Existerar min perfekta resedator?

Permalänk
Medlem

Existerar min perfekta resedator?

Jag är på jakt efter en ny laptop för bildredigering (och ev lite film), skrivjobb, att se på film på och eventuellt lite spelande (det skulle vara kul att kunna spela Dragon Age Inquistition på den med låg grafik men det är något jag kan prioritera bort). Grejen är dock att jag planerar en årslång Nya Zeeland-resa till hösten och eftersom jag inte har tänkt köpa ytterligare en ny dator om bara ett halvår måste den dessutom vara liten, lätt, batterisnål och gärna lite stöttålig. Och då blev det plötsligt betydligt svårare att hitta något bra inom min budget på ca 8000!

Mina krav är:
13 tum
Bra skärm (pga mycket bildredigering och filmtittande)
SSD (eftersom jag är så helvetes jävla less på sega hårddiskar)
Tillräcklig prestanda för att bildredigering osv. ska flyta på ordentligt
Bra tangentbord

Bonus:
Tillräckligt bra grafikkort för lite lätt spelande
Bakgrundsbelyst tangentbord
Under 1,5 kg

Oviktigt:
Lagringsutrymme (jag kör på externa hårddiskar och till viss del molnlagring)

Över min budget har jag hittat dessa två:
Lenovo U430 - https://www.dustinhome.se/product/5010778068/u430-touch?ssel=...
ASUS ZENBOOK UX303LN - https://www.dustinhome.se/product/5010813350/zenbook-ux303ln-...

Jag funderar framförallt på ASUS:en eftersom den verkar mer eller mindre perfekt bortsett från att den är 2000 kr över min budget (jag får väl spara ett tag...). Men det skulle ju vara underbart att hitta något som faktiskt ligger kring 8000 Så frågan är alltså - existerar något sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rimfrost:

Jag är på jakt efter en ny laptop för bildredigering (och ev lite film), skrivjobb, att se på film på och eventuellt lite spelande (det skulle vara kul att kunna spela Dragon Age Inquistition på den med låg grafik men det är något jag kan prioritera bort). Grejen är dock att jag planerar en årslång Nya Zeeland-resa till hösten och eftersom jag inte har tänkt köpa ytterligare en ny dator om bara ett halvår måste den dessutom vara liten, lätt, batterisnål och gärna lite stöttålig. Och då blev det plötsligt betydligt svårare att hitta något bra inom min budget på ca 8000!

Mina krav är:
13 tum
Bra skärm (pga mycket bildredigering och filmtittande)
SSD (eftersom jag är så helvetes jävla less på sega hårddiskar)
Tillräcklig prestanda för att bildredigering osv. ska flyta på ordentligt
Bra tangentbord

Bonus:
Tillräckligt bra grafikkort för lite lätt spelande
Bakgrundsbelyst tangentbord
Under 1,5 kg

Oviktigt:
Lagringsutrymme (jag kör på externa hårddiskar och till viss del molnlagring)

Över min budget har jag hittat dessa två:
Lenovo U430 - https://www.dustinhome.se/product/5010778068/u430-touch?ssel=...
ASUS ZENBOOK UX303LN - https://www.dustinhome.se/product/5010813350/zenbook-ux303ln-...

Jag funderar framförallt på ASUS:en eftersom den verkar mer eller mindre perfekt bortsett från att den är 2000 kr över min budget (jag får väl spara ett tag...). Men det skulle ju vara underbart att hitta något som faktiskt ligger kring 8000 Så frågan är alltså - existerar något sådant?

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Verkar ha samma komponenter men 1500 kr billigare

Edit Det är 2 olika modeller UX303 är lite mer premium än UX32 det finns skillnader mellan datorerna men är osäker på vad exakt som skiljer sig mellan modellerna.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

UX303LN ersätter i princip UX32. Nästan samma komponenter men UX303LN har ett nyare chassi.
Att asus säljer UX32an jämsides med 303an förstår jag inte riktigt.

Här har du UX303LN tråden;
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Jag köpte den med 1080 skärmen och 128SSD men köpte en 500gb SSD och stoppade in istället.
Är nöjd än så länge förutom att alupanelen på "framsidan" glappar liiiite längst ner i det vänstra hörnet.
Tycker mig även ha lite för mycket bleeding i kanterna men det syns sällan utan mest vid uppstart (asus loggan).

Permalänk
Medlem

man får oftast mkt mer dator för pengarna så fort man går upp till 15"are om du nu kan tänka dig det?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte just den där Lenovon men den jag har e540 samt kusins Y50-70 har tråkiga skärmar och lenovo är väl inte direkt kända för att ha bra skärmar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihop! Ska kolla in tråden för ASUS:en.

Skrivet av idkfa:

man får oftast mkt mer dator för pengarna så fort man går upp till 15"are om du nu kan tänka dig det?

15" skulle vara trevligt men det är ett alternativ endast om den är riktigt lätt (under 2 kg). Och i den viktklassen hittar jag i princip bara arbetsdatorer ist. för de multimedia jag är ute efter. Men dyker det upp något är det ett alternativ ja

Permalänk
Medlem

När åker du? Kanske kan timea in nya macbook air i nya zeeland. 13" modellen kostar idag 8800 om köper den där. Den har du bra mycket bättre andrahandsvärde på om du tänkte sopa den efter resan.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Avstängd

Lite OT...
Hoppas resan blir nice, var där i tre veckor förra julen och skulle mycket väl kunna tänka mig att flytta dit. Älskade landet och folket. Vad det gäller priser i Nya Zeeland så är det nog inte värt att satsa på elektronik då det är dyrt där. Bättre att köpa här hemma eller på resan dit. Går säkert att göra klipp i Hong Kong om du mellanlandar där.

Ha en trevlig resa och lycka till med datorköpet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en Lenovo U430p sedan ett par veckor tillbaka. Har plockat bort all bloatware (inklusive Superfish) och börjat bli kompis med den...

En trevlig bekantskap med några rejäla minus. Skärmen är inte vidare ljusstark och inte heller vidare rättvisande i färgåtergivningen. Färgerna går åt det blå hållet. Klena tittvinklar. Gillar dock 14-tumsformatet och vikten ca 1,7 kg.

Inbyggd SSD är typiskt nog en OEM-variant av Samsungs beryktade 840 med läshastighetsdipparna. Har inte sett någon ny firmware till den. OEM-diskarna verkar lägst prioriterade när det gäller nya firmwares.

Vad gör att jag behåller den, då? Lättskrivet, skönt tangentbord. Tydlig bakgrundsbelysning på det. På det hela taget en rapp och välbyggd dator som verkar välkyld. Fläktarna går sällan och när de är igång är de inte störande. Har sett i recensioner att andra köpare klagat på wifi, klen yttäckning, men det verkar ha åtgärdats.

Hoppas det hjälper dig något!

//Per

Permalänk
Medlem

Öppnar tråden igen. Jag behöver en dator som främst ska användas till fotoredigering medan jag befinner mig i Costa Rica. Jag kommer vara utan eluttag i 4 månader och får förlita mig på solceller. Så det jag söker är en riktigt energisnål dator med bra skärm och som inte är speciellt dyr. Sitta och vänta på lite saker som snörrar har jag nog tid med så behöver inte vara någon monsterburk.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Öppnar tråden igen. Jag behöver en dator som främst ska användas till fotoredigering medan jag befinner mig i Costa Rica. Jag kommer vara utan eluttag i 4 månader och får förlita mig på solceller. Så det jag söker är en riktigt energisnål dator med bra skärm och som inte är speciellt dyr. Sitta och vänta på lite saker som snörrar har jag nog tid med så behöver inte vara någon monsterburk.

En Dell XPS 13 lät som en bra rekommendation till dig tills jag läste inte är speciellt dyr. Ju nyare bärbar med intel-processor du köper, så kommer du få bra strömsnålhet. Nyare datorer är dock dyrare.

http://www.sweclockers.com/recension/20247-dell-xps-13-med-fu...

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem
Skrivet av popup75:

En Dell XPS 13 lät som en bra rekommendation till dig tills jag läste inte är speciellt dyr. Ju nyare bärbar med intel-processor du köper, så kommer du få bra strömsnålhet. Nyare datorer är dock dyrare.

http://www.sweclockers.com/recension/20247-dell-xps-13-med-fu...

Håller helt med om den rekommendationen, för de behov som OP (iaf vid omstarten av tråden ) så är XPS13 svårslagen. Och så fasligt dyr tycker jag nog inte att den är, nöjer man sig med en i5 och en 256GB HD är man väl nere på fyrasiffrigt om jag minns rätt?