Windows Live Messenger - för HÖG CPU anvädning

Permalänk
Medlem

Windows Live Messenger - för HÖG CPU anvädning

Tjo

Har senaste versionen av Windows live messenger, problemet är att det har fått för sig att börja använda 25% av min CPU prestanda, från ingenstans. Har startat om programmet och datorn men det tycks inte hjälpa, någon annan som upplever detta?

MVH
Mikearn

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Nu när du säger det hoppar min runt mellan 20-50 %
Läskigt :S

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Jo, har en polare som har berättat samma sak... det är verkligen seriöst lagg när jag ska skriva i en ruta till någon. What's up with this? ^^

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

haha skulle precis posta en tråd om dethär !, får rycket, fast det är inte hela tiden, liksom hela msn slöar ner, på min i7-2600k : (,

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Samma händer för mig om man har öppna "kontaktfönstren" och "chatfönstren" samtidigt ..

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

yes Windows live messenger är en riktig cpu slukare tur att det finns alternativ som tex min favorit pidgin http://www.pidgin.im/ fungerar med tex yahoo och google talk med

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Varför folk som har klarat av att regga sig på Sweclockers fortfarande använder Windows live messenger är ju ... ja jag kommer inte på något. så ofattbart är det.

Som den ovan har skrivit så är pidgin att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille90:

Varför folk som har klarat av att regga sig på Sweclockers fortfarande använder Windows live messenger är ju ... ja jag kommer inte på något. så ofattbart är det.

Som den ovan har skrivit så är pidgin att rekommendera.

Okej? Så bara för att man gillar ett forum så blev live messenger helt plötsligt nåt man inte brorde använda? Det är väl upp till var och en tycker jag.

Och må så vara att det slukar kraft, men det ska inte vara så här mycket, och såpass mycket att man knappt kan skriva i rutan. Man skriver t.ex. en mening och texten kommer fram 5 sekunder efter.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Började hända mig sedan jag installerade Portal 2. Har ni också installerat Portal 2 eller är det bara slump?

Permalänk
Medlem

körde med pidgin i typ 10 minuter nå veckor sen, jävla skit program fan värre än nyaste msn, hopp jag kan logga in på flera olika account samtidigt (som de sa yahoo å liknande) men vem behöver eller ens vill ha ett yahoo konto?
pröva tanka de äldre msn nya msn gillar jag inte (mest för de att den delar video om man skickar youtube länk å liknande vilket är störigt)

pidgin är användbart men fult som stryk å saknar de som gör msn, msn vilket är varför man använder det

http://img687.imageshack.us/i/pidginc.png/ för er som vill se hur awsome de är
kunde inte skicka filer, kunde inte dela bilder, kunde inte ringa, inge spel å ingen av de andra funktionerna fungerade häller mer än typ text, smily å nudge.

yes mycket bra (eller inte)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

körde med pidgin i typ 10 minuter nå veckor sen, jävla skit program fan värre än nyaste msn, hopp jag kan logga in på flera olika account samtidigt (som de sa yahoo å liknande) men vem behöver eller ens vill ha ett yahoo konto?
pröva tanka de äldre msn nya msn gillar jag inte (mest för de att den delar video om man skickar youtube länk å liknande vilket är störigt)

pidgin är användbart men fult som stryk å saknar de som gör msn, msn vilket är varför man använder det

http://img687.imageshack.us/i/pidginc.png/ för er som vill se hur awsome de är
kunde inte skicka filer, kunde inte dela bilder, kunde inte ringa, inge spel å ingen av de andra funktionerna fungerade häller mer än typ text, smily å nudge.

yes mycket bra (eller inte)

personligen gillar ja pigin just för att jag slipper all onödig funktionalitet som jag varken behöver eller vill
vill ha.
vill alltså ha ett så avskalat program som möjligt.
upplever det dock inte det lika inkapabelt som elghinnarisa, det går till exempel bra att skicka filer.
men om man gillar massa extrafunktionalitet då e pidgin inte det bästa alternativet det håller jag med om
finns också tex http://www.miranda-im.org/ och http://www.visualirc.net/ om man inte gillar pidgin

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Att lösa ett problem med att installera något annat är lite off kanske.

Själv gillar jag inte messenger, förutom snabbfunktionen för att dela bilder utan att skicka fysiska filer till varandra. Kanon för t.ex. farsan som behöver en halvtimme på sig att slå på datorn.

Ingen som hittat någon lösning?

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Har samma problem, Dock slukar den RAM ist för CPU.. :S

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

Noterade också att den spontant börjar sluka CPU. Funderade just om det var nån annons i programmet som var taskigt kodad i flash som ställer till det.
MSN var bra för några år sen, nu är den bara "bloatad" tyvärr, anser jag.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

samma problem började uppträda för ett par dagar sedan hos mej. går knappt använda skiten så kastade in pidgin istället. kör det under linux också.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Finns en temporär fix ute som någon slängt ihop(kommer inte ihåg namnet på den nu). Verkar som att det är annonserna som ställer till det i nya ver, för när man fixar bort dem så ligger CPU bra lägre. Hoppas ms ordnar till det då det verkar vara många som har samma fel.

Permalänk
Medlem

Har haft samma version länge jag också och likadant, någon dag sedan började det jäklas.
Spelar ingen roll om man bara kör vanligt chatfönster, webcam eller delar bilder, hugger fast rejält ändå.
Hur mycket datorkraft man har verkar inte spela någon som helst roll, provkörde på min server också o den ballade ur också.

något är konstigt, krock med update i vista/7 kanske ?

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Ni kan prova att blockera annonserna. Det brukar hjälpa till med prestandan, framförallt så sätter sig ati kort inte i flash clock.

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Ni kan prova att blockera annonserna. Det brukar hjälpa till med prestandan, framförallt så sätter sig ati kort inte i flash clock.

Kan du utveckla det med ATI lite mer?
Eller länk till liknande diskussion

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Tjenare.

Jag hade exakt samma problem igår, msnmsgr.exe tog 40-60% konstant av min i7 M620.
Efter att ha letat runt lite så verkade det som att annonserana är det som ställer till det. Nu vet jag inte riktigt exakt när detta började inträffa för mig, men det kan nog ha vart efter MS Patch Tuesday. Dock så hittar jag ingen patch för Messenger där.

När jag letade runt igår så hittade jag denna patch http://apatch.org/downloads/
En fristående patch från nån nisse, den disablar alla annonser osv. efter att ha installerat denna igår så har jag ännu inte hart problem med hög cpu användning

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Kör a-patch och Messenger Plus! (tror jag det heter) och rensa bort reklam och annat ni inte vill ha framme och se om det bättre.

Personligen kör jag Messenger 8.5 Beta fortfarande, funkar hur bra som helst.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av HCP:

Kan du utveckla det med ATI lite mer?
Eller länk till liknande diskussion

Kör du flash från t. Ex. Youtube så klickade kortet till en mellanhög hastighet. Det leder till lagg i spel och så.

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

hade tvärt de3tta problem nu oxå tog 150mb RAM och 20-30% cpu , men nu är det normalt igen tror jag

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Jag kör med msn 9.??
ligger just nu på 127 mb ram och cpun hoppar mellan 0-20 hela tiden

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Började hända mig sedan jag installerade Portal 2. Har ni också installerat Portal 2 eller är det bara slump?

Nu När ja tänker efter började det faktist när ja installerade portal ;O, msn + portal = kaoz

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Jag har inga spel alls installerade, då jag aldrig spelar.
har ett ATI x1300

Nu med apatch och messenger plus funkar de galant igen, både webcam och bilddelning.

Fast man är ju nyfiken på vad som orsakar det ändå

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av Bebben:

Personligen kör jag Messenger 8.5 Beta fortfarande, funkar hur bra som helst.

Bara av ren nyfikenhet, varför betan istället för skarpa WLM 8.5?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

installera just nu apatch men tog endast bort annonserna, och så får man se om det är dom som orsakar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziegfried:

Bara av ren nyfikenhet, varför betan istället för skarpa WLM 8.5?

"If it isn't broken, don't fix it" kort och gott.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille90:

Varför folk som har klarat av att regga sig på Sweclockers fortfarande använder Windows live messenger är ju ... ja jag kommer inte på något. så ofattbart är det.

Varför skulle man inte använda Windows Live messenger? Den är kannon och har allt. Själv använder jag en version från 2009, då jag inte riktigt tycker om senaste versionen's layout etc. Men jag menar messenger har ju allt man vill ha och inget negativt. Instant bild-delning utan att använda filer. Inbyggd fjärrhjälp som funkar kannon. Inbyggd röstchat, videochat. Bra fil-överförnings system. Snabbt, effektivt. Ja, bara fördelar.