Tips på UW-monitor för främst foto och film-redigering

Permalänk
Medlem

Tips på UW-monitor för främst foto och film-redigering

Tjena!

Snart blir det att uppgradera datorskärmen (till PC) och jag tänkte höra om ni har några tips, både vad det gäller modeller och funktioner/egenskaper som man vill ha.
Tanken är iaf att för första gången gå mot ultrawide för arbetsytans skull. Fokus ligger på bra bildkvalitet då jag redigerar en del foto/film och spelar i stort sett ingenting.
Har sonderat en del bland modellutbudet, men det är svårt att komma till någon sorts helhetsöverblick. Behöver inte nödvändigtvis vara en ny modell då jag även kommer hålla koll på begagnatmarknaden.
Budgeten är max 10-12k lite beroende på modell/egenskaper, men gärna mindre.

Krav: minst 34" (gärna 38-40" om budget håller) välvd skärm, 10-bitspanel (eller 8 bit+FRC) med bra färgåtergivning samt skapliga kalibrerings/inställningsmöjligheter (inte nödvändigtvis hårdvarukalibrering alltså).
Önskvärt men inte avgörande: KVM-switch, bra USB-anslutningsmöjligheter, inbyggda högtalare, PiP, blåljusreducering och bra garantipolicy.
Fun to have: HDR och adaptiv synkronisering (för film i olika FPS).
Oviktigt: responstider och andra gamingegenskaper.

Då jag kört Dell i många år och varit nöjd så har jag nu tittat mest på modellerna Dell U3423WE och 38"-versionen U3824DW (eller någon av de äldre årsmodellerna begagnat). Även förstås nyfiken på OLED som Alienware AW3423DWF, men är lite orolig för inbränningar där. Ser det här som en investering för många år framåt och då kanske OLED inte riktigt är rätt väg ännu?

Tar mer än gärna emot tips!

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Bildexpert 📺

UW är inte nödvändigtvis mer yta, utan främst annan form på ytan. Så om det passar beror mer på sådant som arbetsflöden och programmen du kör och hur de organiseras. Upplever du idag att du saknar arbetsutrymme på bredden? Jag skulle lite kategoriskt säga att de flesta saknar arbetsutrymme på höjden vad gäller foto och video-arbete och då kan UW bokstavligen vara en ändring i fel riktning.

Du åstadkommer i grunden mycket mer med en 40–43-tummare i 16:9 och 4K-upplösning och vinner där både bredd, höjd och upplösning. Vid behov kan en sådan skärm maska av för 3840x1600 om du vill ha 21:9 i exempelvis spel som tillåter. Med du kan aldrig få UW-skärmen att växa på höjden, bara få den att krympa på sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

UW är inte nödvändigtvis mer yta, utan främst annan form på ytan. Så om det passar beror mer på sådant som arbetsflöden och programmen du kör och hur de organiseras. Upplever du idag att du saknar arbetsutrymme på bredden? Jag skulle lite kategoriskt säga att de flesta saknar arbetsutrymme på höjden vad gäller foto och video-arbete och då kan UW bokstavligen vara en ändring i fel riktning.

Du åstadkommer i grunden mycket mer med en 40–43-tummare i 16:9 och 4K-upplösning och vinner där både bredd, höjd och upplösning. Vid behov kan en sådan skärm maska av för 3840x1600 om du vill ha 21:9 i exempelvis spel som tillåter. Med du kan aldrig få UW-skärmen att växa på höjden, bara få den att krympa på sidorna.

Du har en poäng där, jag kanske får ta en vända till i funderingarna. Har idag endast en 23" 16:9 med 1920x1080 så oavsett skulle jag få lite mer yta på höjden, både fysiskt och i pixlar (som spelar mest roll förstås). Med UW skulle det bli mellan ca 6cm om det blir 34" och 12cm om det blir 40" t.ex., och i pixlar mellan 360-520 sannolikt, men det skulle ju bli mycket mer i 16:9 och 4K förstås..

Min tanke har varit att organisera programmen efter bredden (tänk som arbetsflödet i dubbla 16:9-skärmar) med arbetsyta på en del och bildvisning stort bredvid. Samtidigt som PiP/PbP också lockar mycket för multitasking med flera program som jag idag saknar, och jag kör också två datorer för filmkomprimering m.m. ibland, men det är inte så ofta. Jobbar även en del med 21:9 formatet för film och det vore ju grymt att kunna kolla på det på en sån skärm, men det är väl mer av en "fun to have" snarare än praktiskt användbart.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gardell:

Du har en poäng där, jag kanske får ta en vända till i funderingarna. Har idag endast en 23" 16:9 med 1920x1080 så oavsett skulle jag få lite mer yta på höjden, både fysiskt och i pixlar (som spelar mest roll förstås). Med UW skulle det bli mellan ca 6cm om det blir 34" och 12cm om det blir 40" t.ex., och i pixlar mellan 360-520 sannolikt, men det skulle ju bli mycket mer i 16:9 och 4K förstås..

Min tanke har varit att organisera programmen efter bredden (tänk som arbetsflödet i dubbla 16:9-skärmar) med arbetsyta på en del och bildvisning stort bredvid. Samtidigt som PiP/PbP också lockar mycket för multitasking med flera program som jag idag saknar, och jag kör också två datorer för filmkomprimering m.m. ibland, men det är inte så ofta. Jobbar även en del med 21:9 formatet för film och det vore ju grymt att kunna kolla på det på en sån skärm, men det är väl mer av en "fun to have" snarare än praktiskt användbart.

Om du har en enda och större "canvas" i form av en enda skärm med högre upplösning kan där disponera om flödena mer efter behov. Mycket av tankesätten med dubbla 16:9-skärmar är en vanesak som kommer av dess natur. Historisk var stora skärmar dyrt eller fanns inte. Men det är superenkelt att ställa ytterligare en 16:9-skärm på skrivbordet. Så anpassar man sitt flöde efter det.

Tror det är därför 21:9 och 32:9 fungerar så pass väl för bildskärmar och dessutom verkar sälja bra. Man slipper "tänka om" från de flöden man hade med dubbla 16:9 samtidigt som man slipper nackdelarna med två skärmar bredvid varandra. Om du är i de tankebanorna så är det enkelt att gå på de breda skärmarna.

Om du är van med en enda 16:9 och saknar utrymme i alla riktningar kan en större och pixeltätare 16:9 ge dig både och.