkligen måste köra hela vägen upp till 100 med Turbo240 på? Blir den verkligen för mörk annars? Hur mycket ljusstyrka tappar man med turbo?

(Såg du ipset i flatpanelsrecensionen att sätta user1 med turbo på och brightness högt, och user2 med turbo av och brightness lågt, och resten av inställningarna i princip samma? Då kan man snabbt byta turboläget och behålla rätt ljusstyrka )

Vet inte riktigt vad effekten att dra ner RGB skulle ha, värt att undersöka, liknande effekt som att dra ner contrast kanske? hmm.. Men iaf jämför jag med en TV som har en IPS panel, inte någon superbra och jag tror den är lite urvattnad (därför effekten/skillnaden var så stor) men övertygad om att den här var överdrivet skrikig med.. hmm, har ju även min HP ZR24w att jämföra med och den var definitivt mer neutral med (har inte den uppsatt sida vid sida atm dock)

Vet inte om hela vägen är ett måste men det var iaf vad de rekommenderade på flatpanel, antingen 100 brightness med turbo på, eller lägre brightness med turbo av, testade precis dra ner brightness lite och det tog definitivt bort skrikigheten en del så det är definitivt ett val att sänka där..

edit: kommer definitivt sätta upp en profil med turbo på och en med turbo av när jag fått till de som ja vill ha det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Har testat min lite hittils, överlag nöjd men lite saker jag märkt (vilket kan vara p.ga. min "kalibrering" dock) som att vissa saker som normalt sett skulle vara rätt mörkgråa är märkbart ljusare på kanterna av skärmen. Tänkte direkt åt backlight bleed hållet men om jag kör helt svart skärm så är det väldigt lite bleed överlag så jag vet inte riktigt vad jag ska tro..

Vad kör alla andra för settings och har ni märkt liknande fenomen? Testade settingsen som de körde på flatpanelshd men de funkade inte alls med min, blev på tok för röd bild. Kör nu med en lite modifierad version av vad de rekommenderade i recensionen här på swec men är inte fullt nöjd än då halvmörka toner känns lite grådassida men riktigt svarta färger är fortfarande ordentligt svart samtidigt...

Nuvarande settings: 6500K color temp, 100 Brightness, 50 contrast, 50 black level, 100 R, 94 G, 93 B, 2.2 Gamma, Contrastenhance off, turbo240 on.

Har liknande problem... det syns inte när färgen är svart i kanterna, men man kan ana en ljusare ram i en del spel osv. Ser lite grynigt ut på bilden men det är pga mobilkamera och mörkt rum.
Detta är med brightness 65, temperature off, gamma 2.2, turbo240 off
eizo1.jpg
eizo2.jpg

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZD:

Har liknande problem... det syns inte när färgen är svart i kanterna, men man kan ana en ljusare ram i en del spel osv. Ser lite grynigt ut på bilden men det är pga mobilkamera och mörkt rum.
Detta är med brightness 65, temperature off, gamma 2.2, turbo240 off
eizo1.jpg
eizo2.jpg

Japp det är mycket likt min effekt, har ingen kamera som inte är rakt åt helvete jag kan ta bild med tyvärr..

Men ja om jag t.ex. lägger upp nått som är 100% svart på skärmen så är det snorbra, men om jag har nått som är halvmörkt så ser man att det blir ljusare i kanten..

Undrar om detta är p.ga. dåligt exemplar eller något man kan förvänta sig med tekniken? (på samma sätt som du kan få white glow på IPS)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Det där ser ju snett ut kan jag tycka.. Det ser mer ut som en konstruktionsmiss än pga själva paneltekniken när det är en sådär tydligt markerad "rand" runt skärmen. Känns ju som bleeding eller något liknande kan jag tycka. Ni kanske kan lyfta frågan i andra tråden och se om recensenten har samma "issue"?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det ser lite ut som att panelen pressas mot ramen. Skulle beställa denna skärm idag, är nu något skeptisk :S

edit: Drog iväg min beställning nu ändå. Vi får väl se om jag har samma problem, i så fall är det väl större delar av första batchen som är drabbad, antar jag. Om jag inte har felet kan jag fota så ser ni ju hur det ska se ut.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZD:

På vilket sätt utmärker sig den sämre?

Inte alls lika bra färger samt, på något vis, sämre byggkvalitet på skärmen. Bra mycket sämre. Får den dock utbytt av Eizo.

Permalänk
Medlem

Tog en bild på effekten jag har på min skärm, det är väldigt märkbart på höger sida men även lite på vänster (men inte i närheten av lika mycket) och det är nästan lite grönt där även fast det inte finns nått grönt i bilden alls (detta ser jag IRL, är inte addat av den värdelösa kameran jag använder, även om den troligen inte hjälper)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/56180/Picture2.jpg

(här är bilden jag använde ifall andra vill jämföra, den är 1920x1200 dock men jag använde irfanview för att visa den i fullscreen och satte den att inte skala så det extra var bara utanför helt enkelt: https://dl.dropboxusercontent.com/u/56180/strippy.png)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Fått min nu. Ingen backlightbleed överhuvudtaget, har inte heller effekten ni har. Mycket djup svärta, men något "washed out" mot min IPS. Det är dock inte speciellt stor skillnad, men man ser det när de är bredvid varandra.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Ännu en skärm med kass kvalitetskontroll alltså som det verkar?

Hur svårt kan det vara att ha antingen bättre montering eller mer kontroller innan man släpper skräpet? Speciellt för så relativt dyra skärmar av en proffstillverkare ska man kunna kräva mer än såhär tycker jag

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nej, verkligen inte. Min fungerar fint. Det är ju välkänt att vettiga IPS (som min Dell u2311) har bättre färger. Det är lite mer tryck i dem liksom. Mer djup. Efter att ha kalibrerat lite är det dock liten skillnad om man inte stirrar på färgerna.

En enorm skillnad är i svärta och även i vitt. Min 2311 har ju väldigt aggressiv antiglare, och jag har inte tänkt på förrän nu att det gjort vita färger mer beiga än något annat. Gigantisk skillnad. Mycket, mycket trevligare att titta på vitt nu. Svärtan är också mycket bättre.

Testade att spela lite snabbt också och det var väldigt smooth alltså. Nu får jag bara uppgradera grafikkortet härnäst så man kan få 120 FPS i BF4 på hyfsat vettiga inställningar.

Tycker definitivt du bör kontakta antingen Eizo eller butiken för att få en ny Roger W, förstår att det känns jävligt surt... Är ju ingen billig skärm direkt!

edit: Efter ytterligare lite random jämförelse föredrar jag nog Eizon överlag. Lite tryck i färgerna förloras, men skillnaden i vitt och svart är mycket, mycket stor, vilket gör Eizon klart bättre för websurf och spel.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Tycker definitivt du bör kontakta antingen Eizo eller butiken för att få en ny Roger W, förstår att det känns jävligt surt... Är ju ingen billig skärm direkt!

För tydlighets skull så äger jag inte någon FG2421

Jag bara generellt beklagar mig över att det för i princip vartenda skärm i vartenda priskategori verkar vara en lotteri om man antingen får en vettig, eller en med pixelfel, bleeding, tinting, crosshatching, ghosting, sämre presterande panel, eller någons retur-ex eller vad det nu kan vara...
Kan man inte förvänta sig en välfungerande produkt direkt ur kartong? Sånt här gör ju att man drar sig för att köpa ny skärm, för man vet att man typ måste gå genom den med förstoringsglas och räkna med x antal returer innan man får en man är nöjd med.

Detta då utöver de grundläggande bristerna som gör att vartenda skärmköp är en kompromiss där man får kompromissa och välja mellan upplösning, uppdateringsfrekvens, responstid, färgdjup och färgkvalitet, samt betraktningsvinklar osv utan att riktigt kunna få en som klarar "allt". (den här eizon är ju hyfsat allround, men betraktningsvinklarna verkar lite dåliga tex)

Ursäkta gnället!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Håller med dig till fullo. Har varit ett riktigt dilemma att välja skärm, speciellt då jag ville gärna ha 120hz, men även bra färger, och också gärna 1440p. Det fick bli att välja bort det sista då jag är hyfsat nöjd ändå med 1080p - samt att det sparar pengar på grafikkort. Jag kände också att eftersom jag spelar väldigt mycket så ville jag hellre ha 120hz. Jag ville inte ha en Korea då jag vet att det skulle vara nåt skit som var sönder, eller så stör jag mig på hur den ser ut/är byggd, och så vidare.

Valde delvis denna för att det inte varit rapporter om strul och att den verkade vara det jag sökte, sedan kom poster här på dagen jag skulle beställa om att även denna strulade... Tvekade men körde på ändå. Det löste ju sig för mig, men det är riktigt trist att skärmar verkar ha blivit (kanske varit innan med?) ett område där man ofta får hoppas att man har tur. Man ska verkligen inte få kassa paneler när man pröjsar nästan 5000 spänn för en 23" 1080p alltså.

Jag har inte spelat så mycket ännu, men efter att ha fixat färgerna och gamman (ställde upp till 2.4, jag trivs mycket bättre med det för spel/surf då det är betydligt mer likt min IPS) så är jag himla nöjd, men för priset ska man ju också vara det. Det är ju en jävligt dyr skärm - dess enda, hittills, negativa aspekt. Betraktningsvinkel är inget jag bryr mig om direkt, jag stirrar rakt på med en lätt nedåtvinkel. Har inte märkt av det ännu i alla fall.

Jag rekommenderar den om man hatar TN och är van vid IPS men vill gå till 120hz, men inte riktigt vill riskera Koreaskärmarna. Det är riktigt fina färger faktiskt, och den nämnda washed out-looken går att få bort med en del pillande i menyn tills man är nöjd.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Nu märkte jag samma ljus i kanten som ni andra. Det konstiga är att det syns ju ingenting så länge det är mörkt. Är det ljusare så syns det tydligt. Suck.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Ja precis, om man kör kolsvart bild så märks det inte överhuvudtaget, så fort det blir lite ljus i bilden dock så börjar det dyka upp.. Skitdrygt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag bokar service direkt, det är totalt oacceptabelt att en skärm av denna kaliber har detta fel. Till er som funderar på att köpa är det väl bara att avråda då, verkar som barnsjukdomar som varenda jävla skärm verkar lida av idag.

Kass mobilbild:
http://i.imgur.com/6nj8c08.jpg

Verkar som att det syns extra tydligt mot gröna nyanser.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Jag bokar service direkt, det är totalt oacceptabelt att en skärm av denna kaliber har detta fel. Till er som funderar på att köpa är det väl bara att avråda då, verkar som barnsjukdomar som varenda jävla skärm verkar lida av idag.

Kass mobilbild:
http://i.imgur.com/6nj8c08.jpg

Verkar som att det syns extra tydligt mot gröna nyanser.

det är inte smart insight på dessa skärmar också då som på foris fs2333 isåfall handlar det nog bara om att du måste slå av den funktionen.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

det är inte smart insight på dessa skärmar också då som på foris fs2333 isåfall handlar det nog bara om att du måste slå av den funktionen.

Nej. Hur skulle det vara det? Det ser inte alls ut så. Det är ju en kontrasthöjare, inte en effekt för att få lightbleed.

Contrast enhancer är av i menyn också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Eizo ringde mig precis (tänkte lägga nytt inlägg då detta nog är intressant för de som kollar tråden) och sa att det var normalt med lite med betoning på lite lightbleed i kanterna, men att mitt exemplar var väldigt extremt. De skulle lägga ett ärende, skicka ut UPS-detaljer och så fick jag boka upphämtning, så skulle de kolla på det, där han sa att om det ser likadant ut hos dem så får jag en ny. Hoppas den är klart bättre :S

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Intressant, men ja det är ju acceptabelt med lite bleed, definitivt inte så mycket som jag hade (sett bilder på folk som har Betydligt bättre)

Jag kommer dock lämna tillbaks skärmen, jag orkar inte hålla på och byta ut och ha mig, skickar hellre tillbaks den på återköp och väntar vidare på nån annan skärm, är ju inte så att jag behöver ny utan hade mest varit najs, klarar mig fint med min IPS skärm for now.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag ville verkligen ha 120hz och bra färger, så det får bli byte och hela köret för mig.

Var en på HardForum som kontaktat Eizo UK som sagt att bara vissa är drabbade och att de väntar på svar från Japan. Tydligen var det en återförsäljare som meddelat att 2 av 10 skärmar är drabbade också. Är alltså et tlotteri med rätt dåliga odds.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Yep, lite därför jag gav upp då jag såg relativt många som hade liknande (till mer eller mindre grad) problem och jag har verkligen inte nån ork med att lotta mig fram till en bra skärm, jag tror dock att när man får ett bra ex så är den dock en riktigt bra monitor... Men som sagt inget jag orkar med just nu, lite synd

Hardforum tråden är iaf bra o läsa för de som är intresserad av skärmen! Rekommenderad läsning helt klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Ännu en skärm med kass kvalitetskontroll alltså som det verkar?

Hur svårt kan det vara att ha antingen bättre montering eller mer kontroller innan man släpper skräpet? Speciellt för så relativt dyra skärmar av en proffstillverkare ska man kunna kräva mer än såhär tycker jag

Hade nog tur som fick 2/3 skärmar som fungerade bra. Kanske var så att EIZO skickade ut guldexemplar till dom som gjorde reviews?

Permalänk
Medlem

Det är väl praxis att skicka golden samples. Alltså, det har ju sin anledning till och med - det blir lite svårt att bedöma skärmens kvalitéer om det är en jävla massa bleeding. Det är svårt att anta att alla ska vara så sönder med. Så jo, det är såklart att det gjorts.

Jag hoppas, och antar, att de testar min nya skärm (eller fixar denna) så jag slipper skicka tillbaka en igen.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

hade nästan tryckt in köpknappen när jag såg att det var 1080p.. hade varit en på väg annars..

Ser att det är många runtom som vill ha högre upplösning, men man kan ju tänka på att det inte överhuvud taget existerar någon skärm med högre upplösning som klarar att hålla upplösningen effektivt i rörelse. För stillbilder och långsam rörelse (typ film) är det en annan femma, såklart.

Av alla LCD som existerar är det enbart denna eizo, lightboost och samsungs motsvarighet som ens klarar 1080p i rörelse (1080p i snabb rörelse är BRA), alla andra (inklusive 2560x1440 i 120hz och 4k-skärmar) hamnar på en effektiv upplösning i rörelse mellan 240p - 480p som bäst för att de helt enkelt är för långsamma och bilden smetas ut, vilket inte bara förstör upplösningen, men även skiftar färgerna.

Självklart vore det trevligt med högre upplösning i strobemode eller liknande, men det finns ett par faktorer som troligen kommer fördröja det väldigt länge:

1. Ingen nuvarande displayadapter klarar 120hz i högre upplösning utan att överklocka. "Vi" gör sådant, men saker marknadsförs trots allt till den stora massan som inte gör det. Displayport kan det, men är inte ännu vanligt nog, och den revision som klarar det just nu måste göra det över 2 lanes, precis som för existerande 4k-skärmar i 60hz (ger problem med att det faktiskt är 2st displays som körs i surround/eyefinity).

2. Marknadsandelen är så liten (en sådan produkt skulle riktas enbart till de med cpu/gpu-prestanda nog att klara 120hz i hög upplösning).
Mobila enheter verkar bli vanligare och vanligare jämfört med desktops, vilket minskar andelen ytteligare.

3. Stora delar av displayindustrin verkar skippa 2560x1440 helt, och går direkt från 1080p -> 4k, vilket omöjliggör 120hz tills den teknik kommer som skall driva 8k-res i 60hz... vilket helt seriöst kan ta 10-20 år eller mer att bli standard, då 4k faktiskt är högt nog för det allra, allra mesta och precis har lanserats.

4. Varför behövs 120hz för strobing? Om man kör det i för låg frekvens, under ca 100hz, så upplevs tydligt flimmer.

Generellt om denna eizo tycker jag att det är både den bästa gaming-LCD som finns (ingen annan kommer i närheten), och den bästa allround-LCD som finns, överlägset.
LCD handlar om att köpa den produkt som har minst antal fel, och det har denna, även om allt inte är perfekt.
(Man verkar offra några få % färgkorrekthet, men får 5x högre kontrast - vilket ger betydligt bättre färger och svärta i mörk belysning, etc. Man offrar högre upplösning för stillbilder, men får perfekt rörelseskärma och därmed högre upplösning i rörliga bilder.).
IPS slår den om man nästan bara jobbar med stillbilder/surf/film/tv i ett alltid belyst rum.
OLED kunde ju lösa alla problem, men de säger ju varje år att det skall gå i massproduktion, fast det sker aldrig. (och som ovan: många tillverkare verkar skippa 1440p, kör endast 4k eller 1080p - gäller samtliga OLED som visats upp hittils).