EVGA accepterar returer av Geforce GTX 970

Permalänk
Melding Plague

EVGA accepterar returer av Geforce GTX 970

Efter upptäckten om det segmenterade minnet väljer en av Nvidias närmaste partnertillverkare att godkänna återköp av Geforce GTX 970.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra gjort. Problemet är väl lite upplåst kanske, men påverkas man negativt så är ju det här kalas. Synd bara att EVGA knappast är de som säljer flest kort.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Go EVGA! <3

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Good guy EVGA, mer av detta tack

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem

Fler borde göra som EVGA! Bryr sig om kunderna, toppen!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Synd att jag köpte ett gigabyte gtx 970..

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Synd att jag köpte ett gigabyte gtx 970..

Eller ännu värre.. Ett Palit..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

EVGA har i princip alltid varit bäst när det gäller garantivillkor, skönt att de fortsätter med det!

Permalänk
Medlem

Varför lägga upp en bild på GTX 980 när det gäller enbart GTX 970?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

EVGA visar än en gång att de bryr sig om sina kunder. Om jag ägt ett 970 hade jag dock inte lämnat tillbaka det, det finns liksom inget vettigt alternativ i mina ögon. Att väja t.ex 290 alt 290x är ju bara att byta ned sig.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

EVGA, världens bästa företag. <3

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Om nu lagstiftningen säger att man har rätt att returnera, så ska det väl inte spela någon roll vad tillverkaren säger? Det är väl återförsäljaren som glatt ska ta emot min retur och sen får den stångas med tillverkarna i olika led?

Permalänk
Inaktiv

Bra jobbat av EVGA, hoppas övriga tillverkare också gör samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om nu bara gigabyte kan göra samma sak så man kan lämna in det och uppgradera till ett 980 medan man håller på. :v

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sebbepojken:

Om nu lagstiftningen säger att man har rätt att returnera, så ska det väl inte spela någon roll vad tillverkaren säger? Det är väl återförsäljaren som glatt ska ta emot min retur och sen får den stångas med tillverkarna i olika led?

Jo, men en samarbetsvillig tillverkare bör inte ses som något negativt.

Alla kostnader för detta fiasko är något som i slutändan bör hamna på Nvidias bord. Detta är troligen långt ifrån avslutat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions

Trodde det skulle dyka upp fler 970:s på blocket efter detta spektakel, men icke...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Var i en djup diskussion med Netonnet precis, de vägrar ta in kortet för ens Nvida gör sitt uttalande.
Funderar på att packa skiten och bara åka in till närmsta butik och lämna grafikkortet.

Det blir EVGA produkter fram över när jag köper dator prylar.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulle82:

Var i en djup diskussion med Netonnet precis, de vägrar ta in kortet för ens Nvida gör sitt uttalande.
Funderar på att packa skiten och bara åka in till närmsta butik och lämna grafikkortet.

Det blir EVGA produkter fram över när jag köper dator prylar.

Nvidia har väl gjort ett uttalande ang detta? Eller de ändrade specifikationerna och det betyder väl direkt att det var falsk marknadsföring?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulle82:

Var i en djup diskussion med Netonnet precis, de vägrar ta in kortet för ens Nvida gör sitt uttalande.
Funderar på att packa skiten och bara åka in till närmsta butik och lämna grafikkortet.

Det blir EVGA produkter fram över när jag köper dator prylar.

Hade samma problem hos inet. :/

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av WardonE:

Nvidia har väl gjort ett uttalande ang detta? Eller de ändrade specifikationerna och det betyder väl direkt att det var falsk marknadsföring?

Kan se det framför mig hur lagvrängarna gnuggar sina grå nu. Nästa lansering kommer innehålla

Minnesbuss : upp till X-bitar Bandbredd : upp till Y GB/s ROPs : upp till Zst ...

Vattentätt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fan så grymt gjort av EVGA. Adrig ägt en produkt av dom men de ska det blir ändring på.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Lätta marknadsföringspoäng att plocka, nån hos EVGA har huvudet på skaft. Som artikeln nämner så har man ju en lagstadgad rätt att returnera varor som inte lever upp till vad som utlovats.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, men en samarbetsvillig tillverkare bör inte ses som något negativt.

Alla kostnader för detta fiasko är något som i slutändan bör hamna på Nvidias bord. Detta är troligen långt ifrån avslutat.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut inte. Men det ska väl inte behöva ses som növdändigt för att en retur ska kunna genomföras? Det är ju vissa här som verkar ha den uppfattningen.

Jag som kund skiter ju fullständigt i hur återförsäljaren och tillverkarna hanterar min returnerade produkt, bara jag får min ersättning för returen. Om lagen säger att jag får returnera varan för att specifikationen var fel föreställer jag mig att jag inte ska behöva säga "EVGA sa att det går bra att jag lämnar tillbaka det här" för att återförsäljaren ska säga OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulle82:

Var i en djup diskussion med Netonnet precis, de vägrar ta in kortet för ens Nvida gör sitt uttalande.
Funderar på att packa skiten och bara åka in till närmsta butik och lämna grafikkortet.

Det blir EVGA produkter fram över när jag köper dator prylar.

Skrivet av Timelord Sloth:

Hade samma problem hos inet. :/

Intressant detta. Vad mer kräver de än det som redan uppdagat?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Sebbepojken:

Om nu lagstiftningen säger att man har rätt att returnera, så ska det väl inte spela någon roll vad tillverkaren säger? Det är väl återförsäljaren som glatt ska ta emot min retur och sen får den stångas med tillverkarna i olika led?

Det finns fler länder än Sverige.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulle82:

Var i en djup diskussion med Netonnet precis, de vägrar ta in kortet för ens Nvida gör sitt uttalande.
Funderar på att packa skiten och bara åka in till närmsta butik och lämna grafikkortet.

Det blir EVGA produkter fram över när jag köper dator prylar.

Fast dom borde inte kunna vägra ta emot kortet då dom faktiskt sålt ett kort med falsk specc och har dom gjort det så får dom glatt ta emot en retur av det, resten får dom själva lösa med sin leverantör alt nVidia.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Smart move

Permalänk
Inaktiv

Har 970 men vet inte om det är värt *för mig personligen* att hålla på och mecka för 3% prestanda? Visst kompenserar dom så tar jag gärna emot, men att skicka tillbaks? Vilket kort skulle jag ta istället? 980 för ca 2000SEK mer? Nja...

Självklart fult som attan att mygla med specifikationerna, det säger jag inget om. Lär göra sitt på begagnatmarknaden vilket är riktigt synd när det väl är dags att uppgradera.

Känns som att en eventuell kompensation från Nvidia blir i form av spel?

Att EVGA för övrigt lyder lagen är väl inget dom ska ha extra eloge för?
Resten väntar säkerligen på Nvidia och deras svar om kompensation osv.

Att tänka på här, antar jag, är att ni som skickar in redan nu kanske kan få problem senare med kompensation då ni redan gjort en reklamation?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av BM-Mods:

Fast dom borde inte kunna vägra ta emot kortet då dom faktiskt sålt ett kort med falsk specc och har dom gjort det så får dom glatt ta emot en retur av det, resten får dom själva lösa med sin leverantör alt nVidia.

Det är inte säkert eftersom alla har inte har angett de felaktiga specifikationerna, men det finns säkert någon här som har bättre koll på juridiken än vad jag har. Hursomhelst ska man vara bra gnällig för att returnera ett GTX 970 pga. detta.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sebbepojken:

Absolut inte. Men det ska väl inte behöva ses som növdändigt för att en retur ska kunna genomföras? Det är ju vissa här som verkar ha den uppfattningen.

Jag som kund skiter ju fullständigt i hur återförsäljaren och tillverkarna hanterar min returnerade produkt, bara jag får min ersättning för returen. Om lagen säger att jag får returnera varan för att specifikationen var fel föreställer jag mig att jag inte ska behöva säga "EVGA sa att det går bra att jag lämnar tillbaka det här" för att återförsäljaren ska säga OK.

Nej, men i andra länder med sämre rättigheter för konsumenter eller mer komplicerade fall där man antingen importerat eller köpt ett begagnat kort kan detta vara riktigt bra.

För oss svenskar bör det räcka att kontakta återförsäljaren. Vägrar de så har vi våra lagstadgade rättigheter som konsumenter som skydd. Ypperligt tillfälle för mer seriösa butiker/kedjor att likt EVGA plocka billiga PR poäng.

Skickades från m.sweclockers.com