Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ok skärm för spel och lite vanligt jobbande? (Acer Predator GN246HLBbid)

Permalänk
Medlem

Ok skärm för spel och lite vanligt jobbande? (Acer Predator GN246HLBbid)

Är denna ok för lite vanligt jobbande med lite modellering och Photoshop (dock inget som kräver avancerad färgkalibrering) samt för spel?

http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24...

144 Hz har jag hört mycket bra om. Måste man se till att spelen håller 144 FPS för att det ska vara någon mening?

Kopplar den till en i7 2600K med ett 780Ti.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Vad är det för spel du kör? Om det inte är fps så skulle jag snarare valt en skärm med 60Hz och IPS-panel för bättre färger.

Och ja, om en dator inte klarar av att ge mer än 60 frames/second är det inte någon större idé att ha en 144Hz skärm.
Men eftersom du har ett 780Ti och om du kör t.ex. Counter Strike så är det desto större mening med att köpa 144Hz.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpt en skärm utan DisplayPort i dagsläget.
Ja, du måste hålla 144 fps, annars kommer en eller flera bildrutor visas dubbelt så länge och den mjuka känslan försvinner.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Vad är det för spel du kör? Om det inte är fps så skulle jag snarare valt en skärm med 60Hz och IPS-panel för bättre färger.

Och ja, om en dator inte klarar av att ge mer än 60 frames/second är det inte någon större idé att ha en 144Hz skärm.
Men eftersom du har ett 780Ti och om du kör t.ex. Counter Strike så är det desto större mening med att köpa 144Hz.

Tja, alla möjliga spel, World of Tanks, Thief, lite VR-grejer.

I en annan tråd här var det nån som tyckte att 144Hz var grymt i vanliga program i Win, där det såklart alltid går i 144fps vsync.

Jag har en gammal 22" 1680x1050-skärm med TN-panel i 60Hz och blir rejält irriterad på hur suddig texten blir i t.ex. Word när man scrollar.

Skrivet av LemonIllusion:

Jag skulle aldrig köpt en skärm utan DisplayPort i dagsläget.

Just ja, den har inte displayport. Dock undrar jag vad det skulle spela för roll? Jag skulle ju inte heller köpt ett GRAFIKKORT idag utan displayport, men en bildskärm? Jag har två DVI, en HDMI och en DP på grafikkortet. HDMI:n är upptagen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Just ja, den har inte displayport. Dock undrar jag vad det skulle spela för roll? Jag skulle ju inte heller köpt ett GRAFIKKORT idag utan displayport, men en bildskärm? Jag har två DVI, en HDMI och en DP på grafikkortet. HDMI:n är upptagen.

/hulle.

Du ställer krav att ditt grafikkort ska ha DP men det gör inget om skärmen inte har det? Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Du ställer krav att ditt grafikkort ska ha DP men det gör inget om skärmen inte har det? Varför?

Därför att det ju är snopet om du sitter med ett grafikkort utan DP och sedan kommer en ny specifik skärm eller skärmtyp som kräver DP.

Men i övrigt blir det väl inte bättre bild än med DVI? Då borde det inte spela någon roll vilken kontakt du använder till en befintlig skärm.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Därför att det ju är snopet om du sitter med ett grafikkort utan DP och sedan kommer en ny specifik skärm eller skärmtyp som kräver DP.

Men i övrigt blir det väl inte bättre bild än med DVI? Då borde det inte spela någon roll vilken kontakt du använder till en befintlig skärm.

/hulle.

Det gäller nog åt båda håll, plötsligt kommer ett grafikkort som kräver DP och så sitter man med en skärm som saknar det.

Men nej, det blir nog ingen skillnad i bildkvalitet.
Se denna video för displayports fördelar:
http://youtu.be/f38sotYHqtA
Om dessa inte berör dig så finns det inga fördelar med att köra DP framför DVI.

Lycka till med ditt val!