Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan inte skriva @ i word

Permalänk
Medlem

Kan inte skriva @ i word

Kan inte använda ctrl+alt+2 för @ i word, får ° efter mellanslag. ctrl+alt+ 3,6,7 och 8 fungerar inte heller.
I excel och windows m.m går det fint.
Språkinställningarna är på svenska och AltGr+2 fungerar.

Har sökt runt på internet, avinstallerat office m.m utan att hitta någon lösning.

Permalänk
Medlem

alt+64

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Inte för att det löser ditt problem, men jag brukar göra ett @ utanför word och sedan ctrl + c / ctrl + v

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Känns ju drygare att skriva alt+64 när jag kan kan använda AltGr+2. Kan du koderna för ctrl+alt+ 3,6,7 och 8?

Skrivet av Sirme:

Inte för att det löser ditt problem, men jag brukar göra ett @ utanför word och sedan ctrl + c / ctrl + v

Som sagt så fungerar AltGr+2, känns betydligt enklare.

Permalänk
Entusiast

Kortkommandot för @ på nordiska tangentbord är just AltGr + 2. Det här med ctrl+alt+2 är en efterkonstruktion för att vissa laptoptillverkare tycke att man kunde skippa AltGr-knappen.

Permalänk
Medlem

Om det är jobbigt att trycka vissa tangenter för att få fram @ så kan du skapa din egen stavningskontroll som ersätter det du skriver med ett @. T.ex aaa blir @

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Använder du programmet Asus Gpu tweak?

Permalänk
Medlem

AltGr + 2 år rätt tangentkombination, ctrl + alt är inte avsedda för dom tredje tecknen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Kortkommandot för @ på nordiska tangentbord är just AltGr + 2. Det här med ctrl+alt+2 är en efterkonstruktion för att vissa laptoptillverkare tycke att man kunde skippa AltGr-knappen.

Kör på desktop och det har fungerat förut. ]} fungerar men inte [{@ med ctrl+alt. Tydligen så fungerar inte powerpoint helt heller, i pp fungerar @ men ej {[. I excel fungerar allt.

Skrivet av MadFred:

Om det är jobbigt att trycka vissa tangenter för att få fram @ så kan du skapa din egen stavningskontroll som ersätter det du skriver med ett @. T.ex aaa blir @

Tack för tipset men om jag ska kringgå problemet utan att lösa det så lägger jag in genväg för AltGr+2,3,4,7,8 med ctrl+alt+

Skrivet av Irdeto:

Använder du programmet Asus Gpu tweak?

Nej

Skrivet av OldComputer:

AltGr + 2 år rätt tangentkombination, ctrl + alt är inte avsedda för dom tredje tecknen.

Har alltid fungerat för mig och det är så jag skrivit i över 15 år. Finns alternativ men jag är ute efter en lösning på problemet.

Har nu förutom att återställa word, av- och ominstallerat office även gjort en systemåterställning utan hjälp. Har tagnentbordet kopplat via ps2/usb adapter efter att ha haft det i ps2 utan resultat.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad gäller historiken (även om trådskaparen inte är främst intresserad av detta så antar jag att flera som läser denna tråd för första gången får höra talas om att det går att använda Ctrl + Alt som substitut för AltGr i Windows) så är detta något som dyker upp i Linuxforumet ibland, när personer antar att det Windowsspecifika "hacket" med Ctrl + Alt är generellt rådande.

Detta börjar bli en kaskad av självcitat, men låt gå :

Skrivet av phz:

Kanske relevant tråd: ubuntu ctrl - alt - någonting fungerar inte. Kort sagt: AltGr är modifieraren som är tänkt att kombineras med "2" för att ge "@" på svenska tangentbord. Ctrl + Alt-kombon är en udda artefakt som lever kvar i Windows, men mig veterligen inte används mycket (åtminstone hade jag inte ens hört talas om det förrän ovanstående tråd skrevs, för ca ett år sedan).

Vad jag skrev då:

Skrivet av phz:

AltGr » Control + Alt as a substitute — relevant Wikipedianotis.

Att Ctrl + Alt tydligen kan användas som ett substitut till AltGr verkar vara någon märklig kvarleva sedan 80-talet, då IBM gjorde tangentbord enbart till amerikanska marknaden. Då inga AltGr-kombinationer användes just då så skippade de helt enkelt denna tangent. När det sedan visade sig att AltGr behövdes (för internationella marknader, men även sedermera i amerikansk layout) så införde Microsoft i Windows Ctrl + Alt som en "sista utväg" för de som satt på tangentbord utan AltGr, och sedan verkar det ha levt kvar tills idag.

Detta gör tydligen också att det inte går att använda Ctrl + Alt-genvägar i Windows separat från AltGr idag, men jag kan inte testa detta just nu. Jag var överhuvudtaget inte medveten om att Ctrl + Alt == AltGr i Windowsmiljö innan denna tråd; det gör mig frågande till var du lärt dig detta i stället för att använda AltGr .

Detta leder till att det inte är rekommenderat för programskapare att i Windows överhuvudtaget använda tangentbordsgenvägar med Ctrl + Alt-modifierare, då det krockar med textinmatning. Det som trådskaparen upplever kan mycket väl vara en bieffekt av att någon körande programkomponent lyssnar på Ctrl + Alt för andra ändamål och förbigår kompatibilitetslagret som ska låta kombinationen emulera AltGr.

Eftersom det enbart sker i Word så kanske det är en signal på att till och med Microsoft själva börjat tröttna på att släpa med sig denna artefakt; alternativt (troligare) så har de försökt låta denna genväg vara kvar trots att Word själv tagit över viss hantering av tangentbordsinmatning, men missat att lokalisera detta korrekt internt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.