Beställt fiber, gör jag fel eller funkar det inte?

Permalänk
Medlem

Beställt fiber, gör jag fel eller funkar det inte?

Beställde fiber för ett tag sedan som blev aktiverat i måndags. (Opennet stadsnät)
Men det ser bara ut såhär när jag försöker komma in på hemsidor: http://i.imgur.com/rfZaiy9.jpg

Börjar undra om det är mig eller leverantörens fel att det inte funkar fullt ut.
Det är bara 1 enda dator som ska vara inkopplat i hemmet, det är direkt kopplat mellan vägguttag till dator.
Såhär ser vägguttaget ut: http://imgur.com/CbGqnQg

Behöver jag något annat för att det ska funka korrekt?

Mvh Intro_92

Permalänk
Medlem

Ingen modul på väggen eller dylikt?
Som verkar som modem, lägenhet?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Yes bor i lägenhet.
Finns ingen slags modul på väggen konstigt nog kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intro_92:

Yes bor i lägenhet.
Finns ingen slags modul på väggen konstigt nog kanske.

Verkar som du bara får upp den färdigladdade mallen från imgur(som är sparad lokalt sen du hade internetuppkoppling), om jag ser rätt. Hur ser det ut från andra sidor? Frågat hyresvärden vart de har stationen? Testa med en router om du har en sådan liggandes.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

1. Testa alltid med en dator direkt in i uttaget från din internetleverantör, se till att du har fysisk länk.
2. Börja med att se till att du får en IP-adress via dhcp, eller annat entligt instruktionerna från ISPn.
3. kontrollera att du når din gateway, som du fått via dhcp. detta görs exempelvis genom ping- eller arp-kommandot (arp -a), eller först det ena och sedan det andra. Du bör altså se den i din arp-tabell på datorn. (Du vet vilken som är din gateway genom att skriva "route PRINT" och leta efter den som har 0.0.0.0 0.0.0.0 som nätadress och mask.)
4. Testa att pinga något ute på internet, tex 8.8.8.8.
5. Testa att dina DNS-inställningar är rätt genom att göra ett namnuppslag. Använd kommandot nslookup, eller testa att pinga en domän, tex google.com eller ping.sunet.se

Om något av ovanstående misslyckas så är det bara att börja felsöka det, men detta är rätt ordning att göra det i, för utan det tidigare steget så fungerar inte nästa steg. Det är också typ dessa steg som first line på en ISP kommer att fråga dig om du har gjort, förutom saker som "byt tp-kabel och dator och testa igen".

Kommandon skrivs altså in i kommandotolken (cmd). detta är altså för en windowsdator, även om motsvarande kommandon i linux/ios är rätt lika.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

OpenNet, betyder inte det att du måste ha/beställa nån typ av tjänsteleverantör för att få det och funka? OpenNet tillhandahåller väl bara linan? Men jag kanske tänker fel här??

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

OpenNet, betyder inte det att du måste ha/beställa nån typ av tjänsteleverantör för att få det och funka? OpenNet tillhandahåller väl bara linan? Men jag kanske tänker fel här??

Jo, det stämmer, jag tror inte att OpenNet själva säljer internet direkt till slutkunderna. Jag var lite naiv och förutsatte att TS hade skaffat ett abbonemang hos en av dessa tjänseleverantörer, men det kan ju såklart vara fel

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen! ska sätta igång och testa.
Jag beställde en tjänst från Bredband2 och det står att det är aktivt på deras sida när jag loggar in.

Permalänk
Medlem

Det funkar nu!

Undrar dock varför jag har precis samma ping när jag testar med speedtest och bredbandskollen. Men i spel har jag 43ms med fiber men adsl (mitt gamla) 54. Trodde jag skulle hamna på mycket lägre när jag testar pingen på speedtest eftersom jag ändå bor mitt i centrum.

Tackar för all hjälp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Intro_92:

Det funkar nu!

Undrar dock varför jag har precis samma ping när jag testar med speedtest och bredbandskollen. Men i spel har jag 43ms med fiber men adsl (mitt gamla) 54. Trodde jag skulle hamna på mycket lägre när jag testar pingen på speedtest eftersom jag ändå bor mitt i centrum.

Tackar för all hjälp

Jag har 1 ms med Telia.Och när jag hade adsl från BBB va det betydligt under 43 ms (Kanske 20-25)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intro_92:

Det funkar nu!

Undrar dock varför jag har precis samma ping när jag testar med speedtest och bredbandskollen. Men i spel har jag 43ms med fiber men adsl (mitt gamla) 54. Trodde jag skulle hamna på mycket lägre när jag testar pingen på speedtest eftersom jag ändå bor mitt i centrum.

Tackar för all hjälp

Vad exakt har du mot bredbandskollen och speedtest då?
Vad du har i spel beror ju helt på vart servern ligger, vad du har för routing till servern, vad servern ligger på för lina, hur belastad den är osv.

Ligger själv med Tele2 100Mbit via stadsnät på <1-1ms mot bredbandskollen och speedtest och i spel kan det variera från 10-150ms beroende spel och vilken server jag ligger mot.

Har du runt 40ms mot testservrarna dock så skulle jag vilja påstå att antingen är det något fel hemma hos dig eller hos din leverantör men om det bara är mot spel du har denna ping så tror jag inte det är något fel.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intro_92:

Det funkar nu!

Undrar dock varför jag har precis samma ping när jag testar med speedtest och bredbandskollen. Men i spel har jag 43ms med fiber men adsl (mitt gamla) 54. Trodde jag skulle hamna på mycket lägre när jag testar pingen på speedtest eftersom jag ändå bor mitt i centrum.

Tackar för all hjälp

Sitter på 24/2 adsl från tele2 och har alltid lägst ping i både spel och speedtest jämfört med mina vänner som alla sitter på fiber 100/10, så fiber ger inte alltid lägst ping

Permalänk
Rekordmedlem

Avståndet till datorn man mäter latensen emot är det som påverkar mest, 5.5 µs/km är ungefär det man kan räkna med om det är fiberlänk och latensen är alltså mest beroende på vilken sträcka signalen ska gå, står servern långt bort tar det längre tid att nå dit.
Fiber är dessutom det system som brukar ha högst latens på själva signalöverföringen, kopparkabel är något snabbare men snabbast är faktiskt radio, men nu handlar allt inte om latens så därför är ju fiber ett väldigt bra sätt att överföra information på långdistans eftersom det är relativt störimunt.vilket inte radiolänkar är även om signalen rör sig med nära ljushastigheten, vilket alltså ljuset i en fiber inte gör efterspm det dels går i fibern och dessutom studsar i kanterna på fibern så att det ofta behöver gå en betydligt längre sträcka än fiberns längd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.