Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Guide: Hur man städar upp bland kablarna bakom datorn.

Permalänk

Guide: Hur man städar upp bland kablarna bakom datorn.

  • 1.0 Inledning

  • 1.1 Tips och tricks

  • 1.2 Detta ska du undvika

  • 2.0 Buntband, Kattstrypare, strips mm.

  • 2.1 Kabelslangar.

  • 2.2 Kabelsamlare.

  • 2.3 Kabelkanaler

  • 2.4 Tejp

  • 3.0 Hur ser jag om kabeln är skadad/sönder?

  • 3.1 Förslag på Installationer

  • 3.2 Slutord
    [B]

    [size="4"]

  • 1.0 Inledning[/size]
    [/B]

    Vi har väl alla någon gång tänkt tanken på att vi vill ha ett trådlöst samhälle?
    Bärbara telefoner och tv dosa utan sladd och mobiltelefon och mp3 spelare istället för vinylspelare etc etc.

    Vid blotta tanken så finns det folk som ger upp och låter det vara. Men Lung det finns hjälpmedel!

    Något som dock inte ännu kommit är att få bukt med alla kablar till datorn.
    Visst finns det lösningar i form av trådlöst internet och trådlösa tangentbord och möss men alla tycker inte det är bra pga av hastigheten och bök med att byta batterier och att det ändå i slutändan blir mer än vad man först trodde.

    De flesta på Swec sitter med en dator och två skärmar en uppsättning mus och tangentbord och lite andra saker så som webcam, högtalare, hörlurar, USB kabel till kameran, USB kabel till telefonen. mm så i slut ändan blir det oftast ändå en bra hög med kablar bakom datorn eller bakom skärmen på skrivbordet.

    Finns det något att göra åt det ? Svar ja! Tricket är att använda kabelkanaler, kabelslangar,kabelsamlare, lite buntband och tejp där det behövs.

    Finns för och nackdelar med alla alternativ men det brukar ändå bli bättre i slutändan när man städat upp bland sina kablar.
    Något man bör göra är att har man flera kablar av samma sort som man omöjligt kan hålla i huvudet så är det mycket bra att märka upp kablarna antagligen med tejp i olika färger eller att man har kladdat dit lite siffror i bägge ändarna en bit in på kabeln så att man vet vilken som går vart. Det första man ska göra är att se till om man verkligen behöver alla kablar man har inkopplade. De man använder sällan kan man plocka ur och lägga i lådan och ta fram de få gånger de behövs användas.
    [B]
    +

  • Det är lättare att städa då damm inte samlas lika mycket.

  • Det ser prydligare ut.

  • Lättare att identifierar kablar.
    -

  • Det kan ta timmar att få till snygga kabeldragningar.

  • Det kan ta en stund att lägga till och ta bort kablar i en befintlig installation.
    [/B]

    [B][size="4"]

  • 1.1 Tips och tricks [/B]
    [/size]
    Gå över dina kablar i lung och ro. Ta dig tid att vilket alternativ du väljer så kan du lägga timmar på att få det som du vill.
    Tänk lite hur du vill ha det innan du sätter igång och
    Ha gärna mycket kablar så att du kan använda olika längder för att få det att passa bättre för just dig på din arbetsplats.
    [B][size="4"]

  • 1.2 Detta ska du undvika![/size]

  • Skarpa böjar

  • Skadade kablar

  • Strapsa kablar hårt

  • Var försiktig med kablarna. De kan gå sönder som just jag och du kan göra.
    [/B]
    [size="4"]
    [B]

  • 2.0 Buntband, Kattstrypare, strips mm. Kärt barn har många namn.[/B]
    [/size]
    Väldigt smart uppfinning om man använder den på rätt sätt.
    När du buntar ihop kablar så sträck inte järnet för då riskerar du att ha sönder dina kablar. Även en inbuktning eller skarp böj eller klämskada kan ge skada på utrustning eller missljud/bildproblem etc. Det ger även signal förluster i form av att packet kan tvingas skickas flera gånger för att nå fram intakta.
    Buntband ska igenligen kortas ner med kniv för att slippa få en vass kant som de flesta avbitare ger som kan skada övriga kablar eller dig själv när man är där och pillar. Det blir välsigt vassa kanter för det mesta. Tips är att sätta ett varv med tejp över för att skydda lite.

