DICE berättar vad DU har gjort för att förbättra spelet genom att spela BF4 Beta.

Permalänk
Medlem

DICE berättar vad DU har gjort för att förbättra spelet genom att spela BF4 Beta.

Får hoppas på mer optimeringar till release ! ska bli spännande och se om mitt 680 duger eller inte

Thanks for the Battlefield 4 Beta Feedback!!!

http://blogs.battlefield.com/2013/10/thanks-for-bf4-beta-feed...

We want to take this opportunity to thank everyone that has played the Battlefield 4 Beta! Your feedback has been crucial in testing the underlying infrastructure and reporting both bugs and balancing issues to ensure a smooth launch on October 29. In this blog post, we want to bring up some of the key findings and how we’re addressing these for the launch of Battlefield 4. Thanks again for playing and keep the feedback coming on the Battlelog Beta forums.

Low frame rate/stuttering
PC players may have experienced trouble in the Beta getting the game running at a good frame rate. Rest assured that we’re using the information we received to optimize the performance for the launch of the game. We also released three game client updates and a number of game server updates during the Beta to address some of these issues and to gather more information to ensure a smoother launch.

Stuck on loading screen
We have identified some of the reasons why players, mainly on PC, were getting stuck on the loading screen and are currently working around the clock to decrease the rate at which this occurs. The latest PC patch for the Beta helped for some players and we are confident we will be able to minimize this issue for launch.

High CPU usage during the Beta
CPU usage could sometimes skyrocket for dual, quad and six-core processors. We identified some of the reasons and released three patches with fixes that went live during the Beta, to address the problems. This was a true Beta, and as such all the crash reports that were generated during this period will actually help us make a better game.

Controller layouts (X360/PS3)
We’ve increased the available controller options in Battlefield 4, including the new controller layout and multiple alternatives that we hope will make you feel right at home. If you’re more comfortable with the controls from Battlefield 3, we’ve got you covered. Just by bringing up the options menu, you can choose the “Legacy” layout, which is similar to that in Battlefield 3.

Empty server listings (X360/PS3)
While in the Server Browser you may have seen lists of empty servers. By changing the filter options, you’ll be able to find populated servers that you can join. You can also use the “Quick Match” function to quickly get into the action.

The elevator catapult (All platforms)
Although an interesting concept, elevators were never designed to act as a catapult or teleporter. The bug where the elevator button would catapult you up into the air is fixed for the final game. But we did enjoy all the crazy videos you’ve posted. Thanks!

Gameplay balancing
We are still balancing gameplay, and in true DICE fashion will continue to do so well after the release of Battlefield 4. Below are just some of the gameplay changes based on your feedback that we’re making in time for the launch of the game.

Infantry Changes
-Fixed how the player only receives a single local damage sound effect if he or she was the victim of a quick, clean kill. The sound and camera impact effect had too long a cool down between hits. This should improve the responsiveness of being killed and taking damage.

-Reduced the fire rate of the AK12 in burst from 1000rpm to 750rpm. The rate of fire was too high when combined with the low recoil of the weapon, making it more powerful than intended in burst mode.

-Tweaked the compensator and muzzle brake so they’re properly less accurate in sustained automatic fire.

-Reduced and rebalanced full auto accuracy based on rate of fire for all automatic weapons to balance low ROF weapons. Low ROF weapons were remaining accurate long enough to get easy kills outside of their intended optimal range.

-Increased the default throw distance of the portable ammo and med packs. This makes it easier to throw these packs to teammates.

-Portable ammo packs now reload 2 magazines of bullets instantly and up a total of 4 magazines per pack over time. The player must stay on top of the ammo pack in order to benefit from all of the ammo reloading. Grenades, RPG’s, and other explosive launchers do not benefit from the instant reload function of the Ammo Pack.

-Increased the muzzle flash of the 25mm and 40mm launchers to make their threat position more visible.

-Fixed an issue where the knife stab didn’t align with the kill event.

-The revive time has been increased from 7s to 10s.

Vehicle Changes
-Fixed some descriptions of weapons for vehicles that incorrectly described the function of the weapon.

-Increased the damage of the Stinger and IGLA to 3 hits to kill attack choppers (was 25%, now 35%).

