Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hemgrupp mellan stationär och laptop (wifi) - hur ansluter jag?

Permalänk
Medlem

Hemgrupp mellan stationär och laptop (wifi) - hur ansluter jag?

Hur fasen gör man egentligen?
Jag har en stationär dator med Windows 8.1 Pro. Den är kopplad med sladd från routern. Routern är kopplad till mitt fiberuttag.
Jag har en laptop dator med Windows 8.1. Den är kopplad till internet via Wifi till samma router som min stationära är kopplad till via sladd.

Jag försöker skapa ett hemnätverk vilket går skit. Jag har testat att skapa hemgruppen från både laptopen och från den bärbara. När jag skapar hemgruppen syns det på den andra datorn att det nu finns en hemgrupp jag kan ansluta till. Men lösenordet blir ALLTID felaktigt när jag försöker ansluta.
Jag har då använt det standard-lösenord som automatskapas samt testat att byta lösenord. Inget fungerar.

Routern är en Netgear WNR 3500Lv2.

Något jag gör fel?

Vet inte om det beror på samma problem, men kan inte heller fjärransluta mellan datorerna, trots att jag ställt in att båda skall tillåta fjärranslutning.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

med mina erfarenheter så är mitt enda tips att ge upp på hemgrupper. de funkar ändå aldrig.
det bästa tycker jag är att sitta vid laptopen, gå till nätverk, dubbelklicka på din stationära dator och logga in med rätt namn och lösen, sen är du inne och kan se allt.
hemgrupper är skit

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

med mina erfarenheter så är mitt enda tips att ge upp på hemgrupper. de funkar ändå aldrig.
det bästa tycker jag är att sitta vid laptopen, gå till nätverk, dubbelklicka på din stationära dator och logga in med rätt namn och lösen, sen är du inne och kan se allt.
hemgrupper är skit

Ja det är så jag gör nu istället. Har aldrig jobbat med hemgrupper innan så vet faktiskt inte vad jag missar. Men tänkte att det kanske var något som var riktigt smidigt? Men tydligen inte

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Ja det är så jag gör nu istället. Har aldrig jobbat med hemgrupper innan så vet faktiskt inte vad jag missar. Men tänkte att det kanske var något som var riktigt smidigt? Men tydligen inte

nej, jag ser faktiskt inga fördelar alls med hemgrupper.
Nu kör jag dock med en NAS som lagrar i princip allt, vilket är ännu smidigare.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nej, jag ser faktiskt inga fördelar alls med hemgrupper.
Nu kör jag dock med en NAS som lagrar i princip allt, vilket är ännu smidigare.

Okay, jag får försöka få det så smidigt jag kan utan dessa hemgrupper. Tack för tipsen och skönt det inte bara är jag som inte verkar fatta hur det fungerar

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem

Hemgrupper är mest strul, det är en ungefär lika dum funktion som wps dvs nått man inte bör använda i verkligheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.