Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ip kameraserver förslag på delar?

Permalänk

ip kameraserver förslag på delar?

Tänkte bygga/köpa en dator som jag enbart ska ha till ip kameraövervakning med ispy, förslag på andra program är välkomna.

Systemet ska bestå av:

Server där alla kamerafeeds ligger upplagda, skickar mail osv.
4-5 ip kameror 720p upplösning

Då till frågorna ska man bygga eller köpa nått färdigt? kollat lite på nuc serien.

Hur mycket datakraft behöver man till sådant här projekt?

Får ju också tänka lite på elräkningen då systemet måste vara igång 24/7

Mvh Christian

Visa signatur

CPU: iI5 4690k| Moderkort: GA-Z97x-Gaming 3 | Ram: Corsair16GB 2400MHZ | Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterneborn:

Tänkte bygga/köpa en dator som jag enbart ska ha till ip kameraövervakning med ispy, förslag på andra program är välkomna.

Systemet ska bestå av:

Server där alla kamerafeeds ligger upplagda, skickar mail osv.
4-5 ip kameror 720p upplösning

Då till frågorna ska man bygga eller köpa nått färdigt? kollat lite på nuc serien.

Hur mycket datakraft behöver man till sådant här projekt?

Får ju också tänka lite på elräkningen då systemet måste vara igång 24/7

Mvh Christian

Jag undrar vilka kameror du kommer att använda. Jag är på jakt efter en bra ip kamera

Nåt sånt här moderkort borde väl fungera
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2601405

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Jag undrar vilka kameror du kommer att använda. Jag är på jakt efter en bra ip kamera

Nåt sånt här moderkort borde väl fungera
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2601405

[URL="http://www.securitycamera2000.com/products/H.264-Mega-720P-Pan-Tilt-Wireless-IP-Camera-WiFi-IR10m-TF-Card-Indoor.html[/URL]

Sådana billiga är de...

Visa signatur

CPU: iI5 4690k| Moderkort: GA-Z97x-Gaming 3 | Ram: Corsair16GB 2400MHZ | Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB|

Permalänk

Ja kameror är dyra Det jag sett så ligger dom flesta runt det priset och dyrare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Ingen som har lite förslag på hårdvara?

Visa signatur

CPU: iI5 4690k| Moderkort: GA-Z97x-Gaming 3 | Ram: Corsair16GB 2400MHZ | Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB|

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att en nuc med i5 och sedan en extern usb 3.0-disk kommer göra jobbet. Blir litet och strömsnålt.

Permalänk

Jag har satt upp väldigt snarlikt system med 24/7-inspelning från 4x Zavio F3206 i 720p upplösning.

Jag använde mig av en HP Microserver gen 8, dumpade inspelat material på en RAID1 av 2x 3TB-diskar dedikerat endast för detta ändamål, separerat från OS främst då jag inte vet/visste om disk I/O annars skulle vara ett bekymmer.
Skriptat automatisk borttagning efter 60 dagar, för att inte fylla allt diskutrymme (forfile gör det på 2 rader, PS på betydligt fler ^^)

Permalänk

Om du använder H.264 med 30 FPS och 30% komprimering så bör kamerorna toppa ca 2.2 Mbit/s vid mycket rörelse, normalt runt 1.5 Mbit/s..

Så det är inga mängder vi pratar om, men diskskrivningen är konstant så diskar optimerade för 24/7 användning är att föredra och gärna raid1 så du inte tappar något.

Permalänk

Hur mycket cpu kraft behöver man, måste man ha minst typ i5? Eller klarar en ny celeron av det...

https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microserver-gen8-entry

Visa signatur

CPU: iI5 4690k| Moderkort: GA-Z97x-Gaming 3 | Ram: Corsair16GB 2400MHZ | Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB|

Permalänk

Om du inte ska "koda om" strömmarna eller köra analys på serversidan dvs bara spara ner rena H.264/MPEG4 eller MJPEG så krävs inte mycket kräm så då skulle du komma utan med en Celeron, men om du vill använda servern för att titta på videon och exportera/klippa etc så skulle jag nog säga en I5.

Permalänk
Medlem

Hade inte Dustin ett bra erbjudande vid flera tillfällen på HP ProLiant MicroServer AMD N54L?

Tycker mig ha sett en del annonser på marknaden på denna i alla fall. Den bör hantera din tilltänkta setup utan några problem. Du kan testa att lägga ut en köpesannons på marknaden och se om någon önskar avyttra sin server till ett trevligt pris? Så får du mer pengar över till kameror

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB