Permalänk
Medlem

HD5970 Död?!

Hej! Din hjälp är uppskattad!

Problemet:
Får ingen signal från någon av DVI portarna från grafikkortet. Testat mot två skärmar med 2 olika kablar.

Hur gick detta till? Jo..
Jag satte igång datorn, allt flöt på som vanligt, startade WoW, körde 2 minuter, samtidigt som jag tryckte upp kartan i spelet lustigt nog frös hela skärmen, bilden kvarstod på skärmen, provade allt möjligt, ctrl alt del, alt+f4, tab:a ur.. Inget fungerade, men jag kunde fortfarande prata med min vän i skype, så tillslut var jag så illa tvungen att starta om datorn manuellt vilket sällan behövs.

Efter omstarten så får jag ingen signal till skärmen, provat dvi+hdmi porten på skärmen, samt på TV:n, testat båda DVI uttagen på grafikkortet men ingen aktivitet. Grafikkortet köpte jag 2010 så nytt är det ju inte..

Är det grafikkortet som är paj eller pallar inte nätagget av längre kanske?

Tacksam för svar!

Visa signatur

CPU: 5900X RAM: 32GB DDR4 3600MHz PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W GPU: 3090 ROG STRIX OC MB: MSI x570 MEG UNIFY Case: Phanteks Eclipse P600S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fkej:

Hej! Din hjälp är uppskattad!

Problemet:
Får ingen signal från någon av DVI portarna från grafikkortet. Testat mot två skärmar med 2 olika kablar.

Hur gick detta till? Jo..
Jag satte igång datorn, allt flöt på som vanligt, startade WoW, körde 2 minuter, samtidigt som jag tryckte upp kartan i spelet lustigt nog frös hela skärmen, bilden kvarstod på skärmen, provade allt möjligt, ctrl alt del, alt+f4, tab:a ur.. Inget fungerade, men jag kunde fortfarande prata med min vän i skype, så tillslut var jag så illa tvungen att starta om datorn manuellt vilket sällan behövs.

Efter omstarten så får jag ingen signal till skärmen, provat dvi+hdmi porten på skärmen, samt på TV:n, testat båda DVI uttagen på grafikkortet men ingen aktivitet. Grafikkortet köpte jag 2010 så nytt är det ju inte..

Är det grafikkortet som är paj eller pallar inte nätagget av längre kanske?

Tacksam för svar!

Det låter som det har sagt upp sig ja. Men du kan ju alltid testa att baka det i ugn. Det finns ett par trådar om det i övrigt under grafikkort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det låter som det har sagt upp sig ja. Men du kan ju alltid testa att baka det i ugn. Det finns ett par trådar om det i övrigt under grafikkort.

Ja, det kanske kan fungera givetvis. Men det kändes så plötsligt och märkligt för mig som i alla år haft tur(?) med mina grafikkort, alla har fungerat 4-6 år & därefter har jag sålt datorn vidare. Första gången skon verkar klämma där.. Aja, a first time for everything..

Frågan är väl, vilket grafikort bör man köpa nu och även hur mkt har mitt nätagg troligen gått ned sig i antal Watt efter åren? Sitter en 750W i nu, den är regelbundet körd i 4 år typ..

tips?

Visa signatur

CPU: 5900X RAM: 32GB DDR4 3600MHz PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W GPU: 3090 ROG STRIX OC MB: MSI x570 MEG UNIFY Case: Phanteks Eclipse P600S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fkej:

Ja, det kanske kan fungera givetvis. Men det kändes så plötsligt och märkligt för mig som i alla år haft tur(?) med mina grafikkort, alla har fungerat 4-6 år & därefter har jag sålt datorn vidare. Första gången skon verkar klämma där.. Aja, a first time for everything..

Frågan är väl, vilket grafikort bör man köpa nu och även hur mkt har mitt nätagg troligen gått ned sig i antal Watt efter åren? Sitter en 750W i nu, den är regelbundet körd i 4 år typ..

tips?

Nätagg av någorlunda kvalle klarar sig ofta rätt länge, så jag skulle tro att ditt klarar det mesta på marknaden idag iaf. Du kan ju alltid ge en budget så kanske vi kan hitta ett nytt kort?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nätagg av någorlunda kvalle klarar sig ofta rätt länge, så jag skulle tro att ditt klarar det mesta på marknaden idag iaf. Du kan ju alltid ge en budget så kanske vi kan hitta ett nytt kort?

Okej. Ja gärna, har tittat på två olika kort, i och med att allt i datorn är från 2010+2011 så känns det fel å köpa nåt för 5k, sen är det bra om det finns pengar kvar till semestern också.. så, runt 2500-3500kr klassen är det som känns rimligt, för jag vill ändå ha ett redigt upp byte när jag väl köper nytt..

Så, budget på 3k give or take a few hundreds.. tips?

Visa signatur

CPU: 5900X RAM: 32GB DDR4 3600MHz PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W GPU: 3090 ROG STRIX OC MB: MSI x570 MEG UNIFY Case: Phanteks Eclipse P600S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fkej:

Okej. Ja gärna, har tittat på två olika kort, i och med att allt i datorn är från 2010+2011 så känns det fel å köpa nåt för 5k, sen är det bra om det finns pengar kvar till semestern också.. så, runt 2500-3500kr klassen är det som känns rimligt, för jag vill ändå ha ett redigt upp byte när jag väl köper nytt..

Så, budget på 3k give or take a few hundreds.. tips?

Isf skulle jag gått på ett R9 280X om du vill hålla kvar Redeon, om inte så finns GTX770 på nVidiasidan. På AMD så finns det ju bra exemplar av fler tillverkare typ Sapphire, MSi, ASUS och Gigbyte. När det gäller Geforce så är det samma förutom Sapphire (som endast gör till AMD) men med tillägget EVGA.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Isf skulle jag gått på ett R9 280X om du vill hålla kvar Redeon, om inte så finns GTX770 på nVidiasidan. På AMD så finns det ju bra exemplar av fler tillverkare typ Sapphire, MSi, ASUS och Gigbyte. När det gäller Geforce så är det samma förutom Sapphire (som endast gör till AMD) men med tillägget EVGA.

Ett 280X låter vettigt, men jag ser att 290 (ej 290X) kostar runt 3,4k är det ett avsevärt mycket bättre kort i praktiken? Om så, och om inte fläktarna låter för högt kanske jag ska köra på ett sådant istället? Vill gärna ha åsikter om detta... Länkar några exempel att välja emellan:

#1 Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5 & #2 MSI Radeon R9 280X Gaming 6GB GDDR5
- https://www.komplett.se/sapphire-radeon-r9-280x-3gb-gddr5/798...
- https://www.komplett.se/msi-radeon-r9-280x-gaming-6gb-gddr5/8...

#3 Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC"
- https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-oc/8...

Mina småtankar (citera gärna och ge egen åsikt)
R9 280X:arnas skillnad är 3GB vram, men även basclocken diffar med typ 100-150 Mhz (och från 6Ghz till 6,4Ghz) till 3GB-versionens fördel. För GAMING, ren & skär fps i 1920x1080 är 3GB versionen väl bättre, eller är det mer framtidssäkert att ta 6GB:aren inför en tid när mer än 3GB krävs & försöka overclocka?

Ang. val #3 är jag osäker om den är bättre? Har ej tittat på reviews ang. dessa än..

Låt orden flöda!

Visa signatur

CPU: 5900X RAM: 32GB DDR4 3600MHz PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W GPU: 3090 ROG STRIX OC MB: MSI x570 MEG UNIFY Case: Phanteks Eclipse P600S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fkej:

Ett 280X låter vettigt, men jag ser att 290 (ej 290X) kostar runt 3,4k är det ett avsevärt mycket bättre kort i praktiken? Om så, och om inte fläktarna låter för högt kanske jag ska köra på ett sådant istället? Vill gärna ha åsikter om detta... Länkar några exempel att välja emellan:

#1 Sapphire Radeon R9 280X 3GB GDDR5 & #2 MSI Radeon R9 280X Gaming 6GB GDDR5
- https://www.komplett.se/sapphire-radeon-r9-280x-3gb-gddr5/798...
- https://www.komplett.se/msi-radeon-r9-280x-gaming-6gb-gddr5/8...

#3 Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC"
- https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-oc/8...

