Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Värt att uppgradera till GTX 880 eller vänta på eventuell "Ti" version.

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera till GTX 880 eller vänta på eventuell "Ti" version.

Kör nu 2st GTX 680 4gb från asus och har tänkt att uppgradera för att hänga med ett tag till.
Det jag är lite osäker på är om det är värt att köpa 2st GTX 880 direkt när det släpps eller om jag ska vänta på en eventuell "Ti" version.

Tänkte uppgradera i Januari. Hur långt efter GTX 780 releasen släpptes "Ti" versionen? Undrar också ifall min CPU i7 3770k oklockad kommer flaska.
Tror inte det men är inte tillräckligt insatt för att vara helt säker. Svider alltid när jag inte kan vrida upp allt på ultra i spel så vill vara säker på att ja gör rätt val. Skiiljer ju sig en aning i pris och releasedatum då det egentligen inte är säkert att det kommer en "Ti" version.

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flawwoo:

Kör nu 2st GTX 680 4gb från asus och har tänkt att uppgradera för att hänga med ett tag till.
Det jag är lite osäker på är om det är värt att köpa ett GTX 880 direkt när det släpps eller om jag ska vänta på en eventuell "Ti" version.

Tänkte uppgradera i Januari. Hur långt efter GTX 780 releasen släpptes "Ti" versionen? Undrar också ifall min CPU i7 3770k oklockad kommer flaska.
Tror inte det men är inte tillräckligt insatt för att vara helt säker. Svider alltid när jag inte kan vrida upp allt på ultra i spel så vill vara säker på att ja gör rätt val. Skiiljer ju sig en aning i pris och releasedatum då det egentligen inte är säkert att det kommer en "Ti" version.

Det är omöjligt att veta om det är värt eller inte förrän kortet kommit ut, priserna på 700 serien kanske droppas istället och blir mer värt att skaffa då istället!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Det är såklart sant. MEn om vi kollar hur det såg ut med nuvarande kort. Hade det varit värt att vänta på 780ti eller istället för att köpa ett vanligt 780 på release?

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flawwoo:

Det är såklart sant. MEn om vi kollar hur det såg ut med nuvarande kort. Hade det varit värt att vänta på 780ti eller istället för att köpa ett vanligt 780 på release?

Så som det ser ut nu så väntas inget GTX 880 Ti men om det kommer göra det så kan du ju räkna med att få vänta ett halvår åtminstone.
Desto högre upp i hierarkin man går bland grafikkort desto mindre får du för pengarna så om ett GTX 880 Ti släpps så kommer det helt klart ha en saftig prislapp precis som GTX 780 Ti.

Jag tycker att du bara kan köpa ett GTX 880, du lär inte behöva skruva ner någonting på ett långt tag då
Jag köpte mitt 780 vid release Maj 2013 och i November 2013 så kom 780 Ti ut men prestandan var trots allt inte så stor och när jag överklockar mitt kort så går det precis förbi 780 Ti i stockfrekvenser så det säger ju lite om hur nära varandra de är.

Edit: Det JBE skrev är förresten sant och det glömde jag, 2st GTX 680 till GTX 880 kommer inte vara en uppgradering.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flawwoo:

Det är såklart sant. MEn om vi kollar hur det såg ut med nuvarande kort. Hade det varit värt att vänta på 780ti eller istället för att köpa ett vanligt 780 på release?

Är tveksamt om det blir en uppgradering att byta 2st 680 mot 1st 880, sålänge du spelar spel som SLI skalar bra i.
Att köpa direkt eller vänta borde du avgöra baserat på om du just då spelar något spel du känner att du har kass fps i/inte fungerar med SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Är tveksamt om det blir en uppgradering att byta 2st 680 mot 1st 880, sålänge du spelar spel som SLI skalar bra i.
Att köpa direkt eller vänta borde du avgöra baserat på om du just då spelar något spel du känner att du har kass fps i/inte fungerar med SLI.

Oj slarvade visst lite när jag skrev tråden. Uppgraderar jag så är det 2st 880 som gäller. Har aldrig haft några problem med SLI med nuvarande kort (första SLI setupen) så tänkte fortsätta hålla mig till det. Börjar redan få det svårt att hänga med i nyare spel so en uppgradering är verkligen på sin plats.

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Så som det ser ut nu så väntas inget GTX 880 Ti men om det kommer göra det så kan du ju räkna med att få vänta ett halvår åtminstone.
Desto högre upp i hierarkin man går bland grafikkort desto mindre får du för pengarna så om ett GTX 880 Ti släpps så kommer det helt klart ha en saftig prislapp precis som GTX 780 Ti.

Jag tycker att du bara kan köpa ett GTX 880, du lär inte behöva skruva ner någonting på ett långt tag då
Jag köpte mitt 780 vid release Maj 2013 och i November 2013 så kom 780 Ti ut men prestandan var trots allt inte så stor och när jag överklockar mitt kort så går det precis förbi 780 Ti i stockfrekvenser så det säger ju lite om hur nära varandra de är.

Edit: Det JBE skrev är förresten sant och det glömde jag, 2st GTX 680 till GTX 880 kommer inte vara en uppgradering.

Okej, det är riktigt skönt att höra, då slipper jag vänta och det slipper bli så himla dyrt om dom nu är så lika varandra. Som jag svarade på JBE så äre såklart 2st 880 som gäller. Hoppas bara jag få ett par bra kort denna gång för mina nuvarande 680 gick knappt att klocka alls då det blev ostabila direkt.

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk

Alltid roligt med frågor som denna... Är det värt att köpa "kort som inte finns A" istället för "kort som inte finns B"? Vad förväntar sig TS för svar egentligen...?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av axelpaxel:

Alltid roligt med frågor som denna... Är det värt att köpa "kort som inte finns A" istället för "kort som inte finns B"? Vad förväntar sig TS för svar egentligen...?

att han kanske hade missat någon information om release date av 880ti. Eller något. Finns aldrig dåliga frågor! Därför dessa forum finns!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av axelpaxel:

Alltid roligt med frågor som denna... Är det värt att köpa "kort som inte finns A" istället för "kort som inte finns B"? Vad förväntar sig TS för svar egentligen...?

TS antar förmodligen att ett "880Ti" kommer släppas eftersom att det släpptes ett "780Ti".. Tycker inte att det är en konstig fråga..

Skrivet av tyvar1:

att han kanske hade missat någon information om release date av 880ti. Eller något. Finns aldrig dåliga frågor! Därför dessa forum finns!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig!

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Självklart förstår jag att det inte finns någon exakt vetskap om detta. Det jag undrar är bara rent hypotetiskt hur det skulle kunna se ut baserat på hur det har sett ut tidigare och vad man hittils hört. Spekulationer om vad folk som är mer insatta än mig tror osv. Är stört nöjd med de svar jag fått och utifrån vad Uzanar skrev så har jag lyckats bestämt mig för att hålla mig till ett vanligt 880 så länge ingen ny information som gör ett eventuellt 880ti intressant igen dyker upp. Så ångrar verkligen inte att jag la upp denna tråd och hoppas "axelpaxel" får svar på sin fråga i och med detta inlägg. Tack för alla svar från folk som förstår hur jag tänker

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk

Kingping på evga hintade om att dom kommer släppa ett 880ti kingping edition iallafall så jag tvivlar inte en sekund på att 880ti kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokkan1338:

Kingping på evga hintade om att dom kommer släppa ett 880ti kingping edition iallafall så jag tvivlar inte en sekund på att 880ti kommer

Förmodligen gör det väl det men om det blir som med 780ti att det var så pass mycket dyrare men inte riktigt så mycket bättre så vettefan om det är värt det. Men det visar sig väl hur det blir när det väl är dags

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av jokkan1338:

Kingping på evga hintade om att dom kommer släppa ett 880ti kingping edition iallafall så jag tvivlar inte en sekund på att 880ti kommer

länk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

länk?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja tack, länk till det!

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Ja tack, länk till det!

Kingping eller vincent som han heter skrev i tråden på overclockers. Ska se om jag kan skumma igenom tråden sen och se om jag hittar på det

Permalänk
Medlem

Det farliga är egentligen att klicka på köpknappen så fort 880 kommer ut. Dels är den första batchen dyrast, dels så vill man ju såklart veta om och när 880Ti släpps.

780 släpptes ju 23 Maj och 780Ti släpptes 7e November så det är ett bra tag emellan. Känns skumt att nVidia släpper 880 och dagen efter berättar om 880Ti. De vill ju att folk skall köpa 880 och sedan köpa 880Ti

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokkan1338:

Kingping eller vincent som han heter skrev i tråden på overclockers. Ska se om jag kan skumma igenom tråden sen och se om jag hittar på det

Är medveten om att han heter Vince Lucido
Är själv väldigt aktiv på Hwbot.
Ja gör gärna det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flawwoo:

... Svider alltid när jag inte kan vrida upp allt på ultra i spel ...

Är det inte bättre att be någon i hemlighet ändra till "high"? Skillnaden till Ultra brukar vara knappt märkbar.

Annars är det väl som vanligt. Man får väga hur mycket det är värt att vänta några månader, och sitta med äldre prylar ett tag, mot att handla genast.
Det kommer ju alltid nyare och bättre framöver, så jag tycker bara det är att slå till när det är läge att uppgradera (sålänge det inte kommer nytt just runt knuten)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Är det inte bättre att be någon i hemlighet ändra till "high"? Skillnaden till Ultra brukar vara knappt märkbar.

Annars är det väl som vanligt. Man får väga hur mycket det är värt att vänta några månader, och sitta med äldre prylar ett tag, mot att handla genast.
Det kommer ju alltid nyare och bättre framöver, så jag tycker bara det är att slå till när det är läge att uppgradera (sålänge det inte kommer nytt just runt knuten)

Haha ja det skulle ju kunna vara något. Håller med att det brukar vara knappt märkbart och man kommer över det så fort man är igång och spelar.
Som med all teknik så har du rätt i att det alltid kommer nyare och bättre saker och ny teknik blir ganska snabbt gammal, så jag köper GTX 880 till jul och skipper eventuell "ti" version. Lär bli mer än nöjd ändå då mina 680 börjar få det svettigt med de nyare spelen.

