Permalänk
Medlem

adsl kabel problem

Hej.
Beställt adsl och det är levererat fram till mig men min telia router kan ej få kontakt.
Så kollade sladden i väggen o inga sladdar var inkopplade i tele dosan o jag testat olika sätt. Nån som vet vilka sladdar i tele uttaget ska sitta? Där är 9 kablar jag kan välja i från sladden.

Permalänk
Medlem

Som sagt det är ju helt olika beroende på vilket färg schema dom kört på när dom kopplat det.
Ibland kan va vit och blå ibland även svart och gul är väll vanligaste men även ibland lila och turkos, samt massa andra skumma färger om huset e tillräckligt gammalt.

Enklast kan vara att öppna ett annat jack och se vad som använder sig av för färger på kablar där, men inte alltid att det stämmer med färgerna på inkommande kablar heller om det är dom som inte är kopplade.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Har bara ett jack.
sladden

Permalänk
Medlem

Har du en multimeter kan du kanske mäta dig till vilka två kablar det är, nu har jag inga siffror framför mig men ungefär 48Volt DC kan det nog vara vid obelastad linje.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tusse83:

Har bara ett jack.
sladden

Det där är en udda kabel som inte följer några standards, är du säker på att det är en teleledning?

Men som sagt: det bör ligga 48V mellan ledarna.
Och det verkar bara vara några av ledarna som är skalade, det borde vara någon av dem.

Permalänk
Avstängd

Enklast är att ta upp det med din hyresvärd.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|