Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rollspel prop Idé - hjälp/förslag

Permalänk
Medlem

Rollspel prop Idé - hjälp/förslag

Hejsan allihopa!

Det är så att jag och mina vänner arrangerar olika sorters aktiviteter som exempel "airsoft krig / paintball spel / rollspel" och gled in på tanken att göra ett "bomb" event.

Tanken var då att tillverkar en rekvisita som skall gå att desarmera på olika sätt och en kompis föreslog Raspberry Pi mest för att jag försöker lära mig att programmera.

Så nu innan jag lägger en beställning på denna trevliga lilla enkortsdator tänkte jag fråga och kolla med er på forumet vad jag kan tänkas behöva mer än det jag redan kommit underfund med. Samt tänkte jag dela med mig av hur det går/vad jag gör hela vägen så andra kan ta efter om de så vill en vacker dag.

Så vad exakt vill vi tillverka?

En "bomb" som man skall samla ihop delar utspridda på en bana, dvs det kommer vara "stora" delar så det är självklart hur den skall monteras kanske med fingermuttrar för att göra det ännu enklare.

Denna "bomb" skall kunna desarmeras antingen genom att skriva in rätt sifferkod eller klippa rätt kabel.

För att göra det enkelt illustrerar jag med en enkel bild här:

Nu ser ni att det är 4 kablar ritade på bilden. Varför då?
Jo jag vill att 4 kablar skall vara synliga för den som ska desarmera, och om man klipper fel kabel skall den antingen:
Dubbla nedräkningstiden
Fyrdubbla nedräkningstiden
Detonera
Mest för realismens skull.

Nu till vad jag behöver hjälp / input med just nu.
Nedan lägger jag upp en lista på saker jag tror att jag behöver för att skapa denna rekvisita och hoppas att någon/några vänliga själar kan berätta för mig om jag saknar något / glömt något?

Membrane Matrix Keypad 3x4
Adafruit Breadboard large
HD44780 16x2 Character LCD Display
Raspberry Pi Model B
SDHC kort 8 gb
GOIP kabel
1n4001 Diode för att stoppa strömmen att gå fel ifrån roterande lampan
Högtalar 4-ohm, 3 watt + 3,5 kontakter
1 Röd och 1 Grön Ledlampa
Kopplingssladdar
USB laddare typ a till typ micro b
Roterande lampa / saftblandare

Med tanke på att jag vill att sladdarna skall klippas som är synliga så funderade jag på om jag inte måste konvertera raspberryns digitala signaler till analoga, eller kanske jag kan köra på Magnetkontakt NC modellen, vad tror ni?

Ser fram emot att höra era åsikter/förslag.
Tack för att ni tog er tiden!
Filip

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är det tänkt att man startar/armerar bomben? Kör den igång så fort den får ström eller ska det styras från Raspberry på något vis?

Tänkte det kunde vara kul att använda en armeringsswitch annars. Typ:
http://www.electrokit.com/vippomkopplare-1pol-onoff-med-rod-s...

Såklart är det då programmerat så att det inte går att stänga av bomben med den sen.

Ska det vara en bestämd tid förprogrammerad också? Annars skulle det gå att använda keypaden för att ställa tiden också.

Permalänk
Medlem

AH jag var lite dålig på att beskriva hur den skall fungera.

Tog tillfället att göra en bild på detta med varje steg så jag själv skulle enkelt kunna lista ut hur jag skall programmera detta

Så man samlar ihop delarna ute på banan, när de väl är ihop slår man till en knapp / switch för att koppla ström på kretsen då kommer detta schemat in som jag gjort.

Och den Switchen du visade Shimonu ser ju riktigt bra ut!