    Något man överlag inte bör använda buntband till är TP kablar och andra kablar där signalen och impedansen mellan ledarna/paren är viktig.
    Klämmer man en kabel eller böjer den för mycket så kan man få reflektioner och andra skador som 'normalt' sett inte syns.

    Är kabeln böjd och du böjer tillbaka den så kommer den aldrig bli som förut igen du får alltid en skada.
    Ledarna/paren i kabeln blir så pass böjda/krokiga att de ligger för närma övriga ledare eller får dålig kontakt då koppartrådarna går av och man kan få glapp.
    [B]
    +

  • Snabb instalation.

  • Hållbart om de tål Uv strålar

  • Tar liten plats och är rätt så diskreta

    -

  • Dyra

  • Bör ej användas till känsliga kablar och spännas för hårt.

  • Kan bli vassa kanter när man klipper bort överflödigt material

    [size="4"]

  • 2.1 Kabelslangar. [/B][/size]

    Du har säkert sett reklam för de på tv eller på IKEA hur man enkelt samlar ihop sina kablar. Det funkar till en del saker men oftast ett helvete att få till snyggt och man har ändå inget ställe att gömma kablar som är lite förlånga på. Billiga är det starka alternativet och att ha bakom tjock tv'n.

    [B]
    +

  • Fungerar i lite skala

    -

  • Tar tid att få till det bra.

  • Slangen vill inte hamna där man själv vill.

    [size="4"]

  • 2.2 Kabelsamlare. [/B][/size]

    Dessa ser man oftast på kontor i form av lite metallstänger som är bockade som ett nät som man ska lägga sina kablar i. Enkelt att montera och fyller sin uppgift för den som har lite mindre kablar. Dock så syns fortfarande de flesta kablar och de trillar ibland ner av sig själv.
    Tråkigast är att de oftast är dyra och man slänger ut de rätt fort då kablar trasslar in sig och tar mycket plats under skrivbordet.

    Kabelsamlare tar oftast mycket plats och löser egentligen inte problemet.
    Även om det hade gått att få bort mycket av det synliga att lägga grensodorna i kabelsamlaren och att använda vinklade Nätsladdar men ett exempel som sagt.
    [B]
    +

  • Enkelinstallation.

  • Lätt städat i den mån att kablar inte trillar ner

    -

  • Något dyra.

  • Blir sällan så bra som man tror det ska bli

    [size="4"]

  • 2.3 Kabelkanaler[/B][/size]

    Kabelkanaler finns att köpa på de flesta ställen som välsorterade varuhus annars är det byggvaruhusen som gäller.
    Det finns dyrare sorter i alla färger och modeller. gäller bara att hitta en välsorterad återförsäljare.
    Vissa modeller så kan man även köpa till hörn och T-skarvar mm något som underlättar ibland och ger mer jobb i en del fall. beror helt och hållet på hur noga man vill vara och var man har listen.

    Kabelkanaler finns i olika storlekar, färger, prisklass och kvalite.

    Ta och kolla upp vad det gäller för priset och kvalitén på produkten! oftast skiljer det bra mellan pris och kvalité! Är du osäker? Fråga om de har någon list som är skadad som du kan få eller köpa för rabatterat pris. sen kan du i lugn och ro där hemma sitta och testa lite hur tålig listen är.
    Ett tips kan vara att ha en avbitartång och se hur långt det spricker. spricker det lång och man kan 'snurra' den flera varv så är det för det mesta ren skit.

    Efter man köpt ett par olika sorter så hittar man snabbt just den sorten man gillar. Titta även så att locken inte är svåra att få bort . Det finns nämligen två klasser på kabelkanaler. de där man kan ta bort locket men händerna och de där man måste ha verktyg för att få bort de.

    Det sistnämnda är bökigare men i de allra flesta får man förlägga lös FK (FK är en sorts installations kabel man använder till vägguttag och strömbrytarna i huset.) i en 'låst' kabelkanal. De tål för det mesta även mer stryk och kan vara bra at ha i miljöer där man vet sig att man kommer misshandla grejorna. Kabelkanaler skyddar även kablarna från lättare smällar mm.

    När man sätter dit en kabelkanal så bör man använda gipskruv i gipsväggar och träreglar. i betong så ska man plugga. även om man har stora kabelkanaler med mycket kabel i så bör man använda plugg och skruv även i gipsväggar.

    För att korta ner en kabelkanal så finns det Kabelkanalsaxar att köpa ser ut som en sekatör. Eller så kan man använda en bågfil och ta det försiktigt. Se bara till att få locken så långa som de ska vara. Se till att mäta två gånger först!

    Behöver du göra en skarv så ska du sätta industriskarv mot industriskarv så långt det bara går. I de fall där du har gjort en skarv så kan du fila till det lite med en fil.

    Använder man Kabelkanalsax's så går det snabbare om man är van och man får mindre att städa. Använder man en såg så får man mycket bås även om det är en liten kanal. Det sätter sig i sockar och kan vara jobbigt att få bort då det kan bli lite statiskt.

    Viktigt att tänka på är att i hörnor lämna lite utrymme för kablarna att få svänga. 7-8 gånger sin egen radie kan man normalt sett böja en kabel utan bekymmer. Mer kommer ge upphov till skador.
    När du väljer list så tänk på hur mycket kablar du vill ha i.
    Ta gärna en som är lite större där du vet att det kommer bli trångt. Blir för det mesta mindre jobb med att få i kablarna rätt. och se till att inte trassla kablarna allt för mycket det tar plats! Det underlättar även om man lägger till eller tar bort en kabel om man gjort det redigt från första början.
    [B]
    +

  • Lättstädat

  • Hyfsat bra pris om man letar.
    -

  • Kan ta tid att borra upp lister

  • Dammar ner när man borrar

    [size="4"]

  • 2.4 Tejp[/B][/size]

    Tejp kan användas till mycket. Billigt. Nackdelar finns så som att vissa tejp sorter fäster dåligt på vissa material och blir kladdiga efter en tid. en del lossnar även i vissa temperaturer och förhållanden. En tejprulle tar dessutom en liten plats att förvara.
    Samma sak gäller även här att Tejp håller inga extrema tyngder på plats och man sa ej spänna det så hårt det bara går för risk för att man pressar ihop kablarna för mycket.

    Bild på ett gäng Tp kablar ihop tejpade för att underlätta vid städning och att de inte trasslas ihop.
    TP kablar ska förövrigt EJ Strapsas!

    [B]
    +

  • Billigt

  • Går snabbt att fixa

    -

  • Kan bli kladdigt

  • Kan lossna efter en tid

    [size="4"]

  • 3.0 Hur ser jag om kabeln är skadad/sönder?[/B][/size]

    Oftast så ser man inte direkt om en kabel är skadad. Utan man få gå över hela kabeln och känna efter ojämnheter eller märken i kabeln som kan antyda att ledarna i kabeln har flyttat på sig och på så sett gör störningar.
    Ett trick är att ta kabeln och hålla upp den och sakta mata den uppåt med ena handen så du får en jämnbåge . Ser du en ojämnhet så har du en skada där. Är det mycket ojämnt så bör man slänga kabeln med direkt.

    Så ska en frisk kabel se ut. ser du några utbuktningar så har den fått sig en smäll.

    OBS! Såhär får det absolut inte ser ut. Släng kabeln genast! Den är förbrukad flera gånger om.

    Man ska inte riskera att utrustning går sönder eller i värsta fall KABELBRAND!!
    Skulle du tex vilja ha en skadad Sata kabel i din dator? Den kan orsaka fel på hårddisken som kan resultera i att du just nu har en hårddisk mindre och flera år av fotoalbum förlorade.

    Varför skulle du riskera samma sak med en 'oväsentlig kabel' så som en strömsladd eller TP kabel?
    Man är bara dum om man kör på dåliga kablar. Kablar är inte så farligt dyra häller om man bara tar hand om grejerna.

    [size="4"]

    [B]

  • 3.1 Förslag på Installationer[/B][/size]

    Att märka upp sina kablar vart de går är alltid bra! Se bara till att märka rätt kabel med rätt siffra och skriv gärna flera gånger en bit in på kabeln så att man vet vilken det är.

    Bild på mitt 19" skåp med bla 19" 4U server chassi.

    Kablar ihop tejpade och lätt strapsade för att hålla ihop de och underlätta vid städning och vid tillfällen då man måste dra ut chassit så behöver man inte in på baksidan utan kablarna räcker till.
    Det ser kanske inte Jätte snyggt ut men det uppfyller sin funktion. Det skulle även gått att kunna använda Kabelslang.

    Morsan tyckte det såg extremt fult ut med 3 Blåa kablar som låg utmed golvet så en tunn grå kabel kanal inhandlades och nu ser det nästan ut som att det är fogen man ser på lite håll.
    Kortet råkar vara något över exponerat så rätta färgsättning stämmer ej redigt.

    Kabelkanaler rymmer det mesta.
    Notera även skarven mellan enkel och dubbelkanal då det inte behövdes mer kablar just där.

    [size="4"]
    [B]

  • 3.2 Slutord[/B]
    [/size]

    När du väl bestämt dig att du vill ta och fixa upp kablarna. Ta då och bestäm hur just du vill göra. För det mesta kombinerar man lite av varje på de ställen där det ska vara tillfälligt och kanske inte syns.

    Tejp ,Kabelkanaler, Kabelsamlare och Kabelslang hittar du i välsorterade Byggvaruhus och på en större affärs centras.

    Kom ihåg sträck ej kablarna för mycket.
    Byt ut dåliga kablar.
    Mät en och två gånger.

Tack för mig!

//Martin

(Slutgiltlig version)
[size="2"] EDIT: La till en

som råkat försvinna. [/size]

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Förstora och använd fet stil till rubrikerna/underrubrikerna/styckena precis som det första är i själva guiden så man slipper leta efter dom, bra annars!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Grattis, bra guide!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Mina sladdar ser ut som ett ormbo, tror jag kommer ha användning av den här guiden. Bra jobbat Martin!

Permalänk

grattis martin, bra jobbat, ska ta och se över kablarna vid min server nu, du gav mig en ganska trevlig påminnelse

Permalänk
Medlem

riktigt bra guide, den kommer jag att ha nytta av. Och grattis!

Endast några mindre stavfel och sär skrivningar.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Förbannat bra skrivet! Härligt!

Permalänk

Bra jobbat -=FULLMOON=- och grattis till mionix vinsten
Tycker att du kan lägga till kardborreband i listan då det är smidigare än tejp om du ska utöka/förminska antalet kablar bakom datorn. HAr inte det själm men har använt det när jag buntat 20-50st TP-kablar på trådstegar och det är fruktansvärt smidigt.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

sista bilden, kablarna till höger, ser ut att vara skadade "släng kablarna genast!"..

bra guide btw! (:

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Utmärkt! Jättebra tips och trevlig läsning. Du är dock en duktig särskrivare

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Lika bra som alltid.
Du är grym!

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Sektionen: "3.0 Hur ser jag om kabeln är skadad/sönder?" Är smått överdriven då det inte gör så mycket om en ledning här och där har flyttat sig, störningarna är ytterst små (TP). Det ska mycket till om ledningarna flyttar sig i en vanlig strömkabel

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem

dags att ta tag i kabeldragningen nästa gång man ska där bak och pillas. måste bara införskaffa en riktig grendosa först största problemet tycker jag är långa kablar som bara ska någon decimeter bort, blir till att rulla upp dom i cirklar osv

Permalänk
Medlem

Grattis till vinsten! Nu en guide hur man drar kablar i datorn!

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk

Får ta och tacka för svaren

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Bra jobbat -=FULLMOON=- och grattis till mionix vinsten
Tycker att du kan lägga till kardborreband i listan då det är smidigare än tejp om du ska utöka/förminska antalet kablar bakom datorn. HAr inte det själm men har använt det när jag buntat 20-50st TP-kablar på trådstegar och det är fruktansvärt smidigt.

Tänkte på det när jag var på jobbet idag. men dumt att editera när man skrev slutgiltlig version Det går som sagt utmärkt att använda karborrelösningar något som jag ogillar med det är att de tar rätt storplats och att de kan ta och glida iväg längs med kablarna.

Får väl ta och göra en liten updatering och rätta till lite småfel sen när tävlingen är slut.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Får ta och tacka för svaren

Tänkte på det när jag var på jobbet idag. men dumt att editera när man skrev slutgiltlig version Det går som sagt utmärkt att använda karborrelösningar något som jag ogillar med det är att de tar rätt storplats och att de kan ta och glida iväg längs med kablarna.

Får väl ta och göra en liten updatering och rätta till lite småfel sen när tävlingen är slut.

//Martin

Haha sant:P Det tar ju ingen större plats (fråga om några få mm) men som du sa; de lätt kan glida iväg men å andra sidan kan man fixa till det när man ändå lyfter på kablarna för att städa

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

En väldigt smart lösning på att få kablarna kortare utan att ha sönder dom:
http://lifehacker.com/5411305/daisy-chain-knots-resize-or-sto...

Permalänk

Aj aj aj... Den kabeln mår nog inte så bra efter ett par "förvaringar"...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
En väldigt smart lösning på att få kablarna kortare utan att ha sönder dom:
http://lifehacker.com/5411305/daisy-chain-knots-resize-or-sto...

Aaaaw! Nu blir jag sittandes hela natten under skrivbordet med å göra Daisy Chains

Permalänk
Medlem

Bra guide, kan faktiskt ha nytta av det här om jag orkar göra nått sånt där.

Välförtjänt

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Bra guide! Dags å reda upp "fågelboet" som jag har bakom datorn !

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Grattis Till Vinsten Martin

Permalänk

Grattis!

Trevligt att se att mitt gamla rack kommer till nytta!
Men jag skulle vilja protestera mot att kattstrypare är dyra, kan inte kosta mer än 20kr för 100st på biltema.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Avstängd

Underbart, detta hjälpte

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

nakdelen med att ha kablarna i buntar på detta viset är när man en dag beslutat sig för att plocka bort något (som nu i mittfall i veckan, då jag köpte mig en ny mus då man knappt får bort det gammla musen hehe

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Grattis till vinsten

Visa signatur

MIN DATOR --> CPU: Intel Core i5 750 2,66GHz | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB | HDD: Samsung 1TB | Moderkort: Asus P7P55D Pro | PSU: Corsair HX750W | GPU: PowerColor Radeon HD5870 | OS: Windows 7 Professional 64 bit | Chassi: Cooler Master HAF 922

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Grattis!

Trevligt att se att mitt gamla rack kommer till nytta!
Men jag skulle vilja protestera mot att kattstrypare är dyra, kan inte kosta mer än 20kr för 100st på biltema.

Japp är rätt nöjde med det faktiskt Tröttnade på att ha det på 'bordet' så satte 4 små hjul under det (tror jag belastar de för hårt). De bägge UPS'erna väger bra mycket och sen en tung datorlåda och lite annat småkrafs gör det nog inte lättare för hjulen.

Hmm få kolla lite vad biltema tar är ju lite olika längder och sånt så de är kanske lite billigare än vad jag tror.

En fråga. följer racket 100% 19" standard? Har 2 lådor som verkligen är på håret att de inte går in. Antagligen får jag slipa ner det lite i öppningen eller så är 19" standarden lite luddig. Men min Server låda har jag ca 1cm tillgoda på var sida. Lustigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
nakdelen med att ha kablarna i buntar på detta viset är när man en dag beslutat sig för att plocka bort något (som nu i mittfall i veckan, då jag köpte mig en ny mus då man knappt får bort det gammla musen hehe

Visst kan det vara det. har för mig jag skrev det i inlägget men kan ha kommit bort. Det fungerar ju även ypperligt vid tex DH.

Tackar till er alla En uppdatering i form av omformuleringar och lite tillägg kommer sen efter tävlingen är slut eller vid nyår när man har lite tid på sig.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Man vart verkligen inspirerad att fixa upp bakom sitt eget skrivbord haha
såg att ikea har kabelkanal för 99kr, så får nog ta en tripp till ikea (:

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Bra gjort.
Värdig vinnare

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.