Lynnfield i5 750 på P55 mobo, uppgradera till Haswell/Z87 eller inte?

Permalänk

Lynnfield i5 750 på P55 mobo, uppgradera till Haswell/Z87 eller inte?

Hej!

Jag har ett nu rätt gammalt Gigabyte moderkort med P55 chippet (GA-P55A-UD4) med en överklockad i5 750, som körs i 3,8 GHz (200x19). Jag kör single-GPU, med ett Gigabyte GTX 670 2GB. Dena sitter i den övre PCI-E sloten, som är x16 2.0 kompatibel. Men då jag har en rätt fet kylare på, Arctic Cooling Accelero TWIN TURBO II, så är båda x1 slots under skymda, och den översta rymmer bara något mini-kort pga annat på moderkortet som är i vägen. Då är bara den andra stora PCI-E sloten tillgänglig, och där har jag ett nytt SoundBlaster Z kort, då jag använder datorn som grund i en rätt rejäl hemmabio. Och det verkar som att så fort något sitter i den sloten så begränsas x16 sloten som 670n sitter i till x8.

Har försökt läsa mig till hur mycket det gör att köra ett x16 kort i x8, och det verkar inte vara någon direkt flaskhals ändå? Och att moderkortet bara stöder PCI-E 2.0 när kortet klarar 3.0 verkar vara samma sak, minimal skillnad för vanlig spelprestanda?

Jag funderar ändå på att byta till en ny platform i form av en Haswell i5 4670k och Z87 mobo. Frågan med det är om jag skulle märka någon direkt skillnad i spel alls? Vet inte riktigt hur mycket mer prestanda jag får i riggen än om jag kört oklockat, men det bör ju vara en märkbar skillnad iaf, kör ju över 1GHz över stock, och inte bara ökat multipliern. Med en ny rigg skulle ju även 670n köras i x16 3.0, men främst är väl såklart skillnaden i övrigt ändå?

Enda prestandakrävande jag använder den till är spel, och på en 1920x1080 monitor.

Sen eftersom jag använder datorn i en hemmabio också har jag nyss bytt chassi och gjort allt för att få ner ljudnivån. Köpte ett Antec P100 chassi och har en rejäl kylare på CPUn med en 120mm fläkt som är knäpptyst vid låg load, och bara lätt hörbar vid last. Samma med nya Arctic Cooling kylaren på 670n, fick ner ljudet massor. Men hur mycket värme tror ni min överklockade i5 750 genererar jämfört med en stock eller väldigt lätt överklockad 4670k?

Testat att köra det där Heaven-programmet man kan bencha grafikkortet osv. med (på max-settings, full screen), och då ligger GPU load stadigt på 99%. Skulle loaden gått lägre om min övriga rigg var flaskhals? Eller är det testet inte representativt så sett?

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk
Medlem

Hela poängen med benchmarks är ju att pressa en eller flera komponenter till max.
Så 100% load är vad man vill ha

Permalänk

Jo, men har läst att just GPU load verkar vara normalt att den ligger på 99%. Och att det är om den dippar under 99 man ska börja tro CPU med mera begränsar.

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerevarine:

Jo, men har läst att just GPU load verkar vara normalt att den ligger på 99%. Och att det är om den dippar under 99 man ska börja tro CPU med mera begränsar.

Jag har sett GPU usage dippa ner till 97% utan att vara flaskad av processorn, när man har en CPU flaskning så märks det väldigt tydligt. Kom ihåg att om man använder vsync i spel så kan GPU belastningen sjunka utan att vara flaskad av CPUn.

Din i5 har 4 kärnor och körs i 3.8ghz tror det är tillräckligt! Du kan också ladda ner msi afterburner och sedan köra din favoritspel och kolla hur GPU usage och få ett direkt kvitto på om ditt system flaskar eller inte.

Lycka till!