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Hedersmedlem

För att upptäcka att kablarna har blivit klippta kan du ha dom kopplade till jord samt ha ett pull-up motstånd till 3.3 V som jag tror Pin har som logisk spänning? Så har du interrupts som upptäcker när nivån på pinnarna som är kopplade till kablarna går från logisk LOW till logisk HIGH. Det betyder att någon klippt eller dragit ur kabeln. Pull-up motståndet har du alltså kopplat till pin-sidan av kabeln och jord på andra sidan.

Jag är tyvärr lite för lat för att göra ett kopplingsschema. Men du kan ju kolla upp pull-up motstånd om du inte är bekant med det så förstår du kanske hur det ska gå till.

Permalänk
Medlem

Tackar Shimonu jag skall ta och läsa på om dessa pull-up motstånd det låter riktigt intressant.

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Hedersmedlem

Det går helt enkelt ut på att jord är starkare än 3.3V-pinnen. Så länge som kabeln är kopplad till jord så kommer potentialen vara låg på kabeln och läsas av Rasp som logisk låg. När kabeln(och pinnen som läser) kopplas från jord kommer det istället bli 3.3V från pull-up motståndet och läses som logisk hög.

Gah, nu blir man sugen att börja pilla med det själv. Har ju saker för att testa det.

Hur ska leken funka i övrigt, ska man få några ledtrådar för att klura ut vilken kabel som är rätt eller blir det ren gissning?

Permalänk
Medlem

Det verkar väldigt lovande med "pull-up" motstånd. Skall försöka fördjupa mig lite på hur jag kan tillämpa detta på rätt sätt med Raspberryn innan jag beställer så ja vet om det är något mer jag behöver.

Leken är tänkt att det skall vara så verklighetstroget som möjligt. Den som desarmerar har ingen aning vilken sladd som gör vad om denna inte tillfångatar den som armerat den.

Detta för att påtvinga aktivt rollspel och försök att agera korrekt istället för att bara skjuta allt som rör sig.

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Medlem

Kollat runt nu ett tag och upptäckte att tydligen skall visa pinnar på Raspberryn vara pull up motstånd.

Vad tror du om detta jag hittat? Kan jag utnyttja detta på det vis du menar Shimonu?

Citat:

P1-03 GPIO 0 GPIO 2 1K8 pull up resistor

Internal Pull-Ups & Pull-Downs
The GPIO ports include the ability to enable and disable internal pull-up or pull-down resistors

Pull-up is Min. 50K Ohm, Max 65 KOhm.

Pull-down is Min. 50K Ohm, Max 60 KOhm.

Kod:
// enable pull-up on GPIO24&25
GPIO_PULL = 2;
short_wait();
// clock on GPIO 24 & 25 (bit 24 & 25 set)
GPIO_PULLCLK0 = 0x03000000;
short_wait();
GPIO_PULL = 0;
GPIO_PULLCLK0 = 0;

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Medlem

Istället för en Raspberry Pi hade jag använt en arduino, de är billigare och enklare att arbeta med just sådant här.
Finns i olika storlekar och varianter och för denna typ av bruk så kommer det vara enkelt att göra det ni vill göra även med en krympta varianterna som saknar lite power.

http://www.electrokit.com/arduinokort.c1420
Rekommenderar UNO eller Leonardo. Men jag har lyckats göra mer komplicerade projekt med ännu äldre varianter med ännu mindre minne. Dessutom kan man driva den någon timme med bara ett enkelt 9 volt batteri. Finns även varianter som drivs på 5 och 3,3 volt.

Nackdelen som kanske är viktigast för dig är att du inte skriver med Python utan med deras egna dialekt av C++. Den är väldigt lik C++ men har lite funktioner etc som saknas.

Men det är ett alternativ. Lycka till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för Tipset Arazand men jag har fler idér som just raspberryn funkar till så det kommer att bli en sådan ändå.

Men tack

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Filip88:

Kollat runt nu ett tag och upptäckte att tydligen skall visa pinnar på Raspberryn vara pull up motstånd.

Vad tror du om detta jag hittat? Kan jag utnyttja detta på det vis du menar Shimonu?

Det kan nog fungera. Det är inget jag har haft chans att testa själv. Det känns dock lite krångligare än nödvändigt att behöva koda något sånt.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha lite retro feeling och tvinga en spelare att leta delar skulle jag dela upp det i 4 delar

1. Kod dosa
2. LCD display
3. Main del
4. "sprängmedel"
(5). kanske några sladdar?

Koddosa är faktiskt inte så svårt och går att återanvända men krävs lite jobb.
en plåtlåda med en http://www.electrokit.com/tangentbord-12key-commonbus.41739 och någon form av robust koppling, typ i stil med en gammal LPT port http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_port.
En LCD 16x2 liknande uppbyggnad för LCD delen.
någor som ser ut som sprängdeg men solid och lite hårdare, för koppling skulle jag köra något i stil med 3.5mm jack bara köpa en hane till hane och gjuta in.

Sedan main boxen, med en RPi (tror som nämnt ovan att en pic eller atmel 8bit är bättre egentligen) kanske något extra litet chip om GPIO pins inte räcker till, kolla att varje del är inkopplad, en högtalare för pip och smäll samt en on knapp, batteri, tryck på on, RPi startar och kollar att allt är rätt, annars slår den av, är allt inne och t.ex. fyra sladdar som går utanför är hela så får man slå kod, sätta tid, disarm kod och vilken sladd som desarmerar, startar.
Slår man rätt kod eller klipper rätt sladd avbryts den.

Då har du olika delar man måste hitta och det är inte alltid samma sladd eller kod som stänger av den.

EDIT:
Denna kanske så kan ABCD välja sladd
http://www.electrokit.com/tangentbord-16key-xy-svarta-knappar...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tackar Ferrat! För dina tips/råd.

Det är faktiskt nästan exakt så vi hade tänkt att detta skulle bli ca 5 delar totalt men det kommer att bli till först efter att vi lyckas få ihop en fungerande "minidator".

Håller just nu på att samla alla komponenter för att beställa så snart kan vi börja testa.

Tack åter igen.

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Medlem

Använd dig av typ "Dupont kablar" som bara är att koppla in och ur så kan du återanvända samma kablar, och det blir enklare att reset:a din "bomb".
http://www.ebay.com/itm/40pcs-20cm-2-54mm-Male-to-Male-1P-1P-...

Permalänk
Medlem

Nja Mattoys visst har vi funderat på detta men då realism är målet kommer det vara klippa som gäller. Men tack ändå!

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Medlem

Jag hade använt polskruv. De är hållbara och gömmer du dem på insidan av lådan och matar bara ut kabeln genom några hål eller varför inte gömma kablarna bakom en lucka och låta dem skruva av luckan först och sen bara skruva av kabeln ifrån polskruven.

Om det är realism du vill ha så skulle jag som bombtillverkar gjort det så svårt som möjligt att komma in i bomben, men eftersom man vill att bomben ska finnas där för det är kul så ska man inte göra det för jobbigt heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra idé Arazand, helt rätt med att göra det lite svårare kan ge det ännu mer realism.

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Medlem

BTW istället för att klippa, förbikoppling med krokodilklämmor? mer återanvändning, då får ni dessutom en del som den som måste desarmera behöver i form av ett desarmerings-kit om den inte har koden? då är det inte bara red wire green wire utan mer jobb, någon/några sådana små lådor kanske? Vill man vara riktigt fancy så sätter man en "random" disarm timer och att lådan tar lite tid att fungera, mer programmering men kan lägga till lite mer moment och det hindrar även att någon bara springer fram och klipper den.

En tanke bara så man slipper ersätta bitar på den hela tiden och det inte bara gäller att hitta bomben utan även annat, utifrån det kan man sedan utveckla det ännu mer

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Filip88:

Bra idé Arazand, helt rätt med att göra det lite svårare kan ge det ännu mer realism.

Hur har det gått?