Permalänk
Medlem

Lösning på filmdator

Hej på er!

Jag har ett problem som jag vill bolla med er. Idag har jag en äldre laptop inkopplad till tv:n som jag surfar på och kollar på film. Det är en Sony med en i3 på 2,13 ghz och ett Radeon 5650 från 2010. När jag kör full hd på den så hackat filmerna lite vilket gör mig galen. Drivrutiner till grafikkortet kan jag inte uppdatera få Sony verkar ha låst den möjligheten. Dom har istället nått inbyggt uppdateringsprogram för all hårdvara. Vilket skräp! Helt otroligt. Ska aldrig igen köpa en Sony vaio.

I andra delen av rummet så har jag en bra stationär dator ca 10 meter från tv:n. Den skulle jag egentligen vilja koppla in till tv:n men då behövs en lång hdmi-sladd vilket blir bökigt. Om jag ska köpa en ny laptop eller htpc så kostar det. I laptopen idag så kör jag vlc på filmer.

Har ni nått tips på andra bra produkter som är billigare än en ny laptop? Jag har undersökt Apple tv men det funkar ju inte med hemladdade filmer. Vilket förslag som helst är välkommet Både hårdvara och mjukvara.

Tack!

Permalänk
Inaktiv

Vilken mediaspelare kör du för att visa filmerna? Om det hackar på den datorn är det du som gör något fel, det går nämligen att spela full HD på MYCKET MYCKET långsammare datorer! Testa att köra igång XBMC och testa. Prova även MPC HC och återkom med resultat.

Ändrar du dig och vill ha en kabel bör du ju köpa typ denna: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=10597
Varför är det jobbigt?

Permalänk
Medlem

Installera om Windows på laptopen. Annars kan du köpa en 10 m HDMIsladd för ganska billigt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=991463

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för svaren. Jag kör vlc på datorn men jag tycker även att det hackar lite när jag kör youtube på full hd. Ska kanske prova att installera om windows. Jag glömde ta upp det tidigare men ljudet blir lite bökigt om jag kör på hdmi-varianten men det var ju ganska billigt.

Permalänk
Skrivet av Ferre3:

Hej på er!

Jag har ett problem som jag vill bolla med er. Idag har jag en äldre laptop inkopplad till tv:n som jag surfar på och kollar på film. Det är en Sony med en i3 på 2,13 ghz och ett Radeon 5650 från 2010. När jag kör full hd på den så hackat filmerna lite vilket gör mig galen. Drivrutiner till grafikkortet kan jag inte uppdatera få Sony verkar ha låst den möjligheten. Dom har istället nått inbyggt uppdateringsprogram för all hårdvara. Vilket skräp! Helt otroligt. Ska aldrig igen köpa en Sony vaio.

I andra delen av rummet så har jag en bra stationär dator ca 10 meter från tv:n. Den skulle jag egentligen vilja koppla in till tv:n men då behövs en lång hdmi-sladd vilket blir bökigt. Om jag ska köpa en ny laptop eller htpc så kostar det. I laptopen idag så kör jag vlc på filmer.

Har ni nått tips på andra bra produkter som är billigare än en ny laptop? Jag har undersökt Apple tv men det funkar ju inte med hemladdade filmer. Vilket förslag som helst är välkommet Både hårdvara och mjukvara.

Tack!

Låter snarare som något problem med mjukvaran än att datorn är för klen.

Jag har själv lite problem med hack. speciellt när t.ex när dom sveper kameran över landskap/en stad, i mitt fall misstänker jag tv:en (Måste skala om signalen till lägre än full HD). Så vad har du för tv?

Sen kör jag på rätt klen cpu en 6000+. 4k går rätt dåligt att köra, men 1080P bör din klara bra (min klarar det, dock inte med den TV:n jag har).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ok. Min tv är en grundig från 2011. Den var ganska billig då. Möjligt att det är där problemet ligger. Det är precis så för mig, när kameran sveper över längre sträckor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferre3:

Hej på er!

Jag har ett problem som jag vill bolla med er. Idag har jag en äldre laptop inkopplad till tv:n som jag surfar på och kollar på film. Det är en Sony med en i3 på 2,13 ghz och ett Radeon 5650 från 2010. När jag kör full hd på den så hackat filmerna lite vilket gör mig galen. Drivrutiner till grafikkortet kan jag inte uppdatera få Sony verkar ha låst den möjligheten. Dom har istället nått inbyggt uppdateringsprogram för all hårdvara. Vilket skräp! Helt otroligt. Ska aldrig igen köpa en Sony vaio.

I andra delen av rummet så har jag en bra stationär dator ca 10 meter från tv:n. Den skulle jag egentligen vilja koppla in till tv:n men då behövs en lång hdmi-sladd vilket blir bökigt. Om jag ska köpa en ny laptop eller htpc så kostar det. I laptopen idag så kör jag vlc på filmer.

Har ni nått tips på andra bra produkter som är billigare än en ny laptop? Jag har undersökt Apple tv men det funkar ju inte med hemladdade filmer. Vilket förslag som helst är välkommet Både hårdvara och mjukvara.

Tack!

Skaffa en Chromecast, billigt och smidigt.

Permalänk
Skrivet av Ferre3:

Ok. Min tv är en grundig från 2011. Den var ganska billig då. Möjligt att det är där problemet ligger. Det är precis så för mig, när kameran sveper över längre sträckor.

Du kan se baksidan av tv:n vilken model det är brukar vara en vit klisterlapp, så är det lättare att svara. Sen stäng av alla förbättrings funktioner. Det gjorde det lite bättre.

Köpte min billigt med tänkt byta, men får bli när oled är mogen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferre3:

Hej på er!

Jag har ett problem som jag vill bolla med er. Idag har jag en äldre laptop inkopplad till tv:n som jag surfar på och kollar på film. Det är en Sony med en i3 på 2,13 ghz och ett Radeon 5650 från 2010. När jag kör full hd på den så hackat filmerna lite vilket gör mig galen. Drivrutiner till grafikkortet kan jag inte uppdatera få Sony verkar ha låst den möjligheten. Dom har istället nått inbyggt uppdateringsprogram för all hårdvara. Vilket skräp! Helt otroligt. Ska aldrig igen köpa en Sony vaio.

I andra delen av rummet så har jag en bra stationär dator ca 10 meter från tv:n. Den skulle jag egentligen vilja koppla in till tv:n men då behövs en lång hdmi-sladd vilket blir bökigt. Om jag ska köpa en ny laptop eller htpc så kostar det. I laptopen idag så kör jag vlc på filmer.

Har ni nått tips på andra bra produkter som är billigare än en ny laptop? Jag har undersökt Apple tv men det funkar ju inte med hemladdade filmer. Vilket förslag som helst är välkommet Både hårdvara och mjukvara.

Tack!

http://www.mytrendyphone.se/shop/fleetlink-stick-1080p-117500...
kan det vara något? ingen sladd

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk
Medlem

Tack för tipset men trådlös hdmi tror jag inte riktigt på. Än i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Ferre3:

Tack för tipset men trådlös hdmi tror jag inte riktigt på. Än i alla fall.

Har du möjlighet att rota fram modell på TV:en? Så man kan uteslut den.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har du möjlighet att rota fram modell på TV:en? Så man kan uteslut den.

Absolut. Är inte hemma förrän imorgon. Återkommer då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har du möjlighet att rota fram modell på TV:en? Så man kan uteslut den.

Hej igen,

Googlade lite och kom fram till att modellen på min tv är Grundig vision 7 vle7140 c.

Permalänk
Skrivet av Ferre3:

Hej igen,

Googlade lite och kom fram till att modellen på min tv är Grundig vision 7 vle7140 c.

Verkar vara en 1080p panel i alla fall http://manuals.grundig.com/uploads/tx_grmanuals/02GBJ5140_en..... Titta på sidan 18/17 där finns all om bild inställningar. Stäng av allt som har med bildförbättring att göra som t.ex
MEMC

Citat:

(Motion Estimation, Motion Com - pensation) ensures a smooth picture display for movements and camera pans

Såna funktioner slöar ner bilden och gör onödiga fördröjningar som efter släp t.ex.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Låter som samma Sony Vaio (E/EB-series) som jag hade. Gillade den. Mycket GPU-kraft för billig peng.

Har slutat använda min men brukade ändå lyckas installera senaste drivrutinerna då det alltid fanns någon på guru3d som gjorde en moddad .inf-fil som gjorde att det gick att installera på vilken OEM som helst. Nu verkar det inte finnas någon där som gör det längre, men lite googlande föreslog för mig att denna moddare fortfarande publicerar drivrutiner som ska fungera att installera. Kanske värt att testa!

Sen i Catalyst Control Center föreslår jag att du stänger av _samtliga_ video enhancement-saker. De smetar bara sönder bilden och drar säkerligen GPU-kraft också.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Låter som samma Sony Vaio (E/EB-series) som jag hade. Gillade den. Mycket GPU-kraft för billig peng.

Har slutat använda min men brukade ändå lyckas installera senaste drivrutinerna då det alltid fanns någon på guru3d som gjorde en moddad .inf-fil som gjorde att det gick att installera på vilken OEM som helst. Nu verkar det inte finnas någon där som gör det längre, men lite googlande föreslog för mig att denna moddare fortfarande publicerar drivrutiner som ska fungera att installera. Kanske värt att testa!

Sen i Catalyst Control Center föreslår jag att du stänger av _samtliga_ video enhancement-saker. De smetar bara sönder bilden och drar säkerligen GPU-kraft också.

Tack för svaret. Men du tror inte heller att min hårdvara är för klen? Gjorde du en ren windows installation på din dator? Jag funderar på att göra det och hoppas då på att dom officiella drivrutinerna går in (vilket jag inte tror). Försökte med leshcats för ett halvår sedan men det sket sig. Ska kanske prova igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferre3:

Tack för svaret. Men du tror inte heller att min hårdvara är för klen? Gjorde du en ren windows installation på din dator? Jag funderar på att göra det och hoppas då på att dom officiella drivrutinerna går in (vilket jag inte tror). Försökte med leshcats för ett halvår sedan men det sket sig. Ska kanske prova igen.

Jag stoppade in en SSD i min vaio rätt tidigt, och gjorde en ren installation då. Att hitta alla specifika basdrivrutiner för chipset etc var inte så kul, minns jag.

i3-330 och Radeon 5650 borde verkligen klara av 1080p. Däremot minns att jag fick öppna upp min och byta ut kylpastan på alla flänsar på insidan, då de efter ett år hade torkat ut och temperaturerna hade lett till automatiskt nedklockning.

Så antingen det, sunkig drivrutin, eller att du kör VLC. Du borde testa att köra med Media Player Classic HC om du inte redan gjort det. Det är andra rutiner och dekoders runt uppspelning i det programmet och kanske löser sig problemet redan där.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört in XBMC på den så kan du bara låta den stå där.
Jag tror absolut att din hårdvara ska klara 1080p och kör du XMBC kan du använda valfri smartphone som fjärrkontroll så slipper du gå till datorn för att dra igång, stänga av eller pausa film.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Efter mycket googlande så hamnar jag ofta på sidor som föreslår att man ska ladda hem codec-packs. Kan det vara en lösning? Typ cccp och svp codec. Eller ingår allt det här i vlc och mpc hc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferre3:

Efter mycket googlande så hamnar jag ofta på sidor som föreslår att man ska ladda hem codec-packs. Kan det vara en lösning? Typ cccp och svp codec. Eller ingår allt det här i vlc och mpc hc?

En fråga som inte ställts vilken refreshrate använder du de flesta filmer använder 23,976 eller så kallad 24hz. 50hz och 60hz ger judder, ryck i bilden...

Vlc har sina egna codec men är en rätt dålig uppspelare använd Xbmc eller mediaplayer Classic
Xbmc har stöd för att ändra refreshrate automatiskt efter typ av film...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferre3:

Ok. Tack för svaren. Jag kör vlc på datorn men jag tycker även att det hackar lite när jag kör youtube på full hd. Ska kanske prova att installera om windows. Jag glömde ta upp det tidigare men ljudet blir lite bökigt om jag kör på hdmi-varianten men det var ju ganska billigt.

Öhhm bökigt hur?, ljudet går i samma kabel som bilden.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferre3:

Efter mycket googlande så hamnar jag ofta på sidor som föreslår att man ska ladda hem codec-packs. Kan det vara en lösning? Typ cccp och svp codec. Eller ingår allt det här i vlc och mpc hc?

Det ingår i MPC HC men VLC kör sitt egna. Videoacceleration i VLC upplever jag som lite konstig, ibland vill det och ibland vill det inte. Provade du XBMC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Skaffa en Chromecast, billigt och smidigt.

Jo, eller en brödrost, för ingen av dessa prylar löser trådskaparens problem.

OnT: installera XBMC, du har problem med judder då du har fel refresh på tv/dator.

Permalänk
Skrivet av Ferre3:

Efter mycket googlande så hamnar jag ofta på sidor som föreslår att man ska ladda hem codec-packs. Kan det vara en lösning? Typ cccp och svp codec. Eller ingår allt det här i vlc och mpc hc?

Som en redan nämnt slå av allt som påstås förbättra bilden både tv:en och i ccc drivers. Dom gör bara lagget värre. Gjorde ett markant lyft för mig (inte 100%), men tog bort närmare 90% av lagget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Jo, eller en brödrost, för ingen av dessa prylar löser trådskaparens problem.

OnT: installera XBMC, du har problem med judder då du har fel refresh på tv/dator.

En Chromecast skulle, till skillnad från en brödrost, vara en lösning för att spela upp film på tv:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

En Chromecast skulle, till skillnad från en brödrost, vara en lösning för att spela upp film på tv:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Men du får lika mycket judder den klarar nämligen inte att skicka ut 24hz...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Ikväll när jag kommer hem så ska jag prova Xbmc och mpc hc. Men måste jag ändra refresh rate själv i Xbmc eller gör den det automatiskt? Jag har ingens aning om vilken refresh rate jag har spelat filmer i tidigare.

Permalänk
Medlem

Är det inte en sådan här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=732165 du ska ha,kopplad till din stationär

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

Är det inte en sådan här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=732165 du ska ha,kopplad till din stationär

Officiella utvecklingen har slutat för länge sedan, dessutom är dom inte direkt prisvärda längre (en bra bit över 2000 kr hos dom som har den i lager).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferre3:

Tack för svaren. Ikväll när jag kommer hem så ska jag prova Xbmc och mpc hc. Men måste jag ändra refresh rate själv i Xbmc eller gör den det automatiskt? Jag har ingens aning om vilken refresh rate jag har spelat filmer i tidigare.

Du får aktivera i xbmc att du vill ha automatisk refreshrate ändring.
Nått du även kan testa är att ändra refreshrate i din dator till 23hz när det gäller nvidia. Då blir det 23.976hz och se om det flyter på bättre i vlc...