Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkortet överhettas vid spel

Permalänk
Medlem

Grafikkortet överhettas vid spel

Hejsan! Mitt grafikkort gick nyligen sönder så jag fick ett Geforce Nvidia GTX 460 av min kompis. Det fungerar utmärkt för allt förutom att spela. Jag spelar heller inte så krävande spel (Football Manager) vilket gör det hela ännu mer konstigt. Jag kan klicka runt mig i menyerna på spelet men inte exempelvis spela en match. Då går temperaturen på grafikkortet upp till 99 grader (Använder HWmonitor) och det låter som en orkan typ. Sen blir skärmen svart.

Fläktarna kommer upp i 70 % vilket är ett bra värde antar jag?

Har precis rengjort hela datorn vilket utesluter att kortet är dammigt.

Har testat att sätta in ett annat grafikkort (avsevärt mkt sämre dock) och då fungerar spelet.

Nu kan det också vara så att kortet inte fungerar. Min kompis har dock ett precis likadant som han själv använder i sin dator för att bland annat spela LOL.

Finns det något jag kan göra förutom att köpa ett nytt? Har hört talas om MSI Afterburner men är lite osäker på hur jag ska hantera det.

Tacksam för svar!

/Birlo

Permalänk
Medlem

Låter inte som om det går att göra något annat än att köpa nytt. Kortet måste vara förstört på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birlo:

Hejsan! Mitt grafikkort gick nyligen sönder så jag fick ett Geforce Nvidia GTX 460 av min kompis. Det fungerar utmärkt för allt förutom att spela. Jag spelar heller inte så krävande spel (Football Manager) vilket gör det hela ännu mer konstigt. Jag kan klicka runt mig i menyerna på spelet men inte exempelvis spela en match. Då går temperaturen på grafikkortet upp till 99 grader (Använder HWmonitor) och det låter som en orkan typ. Sen blir skärmen svart.

Fläktarna kommer upp i 70 % vilket är ett bra värde antar jag?

Har precis rengjort hela datorn vilket utesluter att kortet är dammigt.

Har testat att sätta in ett annat grafikkort (avsevärt mkt sämre dock) och då fungerar spelet.

Nu kan det också vara så att kortet inte fungerar. Min kompis har dock ett precis likadant som han själv använder i sin dator för att bland annat spela LOL.

Finns det något jag kan göra förutom att köpa ett nytt? Har hört talas om MSI Afterburner men är lite osäker på hur jag ska hantera det.

Tacksam för svar!

/Birlo

Är du elektronikkunnig över huvud taget? <---ingen förolämpning bara en fråga.
För isådanafall kan du ta bort kylaren och lägga på ny kylpasta på kortet.
Använd kemiskt ren bensin för rengöringen och ESD armband.

Det är typ det. För med tanke på att det är ett GTX 460 så har det hängt med ett tag och då kan det behövas ny kylpasta.
Annars kan du skicka kortet om du vill till mig så fixar jag biffen. <---det är lugnt jag är ärlig.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Är du elektronikkunnig över huvud taget? <---ingen förolämpning bara en fråga.

Haha jag öpnnade upp en dator för första gången när jag bytte ut mina delar, så nej jag kan ingenting.

Skrivet av Lifooz:

För isådanafall kan du ta bort kylaren och lägga på ny kylpasta på kortet.
Använd kemiskt ren bensin för rengöringen och ESD armband.

Det är typ det. För med tanke på att det är ett GTX 460 så har det hängt med ett tag och då kan det behövas ny kylpasta.
Annars kan du skicka kortet om du vill till mig så fixar jag biffen. <---det är lugnt jag är ärlig.:)

Det vore jättesjyst faktiskt! Men saken är den att kortet inte har använts, någonsin. Av någon anledning fick min kompis två exemplar när han köpte det för typ fem år sen.

Permalänk
Medlem

Om kortet legat oanvänt i 5 år kan det möjligen vara kullagren på fläktarna som kärvar, om t.ex oljan har runnit av. Annars är det troligen kylpastan eller möjligtvis dålig ventilation i chassit.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

börja med att titta på hur luftflödet i din dator är i övrigt, även om kylaren funkar bra så kanske luften den försöker "kyla" med vara för varm.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja hur luftflödet i chassit ser ut kan vara en orsak som tidigare nämnts.
Även ny kylpasta skulle kunna hjälpa.
Eller att fläkten har börjat gå trögt.

Sedan kan det väl vara damm i grafikkortet också. Vanligtvis kollar folk efter om själva fläkten är dammig i grafikkortet men det räcker inte. Kylflänsarna innanför plastkåpan kan vara helt igensatta med damm även om fläkten i sig är dammfri. I de fallen strömmar ingen luft förbi kylflänsarna vilket leder till dålig kylningsförmåga.
Så det enklaste i nuläget är väl att säkerställa att även kylflänsarna är dammfria.
Du kanske redan har gjort det men detta förbises relativt ofta så det skadar väl inte att nämna det tänker jag.
N

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Avslut

Nu har det gått ett tag sen tråden öppnades men jag känner att det vore bra att avsluta den. Vill rikta stort credd till Lifooz som varit fantastiskt hjälpsam och tog emot mitt kort och försökte fixa det. Tack vare honom fick jag också ett nytt kort utan att betala något. Här är hans egna ord om problemet:

Citat:

Så här ligger det till. GPU´n verkar lida av minnes-överhettning. själva processorn blir inte varmare än 75 grader(tål 102) men minnena hoppar upp till 115+ och sedan stänger grafikkortet ner hela datorn, varpå den startar om. Det problemet kan bara lösas på ett enda sätt. Nämligen att byta grafikkort till ett annat. Och med tanke på att kortet du skickade mig var ett GTX-460, så verkar din ekonomi knappast vara i färd för ett nytt kort. Kort sagt, kortet duger till internet och film.
Jag vill inte att du skall behöva lida för att EVGA inte hade vett att sätta på minnes-kylare.

Idag använder jag ett GTX-275 vilket fungerar utmärkt - lösningen blev helt enkelt att skaffa nytt kort, vilket kanske är bra att veta för framtida personer med samma problem (Om nu någon fortfarande använder GTX-460). Tråden kan därmed låsas!

/Birlo