Mina småtankar (citera gärna och ge egen åsikt)
R9 280X:arnas skillnad är 3GB vram, men även basclocken diffar med typ 100-150 Mhz (och från 6Ghz till 6,4Ghz) till 3GB-versionens fördel. För GAMING, ren & skär fps i 1920x1080 är 3GB versionen väl bättre, eller är det mer framtidssäkert att ta 6GB:aren inför en tid när mer än 3GB krävs & försöka overclocka?

Ang. val #3 är jag osäker om den är bättre? Har ej tittat på reviews ang. dessa än..

Låt orden flöda!

#3! Kanonbra prestanda, utmärkt och tyst kylare.

"Sitter en 750W i nu, den är regelbundet körd i 4 år typ.."

Eftersom ditt nätagg inte verkar vara det i sign, är jag lite nyfiken på vilket agg du har.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

#3! Kanonbra prestanda, utmärkt och tyst kylare.

"Sitter en 750W i nu, den är regelbundet körd i 4 år typ.."

Eftersom ditt nätagg inte verkar vara det i sign, är jag lite nyfiken på vilket agg du har.

Fo3

Okej, tack för info!

För att svara på din request:
Detta: https://www.komplett.se/chieftec-super-series-750w-psu/386812
Dugligt?

Ska även sägas att min dator har under de senaste 3 månaderna bara tvärldött ungefär 3-4 gånger totalt(som om någon drog ur strömkabeln under drift) därefter startar den om direkt. Tror inte det beror på grafikkortet här men kanske ändå? tänker eftersom den verkar stendöd nu & om den kanske inte fungerat som normalt under dessa tillfällen så kanske systemet har gjort en panikavstängning för att skydda moderkortet/gpu/etc? Eller är det helt enkelt PSU:n som bråkar tro?

Visa signatur

CPU: 5900X RAM: 32GB DDR4 3600MHz PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W GPU: 3090 ROG STRIX OC MB: MSI x570 MEG UNIFY Case: Phanteks Eclipse P600S

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt ett sådant här kort:

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-oc/8...

Har ju som sagt ett 750W nätagg, det lär väl räcka trots sina 4 år på nacken?

Nu hoppas jag nästan kunna 'ta' på förbättringen när jag byter upp mig från mitt, förvisso nuvarande döda kort, till detta!

Nån som har ett likadant sapphire r9 290?

Visa signatur

CPU: 5900X RAM: 32GB DDR4 3600MHz PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W GPU: 3090 ROG STRIX OC MB: MSI x570 MEG UNIFY Case: Phanteks Eclipse P600S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fkej:

Nu har jag beställt ett sådant här kort:

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-oc/8...

Har ju som sagt ett 750W nätagg, det lär väl räcka trots sina 4 år på nacken?

Nu hoppas jag nästan kunna 'ta' på förbättringen när jag byter upp mig från mitt, förvisso nuvarande döda kort, till detta!

Nån som har ett likadant sapphire r9 290?

Du kommer att bli nöjd med prestandan på detta kort även om din nuvarande CPU inte klarar att ge fullt ut till det, så kommer det att bli avsevärd skillnad jämfört med ditt gamla.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nuuu lugnar vi ner oss ett par hekto!
Innan du köper nytt grafikkort skulle jag testa burken med ett annat nätagg innan jag gjorde något annat.
Om jag inte missminner mig så är chieftecs nätagg svartlistade här på sweclockers. Har för mig att jag läst det under FAQ över nätagg för några år sen. Kan ha fel... Ska kolla upp det och återkomma.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nuuu lugnar vi ner oss ett par hekto!
Innan du köper nytt grafikkort skulle jag testa burken med ett annat nätagg innan jag gjorde något annat.
Om jag inte missminner mig så är chieftecs nätagg svartlistade här på sweclockers. Har för mig att jag läst det under FAQ över nätagg för några år sen. Kan ha fel... Ska kolla upp det och återkomma.

I och med att datorn startar (bara ingen signal till skärmen) kändes det inte som att PSU:n är problemet, men visst kan du ha rätt.. Beställt nytt kort har jag redan gjort, så vi får väl se när det kommer, jag skriver en update!

Visa signatur

CPU: 5900X RAM: 32GB DDR4 3600MHz PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W GPU: 3090 ROG STRIX OC MB: MSI x570 MEG UNIFY Case: Phanteks Eclipse P600S

Permalänk
Medlem

Nu kan jag glatt säga att det var kortet som tagit permanent semester, nu snurrar ett sprojlans sapphire r9 290 i datorn istället, och so far är jag nöjd, har alltid köpt flaggskeppshistorierna de senaste 3 gångerna jag investerat, men nu blev det lillebror-ish och det känns väl bra nu när ändå inte hela riggen är ny!

Tack för all hjälpen & alla tankar å idéer!!

Love y'all 4 it.

'til next time!

Visa signatur

CPU: 5900X RAM: 32GB DDR4 3600MHz PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W GPU: 3090 ROG STRIX OC MB: MSI x570 MEG UNIFY Case: Phanteks Eclipse P600S

Permalänk
Medlem

... Och nu är jag tillbaka igen, mer irriterad än innan jag köpte kortet. Någon timme i drift så får jag min första BSOD med nya kortet. Problemet fortsätter fram till igår med ungefär 1-4 per dag. Nu har jag gjort mkt research och märker att det är tydligen ett vanligt förekommande problem?! Herregud.. Så jag har nu stängt av den där ULPS (eller vad det nu hette exakt) och så kör jag 'Force voltage' så den inte går in i sina power-saving modes längre och visst, det har blivit bättre nu, men jag har fått 1 bluescreen sedan dess, efter cirka 12h användande.

För att förtydliga så har jag avinstallerat förra drivern till 5970:t, kört ccleaner & registrycleaner SAMT ett program som heter DDU som rensar just GPU drivers i Safe Mode. Ändå efter en ominstallation (utan att den här gången installera CCC, som jag gjort tidigare) så får jag BSODs.

Någon annan här på swec som har haft/har samma problem? Random BSODs lite här och var, funderar på att ringa till komplett & lämna tillbaka kortet mot återbetalning och satsa på ett 780 istället, eller kanske man ska vänta till 800 serien kmr? upplys mig gärna! <3

Visa signatur

CPU: 5900X RAM: 32GB DDR4 3600MHz PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W GPU: 3090 ROG STRIX OC MB: MSI x570 MEG UNIFY Case: Phanteks Eclipse P600S

Permalänk
Hedersmedlem

Cheiftech Super Series var dåligt redan som nytt = mycket högt rippel, nära eller över ATX-standarden, inget jag hade velat använda oavsett ålder. Rippel dödar elektronik. Dessutom bugdetbygge med billiga kondensatorer. Billiga kondensatorer åldras snabbare än bra = ännu högre rippel.

Dessutom tror jag det är multirail-agg med 18A/rail. 18A räcker inte ensamt att driva ett 290, så kopplar man fel på något sätt så kan det bli belastningsproblem.

Nyaste grafikkorten brukar kräva senast moderkorts-BIOS för stabil drift.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Fkej:

... Och nu är jag tillbaka igen, mer irriterad än innan jag köpte kortet. Någon timme i drift så får jag min första BSOD med nya kortet. Problemet fortsätter fram till igår med ungefär 1-4 per dag. Nu har jag gjort mkt research och märker att det är tydligen ett vanligt förekommande problem?! Herregud.. Så jag har nu stängt av den där ULPS (eller vad det nu hette exakt) och så kör jag 'Force voltage' så den inte går in i sina power-saving modes längre och visst, det har blivit bättre nu, men jag har fått 1 bluescreen sedan dess, efter cirka 12h användande.

För att förtydliga så har jag avinstallerat förra drivern till 5970:t, kört ccleaner & registrycleaner SAMT ett program som heter DDU som rensar just GPU drivers i Safe Mode. Ändå efter en ominstallation (utan att den här gången installera CCC, som jag gjort tidigare) så får jag BSODs.

Någon annan här på swec som har haft/har samma problem? Random BSODs lite här och var, funderar på att ringa till komplett & lämna tillbaka kortet mot återbetalning och satsa på ett 780 istället, eller kanske man ska vänta till 800 serien kmr? upplys mig gärna! <3

Skrivet av MultiMan:

Cheiftech Super Series var dåligt redan som nytt = mycket högt rippel, nära eller över ATX-standarden, inget jag hade velat använda oavsett ålder. Rippel dödar elektronik. Dessutom bugdetbygge med billiga kondensatorer. Billiga kondensatorer åldras snabbare än bra = ännu högre rippel.

Nyaste grafikkorten brukar kräva senast moderkorts-BIOS för stabil drift.

Håller med om PSU:n, den verkar förstöra de andra komponenterna.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Tror ni att det endast är PSU:n? Eftersom BSODs har minskat efter att jag force:ar voltage och disable:at ULPS i MSI Afterburner så kan det väl så klart vara både och, men man vet väl inte förrän man provat antar jag..

kanske ska köpa den här då?

https://www.komplett.se/xfx-proseries-xxx-edition-850w-psu/76...

Visa signatur

CPU: 5900X RAM: 32GB DDR4 3600MHz PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W GPU: 3090 ROG STRIX OC MB: MSI x570 MEG UNIFY Case: Phanteks Eclipse P600S

Permalänk
Medlem

Aja, nu har man ju i alla fall fått lönen så har beställt ett:

https://www.komplett.se/xfx-proseries-xxx-edition-850w-psu/76...

Är denna tillräcklig? (Förväntar mig ett klart 'Ja' nu hehe)

Visa signatur

CPU: 5900X RAM: 32GB DDR4 3600MHz PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W GPU: 3090 ROG STRIX OC MB: MSI x570 MEG UNIFY Case: Phanteks Eclipse P600S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fkej:

Aja, nu har man ju i alla fall fått lönen så har beställt ett:

https://www.komplett.se/xfx-proseries-xxx-edition-850w-psu/76...

Är denna tillräcklig? (Förväntar mig ett klart 'Ja' nu hehe)

Nej den räcker inte på långa vägar, helst skall du ha en PSU på 4000watt till 290.
Jodå den räcker mer än väl. Du kommer kunna köra 2st R9 290x om så skulle vara.
Ta över PSU´n till din nästa dator, dagen då du köper den.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

HJÄLP! Snälla!

Just nu är jag bara frustrerad och deppig, riktigt jävla deppig.

Jag har hämtat ut mitt nätagg, bytt ut det gamla mot det nya i burken och försökt starta, men den startar inte. PSU fläkten snurrar ett varv innan den slutar snurra & moderkortslampan lyser hela tiden.

Jag har inte bytt allt kablaget som kom från förra PSU:n som går till hdd+chassifans, så dessa fick sitta i nya PSU:n med (och det ska väl funka?) men jag har bytt ut allt annat kablaget..

Idéer?! :'(

Visa signatur

CPU: 5900X RAM: 32GB DDR4 3600MHz PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W GPU: 3090 ROG STRIX OC MB: MSI x570 MEG UNIFY Case: Phanteks Eclipse P600S

Permalänk
Medlem

Förstår dig! Men postar datorn när du startar om den? Alltså nån skärm bild?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Nej, första gången strömkabeln är i så snurrar psu fläkten 1 varv, sedan stannar den och inget mer händer än att mobo lampan lyser.

Visa signatur

CPU: 5900X RAM: 32GB DDR4 3600MHz PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W GPU: 3090 ROG STRIX OC MB: MSI x570 MEG UNIFY Case: Phanteks Eclipse P600S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fkej:

HJÄLP! Snälla!

Just nu är jag bara frustrerad och deppig, riktigt jävla deppig.

Jag har hämtat ut mitt nätagg, bytt ut det gamla mot det nya i burken och försökt starta, men den startar inte. PSU fläkten snurrar ett varv innan den slutar snurra & moderkortslampan lyser hela tiden.

Jag har inte bytt allt kablaget som kom från förra PSU:n som går till hdd+chassifans, så dessa fick sitta i nya PSU:n med (och det ska väl funka?) men jag har bytt ut allt annat kablaget..

Idéer?! :'(

Brukar alltid vara varningstexter med att inte använda andra kablar än de som är tillverkade för just ditt modulära nätagg, byt till de nya om du fortfarande använder de som var till cheiftec-agget.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Gör så att du gör Bios till default finns en bra guide i manualen till moderkortet (Måste öppna upp chassit)
Har du fler ram stickor tex 2-4 ta ur alla så du bara har 1 ramsticka kvar.
Har du fler PCI platser för grafikkortet byt gärna den också till en annan plats.
Och självklart lukta om det luktar bränt någonstans.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Hedersmedlem

Chieftec Super Series är byggt av CWT* och brukar ha helt andra kopplingar i de modulära kontakterna än vad SeaSonic använder sig av (ditt XFX). Har du extrem tur är inget förstört, annars kan du räkna med att börja kasta de prylarna som satt kopplade med Chieftec-kablar i ett XFX-agg. 12V där det ska vara 5V, eller jord på 12V kan ge mycket tråkigheter.

Mycket märkligt att en medlem från 2007 missat de massor av varningar i forumet om just faran med att byta modulära kablar mellan nätagg om man inte är absolut säker på att det passar. Jag har själv skrivit minst 25 inlägg om det, troligen fler.

*(För att förtydliga eftersom jag är noga med fakta: Jag skrev att Super Series tillverkades av CTW, men det gällde bara några av modellerna (bl a det trådskaparen råkar ha), resten var gjorda av Sirtec.)

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Chieftec Super Series är byggt av CWT och brukar ha helt andra kopplingar i de modulära kontakterna än vad SeaSonic använder sig av (ditt XFX). Har du extrem tur är inget förstört, annars kan du räkna med att börja kasta de prylarna som satt kopplade med Chieftec-kablar i ett XFX-agg. 12V där det ska vara 5V, eller jord på 12V kan ge mycket tråkigheter.

Mycket märkligt att en medlem från 2007 missat de massor av varningar i forumet om just faran med att byta modulära kablar mellan nätagg om man inte är absolut säker på att det passar. Jag har själv skrivit minst 25 inlägg om det, troligen fler.

Har missat alla sådana jag med, men jag hade nog ändå bytt ut alla modulära kablar av samma anledning som du varnar för. Men det är mest bara för att jag är stort fan av murphys lag och alla olika varianter av den.

Hursomhelst borde du följa rådet och verkligen byta ut alla sladdar och hoppas att nätagget inte krajjat.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fkej:

Nej, första gången strömkabeln är i så snurrar psu fläkten 1 varv, sedan stannar den och inget mer händer än att mobo lampan lyser.

Testa att starta nätagget utan att ha det inkopplat i datorn http://www.techwarelabs.com/guides/misc_mod/psumod/.

OBS!
Var försiktig när du gör detta och rör inget när du har det igång. Stäng av genom att dra ur strömmen om det fungerar.
DUBBEL-OBS!
Se till att det blir GRÖN och SVART nu och inget annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krillezz:

Har missat alla sådana jag med, men jag hade nog ändå bytt ut alla modulära kablar av samma anledning som du varnar för. Men det är mest bara för att jag är stort fan av murphys lag och alla olika varianter av den.

Hursomhelst borde du följa rådet och verkligen byta ut alla sladdar och hoppas att nätagget inte krajjat.

En mycket klok inställning som garanterat besparat dig mycket problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för all info & input, jag har gjort stora framsteg i alla fall & dessa är:

- Datorn startar normalt enda fram till det då den ska boota OS:et och då får jag det klassiska:

"Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Jag har 3 hårddiskar, varav 2 är SSD. OS-disken ligger på en SSD som sitter i ett typ av hotswap-liknande gränssnitt tillgängligt från utsidan av chassit. Därifrån är den kopplad med 1 satakabel till moderkortet, och en vanlig strömkabel med 4 st piggar som jag nu kopplat in i PSU:n med medföljande psu kablage istället för att ha kvar den i seriekopplingen för alla fläktarna. (Trots detta hittar jag inte min ssd i boot configen)

Min dator hittar för övrigt en CD-Rom i bios (som inte ens är inkopplad längre nu då jag ryckt ut den)

Bör man ta ur moderkortsbatteriet för att resetta allt?

Visa signatur

CPU: 5900X RAM: 32GB DDR4 3600MHz PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W GPU: 3090 ROG STRIX OC MB: MSI x570 MEG UNIFY Case: Phanteks Eclipse P600S