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem

frågan är - kan man maxa GTA 6 med det?

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Är medveten om att han heter Vince Lucido
Är själv väldigt aktiv på Hwbot.
Ja gör gärna det

Några fler har skrivit att han hintat om en 880 Kingping Edition. Dock inte Ti som jag trodde jag läst. Återstår att se vad som kommer. Regga er på overclock.net och sök i kingpin tråden så står det lite där!

Permalänk
Skrivet av Flawwoo:

Haha ja det skulle ju kunna vara något. Håller med att det brukar vara knappt märkbart och man kommer över det så fort man är igång och spelar.
Som med all teknik så har du rätt i att det alltid kommer nyare och bättre saker och ny teknik blir ganska snabbt gammal, så jag köper GTX 880 till jul och skipper eventuell "ti" version. Lär bli mer än nöjd ändå då mina 680 börjar få det svettigt med de nyare spelen.

Jag begriper verkligen inte detta, du sitter med 2 styckna 680, dvs typ 2 770'n, som inte bara presterar bättre än ett Titan utan även är mer än tillräckligt i prestandavägar i dagens läge.

Varför detta behov av att skaffa bättre? begriper verkligen inte det

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flawwoo:

Kör nu 2st GTX 680 4gb från asus och har tänkt att uppgradera för att hänga med ett tag till.
Det jag är lite osäker på är om det är värt att köpa 2st GTX 880 direkt när det släpps eller om jag ska vänta på en eventuell "Ti" version.

Tänkte uppgradera i Januari. Hur långt efter GTX 780 releasen släpptes "Ti" versionen? Undrar också ifall min CPU i7 3770k oklockad kommer flaska.
Tror inte det men är inte tillräckligt insatt för att vara helt säker. Svider alltid när jag inte kan vrida upp allt på ultra i spel så vill vara säker på att ja gör rätt val. Skiiljer ju sig en aning i pris och releasedatum då det egentligen inte är säkert att det kommer en "Ti" version.

Oj oj betala massor för en marginell skillnad:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajaxoptimal7:

Jag begriper verkligen inte detta, du sitter med 2 styckna 680, dvs typ 2 770'n, som inte bara presterar bättre än ett Titan utan även är mer än tillräckligt i prestandavägar i dagens läge.
http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/TITAN-VS-...

Varför detta behov av att skaffa bättre? begriper verkligen inte det

Har ju inte varit nån ekonomi inblandat i Ts svar och hade jag haft råd hade jag med köpt 880 sli. Är väl onödigt att ifrågasätta över huvud taget? Och kör ts t.ex bf4 i ultra med 144hz skärm så vet jag inte om 680 sli klarar biffen.

Permalänk
Medlem

ett tips är ju att vänta tills 880/880 ti släppts och sen överväga att uppgradera men tror inte din CPU kommer hänga med särskilt bra om du ska köra SLI med 2x 880 / 880 ti som borde bli rejält mycket snabbare än dagens 780 ti vilket får en i7 4770k att gå på knäna i vissa titlar om man kör SLI

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ett tips är ju att vänta tills 880/880 ti släppts och sen överväga att uppgradera men tror inte din CPU kommer hänga med särskilt bra om du ska köra SLI med 2x 880 / 880 ti som borde bli rejält mycket snabbare än dagens 780 ti vilket får en i7 4770k att gå på knäna i vissa titlar om man kör SLI

Du menar att han ska vänta 6 månader till, efter att 880 släppts ?

Det talas ju om att 880 kommer ligga kring 20% snabbare än 780 Ti, om jag läst rätt. Någon får gärna rätta
Inte långt kvar tills all info kommer

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du menar att han ska vänta 6 månader till, efter att 880 släppts ?

Det talas ju om att 880 kommer ligga kring 20% snabbare än 780 Ti, om jag läst rätt. Någon får gärna rätta
Inte långt kvar tills all info kommer

vill man få ett slutgiltigt svar är det bara och vänta annars kan man ju också köra på med sin nuvarande config tills den inte orkar med längre och uppgradera när det kommer

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Ursäkta att jag hoppar in lite här i tråden med en fråga. Jag funderar på att uppgradera mig till X99 och nya I7 processorerna när GTX 880 kommer. Har just nu ett 690 och en 3770k. Hur värt kommer det vara då jag vill spela spelen på minst 120 fps på 1440p, eftersom jag också ska köpa ROG SWIFT skärmen. Tacksam för svar.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Willbeatu:

Ursäkta att jag hoppar in lite här i tråden med en fråga. Jag funderar på att uppgradera mig till X99 och nya I7 processorerna när GTX 880 kommer. Har just nu ett 690 och en 3770k. Hur värt kommer det vara då jag vill spela spelen på minst 120 fps på 1440p, eftersom jag också ska köpa ROG SWIFT skärmen. Tacksam för svar.

Ja skulle jag kunna sia om framtiden så vore jag nog miljardär nu:-)
Kort sagt ingen vet.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift