Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Alt-koder för viss dator

Permalänk
Medlem

Alt-koder för viss dator

Var kan man se vilka alt-koder som gäller för en viss dator? (Windows 7 i detta fall)

Försöker t.ex. skriva "π" (pi) med alt-kod, när jag söker hittar jag sidor som säger att det ska vara Alt+227 men detta ger mig tecknet "Ò". Har även hittat andra förslag på koder, men inget av de jag hittat ger tecknet för pi. Uppenbarligen skiljer det sig alltså mellan olika datorer. Så hur kan man kolla vilka alt-koder som gäller för en viss dator?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Vila i frid

Det beror på aktuell font. Starta programmet CHARMAP.EXE
Prova att gå till kod 03A0 samt 03C0 för respektive font.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Jo, dessa två koder är pi, men hur relaterar dessa hexadecimala koder till alt-koder?

Konverterar man det heximala talet 03C0 till decimalt blir det 960, men Alt+960 ger mig tecknet "└" och 03A0 -> 928, Alt+928 ger tecknet "á".

Provade även:
Alt+0960 vilket ger "À"
Alt+0928 vilket ger " " (blanktecken)

Var hittar man alt-koderna?

Det står nere till höger i CHARMAP.EXE.. Markera det tecken du vill göra så står det vilken 'shortcut' det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Det står nere till höger i CHARMAP.EXE.. Markera det tecken du vill göra så står det vilken 'shortcut' det är.

Det står bara för vissa tecken av någon anledning, och pi är inte ett av de det står för

Skrivet av hasenfrasen:

Det beror på aktuell font. Starta programmet CHARMAP.EXE
Prova att gå till kod 03A0 samt 03C0 för respektive font.

Okej, får det att funka i Word, fast när jag försöker använda samma font i Photoshop så ger samma kod olika tecken trots att jag har samma font... vad kan det bero på?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elektroman:

Det står bara för vissa tecken av någon anledning, och pi är inte ett av de det står för

Okej, får det att funka i Word, fast när jag försöker använda samma font i Photoshop så ger samma kod olika tecken trots att jag har samma font... vad kan det bero på?

Prova att använda de universiella Unicode-koderna istället för Windows ALT-koder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Unicode_input

För Windows är det lite knepigare, men för övriga operativsystem är det Vänster skift+vänster Ctrl + u, sedan slår man hexkoden för tecknet ifråga följd av enter. koden man skrev in ersätts då med tecknet ifråga, och använder man en unicode-kapabel font så fungerar det utan bekymmer. De flesta system-fonterna idag är unicode-kapabla.

För att få unicode hexkoder att fungera under Windows, krävs det en ändring i registret. (Underligt att Microsoft inte aktiverat detta per standard, men det är ju Microsoft vi pratar om.)

Citat från Wikipedia-artikeln ovan:

Skrivet av Wikipedia:

A prerequisite for this input method is that the registry key HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Input Method contains a string type (REG_SZ) value called EnableHexNumpad, which has the value data 1. Users need to log off/in on Windows 8.1/8.0, Windows 7, and Vista or reboot on earlier systems after editing the registry for this input method to start working. Unicode characters can be entered by holding down Alt, pressing the + on the numeric keypad, followed by the hex code - using the numeric keypad for digits from 0 to 9 and letter keys for A to F digits - and then releasing Alt.[2]

The RichEdit control on Microsoft Windows (as used in for example WordPad) supports the following input method: one first enters the character’s hexadecimal code (between two and six hexadecimal digits), then immediately presses Alt+x. For example, entering f1 and then pressing the combination will produce the character ñ. Unless it is six hexadecimal digits long, the code must not be preceded by any digit or letters a–f as they will be treated as part of the code to be converted. For example, entering af1 followed by Alt+x will produce (U+0AF1), but entering a0000f1 followed by Alt+x will produce a ñ. This also works in Microsoft Word 2002/2003 for Windows.

För π (pi), trycker jag bara CTRL+Skift+U, skriver "3c0" och trycker enter, så ploppar π upp. (Vilket var exakt vad jag gjorde i detta inlägg)
Koden "3c0" fungerar i Linux, Windows och Mac. Endast aktiveringen av unicode-inmatningen skiljer sig mellan systemen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Provat 314?