Ny SSD - Formatering

Permalänk
Medlem

Ny SSD - Formatering

*Ändrar tråden helt*

Jag har gjort så att jag inhandlat en OCZ Agility 3 60GB, detta körs under ett Gigabyte GA-970A-UD3 moderkort samt AMD X4 Phenom 965.
Jag har formaterat om SSD:n och tänkte precis installera de nya firmware från OCZ. Däremot ser jag att AHCI inte är aktiverat, jag går in i BIOS och gör följande, med manualen från Gigabye som guidar mig:

Klickar mig fram till "Integrated Peripherals" och "OnChip SATA Type". Default värdet var "IDE" så ändrade till "AHCI" och därifrån kom en ny ruta fram där det stog "As IDE" & "As SATA". Valde självfallet SATA. Sparar i CMOS och startar om, inga konstigheter.

När POST är klart körs hårddisk funktionen S.M.A.R.T som redan är aktiverat ifrån fabriksinställningar (notera, detta har aldrig skett när jag har kört med HDD). Texten "Loading Operating System" kommer fram och tillslut laddas Windows men efter någon sekund fryser det och jag får en BSOD, hinner inte se vad det står och den startar om.

Ändrat till IDE och därmed kan jag starta allt som normalt, vad ska jag göra?

EDIT: Om det kan vara till någon hjälp så är SSD:n formaterad i NTFS samt är den HELT tom (ínget OS) när jag var inne i BIOS och ändrade.

Permalänk
Medlem

enklare om du formaterar den under installations processen
självklart med bara SSD'n inkopplad
ska du ha den andra hdd'n inkopplad sen också
kan du ha den inkopplad under installation men radera partionen på den och lämna den blank under installationen
sedan gå in i diskhanteren efter du är klar med installationen och formatera den

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

enklare om du formaterar den under installations processen
självklart med bara SSD'n inkopplad
ska du ha den andra hdd'n inkopplad sen också
kan du ha den inkopplad under installation men radera partionen på den och lämna den blank under installationen
sedan gå in i diskhanteren efter du är klar med installationen och formatera den

Se ovanstående inlägg, tråden har ändrats...
Tackar ändå för hjälpen hittills!

Permalänk
Medlem

om du redan installerat operativ system på SSD'n kan du inte bara byta rakt av till ACHI läge
finns lite guider på nätet för hur du byter till ACHI utan att in stallera om
du får googla lite
eller använda sökfunktionen här på forumet
jag vet att fler här på forumet har haft problem med detta

EDIT
Stavfel

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

om du redan installerat operativ system på SSD'n kan du inte bara byta rakt av till ACHI läge
finns lite guider på nätet för hur du byter till ACHI utan att in stallera om
du får googla lite
eller använda sökfunktionen här på forumet
jag vet att fler här på forumet har haft problem med detta

EDIT
Stavfel

Finns inget OS installerat i SSD, där jag beskriver i början att jag redan formaterat den och tänkt installera uppdateringar. Däremot i HDD:n finns det ett OS (Windows 7)

Permalänk
Medlem

Du behöver behöver köra regedit, gå till
local machines/system/currentControlset/services/msachi
och sedan öppna filen start och ändra värdet till 0 (noll). Starta om, ändra till achi i bios och sedan kommer windows att installera drivrutiner. Omstart igen och sedan klart!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Du behöver behöver köra regedit, gå till
local machines/system/currentControlset/services/msachi
och sedan öppna filen start och ändra värdet till 0 (noll). Starta om, ändra till achi i bios och sedan kommer windows att installera drivrutiner. Omstart igen och sedan klart!

Tackar Holmberg!
Jag var bara uppe hela tiden igår och lyckades fixa det så nu kör jag med min SSD!

Inte helt värdelöst där andra kan använda detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyper212:

Tackar Holmberg!
Jag var bara uppe hela tiden igår och lyckades fixa det så nu kör jag med min SSD!

Inte helt värdelöst där andra kan använda detta.

Den infon finns dock att hitta i den klistrade tråden "Samlingstråd om SSD" högst upp i det här forumet så du kan inte ha letat allt för mycket

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Den infon finns dock att hitta i den klistrade tråden "Samlingstråd om SSD" högst upp i det här forumet så du kan inte ha letat allt för mycket

Haha jag får alltid orelavanta svar när jag söker, dålig bortförklaring men men!
Tackar ändå för alla svar!