Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köp av surfplatta - helt novis! Tips/råd mottages gärna!

Permalänk

Köp av surfplatta - helt novis! Tips/råd mottages gärna!

Hej alla Sweclockare!

Jag tänkte köpa mig en surfplatta nu i dagarna och undrar om ni vänliga själar kan hjälpa en novis på traven?
Jag vill gärna ha en modell med lite större storlek, dels för att kunna se på Netflix utan att förstöra ögonen och dels för att jag vill kunna spela spel som exempelvis Hearthstone utan större problem.

Min budget ligger kanske på 4000:-

Jag har tittat på en Ipad Air och är sugen på den, men jag tar gärna emot andra tips. Den får gärna ha bra batteritid, bra och stabil processor samt att den gärna inte får bli så varm vid spelande/Netflixande.

Jag kommer mestadels använda den hemma, för att inte säga alltid. Min tanke är att jag kommer ligga i sängen och surfa hemma och kolla på serier/spela. Kommer jag behöva köpa en med 3G/4G, eller klarar man sig bra med trådlöst internet hemma?

Hoppas ni orkade läsa allt och att några kanske kommer med hjälpsamma svar!

Mvh//Peter

Permalänk

??? Varför skulle han inte kunna det???

SKall du bara vara hemma och inte har behov av att surfa utanför hemmet så räcker en wifi verision gott och väl

Edit*hehe tidigare postaqren insåg sitt misstag och tog bort sitt inlägg

Permalänk
Avstängd

Rekommenderar iPad Air.

Upplever inte att den blir särskilt varm av att varken se filmer eller spela på. Använder den främst för att slötitta på serier/filmer i sängen eller på resande fot, spelar även Heartstone på den också. Funkar hur bra som helst och faktum är att jag helt slutat spela det på datorn sen det släpptes till paddan.

Abonnemang är helt onödigt så länge du använder den främst hemma och kör via wifi. Är du på resande fot och behöver surfa eller liknande så är det ju bara köra tethering via mobilen.

Har testat flera surfplattor i samma prisklass och under men de mesta har varit ganska "bluäh" i jämförelse med iPaden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

??? Varför skulle han inte kunna det???

SKall du bara vara hemma och inte har behov av att surfa utanför hemmet så räcker en wifi verision gott och väl

Edit*hehe tidigare postaqren insåg sitt misstag och tog bort sitt inlägg

Ja, sorry för det. Hade inte insett att det fanns för iPad. Kollade Appstore med min iPhone och såg det inte, men insåg sedan mitt misstag och kollade med plattan istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

De flesta plattor idag uppfyller dina krav. Personligen så föredrar jag en iPad då jag verkligen gillar dem och kan varmt rekommendera en air. Det låter som att du klarar dig utan 3/4G då du mest är i wifi zoner. Dock kan det vara skönt att ha om man har pengarna och skulle ändra sig i framtiden.

Tänk även en gång extra vilken storlek du tar på lagringen då du ej kan utöka med minneskort och liknande.

Permalänk
Medlem

Har både en ipad retina (gen4) och en ipad mini (gen1) och är sjukt nöjd med båda! Storleken är en smalsak och båda är egentligen lika bra tycker jag.

Permalänk
Medlem

Vill du spela Hearthstone direkt vid inköp är det en iPad du får sikta på, eftersom Android-versionen ännu inte släppts. En "nackdel" är att skärmen har förhållandet 4:3 vilket innebär en del svarta kanter om du tittar på serier/film. Dock tycker jag att 4:3 är bra för i princip allt annat, speciellt på en så (relativt) liten skärm.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Tack så mycket för alla svar!

Det blir nog en Ipad Air utan 3g tror jag! Känns som att den kommer uppfylla mina krav mest:)

Uppskattar att ni tog er tid att svara:)

Permalänk
Medlem

Jag äger en iPad Air. Kunde inte bli mer nöjd. Hur bra som helst. Batteriet är grymt bra med. Passa på att skaffa också en smart cover till din iPad. Smidigt och snyggt är det!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan