Permalänk

Skärm i chassit

Jag ska sätta en skärm i chassisidan, jag har redan gjort hål och diverse andra förberedelser. Det jag är lite orolig över är om jag lägger skärmen som den är nu på chassisidan utan list eller dyl, kommer strömmen från skärmen då gå omkring i chassit?

http://imgur.com/ToiNQXd

Elkortet och skärmkortet kommer ligga inne i datorn via ett hål jag gjort i chassisidan, så skärmen kommer vila på metallramen som ni ser på bilden. Vad tror ni, kan jag bara låta den vila rätt på eller måste jag fixa något som isolerar skärmen? Tror ni ens strömmen går ut i metallramen?
Uppskattar alla svar!

MVH
Albin Gummeson

Permalänk
Medlem

Aluminiumramen där, och allt på kretskorten som är galvaniskt sammankopplat med ramen är jord, och har om allt funkar som det ska nollpotential.

För att göra det enkelt, se till att kretskorten inte ligger an mot chassit, så är du hemma. Att ramen har kontakt med chassit är bara bra, på så vis är du garanterad att chassit och skärmen har samma jordpotential, om det skulle läcka igenom ström nånstans i skärmen eller datorn. Skyddsjorden i nätanslutningarna gör förstås samma jobb, men då har du både hängslen och livrem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Aluminiumramen där, och allt på kretskorten som är galvaniskt sammankopplat med ramen är jord, och har om allt funkar som det ska nollpotential.

För att göra det enkelt, se till att kretskorten inte ligger an mot chassit, så är du hemma. Att ramen har kontakt med chassit är bara bra, på så vis är du garanterad att chassit och skärmen har samma jordpotential, om det skulle läcka igenom ström nånstans i skärmen eller datorn. Skyddsjorden i nätanslutningarna gör förstås samma jobb, men då har du både hängslen och livrem.

Jag tackar så hemskt mycket för ditt svar!! Jag var orolig att jag inte skulle få något över huvudtaget. Har en följdfråga angående detta också nu när vi ändå är igång:
Vad är bästa sättet att fästa skärmen på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albingummeson:

Jag tackar så hemskt mycket för ditt svar!! Jag var orolig att jag inte skulle få något över huvudtaget. Har en följdfråga angående detta också nu när vi ändå är igång:
Vad är bästa sättet att fästa skärmen på?

Nä, som sagt, så länge inget på kretskorten som inte redan är anslutet till ramen blir anslutet, så är det lugnt. Tänk bara på att det bruna kortet är drivern för bakgrundsbelysningen, och jobbar med ganska höga spänningar. Du kanske vill täcka över det med något icke ledande material, så du slipper få dig en märla om du öppnar datorn nångång när den är inkopplad.

Det finns väl lika många bra sätt att fästa skärmen som det finns moddare. Själv hade jag nog bockat till clips av nåt klent plattjärn, borrat & gängat hål i varje clip, och skruvat från utsidan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Nä, som sagt, så länge inget på kretskorten som inte redan är anslutet till ramen blir anslutet, så är det lugnt. Tänk bara på att det bruna kortet är drivern för bakgrundsbelysningen, och jobbar med ganska höga spänningar. Du kanske vill täcka över det med något icke ledande material, så du slipper få dig en märla om du öppnar datorn nångång när den är inkopplad.

Det finns väl lika många bra sätt att fästa skärmen som det finns moddare. Själv hade jag nog bockat till clips av nåt klent plattjärn, borrat & gängat hål i varje clip, och skruvat från utsidan.

Förstår inte riktigt vad du menar, chassit kommer stå upp och fästas i en sida. Hålet är redan gjort. Du får gärna förklara vidare om du har ork.

Jag tar jättegärna emot fler ideer kring montering också!

Permalänk
Inaktiv

Skruva fast skärmen i chassit bara? om du redan hade färdiga är det ju bara att ta en bult och mutter och skruva??

Permalänk
Skrivet av anon216160:

Skruva fast skärmen i chassit bara? om du redan hade färdiga är det ju bara att ta en bult och mutter och skruva??

Haha, exakt vad har du tänkt att jag ska skruva i?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Albingummeson:

Haha, exakt vad har du tänkt att jag ska skruva i?

Dina färdiga hål?

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut rekommendera dig att isolera nätagget i skärmen. Behöver inte vara något avancerat, en glassburk och lite tape räcker. Att strunta i det är verkligen inte bra.

Permalänk
Skrivet av anon216160:

Dina färdiga hål?

Det enda hålet jag har är hålet där skärmen sätts in i. Dvs hålet som korten sitter i. resten av skärmen ligger på chassit och behövs fästas.

Permalänk
Medlem

Den här tejpen är bra: http://www.clasohlson.com/se/Monteringstejp-Super/31-1633

Använder den till allt möjligt. Blir gummiaktig när den "härdat".

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av bandite:

Den här tejpen är bra: http://www.clasohlson.com/se/Monteringstejp-Super/31-1633

Använder den till allt möjligt. Blir gummiaktig när den "härdat".

Får nog bli den tejpen

Är det någon som har någon kreativ idé om hur jag ska isolera skärmen? Har lite ont om plats