Vattenkylt HD6950 kraschar

Permalänk

Vattenkylt HD6950 kraschar

Byggde en egen dator för några år sedan, se galleri. Senaste veckor har jag börjat få grafikproblem. Mitt XFX Radeon HD6950 2048MB kraschar i tid och otid. Oftast får jag felmeddelandet "Grafikrutinen slutade svara", men ibland bara blåskärm. En gång ville bilden inte alls komma igång efter boot. Har naturligtvis uppdaterat drivrutiner, t.o.m. provat en betarutin utan framgång. Det kan komma bara någon minut efter uppstart under surfande såväl som efter flera timmars spelande. Det verkar inte vara kylningen heller, får maxtemp 65 grader efter Furmark 1 h (kör med vattenkylning). Hade det klockat innan, kör nu på stock-hastigheter. Känns som något sorts elektriskt glapp, tyvärr. Några idéer? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och uppgradera till nytt kort?

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk

Kan mycket väl vara så att grafikkortet börjar bli slitet och ge felberäkningar.

om du har vattenkylning och den inte kyler minnena kan det mycket väl vara så att minneskretsarna arbetat på övertemp och där med slitits extra fort.

även om du sätter på små kylflänsar på dem så kräver det ändå lite cirkulation i chassit för att hålla nere temperaturen på rimliga nivåer och eftersom du inte specifierat mer än att du har vattenkylning så får man speculera lite vad som kan tänkas vara felet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan mycket väl vara så att grafikkortet börjar bli slitet och ge felberäkningar.

om du har vattenkylning och den inte kyler minnena kan det mycket väl vara så att minneskretsarna arbetat på övertemp och där med slitits extra fort.

även om du sätter på små kylflänsar på dem så kräver det ändå lite cirkulation i chassit för att hålla nere temperaturen på rimliga nivåer och eftersom du inte specifierat mer än att du har vattenkylning så får man speculera lite vad som kan tänkas vara felet.

Hur menar du? Jag har ett fullcover-block på grafikkortet (inklusive dess minnen), men inte på vanliga RAM. De är luftkylda. Tempen på RAM-minnena blir dock inte så hög, och ifall de strular borde jag väl inte få meddelande om att grafikdrivrutinen kraschar, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk
Skrivet av Joppe Apa:

Hur menar du? Jag har ett fullcover-block på grafikkortet (inklusive dess minnen), men inte på vanliga RAM. De är luftkylda. Tempen på RAM-minnena blir dock inte så hög, och ifall de strular borde jag väl inte få meddelande om att grafikdrivrutinen kraschar, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

det var givetvis minnena på grafikkortet jag menade.

bara att det kunde mycket väl varit så att du körde vatten på GPU bara så minnen inte var under vattenblocket men nu vet vi.

ända sättet att kolla kortet hur som helst är ju att montera det i en annan dator och plåga det å se om du får samma problem där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows