Hur kan man nå Facebooks support ang. avstängning från Marketplace?

Permalänk
Medlem

Hur kan man nå Facebooks support ang. avstängning från Marketplace?

Tjena!

Jag har blivit avstängd från Marketplace (vilket inkluderar köp/sälj-grupper eftersom de två är så integrerade nuförtiden) på Facebook. Jag har inte fått något meddelande om varför (vilket man enligt hjälpguiden ska få), men efter att ha läst deras handelspolicy så antar jag att det är pga. att jag la upp en annons med förbjudet innehåll (en blodtrycksmätare/sjukvårdsmaterial), vilket var en ärlig miss från min sida. Jag både köper och säljer en del där/i grupper eftersom det är gratis, så jag vill gärna återfå åtkomsten.

Det står "Marketplace är inte tillgängligt för dig", och så finns en "begär granskning"-knapp som leder till en hjälpguide. Där och i andra guider för Marketplace finns det ett antal listade kontaktsätt till supporten. Men alla sätt innebär att man ska gå via Marketplace/säljinlägget, t.ex. att ta bort den förbjudna annonsen och/eller begära support/granskning för det aktuella säljinlägget. Men jag har ju inte åtkomst till Marketplace överhuvudtaget, således når jag inte heller mina säljinlägg. Så där är det stopp.

På annat håll finns det ett kontaktformulär till supporten, men det kan/får enbart användas (noga poängterat) till väldigt specifika ärenden och man måste välja vilket. Marketplace eller något som är ens minsta relaterbart till mitt problem finns dock inte listat där. I övrigt har jag hittat att man kan lämna feedback för hjälpguiderna, och jag skickade sådan för Marketplaceguiden för 3-4 veckor sen, men har inte hört nåt.

Vet inte var jag ska vända mig.. Finns det någon som har nåt tips/tanke?

Tack på förhand.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk

Tyvärr kan jag säga då jag hjälpt en del kunder med liknade problem är ända sättet att få hjälp om du går genom ett företag/byrå som har supportkontakter med Facebook direkt. Som vanlig dödlig är det ett rent skämt att få svar från FB.

Permalänk
Medlem

Känns som att Meta inte bryr sig ett smack om något.

Jag sköter ett Facebook konto åt ett stort företag i Sverige med miljoner kunder och de bryr sig inte om oss ens. Blir bombarderade med spam från folk som låtsas vara från Meta om att kontot kommer stängas ner om vi inte går in och klickar på en länk. Också erbjudanden om att köpa likes, följare osv. Även folk som låtsas vara oss och scammar folk som blir sura på oss för de tror att de är oss.

De verkar inte bry sig alls för bara blivit värre med åren. Jag använder inte deras tjänster privat. Hela Facebook känns som en stor scam.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Prova skicka e-post till support@facebook.com
Någots sorts svar borde du få.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av themoggen:

Tyvärr kan jag säga då jag hjälpt en del kunder med liknade problem är ända sättet att få hjälp om du går genom ett företag/byrå som har supportkontakter med Facebook direkt. Som vanlig dödlig är det ett rent skämt att få svar från FB.

This ^

Allt annat är slöseri med tid. Hjälpte en bekant som var i samma sits, tog månader tills man till slut fick tag i en som hade direktkontakt.

Permalänk
Medlem

Ge upp och skapa nytt konto. Varit med om samma sak och de varken svarar eller försöker visa någon form av engangemang. Har slutat använda Marketplace pga all scam och fake-annonser.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Aj fan, det är så illa alltså. Misstänkte att det kunde vara så. Jag fattar att de kanske inte kan ha ett "allmänt kontaktformulär/mailadress" då de säkert dagligen skulle få hundratusentals frågor om allt möjligt skit från alla tomtar och troll. Men jag hade ändå hoppats att det skulle kunna gå att få någon sorts support i ett såhär specifikt ärende.

Vad jag läst mig till gällande detta så SKA man få en "varning" innan de blockerar en, och alla hjälpguider som finns utgår ifrån att man fått en "varning". Nu stängdes det bara rakt av för mig och där är det som sagt stopp. Nåväl. Jag får väl skaffa ett konto enbart för Marketplace istället.

Kan hålla med om att det finns mycket scam och fake-annonser på Marketplace, men det finns också mycket vettigt om man orkar leta lite. Folk tycker det är enkelt att lägga upp där istället för att hålla på med t.ex. Blocket, och kanske slänger upp en enkel annons istället för att slänga grejerna typ. Sen upplever jag också att många köpare inte orkar leta särskilt mycket heller. Har flera gånger grävt långt efter äldre/udda annonser, lämnat bud (gett anledningen "ser att annonsen legat länge, jag bjuder..") och gjort riktigt bra klipp. Sånt går inte riktigt att göra på samma sätt på Tradera/Blocket där folk har bevakningar och stenkoll på specifika produkter.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX