Verktyg Visningsval
2011-05-14, 14:00   #1

rodjon

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2011

Flytta från Outlook Express/XP till Live Mail/W7

Hej! Ny på SC, osäker om jag postar under rätt flik, men jag testar:

Min förra PC (>5år gammal) kraschade för ett tag sedan. Efter fesökning; troligen moderkortet. Inte möjligt/värt fixa -> köpt ny under veckan:
-ASUS M489GTD PRO/USB3 AM3 ATX
-AMD Phenom2 X6 1100T 3,3/3,7GHz, 9MB, 125W
-Gigabyte HD6950 2GB GDDR5
-G.Skill Sniper edition, DDR3, 1600MHz, 2x4Gb
-1Tb Samsung SpinPoint F3 SATA-2, 7200RPM 32Mb
-Optiarc DVDRW

Gamla datorn: Windows XP
Nya datorn: Windows 7

Mitt problem: Hur importerar jag lagrad e-post, kontakter etc från Outlook Express till Windows Live Mail? Det verkar enkelt om den gamla datorn fungerat; skapa exportfiler i den, och sedan importera till den nya. Nu har jag endast hårddisken att tillgå från den gamla. Har lyckats kopiera mycket av övrigt material (filer, musik, bilder etc) via Windows filöverföring. Dock har jag hittills inte hittat något sätt att föra över material som är knutet just till Outlook Express. Jag har:
- försökt starta OE från den gamla (extern) hårddisken, funkar ej.
- leta efter sparade mail etc men hittar dem inte (ligger de kanske inte ens under Outlook Express-mappen i XP?)

Någon som har en idé om hur jag bör gå tillväga? Börjar tro att jag måste ragga upp en gammal dator att låna, installera den gamla hårddisken, och sedan länka den till min nya dator för överföring. Men... omständigt.

Tacksam för svar, och om tråden är felplacerad så hänvisa mig gärna till rätt forumplats!
rodjon är inte uppkopplad
2011-05-16, 13:11   #2

MadFred

Medlem

Registrerad: apr 2011

http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...utlook-Express
Ser ut att vara likadant som till Win7's Mail.
CPU: Intel® Core™ i5-2500K CPU Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASRock Z77 PRO3 GPU: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC RAM: 8GB Corsair XMS3 1600MHz Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Chieftech 600W SSD: Samsung 256GB SSD 840 Pro HDD: 8TB ISP: Bahnhof 100/100Mbit Skärm: Samsung SyncMaster SA550 27" Tgb: Logitech G710+ Mus: Logitech G700 Högtalare: Logitech Z523 2.1 OS: MS Windows 8.1 Pro Tillbehör: Heineken 0.25L
MadFred är inte uppkopplad
2011-05-16, 15:21   #3

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Plats: Västernorrland

Registrerad: dec 2005

Flyttade tråden till Windows-forumet. Det passar nog bättre för ditt problem och chansen att få svar ökar.

*tråd flyttad*
2011-05-16, 17:45   #4

rodjon

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MadFred Visa inlägg
http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...utlook-Express
Ser ut att vara likadant som till Win7's Mail.
Tack för det, användbar länk! Importen fungerade som den skulle, öppnades därefter mapp i Windows Live ("Importerad mapp"). Funkade fint, tack så mycket för tipset!
2011-05-16, 17:45   #5

rodjon

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MultiMan Visa inlägg
Flyttade tråden till Windows-forumet. Det passar nog bättre för ditt problem och chansen att få svar ökar.

*tråd flyttad*
Tack för det!
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb