Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd systemkamera 3000-4000:-

Permalänk
Medlem

Köpråd systemkamera 3000-4000:-

Hellu!
Det kommer bli till att hetsköpa en kamera till flickvännen som julklapp.
Vad tror ni om Samsung NX300? De kameror jag funderat kring är NX300, Sony a5000, Canon EOS 100D eller Nikon 3200D.

Hon kommer gissningsvis stanna med kit-objektivet eftersom jag inte har en aning om hon kommer intressera sig för foto. Så frågan är vilken kamera + vilket kit-objektiv som är bäst för mellan 3000-4000:-?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Hej

Jag är fotograf till yrket. Satsa på en system kamera liknande Canon 100D eller 1200D. Nikon 3200D eller högre tex 5000 eller 7000 serien.
Allt beror på ekonomi men köper du en system kamera av Nikon elller Canon får du ett bra nybörjar system som man lär sig mycket på.

När hon sedan börjar bli duktig så kan man gå över till fullformat med det kostar mycket mer.

Bra Julklapp till Tjejen du kommer bli riktigt poppis.

Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hellu!
Det kommer bli till att hetsköpa en kamera till flickvännen som julklapp.
Vad tror ni om Samsung NX300? De kameror jag funderat kring är NX300, Sony a5000, Canon EOS 100D eller Nikon 3200D.

Hon kommer gissningsvis stanna med kit-objektivet eftersom jag inte har en aning om hon kommer intressera sig för foto. Så frågan är vilken kamera + vilket kit-objektiv som är bäst för mellan 3000-4000:-?

Du kan inte köpa en dålig kamera det är omöjligt,köp vilken som helst,vad som är bäst beror på vem man frågar men alla tar bra bilder, det hänger ju på fotografen
I övrigt är det inte kameran du ska bekymra dig om utan gluggen som sitter på,det är det mest avgörande och ett bra sådant kostar pengar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Sony A5000 av de kamerorna, med 16-50mm kit-objektivet, eller NX300 med 20-50mm. Visst, det är inte världens bästa optik, men fullt dugligt. Framför allt så är de kombinationerna mycket mindre än de andra alternativen, vilket jag tror är viktigare i det här sammanhanget. Det spelar ingen roll hur bra kamera man än har om den lämnas hemma för att den är för otymplig, och risken för det är nog stor om man köper en stor och klumpig DSLR till någon som inte är jätteintresserad av foto.

Permalänk
Medlem

Min fru gillar sin Canon 100D.
Bra storlek på den, enkel att ta med sig.
Den tar bra bilder oavsett hur dålig man är på att fota.
Hon har 18-55mm objektivet som följer med samt ett "CANON EF 40MM F/2.8 STM" när man vill göra den extra portabel.

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men blev det tillslut Nikon D5200 med kit-objetivet. Läste runt på forum och många föredrog D5200 framför D3300 som ligger väldigt nära varandra i pris. Valde jag rätt?

D3300 har ju ny processor och saknar low-pass-filter som ger skarpare bilder. Finns det fler fördelar med D5200 än fler AF-punkter och möjlighet att fota HDR?

Har ni tips på några "bang-for-the-buck objektiv" som är ett måste för nybörjarfotografen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Efter mycket om och men blev det tillslut Nikon D5200 med kit-objetivet. Läste runt på forum och många föredrog D5200 framför D3300 som ligger väldigt nära varandra i pris. Valde jag rätt?

D3300 har ju ny processor och saknar low-pass-filter som ger skarpare bilder. Finns det fler fördelar med D5200 än fler AF-punkter och möjlighet att fota HDR?

Har ni tips på några "bang-for-the-buck objektiv" som är ett måste för nybörjarfotografen?

Nikon D5200 med kit-objetivet blir bra!

Tips på några "bang-for-the-buck objektiv" som är ett måste för nybörjarfotografen? Kan du få i mängder här, när din flickvän inte är nybörjare längre (stackars din plånbok om hon torskar på fotohårdvara, jag kan lova dig, det kostar om man vill ligga på top)

Det bästa tipset i början är inte att köpa objektiv/extrautrustning alls faktiskt.

Det allra bästa tipset är att lära sig hur man tar foto, att lära sig hur slutartid, bländare o ISO etc etc fungerar.

Det är klart att hon kan köra på "gröna knappen/Auto" alltid om hon trivs, men någon vidareutveckling kommer hon inte att göra alls då.

Fotosidan.se har en väldigt bra fotoskola rent gratis, har ni intresset så se till att plugga satan där

Så kommer ni att få väldigt roligt sen, det kan jag lova er.

D v s att plugga väldigt mycket fotoskola, och fota satan innan man börjar köpa objektiv.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

D3300 är väl lite mindre och har bättre batteritid. Angående low-pass filter så verkar det enligt de recensioner jag läst(har varit in i samma köphärva, men slutade med D7100) vara så att man behöver man ett riktigt bra objektiv för att märka av någon skillnad på avsaknaden av low pass filtret.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag gillar Pentax pga de till storleken mycket små objektiven, det sköna greppet på husen och möjligheten att leka runt med 40 år gamla objektiv utan adapter (ner till M42). Kamerorna presterar likvärdigt mot Canon/Nikon förutom filmprestandan som generellt varit sämre.

Annars är Pentax också väldigt bra på vädertätade hus som finns även i lägre prisklasser.

Pentax K-50 med 18-55 för strax under 5000kr kanske passar?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1989956