Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bredbandsbolaget krånglar igen (Fiber)

Permalänk

Bredbandsbolaget krånglar igen (Fiber)

Hej på er!

Den här tråden har ett delat syfte. Jag vill dels få lite tips från er eftersom Bredbandsbolagets support verkar vara helt odugliga. Jag vill också skriva av mig lite då jag är förbannat irriterad.

Tidigare hade jag Tele2 i flera år. Det fungerade till 99.9% helt felfritt, någon gång per år så kanske linan gick ner någon dag max, annars fungerade den perfekt. Sen så vet jag inte om min hyresvärd gjorde ett avtal med BBB eller om BBB köpte upp rättigheterna, hur som helst så blev jag tvungen att byta från Tele2 till BBB och sen dess har det varit skit i jämförelse.

Just nu ligger min lina nere. Den har legat nere sen 14:00. Jag har inte ändra något, den bara dog mitt i en surfsession. Jag kör i princip samma uppsättning och inställningar som jag gjort i flera år och det krånglar aldrig annars, men nu med BBB så är det problem hela tiden. Kan även meddela att jag inte heller får någon internetåtkomst på min laptop. Det tyder ju på att något är fel hos dom, eller i alla fall inte i mina prylar.

Jag vet inte exakt vad som hänt, men jag har ingen åtkomst till Internet och när jag försökte släppa IP:t och förnya det så står det att den inte får kontakt med DHCP-servern, så det blir liksom inget av den nya IP-konfigurationen. Något tips där?

Jag undrar, vad är de primära skillnaderna mellan hur Tele2 och BBB hanterar sina fiberlinor? Det måste ju vara något som just BBB gör som inte Tele2 gör.

Nu har jag stängt av min dator och dragit ur nätverkssladden och sånt där. Tänker att den får stå avstängd ett tag ifall något måste förnyas på egen hand. Jag vet inte hur det där fungerar. Ni kanske har bättre koll på det där?

Sorgligt att supporten på Bredbandsbolaget verkar ha noll koll. Man får höra det sedvanlig; "Dra ur sladden och sätt in den igen" eller "Starta om datorn". Nu ska jag tydligen vänta på en tekniker som hör av sig senast onsdag. Tills dess ska jag tydligen ha datorn på så dom kan pinga den? Jag vettefan. När jag frågade vilka tider deras tekniker jobbade på så visste han inte det. Han verkade inte veta någonting alls. Som vanligt...

Nåja, ursäkta en lång och rörig tråd. Är bara så irriterad och arg över att jag var tvungen att byta bort något som fungerade så jävla bra mot något som enbart ska krångla. Hoppas innerligt att dom bjuder på kompensation. Ska det behöva vara såhär resten av tiden jag har BBB så kommer jag bryta ihop.

Det var allt! Tack för er tid.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Okej, såhär då: Hur länge ska man ha datorn avstängd för att nollställa? Och hur länge ska man ha nätverkssladden urdragen? Och vilken ordning ska man göra vad?

Jag litar inte riktigt på BBB så jag tänker att vi provar lite grejer bara för att säkerställa att vi det inte är fel hos mig. Fast iofs, om inte Internet fungerar på varken stationära eller laptopen trots att jag kör utan switch och router så borde ju felet inte vara hos mig. Hmm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Okej, såhär då: Hur länge ska man ha datorn avstängd för att nollställa? Och hur länge ska man ha nätverkssladden urdragen? Och vilken ordning ska man göra vad?

Jag litar inte riktigt på BBB så jag tänker att vi provar lite grejer bara för att säkerställa att vi det inte är fel hos mig. Fast iofs, om inte Internet fungerar på varken stationära eller laptopen trots att jag kör utan switch och router så borde ju felet inte vara hos mig. Hmm.

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör skaffa en router. Att ha dator oavsett operativ kopplad direkt ut på internet är inte så smart. Större risk för problem

Permalänk

Jag har en router men den är inkopplad på en annan LAN-port i switchen som min hyresvärd prompt skulle installera. Hur som helst så fungerar inte Internet hur jag än kopplar det.

Under tiden som Internet var nere så releasade jag mitt ip och skulle sen förnya men då gick inte det eftersom jag inte fick kontakt med DHCP-servern. Vad kan det generellt bero på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

hur har du kopplat sa du?
fixa en skiss i paint å lägg upp här.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Hej på er!

Den här tråden har ett delat syfte. Jag vill dels få lite tips från er eftersom Bredbandsbolagets support verkar vara helt odugliga. Jag vill också skriva av mig lite då jag är förbannat irriterad.

Tidigare hade jag Tele2 i flera år. Det fungerade till 99.9% helt felfritt, någon gång per år så kanske linan gick ner någon dag max, annars fungerade den perfekt. Sen så vet jag inte om min hyresvärd gjorde ett avtal med BBB eller om BBB köpte upp rättigheterna, hur som helst så blev jag tvungen att byta från Tele2 till BBB och sen dess har det varit skit i jämförelse.

Just nu ligger min lina nere. Den har legat nere sen 14:00. Jag har inte ändra något, den bara dog mitt i en surfsession. Jag kör i princip samma uppsättning och inställningar som jag gjort i flera år och det krånglar aldrig annars, men nu med BBB så är det problem hela tiden. Kan även meddela att jag inte heller får någon internetåtkomst på min laptop. Det tyder ju på att något är fel hos dom, eller i alla fall inte i mina prylar.

Jag vet inte exakt vad som hänt, men jag har ingen åtkomst till Internet och när jag försökte släppa IP:t och förnya det så står det att den inte får kontakt med DHCP-servern, så det blir liksom inget av den nya IP-konfigurationen. Något tips där?

Jag undrar, vad är de primära skillnaderna mellan hur Tele2 och BBB hanterar sina fiberlinor? Det måste ju vara något som just BBB gör som inte Tele2 gör.

Nu har jag stängt av min dator och dragit ur nätverkssladden och sånt där. Tänker att den får stå avstängd ett tag ifall något måste förnyas på egen hand. Jag vet inte hur det där fungerar. Ni kanske har bättre koll på det där?

Sorgligt att supporten på Bredbandsbolaget verkar ha noll koll. Man får höra det sedvanlig; "Dra ur sladden och sätt in den igen" eller "Starta om datorn". Nu ska jag tydligen vänta på en tekniker som hör av sig senast onsdag. Tills dess ska jag tydligen ha datorn på så dom kan pinga den? Jag vettefan. När jag frågade vilka tider deras tekniker jobbade på så visste han inte det. Han verkade inte veta någonting alls. Som vanligt...

Nåja, ursäkta en lång och rörig tråd. Är bara så irriterad och arg över att jag var tvungen att byta bort något som fungerade så jävla bra mot något som enbart ska krångla. Hoppas innerligt att dom bjuder på kompensation. Ska det behöva vara såhär resten av tiden jag har BBB så kommer jag bryta ihop.

Det var allt! Tack för er tid.

Dold text

1.) Har du kollat om dom har nån driftstörning i ditt område?
2.) har du hittat nåt vettigt svar här: http://www.bredbandsbolaget.se/foretag/kundservice/bredband/f...
3.) har du provat byta dns-server till googles 8.8.8.8 alt. 8.8.4.4 i ditt nätverkskorts inställning för TCP/IPv4?

testa även diagnostisera din lan-anslutning, ev. även diagnostisera ditt nätverkskort under enhetshanteren om inget annat funkar.
Lycka T

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Jag har en router men den är inkopplad på en annan LAN-port i switchen som min hyresvärd prompt skulle installera. Hur som helst så fungerar inte Internet hur jag än kopplar det.

Under tiden som Internet var nere så releasade jag mitt ip och skulle sen förnya men då gick inte det eftersom jag inte fick kontakt med DHCP-servern. Vad kan det generellt bero på?

Skickades från m.sweclockers.com

Då låter det som routern som skickar ut dhcp-ip är nere/hängt sej lagt av på nåt vis?

EDIT: vad står det om du skriver ipconfig /all i cmd?
kan du isf. då connecta din ipv4 default gateway? 192.168.x.x

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

Jag har ett bredbandsuttag i väggen som vanligt, från den går en liten tp-kabel till en switch som hyresvärden satt in i alla lägenheter. I den switchen finns ett antal LAN-portar. Från min stationära dator kör jag en tp-kabel direkt till switchen, sen kör jag en tp-kabel från switchen till min router som jag enbart har där för att jag ska kunna använda wifi på min iphone.

Som sagt, det har aldrig varit några problem, enda tills jag blev tvungen att byta ISP från Tele2 till BBB.

Jag har varit i kontakt med supporten och han såg inga fel. Inga driftstörningar i området.

Det är inget DNS-problem. Hade det bara varit DNS-problem så hade Skype fungerat, men det gör det inte. Jag har haft DNS-problem tidigare och detta är inte den typen av problem tyvärr.

Har försökt diagnostisera men inget händer. Känns inte som att jag hjälpte till när jag släppte ip:et heller eftersom jag inte kunde förnya. Spelar säkert ingen roll dock.

Hur som helst så verkar jag inte kunna få kontakt med DHCP-servern, vad nu det innebär.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Här nedan kommer lite annan info.

Nätverksdiagnostik i Windows. Resultat:
Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration (antagligen för att jag gjorde en ipconfig /release tidigare, innan stod det att jag inte kunde ansluta till DHCP-servern)

ipconfig /renew. Resultat:
Ett fel uppstod när gränssnittet Anslutning till lokalt nätverk skulle förnyas: Det gick inte att ansluta till DHCP-servern. Begäran gjorde timeout.
Ett fel uppstod när gränssnittet Loopback Pseudo-Interface 1 skulle frigöras: Det går inte att hitta filen.

ipconfig /all. Resultat:
Värddatornamn . . . . . . . . . . : Macarize
Primärt DNS-suffix. . . . . . . . :
Nodtyp. . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiverat. . . . . . . : Nej

Ethernet-anslutning Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja
Länklokal IPv6-adress . . . . . . : fe80::289b:d5b5:b9cb:e7ac%19(Standard)
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 169.254.231.172(Standard)
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standard-gateway. . . . . . . . . :

DNS-servrar . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
NetBIOS över TCP/IP . . . . . . . : Aktiverat

Tunnelanslutning: isatap.{837D4FD1-920A-4E18-8015-31D17EEBB6F1}:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Nej
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

Tunnelanslutning: Anslutning till lokalt nätverk*:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Nej
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

Tunnelanslutning: 6TO4 Adapter:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Microsoft 6to4 Adapter
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Nej
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Du får nog bara ett IP från din ISP.
Vad händer om du stänger av din router och dator och kopplar in din dator på på en lan-port på din router.
Starta din router igen, vänta ett par minuter och sen startar du din dator igen.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Det händer ingenting. Heldött fortfarande. Som sagt, har testat alla kombinationer, startat om dhcp client, haft allt urdraget och avstängt i 40 minuter ifall det skulle spela någon roll. Nu är det 12 timmar sen det gick ner, lite mer till och med. Vad det än är så kan det fasiken inte vara från mitt håll.

Som sagt, det fungerar inte på varken stationära eller laptopen och wifi dog samtidigt på mobilen så med andra ord var det tre separata enheter som tappade anslutning samtidigt. Eftersom jag inte varit inne och pillat med något dom senaste veckorna får man väl anta att felet ligger hos dom.

Iofs, jag förnyade mitt IP för en vecka sen men det fungerade ju direkt efter och har gjort sen dess.

Jag inaktiverade windows firewall och antivirus men det gjorde inte heller någon skillnad.

Jag är dock lite orolig nu för ikväll har jag styrt och ställt som fan, så har kanske försvårat processen för dom som ska felsöka sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

varför får du ingen ipv4 adress? kan bara se ipv6?
har du dynamisk ip eller har du låst?

Permalänk
Medlem

Vad heter switchen som din hyresvärd har satt dit?
Vad heter din router?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Inaktiv

Skit i switchen och koppla in direkt i väggen med EN dator så länge det strular.
Testa avinstallera nätverkskortet och starta om datorn, låt windows installera drivisarna igen. Kolla även så allt står på auto, förutom dns, där ställer du in googles.

Jag har haft BBB i över 10 år och det har aldrig strulat för mig, dock håller jag med dig att visa i supporten inte är några guldkorn, men det finns även guldkorn där. Nu har jag öppet nät och Alltele, det strular MINST 1 gång i veckan..

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Har du en router mellan och du inte får någon adress så är det fel på din router, du borde få en intern privat adress oavsett om internet fungerar eller inte. Om du har provat kopplat direkt till switch och i rätt port och inte får någon ip så är det nog strul med deras dhcp, kanske sliut på adresser i nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Har du en router mellan och du inte får någon adress så är det fel på din router, du borde få en intern privat adress oavsett om internet fungerar eller inte. Om du har provat kopplat direkt till switch och i rätt port och inte får någon ip så är det nog strul med deras dhcp, kanske sliut på adresser i nätet.

Inte om routern är bryggad.

1. Ring hyresvärden och kontrollera om internet fungerar för någon.
2. Fungerar det hos andra så prova även med din andra dator rätt in i switchen. Är det en skarp adress, ingen 192.x.x.., du ska få men inte får ligger troligtvis problemet hos ISP.
3. Fungerar det heller inte hos andra kanske ni har någon mer utrustning i huset som behöver startas om. Kolla med hyresvärden.

IMO tycker jag att huset borde ha en stor router och sen brygga all ev utrustning hos hyresgästerna. Galet att alla ska ha skarpa adresser på sina datorer och hundra mobiltelefoner.

Ganska vanligt att DHCP hänger sig för ADSL. Vet inte riktigt hur det ser ut för fiber.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk

Det verkar hoppa lite. Såg på Skype att det fungerade 8 imorse och 11, och så nu hopade det igång precis. Vet inte hur länge den här gången för det fungerade inte för en stund sen.

Nu kan man väl verkligen anta att något strular utanför lägenheten så att säga?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Vi blev också upptagna i BBB's träsk. Jag löste det genom timmar i support kön och bifogar bild på min koppling som fungerar. BS står för älgskit...
http://www.ladda-upp.se/bilder/tnfsaiqufqiqtm/

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Skrivet av Lengab:

Vi blev också upptagna i BBB's träsk. Jag löste det genom timmar i support kön och bifogar bild på min koppling som fungerar. BS står för älgskit...
http://www.ladda-upp.se/bilder/tnfsaiqufqiqtm/

Ja det är ju ungefär så mitt ser ut.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Fick precis hem ett brev att de kommer flytta över mig från Tele2 till BBB den 1 maj. Väldigt besviken då jag inte har hört bra saker om BBB precis.

Dessutom har de höjt priset på 100/100:

Månadsavgift Bredband 100 - 369kr i månaden
Månadsavgift + Plusfart - 100kr i månaden (antar att det är 100 upp)
Rabatt - -50kr i tre månader.

Förrut betalade jag 399kr för 100/100 för Tele2. De ger mig alltså 50 kr i rabatt i tre månader men jag får ändå betala mer än innan. Rätt bisarrt.

Dessutom kan jag inte tänka mig att BBBs nät är lika bra som Tele2s.

Rätt irriterande om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoke:

Fick precis hem ett brev att de kommer flytta över mig från Tele2 till BBB den 1 maj. Väldigt besviken då jag inte har hört bra saker om BBB precis.

Dessutom har de höjt priset på 100/100:

Månadsavgift Bredband 100 - 369kr i månaden
Månadsavgift + Plusfart - 100kr i månaden (antar att det är 100 upp)
Rabatt - -50kr i tre månader.

Förrut betalade jag 399kr för 100/100 för Tele2. De ger mig alltså 50 kr i rabatt i tre månader men jag får ändå betala mer än innan. Rätt bisarrt.

Dessutom kan jag inte tänka mig att BBBs nät är lika bra som Tele2s.

Rätt irriterande om man säger så.

Har inte direkt märkt av några bekymmer i och med bytet från Tele2 till BBB, däremot gick priset upp från 229kr till 369kr per månad för 100/100 vilket är riktigt sunkigt.

Angående Plusfart vet jag inte vad det är då 100/100 är det som kostar 369kr om det inte är något speciellt i det nätet du sitter i, men då borde den avgiften funnits när du hade Tele2 också vilket iofs inte är omöjligt om det kostade dig 399kr per månad för 100/100 hos Tele2.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TiasE:

Har inte direkt märkt av några bekymmer i och med bytet från Tele2 till BBB, däremot gick priset upp från 229kr till 369kr per månad för 100/100 vilket är riktigt sunkigt.

Angående Plusfart vet jag inte vad det är då 100/100 är det som kostar 369kr om det inte är något speciellt i det nätet du sitter i, men då borde den avgiften funnits när du hade Tele2 också vilket iofs inte är omöjligt om det kostade dig 399kr per månad för 100/100 hos Tele2.

Plusfart innebär snabbare uppladdningshastighet, utan plusfart får man upp till 10 Mbit/s uppladdningshastighet och med plusfarten ökas det upp till 100 Mbit/s.
https://sv-se.facebook.com/Bredbandsbolaget/posts/77721757895...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Plusfart innebär snabbare uppladdningshastighet, utan plusfart får man upp till 10 Mbit/s uppladdningshastighet och med plusfarten ökas det upp till 100 Mbit/s.
https://sv-se.facebook.com/Bredbandsbolaget/posts/77721757895...

Huh, jag har 100/100 ändå, och sist jag kollade på hemsidan stog det 100/100 för 369.
Kollade nu och det står faktiskt 100/10, de måste ändrat detta nyligen, blir jag droppad till 100/10 för det i mina ögon hutlösa priset byter jag till 250/100 hos Bahnhof för 459kr per månad (vilket jag visserligen funderar på ändå)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoke:

Fick precis hem ett brev att de kommer flytta över mig från Tele2 till BBB den 1 maj. Väldigt besviken då jag inte har hört bra saker om BBB precis.

Dessutom har de höjt priset på 100/100:

Månadsavgift Bredband 100 - 369kr i månaden
Månadsavgift + Plusfart - 100kr i månaden (antar att det är 100 upp)
Rabatt - -50kr i tre månader.

Förrut betalade jag 399kr för 100/100 för Tele2. De ger mig alltså 50 kr i rabatt i tre månader men jag får ändå betala mer än innan. Rätt bisarrt.

Dessutom kan jag inte tänka mig att BBBs nät är lika bra som Tele2s.

Rätt irriterande om man säger så.

Har fått ett liknande brev med byte 16 maj och prishöjning på det. Jag kan säga upp mig innan bytet 16 maj, men är det möjligt att byta till någon annan leverantör via samma uttag då? Är inte så hemma på det här, jag har ett fiberuttag som tele2 satte in och BBB nu alltså tar över.

Annars är alternativ comhem eller nån slags mobil lösning. Har fått uppfattningen att comhem vs BBB lite grand är samma skräp, men tar gärna emot synpunkter. Sitter i Malmö om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Borde det inte bli open universe av bredbandsbolaget i framtiden? Så gör de här i kommunen. Nog bara hålla ut.

Permalänk
Medlem

BBB är och har varit skräp rätt länge, som med i princip alla företag när det blir "för stora". Har haft 250/100 i 1½ år och det har nästan aldrig fungerat som det ska. Antingen har jag 250 ner men halv uppströms (45-55). För att få full uppströms måste jag köra 100/100.

Den slår dessutom om sig själv till 100/100 då och då utan att man förstår varför. På support är det ingen som vet nånting eller ens verkar bemöda sig för att lösa problemet. Är rätt säker på att det är fel på utrustningen i fastigheten men kommunukationen mellan BBB och fastighetsägaren verkar vara näst intill obefintlig.

Lägg därtill att du får stå ut med deras skräprouter som pga av det uppmärksamade säkerhetshålet numer inte går att konfa själv utan du måste ringa till support för att få det löst. Jag har fått brygga routern eftersom det är ohållbart att ringa support stup i kvarten när routern strular och behöva vänta 45m-2h för att ens komma fram.

Har varit sugen på att skaffa en egen router men har inte blivit av, känns drygt att behöva investera dyra pengar för att kunna konfa själv men att sitta med bryggat är ju kanske inte jättebra. Support och BBB var en gång i tiden jättebra, men numer är det för stort med för många som jobbar där som har liten eller knappt någon kunskap i hur man löser problemet och tycker jag ska köra pingplotter vid fyrtioelva olika tillfällen på dygnet och veckodagar, trots att jag inte har några som helst problem med vare sig lagg eller tappade paket.

Nä, hade jag haft valmöjligheten att bytta ISP till Bahnhof hade jag gjort det utan att fundera en sekund, även om det skulle vara dyrare. Tyvärr har HSB som jag bor i avtal med BBB och det jag skulle kunna byta till när bindingstiden löper ut är comhem vilket inte känns speciellt lockande det heller...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vi migreras till BBB från Tele2 på Tisdag. Men vi har bara TV från Tele2 som BBB tar över.

Tele2 kostade Maxi Paketet 299kr nu T3-Stor(Mest likvärdiga paketet från BBB) från BBB 375kr i månaden och vi får 50kr rabatt i 3 månader så 325kr första månaderna sen 375

Inte nog med det tar dom betalt för 2 månader så första fakturan från dom blir på minst på 650kr. Har hört att många har fått fakturor på över 1000kr från BBB då dom hade flera tjänster från tele2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

BBB är och har varit skräp rätt länge, som med i princip alla företag när det blir "för stora". Har haft 250/100 i 1½ år och det har nästan aldrig fungerat som det ska. Antingen har jag 250 ner men halv uppströms (45-55). För att få full uppströms måste jag köra 100/100.

Den slår dessutom om sig själv till 100/100 då och då utan att man förstår varför. På support är det ingen som vet nånting eller ens verkar bemöda sig för att lösa problemet. Är rätt säker på att det är fel på utrustningen i fastigheten men kommunukationen mellan BBB och fastighetsägaren verkar vara näst intill obefintlig.

Lägg därtill att du får stå ut med deras skräprouter som pga av det uppmärksamade säkerhetshålet numer inte går att konfa själv utan du måste ringa till support för att få det löst. Jag har fått brygga routern eftersom det är ohållbart att ringa support stup i kvarten när routern strular och behöva vänta 45m-2h för att ens komma fram.

Har varit sugen på att skaffa en egen router men har inte blivit av, känns drygt att behöva investera dyra pengar för att kunna konfa själv men att sitta med bryggat är ju kanske inte jättebra. Support och BBB var en gång i tiden jättebra, men numer är det för stort med för många som jobbar där som har liten eller knappt någon kunskap i hur man löser problemet och tycker jag ska köra pingplotter vid fyrtioelva olika tillfällen på dygnet och veckodagar, trots att jag inte har några som helst problem med vare sig lagg eller tappade paket.

Nä, hade jag haft valmöjligheten att bytta ISP till Bahnhof hade jag gjort det utan att fundera en sekund, även om det skulle vara dyrare. Tyvärr har HSB som jag bor i avtal med BBB och det jag skulle kunna byta till när bindingstiden löper ut är comhem vilket inte känns speciellt lockande det heller...

Surt säger jag, är inte alls nöjd med Comhem. Krångel stup i kvarten och utlovade hastigheter som bara är en vision. Uppströms måste man betala dyrt för och det är egentligen ett KRAV för att nätverket skall fungera på ett vettigt sätt. (Vem egentligen kan använda 250/10 optimalt? Ser bara bra ut i tester.) Mer än 50 upp kan man tyvärr bara drömma om. Så är det tyvärr när man sitter fast på ett properitärt Com Bortnät utan möjlighet att byta till en annan tjänsteleverantör med bättre villkor och infrastruktur.

Så om du har möjligheten att välja mellan pest eller kolera så gratulerar jag dig! Jag har inte ens det valet...

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Borde det inte bli open universe av bredbandsbolaget i framtiden? Så gör de här i kommunen. Nog bara hålla ut.

Du menar att när migrationen från Tele2 till BBB görs kan jag byta till alla leverantörer som går via Open Universe? Eller menar du att någon gång i en obestämd framtid kanske BBB ersätts av OU...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Surt säger jag, är inte alls nöjd med Comhem. Krångel stup i kvarten och utlovade hastigheter som bara är en vision. Uppströms måste man betala dyrt för och det är egentligen ett KRAV för att nätverket skall fungera på ett vettigt sätt. (Vem egentligen kan använda 250/10 optimalt? Ser bara bra ut i tester.) Mer än 50 upp kan man tyvärr bara drömma om. Så är det tyvärr när man sitter fast på ett properitärt Com Bortnät utan möjlighet att byta till en annan tjänsteleverantör med bättre villkor och infrastruktur.

Så om du har möjligheten att välja mellan pest eller kolera så gratulerar jag dig! Jag har inte ens det valet...

Definera "optimalt". När vi hade 200/10 under ett par år så fungerade det klockrent. Sen att du inte kan använda det ur dina specifika användningsområden som de flesta förmodligen inte känner igen sig i, det är faktiskt en helt annan sak. Du behöver väldigt lite upstream för att ladda ned något, spel tar nästan ingenting i bandbredd överlag, NetFlix/YouTube o.s.v. tar inte heller mycket upstream.

Jag skriver dock under på att ComHem suger. De erbjuder oftast något de inte kan leverera, iaf i de bostadsområden jag bott i. De dröjde 7 månader med att korrigera ett problem i deras hårdvara varpå de sedan bad om ursäkt (efter att jag klagade på Fairshopping), men det är fortfarande en alldeles för lång tid.

Tele2 hade vi aldrig några problem med. Bredbandsbolaget har också varit relativt okej tekniskt, men det går ju inte att få tag i dem då deras kösystem kastar ut en eller ibland avvisar en direkt när man ringer in för "det är för många som ringer". Värdelöst.