-Increased the speed of all TOW guided missiles to 75m/s from 50m/s so they can catch-up to fast vehicles like the Quad bike.

-Increased the sustained fire accuracy of the Coaxial LMG on armored vehicles because it was underpowered.

-Reduced the damage the 40mm and 25mm infantry weapons do to armored vehicles to highlight their anti-infantry role.

-Reduced the damage main gun on the IFVs against other armor to highlight their primarily anti-infantry role.

-Fixed an issue where the tank main gun did not correctly hit the center of the crosshair at all times.

-Multiple options are now available for controlling how your vehicles steer with a joystick on all platforms, as well as improved the responsiveness of steering while accelerating.

Locking Weapon Changes
-RPG7 and SMAW can no longer lock on to Laser Designated Targets. It was inauthentic and not balanced.

-Fixed some projectiles not warning vehicles when they were fired on a Laser Designated target. Reduced the lock on distance for RPGs, SMAW, and MBT LAW missiles to 350m from 500m. This gives the IGLA the clear long range AA role for soldiers, and keeps the team play element of Laser Designation.

-All Laser Designated missiles now do a maximum of 90% damage to Attack and Scout helicopters (down from 100%). This was done to give helicopters a chance to use their Fire Extinguisher countermeasure even against Laser Designated weapons.

General Changes
-The kill string in the score log now appears sooner, making the UI more responsive to a kill event.

-The aim assist on X360/PS3 has been tweaked to be more consistent at all ranges. The assist was over powerful at close range, and not powerful enough at medium range. Players should now find that close combat requires much more player input and the snap to a target is far less forgiving. At medium range the player should experience a bit more assistance tracking targets, but generally still reduced aim assist effectiveness.

PC Specific Changes
-Fixed a string in On Foot PC key bindings that should have read “CROUCH (TOGGLE) / PRONE (HOLD)”.

-Removed an unused “Underslung” key binding on PC, the “Select Gadget 1″ key binding now controls both of these actions as expected.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

"Although an interesting concept, elevators were never designed to act as a catapult or teleporter"

Hahahahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

"Although an interesting concept, elevators were never designed to act as a catapult or teleporter"

Hahahahaha

hahaha , riktigt skönt, råkade dock aldrig ut för det =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Jag gillar dock inte att det krävs 3 träffar från en IGLA för att plocka ner flyg, 2 träffar hade varit optimalt tycker jag.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Varför ska dom sänka rate of fire på ak12? Ge den en sju helvetes rekyl när man har burst istället så spelare som kan hantera den får något riktigt bra och speciellt för det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguzz:

Ser bra ut. Jag gillar dock inte att det krävs 3 träffar från en IGLA för att plocka ner flyg, 2 träffar hade varit optimalt tycker jag.

Blev ju bättre åtminstone, från tidigare 25% dam till 35%. Tycker nog tre träff är lagom faktiskt.

Skrivet av kevve1:

Varför ska dom sänka rate of fire på ak12? Ge den en sju helvetes rekyl när man har burst istället så spelare som kan hantera den får något riktigt bra och speciellt för det.

Finns flera sätt att göra det på, ett exempel är ju som du säger att bibehålla hastigheten, men öka recoil.

Tycker överlag att "fixarna" ser bra ut och att de jobbar med diverse optimeringar verkar lovande.

Permalänk
Medlem

Inget om hur man klämmer dit fuskare? Stötte på en med både godmode och aimbot (vad jag vet).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Dom vill inte lägga på lite mer färg på spelet? Ser ganska grått och trist ut enligt min åsikt...

Visa signatur

Windows 8: |CPU: Intel 3770k @ 4,2 Ghz | GPU: Gigabyte GTX 770 OC | Mod: MSI Z77A-GD65 | Minne: Corsair 8GB 1600Mhz | PSU: OCZ 600W | Chassi: Nanoxia Deep Silence 1 | SSD: Samsung 830 128gb | HDD: 2 TB Seagate |
Apple: |Iphone 4 32gb|Mac mini (mid 2011)

Permalänk

Skönt att de fixade SMAW och RPG7. Kändes lite OP när man stod uppe på C med polarna och enbart tog ner tanks och hellis!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguzz:

Ser bra ut. Jag gillar dock inte att det krävs 3 träffar från en IGLA för att plocka ner flyg, 2 träffar hade varit optimalt tycker jag.

De skriver dock att Stinger/IGLA kommer låsa på sina mål på längre avstånd än Laserguidade missiler, de är ju också enklare att dölja i en buske. Tanken är väl också att inte bara 1 person på hela laget är ansvarig för att ta ner helikoptrar. Av erfarenhet vet jag att det inte bara är Stingers som har ögonen på dig när du är i luften, ta in i beräkningen andra helikoptrar/plan, AA, laserguidade missiler....

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Locking Weapon Changes
-RPG7 and SMAW can no longer lock on to Laser Designated Targets. It was inauthentic and not balanced.

Äntligen!!

Permalänk
Skrivet av Ewers:

Dom vill inte lägga på lite mer färg på spelet? Ser ganska grått och trist ut enligt min åsikt...

PS2 är färglatt och kul, imo. c:

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

"Although an interesting concept, elevators were never designed to act as a catapult or teleporter"

Hahahahaha

haha, så jävla bra. Råkade ut för det 3-4 ggr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

De skriver dock att Stinger/IGLA kommer låsa på sina mål på längre avstånd än Laserguidade missiler, de är ju också enklare att dölja i en buske. Tanken är väl också att inte bara 1 person på hela laget är ansvarig för att ta ner helikoptrar. Av erfarenhet vet jag att det inte bara är Stingers som har ögonen på dig när du är i luften, ta in i beräkningen andra helikoptrar/plan, AA, laserguidade missiler....

Ja, det tog jag faktiskt inte med i beräkningen. Jag vet bara hur frustrerande det är när man springer runt med sin Stinger/IGLA och jagar helikopter och man får in ett par träffar, varpå helikoptern smiter iväg och kommer tillbaka inom en halv minut fullt reparerad. Då får man nästan känslan av att man är ensamjägare

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Blev ju bättre åtminstone, från tidigare 25% dam till 35%. Tycker nog tre träff är lagom faktiskt.

I närmare eftertanke kanske

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Hoppas dom verkligen optimerar CPU usage. Då behöver jag inte stressa med att köpa en ny.
Det blev lite bättre senare in på betan så man kan ju hoppas att dom lyckas pilla lite mer på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewers:

Dom vill inte lägga på lite mer färg på spelet? Ser ganska grått och trist ut enligt min åsikt...

Lite mer blå färg kanske?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguzz:

Ser bra ut. Jag gillar dock inte att det krävs 3 träffar från en IGLA för att plocka ner flyg, 2 träffar hade varit optimalt tycker jag.

Håller med, 2 träffar vore optimalt

Skrivet av Dr.Mabuse:

Inget om hur man klämmer dit fuskare? Stötte på en med både godmode och aimbot (vad jag vet).

Finns ingen anledning varför de skulle skriva om det här. De har sitt team som arbetar med anti-cheat som arbetar så gott det går.

Skrivet av Ewers:

Dom vill inte lägga på lite mer färg på spelet? Ser ganska grått och trist ut enligt min åsikt...

Det är väldigt färgglatt, dock blir de grått och trist efter skyskrappan faller då det ska simulera massa damm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inget om hur man klämmer dit fuskare? Stötte på en med både godmode och aimbot (vad jag vet).

Menar du hur vi som spelare kan klämma dit fuskare eller hur anti-cheat fungerar?

För att svara på fråga ett så antar jag att de kommer ha en "Report" knapp i battlelog som de hade i BF3.

När det gäller anti-cheat så är det PB som behöver få tag i filen för att göra en "sig" på filen. Om "sig:en" dyker upp i spelet så blir spelaren bannad. Med andra ord så kan inte PB banna fuskare som använder privata hooks/privata fusk eftersom de inte kan få tag i filen.
När det gäller saker som godmode så vet jag att DICE inte har lagt till alla checkar som behövs i spelet. Tex så kollar de inte om en person flyger vilket gör det enkelt för fuskare att flyga De kommer de antagligen dock lösa till release, var samma sak i BF3 Beta

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Extremaz:

Lite mer blå färg kanske?

Nej förfan

Permalänk
Medlem

Det skulle väl komma spectactor mode så man kunde specca spelare? Jag antar väl att detta i så fall är så man kan följa personen i 1a person...?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Vet någon om de har fixat till att canonen i tanksen behöver ladda om efter att man har "fejk" skjutit med den målsökande? alltså att den inte har skjutit någon men den tar det som att man har.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Skrivet av Anguzz:

Ser bra ut. Jag gillar dock inte att det krävs 3 träffar från en IGLA för att plocka ner flyg, 2 träffar hade varit optimalt tycker jag.

Skrivet av Reyintaz:

Håller med, 2 träffar vore optimalt

Är ni galna? Shanghai är en helikopterbana, med alla byggnader att gömma sig bakom så ska det vara väldigt svårt att ta ned en helikopter. 2 träffar hade varit helt okej om det nu inte hade varit så att helikoptern blir helt lamslagen i 2-4 sekunder efter att den är träffad, + att det inte ens tar 2 sekunder att ladda om en IGLA.
Förstår du inte hur katastrofalt detta blir på öppna banor som t.ex. Paracel storm?

Nej jag tycker att det var bra som det var, de måste också tänka på flygplanen när de balanserar anti-air.

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Det skulle väl komma spectactor mode så man kunde specca spelare? Jag antar väl att detta i så fall är så man kan följa personen i 1a person...?

Det fanns redan i betan och fungerade mycket väl.

OnT. Jag är själv nog mest nöjd över att de korrigerat att man får riktig feedback när man blir beskjuten. Störde mig något otroligt mycket under betan att jag snabbt slutade lira. Men fortfarande återstår det några småsaker som borde ha rättats, enligt mig då.

- Jag vill kasta iväg en granat, inte en ikon av en granat. Samma sak när en sådan studsar vid mina fötter. Inte heller hör man det tydliga klirret som finns i BF3.

- Varför tog man ens bort HS-ikonen från snipergevär? Nu kan recons fuska hur mycket de vill utan att man kan misstänka någonting.

- Ett skott i röven på en tank och man blir helt förlamad, borde i alla fall kunna rotera fordonet.

- Minska på alla ikoner som som glatt susar omkring över skärmen. Eller gör så att dessa minskar i storlek beroende på avståndet. Löjligast är helt klart bombbäraren i obliteration, den ikonen kan täcka en hel squad som står intill varandra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZealONeal:

Är ni galna?

Jag har inte genomgått någon psykisk utvärdering sedan jag mönstrade, så det kan mycket väl stämma;)
Skämt åsido, så tycker jag att det är en ganska svår balansgång, men som du säger så blir ju helikoptern "lamslagen" efter en träff, vilket gör att 3 träffar är acceptabelt. Det är trevligt att de har ökat "lock on-range" iaf.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ewers:

Dom vill inte lägga på lite mer färg på spelet? Ser ganska grått och trist ut enligt min åsikt...

Det är på grund av att där alltid var något stolpskott som tyckte det var en skitbra ide att riva C byggnaden så fort det bara går.

Innan dess var banan färgglad och trevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

- Varför tog man ens bort HS-ikonen från snipergevär? Nu kan recons fuska hur mycket de vill utan att man kan misstänka någonting.

Kan du förklara de mer? Fattade inte riktigt vad du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det är på grund av att där alltid var något stolpskott som tyckte det var en skitbra ide att riva C byggnaden så fort det bara går.

Innan dess var banan färgglad och trevlig.

håller med! efter att man raserar byggnaden borde inte hela banan bli så jävla ful tror man har fel på graffekortet!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

håller med! efter att man raserar byggnaden borde inte hela banan bli så jävla ful tror man har fel på graffekortet!

Och så tänker vi till, lite, lite.

Så klarnar det kanske?

Om inte;
Det är ju realism, på hög nivå.
Om en så stor byggnad av betong faller på det viset, så tro mig. Landskapet fylls med damm, under rätt lång tid faktiskt, beroende på vindhastighet.

Så vad det handlar om är realism och jag gillar det.

Permalänk
Skrivet av Anguzz:

Ser bra ut. Jag gillar dock inte att det krävs 3 träffar från en IGLA för att plocka ner flyg, 2 träffar hade varit optimalt tycker jag.

Nja den var för kraftig i bf3 men det låter lite klent med 35% det kan jag hålla med om, skulle nog säga att 40% vore perfekt skada med den.