Låg hastighet med Asus router kopplad till comhems router

Permalänk
Medlem

Låg hastighet med Asus router kopplad till comhems router

Jag har en Asus RT-N65U som jag har kopplat till min router från Comhem som är en CH7284E.
Jag har 250 mbit abonnemang och får ut rätt hastighet när jag kopplar datorn till Comhems modem, men när jag kopplar den till Asus routern så kommer jag bara upp i 80 mbit.
Är det några inställningar som jag måste göra för att få ut full hastighet?

Permalänk
Medlem

Har du bryggat modemet när du kopplar in din router? Jag har likadan setup som dig och det fungerar prima.

mvh ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det innebär att brygga ett modem så svaret är nog nej. Hur gör jag de?

Permalänk
Medlem

Ta och logga in i comhem routern och stäng av NAT, sen borde det bara vara att tuta och köra.

mvh ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Jag tog en lång paus från nätverksproblemet men nu tänkte jag försöka igen Jag har stängt av NAT på comhem modemet men jag kommer bara upp i ca 90 Mbit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du provat att stänga av allt en stund och sedan försöka igen? Sätt igång modemet först och sedan vänta att sätta igång routern.
Vet inte hur ditt modem fungerar men se till att stänga av Wifi på modemet också om det inte görs automatiskt när du stänger av NAT.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellexc:

Jag tog en lång paus från nätverksproblemet men nu tänkte jag försöka igen Jag har stängt av NAT på comhem modemet men jag kommer bara upp i ca 90 Mbit

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken router är det du har? Jag körde med en rt n66u och fick ut ca 150mbps, men för att få ut mina 250mbit var jag tvungen att slå på bcm_nat (fast nat) och det tjänade jag över 100mbit på. Vet ej hur det är i standard firmware då jag kör shibby tomato.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det är en RT-N65U. Jag har nu provat att stänga av både NAT och wifi på modemet. Jag stände av allting en stund och startade upp modemet först och sen asus routern. Jag kommer fortfarande bara upp i ca 90 Mbit.
Jag kan inte hitta några inställningar för "fast nat". Jag hittar något som heter "NAT Acceleration" under kategorin "Switch Control" och den var redan aktiverad.

Permalänk
Inaktiv

Du borde få mycket bättre värden.
Testa med alternativ firmware från https://code.google.com/p/rt-n56u/
du hittar fil för N65U där oxo. Fungerar lysande.

Permalänk
Medlem

vilken av alla filer ska jag ladda ner? det finns base.md5, base.trx, full.md5 och full.trx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellexc:

vilken av alla filer ska jag ladda ner? det finns base.md5, base.trx, full.md5 och full.trx

Som jag har förstått det är det .trx filerna du vill åt. Jag skulle laddat ner full.trx. Provade detta för första gången idag och det gick bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHPanos:

Som jag har förstått det är det .trx filerna du vill åt. Jag skulle laddat ner full.trx. Provade detta för första gången idag och det gick bra.

Jag installerade den senaste full.trx och startade om modem, router och dator. Jag kommer fortfarande bara upp i 90 Mbit

Permalänk
Medlem

Knasig kabel mellan modem och router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Knasig kabel mellan modem och router?

Jag bytte kabeln och nu har jag 230Mbit! Tack så jätte mycke för hjälpen