Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabbt grafikkort för ca.1000kr?

Permalänk

Snabbt grafikkort för ca.1000kr?

Hej! Jag har funderat på att uppgradera mitt grafikkort för att förbättra prestandan på datorn. Just nu har jag ett AMD Radeon HD 6570 och skulle vilja uppgradera till ett så snabbt som möjligt för ca.1000kr. Sedan vet jag inte vad mitt moderkort klarar av heller. Jag har ett Gigabyte H67MA-USB3-B3, så säg gärna till om det behöver en uppgradering också. Som ni kanske märker är jag inte jätteinne i datorbyggen och skulle därför vara tacksam för all hjälp jag får. Om det skulle gå vill jag gärna använda mitt andra grafikkort samtidigt för att få högsta prestanda men då gissar jag att jag kommer behöva ett nytt moderkort.

Jag spelar lite allt möjligt men mestadels väldigt krävande spel som Kerbal Space Program och DayZ. Visserligen är båda dessa spelen i tidiga stadien så de kommer väl att optimiseras lite bättre senare. Just nu får jag köra de flesta spelen på lägsta grafikinställningar men ändå leva med låg FPS. Jag bryr mig inte om det är AMD eller nvidia som rekommenderas, utan säg vad du själv tycker.

Jag kör 2 skärmar, en 23" och en 17" med upplösningen 1920x1080.
Processor: Intel Core i7-2600 (3,4GHz)

Om du behöver någon mer information så är det bara att säga till! Tack för all hjälp!

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Medlem

Skriv gärna din processors namn.

Grafikkortet köper du begagnat så får du ett som presterar bra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Skriv gärna din processors namn.

Grafikkortet köper du begagnat så får du ett som presterar bra.

Tack för tipset att köpa ett begagnat! Har faktiskt inte tänkt på det haha
Processorn jag kör är en Intel Core i7-2600 3,4GHz. Lägger till det på originalposten också.

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Medlem

håll utkik för ett radeon 7870 beg eller så dom bör ligga nånstans vid 1000 och presterar väldigt bra=)och om det blir att du köper nytt så har du ju alltid radeon 260x som gör ett bra jobb också

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Skrivet av al0be:

håll utkik för ett radeon 7870 beg eller så dom bör ligga nånstans vid 1000 och presterar väldigt bra=)och om det blir att du köper nytt så har du ju alltid radeon 260x som gör ett bra jobb också

Tack för tipset! Får hålla utkik Tror du jag kommer att behöva ett nytt moderkort för att köra korten?

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorophone:

Tack för tipset! Får hålla utkik Tror du jag kommer att behöva ett nytt moderkort för att köra korten?

Nej det behövs inte:). Och som ovanstående sa, håll utkik efter ett 7870 eller 270x, presterar otroligt för priset

Permalänk
Inaktiv

Kanske kan kliva upp lite i pris och hugga detta: http://www.sweclockers.com/annons/94981-nvidia-geforce-680-gt... ?

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Nej det behövs inte:). Och som ovanstående sa, håll utkik efter ett 7870 eller 270x, presterar otroligt för priset

Tackar! Exakt vad är det jag letar efter? Är 7870 Gigabyte, HIS eller asus (m.m)? Verkar finnas många olika, men jag kanske har missuppfattat bara.

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Kanske kan kliva upp lite i pris och hugga detta: http://www.sweclockers.com/annons/94981-nvidia-geforce-680-gt... ?

Tack för tipset! Just nu har jag inte råd med något dyrare än 1000 spänn typ och jag gissar att artikeln är borta senare. Får se lite

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Skrivet av Xorophone:

Tackar! Exakt vad är det jag letar efter? Är 7870 Gigabyte, HIS eller asus (m.m)? Verkar finnas många olika, men jag kanske har missuppfattat bara.

ska du satsa på ett 7870 så skulle jag tipsa om gigabyte. mycket prestanda med bra kylning

Permalänk
Medlem

Har du ett nätaggregat som klarar ett större grafikkort?

Permalänk
Skrivet av m4jken:

Har du ett nätaggregat som klarar ett större grafikkort?

Ingen aning haha! Är inte hemma just nu så jag kan inte kolla upp vad jag har, men jag kan kolla när jag kommer hem (ca.16:00).

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Skrivet av thomsen__:

ska du satsa på ett 7870 så skulle jag tipsa om gigabyte. mycket prestanda med bra kylning

Lite priskillnad dock. HIS verkar vara billigast. Är det värt att satsa på?

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av Xorophone:

Lite priskillnad dock. HIS verkar vara billigast. Är det värt att satsa på?

beror lite på hur du vill att din speluplevelse ska vara. vilket HIS-kort hittade du?

Permalänk
Skrivet av thomsen__:

beror lite på hur du vill att din speluplevelse ska vara. vilket HIS-kort hittade du?

HIS Radeon HD 7870 (2gb)

Borde också lägga till att jag kör 2 skärmar, 1920x1080 resolution. En 23" och en 17".

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Skrivet av m4jken:

Har du ett nätaggregat som klarar ett större grafikkort?

Kör detta chassit: http://www.sweclockers.com/nyhet/14231-ace-of-sweden-lanserar... och jag skulle väl tro att det är det inbyggda nätagget.

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk

KSP behöver mest en väldigt stark processor, och tyvärr kör det bara på en kärna. Jag kör mycket ksp på 7870 och fx 8120, och det blir ingen fantastisk framerate när jag skickar iväg skitstora raketer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

KSP behöver mest en väldigt stark processor, och tyvärr kör det bara på en kärna. Jag kör mycket ksp på 7870 och fx 8120, och det blir ingen fantastisk framerate när jag skickar iväg skitstora raketer.

Skickades från m.sweclockers.com

Förhoppningsvis fixas det väl senare, men jag känner ändå i många andra spel att grafikkortet sätter stopp också hur funkar det med 7870? Vilken är det du kör, Gigabyte, HIS m.m?

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Skrivet av Xorophone:

Förhoppningsvis fixas det väl senare, men jag känner ändå i många andra spel att grafikkortet sätter stopp också hur funkar det med 7870? Vilken är det du kör, Gigabyte, HIS m.m?

Sapphire, tror det heter ghz också. 7870 funkar jättebra för mig. Klarar okej flyt i väldigt krävande spel, om man skruvar ner lite, framför allt AA. Den kylaren som sitter på är väldigt tyst också, jag har inte hört något annat 7870 att jämföra med, men jag är ganska kräsen med ljud. Verkar gå för 1000 spänn, vilket är ett väldigt bra pris för så mycket prestanda. Jag skulle gärna köpt ett till, men har inga fler pci-e x16...

Sen tror jag det kan bli svårt för ksp att köra flertrådat, det beror (vad jag har läst mig till) på att Squad inte har kontroll över motorn dom bygger på, utan den har dom köpt av ett annat företag. Tyvärr! Hade verkligen behövts, och det är synd att processorerna inte får sträckan på sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

GTX580 kan ju även det vara något att hålla utkik efter!
Du kan få tag i ett med vettig eftermarknadskylare för runt 7-800 kr.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Angående märke så spelar det inte jättestor roll, bara det inte är en referenskylare. Du kan köpa ett 560Ti för typ 500 kr också om du känner för att spara pengar. Går väl att köra bf4 på low/medium, men jag skulle rekommendera att du köper ett bättre kort med iaf 2 GB minne. 660 får du säkert för 1000 kr begagnat.

Permalänk
Medlem

Ett begagnat 660ti är värt runt 1k, ok kort. köpte själv mitt ena begagnat för 1k

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk

Tack för all hjälp allihoppa! Ska fundera lite över vad jag behöver. Ni kan fortfarande skriva här om det är något ni vill säga.

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk

Hade glömt bort den här tråden men kom på att det kanske är bra om jag skriver vad jag skaffade tillslut. Det blev ett begagnat MSI Radeon R9 270 (inte 270x). Funkar perfekt för det jag gör och klarar de flesta spelen på de högsta grafikinställningarna. Lite nyare spel kan jag behöva sänka grafiken lite för att få hög fps, men eftersom jag har kört med ett såpass långsamt grafikkort innan är jag inte så kräsen när den gäller frames. Försökte länge hitta ett 7870 som såldes begagnat, men det verkade vara väldigt svårt att hitta, så det blev detta istället. Rekommenderas verkligen om du har en begränsad budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad folk snackar om, 7870? För 1000 kronor får du lätt ett 7950/70.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Förstår inte vad folk snackar om, 7870? För 1000 kronor får du lätt ett 7950/70.

Kanske inte för ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorophone:

Hade glömt bort den här tråden men kom på att det kanske är bra om jag skriver vad jag skaffade tillslut. Det blev ett begagnat MSI Radeon R9 270 (inte 270x). Funkar perfekt för det jag gör och klarar de flesta spelen på de högsta grafikinställningarna. Lite nyare spel kan jag behöva sänka grafiken lite för att få hög fps, men eftersom jag har kört med ett såpass långsamt grafikkort innan är jag inte så kräsen när den gäller frames. Försökte länge hitta ett 7870 som såldes begagnat, men det verkade vara väldigt svårt att hitta, så det blev detta istället. Rekommenderas verkligen om du har en begränsad budget.

270x är ändå bara ett överklockat 270, så det är ingen större skillnad där. Går att klocka upp 270 så det blir snabbare än ett 270x.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Kanske inte för ett år sedan.

Haha, missade det
Alltid knasigt när folk bumpar gamla trådar...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Haha, missade det
Alltid knasigt när folk bumpar gamla trådar...

Haha ursäktar! Tycker själv det är jobbigt när man kommer in på en tråd där de aldrig kommer fram till något, så jag tänkte att det kunde vara bra att skriva vad jag skaffade tillslut.

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.