Får bara ut 20 MB/s, vad ska jag köpa för nätverkskort?

Permalänk
Medlem

Får bara ut 20 MB/s, vad ska jag köpa för nätverkskort?

Hej, har precis köpt Asus RT-N66U och trodde detta skulle fixa min hastighet men icke. Tror det kan bero på mitt fantastiskt värdelösa nätverkskort(D-link DWA 547). Får ju i alla fall ut 40 MB/s på min bärbara dator. Vet ni något nätverkskort som passar bra med RT-N66U?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LePleu:

Hej, har precis köpt Asus RT-N66U och trodde detta skulle fixa min hastighet men icke. Tror det kan bero på mitt fantastiskt värdelösa nätverkskort(D-link DWA 547). Får ju i alla fall ut 40 MB/s på min bärbara dator. Vet ni något nätverkskort som passar bra med RT-N66U?

40MB är väldigt mycket trådlöst det är inte 40Mbps du menar?

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

40MB är väldigt mycket trådlöst det är inte 40Mbps du menar?

/

Jo det är det såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har har du tva kort.

Asus PCE-AC68

Asus PCE-AC66

Eftersom du sitter pa en router som kan kora pa 5Ghz sa borde sa borde du satsa pa ett natverkskort som klarar 5Ghz.

Hur snabbt nat sitter du pa? Tank pa att det ar ganska standard att fa ut 40-60 Mbps pa ett tradlost nat.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Skrivet av Chiftin:

Har har du tva kort.

Asus PCE-AC68

Asus PCE-AC66

Eftersom du sitter pa en router som kan kora pa 5Ghz sa borde sa borde du satsa pa ett natverkskort som klarar 5Ghz.

Hur snabbt nat sitter du pa? Tank pa att det ar ganska standard att fa ut 40-60 Mbps pa ett tradlost nat.

Kör på samma Asus router som TS och jag får ut 80-100 mbit/s på min Macbook Pro (2009) trådlöst. Tror inte att min Macbook har stöd för 5Ghz nätverk, men snabbt blev det iaf!
Har en 200/10 mbit lina och innan jag bytte till Asus routern så hade jag 5-10 mbit (via ComHems Netgear skit )

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Skrivet av saindrenan:

Kör på samma Asus router som TS och jag får ut 80-100 mbit/s på min Macbook Pro (2009) trådlöst. Tror inte att min Macbook har stöd för 5Ghz nätverk, men snabbt blev det iaf!

Alla MacBooks sedan 2007 har stöd för 5 GHz-nätet.

Något är fel, om routern klarar av det så pushar Macen lätt >120 Mbit.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Alla MacBooks sedan 2007 har stöd för 5 GHz-nätet.

Något är fel, om routern klarar av det så pushar Macen lätt >120 Mbit.

Där ser man. Hade ingen aning om det!
Har maxat 118 mbit men eftersom jag har andra saker i hemmet som tuggar bandbredd så blir det runt 90-100 mbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Hur snabbt nat sitter du pa? Tank pa att det ar ganska standard att fa ut 40-60 Mbps pa ett tradlost nat.

Med en RT-N66U ligger jag på runt 180Mbps via 5GHz WiFi. Så med rätt nätverkskort och på 5GHz kan man få ut riktigt bra hastigheter, betydligt högre än 40-60Mbps. På 2,4GHz får jag runt 150Mbps, ungefär 20-25 andra trådlösa nät på 2,4GHz här.

Skrivet av LePleu:

Hej, har precis köpt Asus RT-N66U och trodde detta skulle fixa min hastighet men icke. Tror det kan bero på mitt fantastiskt värdelösa nätverkskort(D-link DWA 547). Får ju i alla fall ut 40 MB/s på min bärbara dator. Vet ni något nätverkskort som passar bra med RT-N66U?

Jag tror på de nätverkskort som Chiftin länkade, annars finns ju denna som du ansluter en nätverkskabel från till datorn. Det gäller dock då att ditt trådade nätverkskort har stöd för Gbit om du vill kunna få ut över 100Mbps.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Med en RT-N66U ligger jag på runt 180Mbps via 5GHz WiFi. Så med rätt nätverkskort och på 5GHz kan man få ut riktigt bra hastigheter, betydligt högre än 40-60Mbps. På 2,4GHz får jag runt 150Mbps, ungefär 20-25 andra trådlösa nät på 2,4GHz här.

Jag utgick ifrån att han satt med 100 Lina och på 2.4 Ghz nätet.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Jag utgick ifrån att han satt med 100 Lina och på 2.4 Ghz nätet.

Kanske är trött nu, men ts sa ju att det var en 200-lina. Men självklart, det beror ju på många saker. Men med dagens routrar och ett modernt nätverkskort brukar man kunna få ut runt 100Mbps via trådlöst om det inte är alldeles för många saker som stör - emellan.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Kanske är trött nu, men ts sa ju att det var en 200-lina. Men självklart, det beror ju på många saker. Men med dagens routrar och ett modernt nätverkskort brukar man kunna få ut runt 100Mbps via trådlöst om det inte är alldeles för många saker som stör - emellan.

Han skrev aldrig vad han hade för lina.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 100/10. Får väl ta och införskaffa mig Asus PCE-AC66 då, eller är det bättre att ta 68?

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att du får ut 40MB/s då detta motsvarar en ~320mbit lina.. Får du dock it 40mbit/s är det helt okey på trådlöst då det finns massor som spelar roll, som placering, andra prylar osv. Dock är 20mb/s inte supersnabbt, men även där kan det bero på placering och sånt. Men ett nytt kort kanske hade varit lönt. Om routern klarar mer då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Han skrev aldrig vad han hade för lina.

Förlåt, är smått trött idag.

Skrivet av LePleu:

Jag sitter på 100/10. Får väl ta och införskaffa mig Asus PCE-AC66 då, eller är det bättre att ta 68?

Det beror väl på om du vill kunna lyfta upp de medföljande antennerna och ställa de lite bättre till, än att ha dem nere bakom datorn - vilket jag nog skulle rekommendera.

Skrivet av traebit:

Tvivlar på att du får ut 40MB/s då detta motsvarar en ~320mbit lina.. Får du dock it 40mbit/s är det helt okey på trådlöst då det finns massor som spelar roll, som placering, andra prylar osv. Dock är 20mb/s inte supersnabbt, men även där kan det bero på placering och sånt. Men ett nytt kort kanske hade varit lönt. Om routern klarar mer då.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska man vara så petig är det snarare 40Mbit/s, 40Mbps eller 40Mb/s.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Förlåt, är smått trött idag.

Det beror väl på om du vill kunna lyfta upp de medföljande antennerna och ställa de lite bättre till, än att ha dem nere bakom datorn - vilket jag nog skulle rekommendera.

Ska man vara så petig är det snarare 40Mbit/s, 40Mbps eller 40Mb/s.

Okej, verkar dock som att 68 inte finns i lager på någon butik.

EDIT:
AC66 verkar finnas med adapter?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=779029&cks=ASS&assoc=9AC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LePleu:

Okej, verkar dock som att 68 inte finns i lager på någon butik.

EDIT:
AC66 verkar finnas med adapter?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=779029&cks=ASS&assoc=9AC...

Det ar ingen storre skillnad pa dom tva korten, storsta skillnaden ar att AC68 kan kora pa 802.11a. Men det spelar ingen roll eftersom att du formodligen inte kommer ha nagra tradlosa enheter att kora pa a standarden.

Jag diggar inte heller att ha atennerna pa en adapter men eftersom dom ar lostagbara pa bada sa du kan valja om du vill ha dom direkt pa kortet eller pa en adapter.

Vet du att du kommer att anvanda a standarden pa nagon av dina tradlosa enheter sa kop AC68. Annars sa beror det pa hur manga kronor du vill spendera.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3