Permalänk
Hedersmedlem

Folding@Home på grafikkort

Folding@Home på GPU!

Som ni kanske har sett kan man folda på både nVidias och ATIs grafikkort nu.
Modellerna som stöds är följande:

nVidia:

  • 8xxx -serien

  • 9xxx -serien

  • Quadro FX 360, 370, 570, 1600, 1700, 3600, 3700, 4600, 5600

  • Quadro NVS 130, 135, 140, 290, 320

  • Tesla C870*

  • MCP77/78*

  • GT 200 -serien

Prestandatabell nVidia

ATI:

  • 2000 -serien

  • 3000 -serien

  • 4000 -serien

Prestandatabell ATI

Klienterna för folding på grafikkort är i beta-stadiet och kan hittas HÄR

När du installerat ska du ställa in ditt "username" och ett "team number"
Du kan kontrollera om ditt tänkta username är ledigt HÄR
SweClockers foldinglag, Folding@SweClockers.com, har TEAM NUMBER: 37451

Var med och gör Folding@SweClockers.com till ett av världens bästa foldinglag!

Permalänk
Medlem

Nice Toxic Crow! Mycket bra initiativ att slänga upp en sån här tråd med tanke på att dagens grafikkort foldar så grymt snabbt och i de flesta fall genererar mer PPD än processorerna. Många ger till och med mer PPD än Quad-core-processorerna.

Jag har nyligen klockat shadern på min 8800GTX (eftersom den ger den mest markanta ökningen i PPD). Shadern ökades från 610/1000/1350 till 610/1000/1640 (där var den stabilast) och PPDn gick från ~4500 till ~5200. Temperaturen ligger på cirka 84 grader under folding (med en HR03 plus-kylare).

Jag ser gärna fler resultat från överklockning av grafikkort (och PPD-skillnad) här

Permalänk
Medlem

Kortet står i signaturen likaså cpu
Gick från ca 4500 till 5050 PPD

Edit
Det är givetvis exklusive smp klienten.

Edit2
Numera är det 5300 PPD

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Bra, förhoppningsvis kan vi få in mera gpu foldare då dessa ger sjukt med poäng på kort tid.

Permalänk
Medlem

Fint , jag kör hårt med mitt kort (8800 Ultra) men har problem , fick aldrig FAHmon att funka, hur kan man kolla sin PPD på enklast vis?

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harakiri
Fint , jag kör hårt med mitt kort (8800 Ultra) men har problem , fick aldrig FAHmon att funka, hur kan man kolla sin PPD på enklast vis?

Vad var problemet med FahMon? Får du det inte att funka så kan du testa FahSpy istället.

Permalänk
Avstängd

Bra ide toxic!

Nån som vet om det går folda med ett grafik kort på ena pci porten medans man spelar med det primära kortet! det är olika märken på korten!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Bra ide toxic!

Nån som vet om det går folda med ett grafik kort på ena pci porten medans man spelar med det primära kortet! det är olika märken på korten!

Ja de går.

  • Kopiera mappen C:\Users\judge\AppData\Roaming\Folding@home-gpu

  • Gör två genvägar till "C:\Program Files (x86)\Folding@home\Folding@home-gpu\Folding@home.exe" och sätt flaggorna -gpu 0 respektive -gpu 1

  • Ändra "Start in:" till mapparna du nyss skapade t.ex C:\Users\judge\AppData\Roaming\Folding@home-gpu0\ och C:\Users\judge\AppData\Roaming\Folding@home-gpu1\

  • Ändra machineid i client.cfg i en av mapparna till en siffra högre, förslagsvis.

  • För att starta klienten på det sekundära grafikkortet måste du ha en skärm inkopplad till den. Du kan koppla ur skärmen efter att du startat klienten.

Du behöver självklart modifiera sökvägarna så det passar din användare och ditt operativsystem.
Lycka till!

EDIT 1:
Haha, glömde säga att när du spelar så ska du köra klienten som har flaggan -gpu 1

EDIT 2: Tillägg i instruktionerna

Permalänk
Medlem

jag får ~2500 PPD på mitt 8800GTS 320Mb, tycker det verkar som alla andra ligger runt 4000PPD, är det något fel på mina inställningar/drivrutiner?

jag kör nvidia driver 175.19.

/Henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Yay , fick FAHmon att funka , det var bara jag som hade tummen mitt i handen

4877 PPD på min maskin , kanske lite överklockning av kortet är på sin plats.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtihenke
jag får ~2500 PPD på mitt 8800GTS 320Mb, tycker det verkar som alla andra ligger runt 4000PPD, är det något fel på mina inställningar/drivrutiner?

jag kör nvidia driver 175.19.

/Henrik

177.35 e drivern du vill ha.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk

Finns det något sätt att folda med två kort utan att behöva två skärmar? Tydligen så måste bägge korten ha något att ge output till, iaf så antar jag det med tanke på det som stod i FAQ:en.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Finns det något sätt att folda med två kort utan att behöva två skärmar? Tydligen så måste bägge korten ha något att ge output till, iaf så antar jag det med tanke på det som stod i FAQ:en.

Som jag har förstått det så behöver du bara en skärm i kortet när du startar klienten. Sen kan du koppla ur den. Tyvärr så känner jag inte till något enklare sätt. Hittar du någonting så tala gärna om det här!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Som jag har förstått det så behöver du bara en skärm i kortet när du startar klienten. Sen kan du koppla ur den. Tyvärr så känner jag inte till något enklare sätt. Hittar du någonting så tala gärna om det här!

Känns ju rätt jobbigt att behöva koppla på en skärm varje gång man ska börja folda :/

Får hoppas att någon kommer på en lösning eller att det blir bättre med en senare release av GPU-klienten. Tills vidare blir det till att hänga på F@H-forumet

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Känns ju rätt jobbigt att behöva koppla på en skärm varje gång man ska börja folda :/

Får hoppas att någon kommer på en lösning eller att det blir bättre med en senare release av GPU-klienten. Tills vidare blir det till att hänga på F@H-forumet

Jag tror att el Mero har något i bakfickan åt dig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Jag tror att el Mero har något i bakfickan åt dig

Gah! What's with all the hemlighetsmakeri?

Ut med språket!

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Gah! What's with all the hemlighetsmakeri?

Ut med språket!

Han kanske hittar på en lösning så småning om. Under tiden kan du ju ta en titt på följande tråd: http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=43&t=3712&st=0&sk=t&s...
Kanske finns det någon lösning där som passar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Han kanske hittar på en lösning så småning om. Under tiden kan du ju ta en titt på följande tråd: http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=43&t=3712&st=0&sk=t&s...
Kanske finns det någon lösning där som passar?

Metoden men en dummy-kontakt verkar ganska clean och bra. Får ta mig en titt i Elfa-katalogen och se vad som erbjuds tror jag Helt inkompetent med lödkolven är man ju inte

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Men vänta. Betyder detta att även alla grafikkort i en crossfire/sli uppsättning måste ha en skärm ansluten innan man slår på Foldingen? Till exempel om man skaffar fyra kort...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Men vänta. Betyder detta att även alla grafikkort i en crossfire/sli uppsättning måste ha en skärm ansluten innan man slår på Foldingen? Till exempel om man skaffar fyra kort...

Exakt, crossfire/SLi fungerar idag inte tillsammans med F@H-klienten utan man måste köra flera stycken klienter (en för vardera grafikkort, HD3870x2 kan t.ex. bara använda en GPU) och då behöver man något för att aktivera kortet så att det kan ge output till något annars sitter det bara där som ett extra värmeelement :/

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

57:de plats är inte illa. Ska kanske se vad eee pc:n ger :D. Skämt åsido.

Hur blir man medlem i sweclockers foldinglag? Så att det står under nicket? Jag har tyvärr inte tid att kolla upp detta själv. Tack för hjälpen

Kan man köra det på sin Inspiron 1520, både cpu och gpu klient? Har en T7100 1,8GHz c2d och ett 8600m gt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Hur blir man medlem i sweclockers foldinglag? Så att det står under nicket? Jag har tyvärr inte tid att kolla upp detta själv.

Hur bråttom kan man ha egentligen? Det står ju i princip i det första inlägget. I alla fall finns en länk till vanliga frågor och svar: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Hur blir man medlem i sweclockers foldinglag? Så att det står under nicket? Jag har tyvärr inte tid att kolla upp detta själv. Tack för hjälpen

När du konfigurerar skriver du in lagnumret: 37451 och för att få titeln under nicket PMar du antingen Kanel eller Toxic Crow och talar om vilket användarnamn du har när du foldar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Kan man köra det på sin Inspiron 1520, både cpu och gpu klient? Har en T7100 1,8GHz c2d och ett 8600m gt.

Ja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Ja de går.

  • Kopiera mappen C:\Users\judge\AppData\Roaming\Folding@home-gpu

  • Gör två genvägar till "C:\Program Files (x86)\Folding@home\Folding@home-gpu\Folding@home.exe" och sätt flaggorna -gpu 0 respektive -gpu 1

  • Ändra "Start in:" till mapparna du nyss skapade t.ex C:\Users\judge\AppData\Roaming\Folding@home-gpu0\ och C:\Users\judge\AppData\Roaming\Folding@home-gpu1\

  • Ändra machineid i client.cfg i en av mapparna till en siffra högre, förslagsvis.

  • För att starta klienten på det sekundära grafikkortet måste du ha en skärm inkopplad till den. Du kan koppla ur skärmen efter att du startat klienten.

Du behöver självklart modifiera sökvägarna så det passar din användare och ditt operativsystem.
Lycka till!

EDIT 1:
Haha, glömde säga att när du spelar så ska du köra klienten som har flaggan -gpu 1

EDIT 2: Tillägg i instruktionerna

Ok tack för den förklaringen! men jag ha ett 7900gtx som spel kort och tänkte slänga ditt mitt lilla ati kort på den andra grafik porten ett ati 3450 går det? går det installera 2 olika grafikdrivrutiner på datorn?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har älskat den här GPU-klienten från första dagen jag körde den! Jag får ~5200PPD på de flesta WU's med mitt 8800GT och 177.35 med moddad .inf.

Tyvärr orsakade dom drivrutinerna blåskärm i Bioshock, så jag bytte tillbaka till 175.16 (jag gillar verkligen inte Nvidias versionsnummer...) Nu får jag runt 3200PPD.

Ett tips till er med Nvidia 8 - klocka era shaders så högt det går! Man tjänar riktigt mycket på det, minnet kan man skita i, och core verkar inte göra så mycket heller. Jag klockade ner minne och core till stock, och drog upp shader högt istället! Man kan klocka mycket högre i folding än spel, tänk på det också!

Kämpa på alla swec-foldare, vi kommer snart ligga top 10 om vi fortsätter så här!

Permalänk
Medlem

Om jag nu foldar med mitt klockade 4870 enbart och den får gå på 100%, hur många PPD borde jag få?
Därför att för tillfället så meddelar FAHmon 2.3.2b endast 1764 PPD, vilket jag tycker känns väldigt lågt...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Om du läser i länken i första inlägget i denna tråden så finns en lista att jämföra med.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Varför får Nvidia mycket högre poäng?! 4870 har ju enormt många shaders... Nvidias fulspel igen ?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nvidias fulspel igen ?

O ja, säkert. Annars är nvidias kort helt enkelt bättre på denna typ av beräkningar? Betänk att atikort har kunnat användas oerhört mycket längre än nvidias, så att något fulspel skulle vara inblandat är osannolikt, i alla fall från nvidias sida.

Permalänk
Hedersmedlem

Nvidias grafikkort har stöd för en teknik som kallas CUDA, vilket gör dom passande för GPGPU-beräkningar såsom FAH. Googla på "cuda" så ska ni se.